Fartbegrænsere i personbiler
Fra : Bruno

Dato : 02-08-06 21:27

Er det ikke på tide vi får ram på dem med for tung højrefod og indføre
fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere
end 130?

Mvh

Bruno

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-06 21:29

Bruno skriver:

> [...]
> fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
> komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere

Når vi kommer til tyskland.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bruno

Dato : 02-08-06 21:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Når vi kommer til tyskland.

Og hvor mange af de danske biler er det lige der nogensinde kommer til
tyskland, det også at 130 altså er pænt over minimumshastigheden på de
tyske motorveje gør at det argument ikke holder.

Men jeg ved godt det er at pille ved mange menneskers følelse af frihed
og foreslå den slags, men som et minimum kunne man da starte med alle
erhvervsbiler.

Mvh

Bruno

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 05:16

Bruno skriver:

> Og hvor mange af de danske biler er det lige der nogensinde kommer til
> tyskland,

Mange. Hvis du kigger på den jyske motorvej kan du ikke undgå at se
mange biler proppet med dåsebajere

> det også at 130 altså er pænt over minimumshastigheden på de
> tyske motorveje gør at det argument ikke holder.

Jo, men hvorfor så 130, hvorfor ikke 90, så kan man opnå
minimumshastigheden på motorvej i DK.

> Men jeg ved godt det er at pille ved mange menneskers følelse af frihed
> og foreslå den slags, men som et minimum kunne man da starte med alle
> erhvervsbiler.

Hvorfor ?

Erhvervsbiler kan såmæd også køre nede syd for grænsen.
Det har jeg gjort mange gange og turen til eksempelvis ovre syd for
Berlin har jeg sku været glad for at Vito'en kunne gå 180.

Fra : Anders

Dato : 03-08-06 05:58

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Bruno skriver:

> Mange. Hvis du kigger på den jyske motorvej kan du ikke undgå at se
> mange biler proppet med dåsebajere
>
> Klaus

Og hvor meget er det lige man kører på motorvej i DE for at hente øl

Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 16:29

Anders skriver:

> Og hvor meget er det lige man kører på motorvej i DE for at hente øl

Det kommer jo an på, hvor man handler.....

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-08-06 08:20

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Jo, men hvorfor så 130, hvorfor ikke 90, så kan man opnå
>minimumshastigheden på motorvej i DK.

Hvaff'en hastighed ?
--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 16:30

jan@stevns.net skriver:

> Hvaff'en hastighed ?

Den minimumshastgiehd køretøjet skal kunne køre for at må køre på
motorvej (40km/t).

Fra : Deaster

Dato : 04-08-06 18:43

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> jan@stevns.net skriver:
>
> Den minimumshastgiehd køretøjet skal kunne køre for at må køre på
> motorvej (40km/t).
>
> Klaus

Og deraf udleder du at der er en minimumshastighed på motorvejen?

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-08-06 19:06

Deaster wrote:

> Og deraf udleder du at der er en minimumshastighed på motorvejen?

Det er der ikke...
Der er en regel for, hvad skal _skal kunne_ køre, men ikke hvad skal _skal_
køre.

Fra : Deaster

Dato : 04-08-06 19:35