Udposning på dækket
Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-08-06 16:23

Hej
Opdagede lige her i eftermiddag at bilen havde en udposning (ca.2 cm
høj, 7 cm diameter) på siden af højre bagdæk (Michelin Energy).
Det er en 1.5 år gammel Toyota Yaris. Der ikke nogle tegn på skader
udvendigt på dækket (flænge eller lign.). Hvad stiller jeg op med
det? Dækker af Toyotas garanti eller hvad?
Kan det være farligt at køre med? Jeg målte dæktrykket, og det var
korrekt, så det ser ikke ud til at det taber luft.
vh

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-08-06 16:31

Mogens Hansen skrev:

> Opdagede lige her i eftermiddag at bilen havde en udposning (ca.2 cm
> høj, 7 cm diameter) på siden af højre bagdæk (Michelin Energy).

Karkassen i dækket er beskadiget.

> Det er en 1.5 år gammel Toyota Yaris. Der ikke nogle tegn på skader
> udvendigt på dækket (flænge eller lign.). Hvad stiller jeg op med
> det? Dækker af Toyotas garanti eller hvad?

En sådan skade kommer typisk ved at man kører på og over skarpe kantsten.

> Kan det være farligt at køre med?

Ja! Dækket kan springe.

Du bør derfor hurtigst muligt få skiftet dækket. Jeg vil mene at Toyota
er i sin gode ret til at afvise et evt. krav på kulance fra din side.

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-06 16:31

Mogens Hansen skriver:

> Kan det være farligt at køre med?

Du riskerer kun at dækket springer

Garanti ?
Næppe....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-06 16:34

"Mogens Hansen" <mogenshansen@save2web.dk> skrev
> [...]
udvendigt på dækket (flænge eller lign.). Hvad stiller jeg op med
det? Dækker af Toyotas garanti eller hvad?

Den kommer du nok til selv at sluge, men det er da gratis at spørge.

>Kan det være farligt at køre med?

Ja da, du skal have et nyt dæk på.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-08-06 16:45

"Mogens Hansen" <mogenshansen@save2web.dk> writes:

> [...]
> Kan det være farligt at køre med? Jeg målte dæktrykket, og det var
> korrekt, så det ser ikke ud til at det taber luft.

Jeg ville få det skiftet aldeles omgående! Det eneste jeg kan
forestille mig der få et dæk (cykel- eller Yaris) til at gøre sådan er
at vævet i dækkassen har fået revet nogen tråde over og sådan en skade
har det med lige pludselig at blive meget værre. Om garantien dækker
kan fan'me være det samme - den gør vel hvis det er en
fabrikationsfejl, men ikke hvis det er slid eller lignende (bakket
over en kantsten?)

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-06 16:46

On 5 Aug 2006 08:22:47 -0700, "Mogens Hansen"
<mogenshansen@save2web.dk> wrote:

> [...]
>Kan det være farligt at køre med? Jeg målte dæktrykket, og det var
>korrekt, så det ser ikke ud til at det taber luft.

På med reservehjulet og ned til dækmanden med det hjul - det kan kun
gå for langsomt. Hvis den udposning beslutter sig for, at nu er det
slut med det dæk kører du fint derudaf det ene øjeblik, men det næste
øjeblik mangler du bare al luften i et baghjul. Så er det med at have
rolige hænder på rattet ellers kan det gå rigtig galt.
Garanti - det vil nok blive tolket som en kantstensskade, så du kommer
selv til at sluge udgiften til et nyt dæk. Skaden kan være sket ved en
parallelparkering, hvar man bakker lidt hårdt op mod kantstenen - kørt
for tæt på en asfaltkant ifm. vejarbejde eller så mange andre steder.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Leonard

Dato : 05-08-06 17:01

"Mogens Hansen" <mogenshansen@save2web.dk> wrote:

>Dækker af Toyotas garanti eller hvad?

Det finder du ud af ved at spørge dem.
Jeg fik engang et nyt bagdæk af min dækmand, da han havde skiftet alle
4 dæk og det ene var sprunget i karkassen. Han fik dækket refunderet
af dækproducenten, jeg kan ikke huske mærket.

Men som andre skriver, så skal du være forberedt på at dækket
nårsomhelst kan finde på at sprænge, så skift til reservehjul hurtigst
muligt og få skiftet dækket.

--
Leonard

Aldrig mere holde i kø: http://oy-blu.dk/

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-08-06 17:01

Takker. Så må jeg hellere se at få det skiftet.
vh

Fra : Brian S Jensen

Dato : 05-08-06 17:02

"Mogens Hansen" <mogenshansen@save2web.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Mogens

For din egen og vi andres skyld, skal du få monteret et nyt dæk, lige så
snart
dækcenteret åbner mandag morgen - for egen regning - Toyota kan næppe
bebrejdes dette

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-08-06 01:38

> [...]
> snart
> dækcenteret åbner mandag morgen - for egen regning - Toyota kan næppe

Det er vel OK kun at få udskiftet det defekte dæk, da bilen kun har
kørt 18K km?
Jeg har ingen tidligere erfaringer med dækcentre osv., da det er min
første bil.
Mit lokale Toyota værksted må vel have et Michelin energy liggende,
men jeg spekulerer på om der findes billigere alternativer,-især oven
på en dyr sommerferie.
Jeg bor på Østerbro i Kbh.
vh
Mogens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-06 07:47

> [...]

>Mit lokale Toyota værksted må vel have et Michelin energy liggende,
men jeg spekulerer på om der findes billigere alternativer,-især oven

De skal være parvis ens, aht. køreegenskaberne, så du kun ikke sætte 1.
andet dæk på. Men hvad med reservehjulet?, er det Mich., har du løst prob.
;). Det bruges alligevel sjældent, så teoretisk kan du lægge en dåse
DækPilot, lappespray, der i stedet for.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-08-06 09:15

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> writes:

> [...]
> andet dæk på. Men hvad med reservehjulet?, er det Mich., har du løst prob.
> ;). Det bruges alligevel sjældent, så teoretisk kan du lægge en dåse

Hvis det er som på de nyere Yariser, så er hans reservehjul sådan en
pumpefri max 80 km/t sag (hvilket sådan set er smart nok for hvem
husker lige at checke dæktryk på reservehjulet?)

Fra : Mogens...

Dato : 06-08-06 09:26

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> for hvem husker lige at checke dæktryk på reservehjulet?)

Det gør vækstedet vel, når bilen er til service

Mit 1. serviceeftersyn med min nuværende bil (inspektion I) foregik
i München, hvor jeg som kunde fik et udfyldt checkskema udleveret
ved afhentningen. På den var der afkrydset for check af lufttryk og
profildybde for reservehjul - der stod simpelthen skrevet med blæk
at dækket var splinternyt.

Nu var det så sådan, at jeg ikke kører med et reservehjul i bilen !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-06 09:28

"Mogens..." skriver:

> [...]
> at dækket var splinternyt.
>
> Nu var det så sådan, at jeg ikke kører med et reservehjul i bilen !

Hvor betryggende. Hvad har de heller ikke tjekket ?

Min svigerfar fik lavet service på sin HiAce hos Toyota i Ringkøbing.
Jeg så tilfældigvis regningen og undrede mig over, hvordan de kunne
fakturere ham for nyt viskerblad til bagruden - specielt da bagruden var
blændet af med en stor reklame og viskerarmen fjernet.

Toyota - 112% på regningen

Fra : Mogens...

Dato : 06-08-06 09:34

> Hvor betryggende. Hvad har de heller ikke tjekket ?

Ja, det tænkte jeg også på. De fandt dog under dét service et andet
skadet dæk (som skribentens tilfælde), hvilket reddede æren for dem.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-06 10:25

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev
> [...]
> at dækket var splinternyt.
>
> Nu var det så sådan, at jeg ikke kører med et reservehjul i bilen !

Jeg bad også Ford om at lappe min sprinklervæskebeholder. Det gav en del
rynker i fjæset på værkstedsbossen....jo for i har lige fyldt 4 liter på, og
den var fuld da jeg kørte hjemmefra.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-06 19:35

> [...]
> rynker i fjæset på værkstedsbossen....jo for i har lige fyldt 4 liter på,
God værkstedshumor :)). Jeg har prøvet at få en køler skrevet på regningen,
den er en del dyrere :(

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-08-06 11:58

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at dækket var splinternyt.
>
> Nu var det så sådan, at jeg ikke kører med et reservehjul i bilen !

Må jeg - af ren nysgerrighed - spørge hvorfor du kører uden reservehjul ??

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Mogens...

Dato : 06-08-06 12:12

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Mogens

Hej :)

> Må jeg - af ren nysgerrighed - spørge hvorfor du kører uden reservehjul ??

Jeg havde lige købt den, hvorfor der ikke lå et hjul i brønden.
Bilen er abfabrik leveret med 928 Reifensteuerung...

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-08-06 15:35

> [...]
>
> Jeg havde lige købt den, hvorfor der ikke lå et hjul i brønden.
> Bilen er abfabrik leveret med 928 Reifensteuerung...

OK - men hvad er lige sådan en "Reifen-én" for en fisk ?

Mvh.
Brian

Fra : Mogens...

Dato : 06-08-06 17:46

> OK - men hvad er lige sådan en "Reifen-én" for en fisk ?

He he det var der faktisk ikke rigtig nogen hos BMW, der vidste
noget om - jeg kunne jo checke udstyret inden købet vha stel-
nummeret. Reifensteuerung betyder, at bilen fra ny er leveret
uden dæk/fælge, hvorved man sparer skat på bilen...

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-08-06 21:57

> [...]
> nummeret. Reifensteuerung betyder, at bilen fra ny er leveret
> uden dæk/fælge, hvorved man sparer skat på bilen...

Jo, men det må da til gengæld larme en del

Brian

Fra : Christopher Stein

Dato : 08-08-06 12:19

Brian S Jensen skrev:
> "Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men det må da til gengæld larme en del
>
> Brian

LOL!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-06 12:00

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> fakturere ham for nyt viskerblad til bagruden - specielt da bagruden var
> blændet af med en stor reklame og viskerarmen fjernet.

Jeg har en kollega, som har fået skiftet tændrør på sin Toyota
Hi-Lux......diesel
I hvert fald iht. det ark der fulgte med efter serviceeftersynet.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-08-06 19:40

>Jeg har en kollega, som har fået skiftet tændrør på sin Toyota
Hi-Lux......diesel
I hvert fald iht. det ark der fulgte med efter serviceeftersynet.

Tændrør, gløderør, who cares, same shit ;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-08-06 07:58

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Hi-Lux......diesel
> I hvert fald iht. det ark der fulgte med efter serviceeftersynet.
>
> Tændrør, gløderør, who cares, same shit ;).

Men det får jo en til at tænke om de relevante ting så er blevet
tjekket.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-06 09:03

Men det får jo en til at tænke om de relevante ting så er blevet
tjekket.

Netop, gløderør roder man ikke med, med mindre skidtet ikke vil starte.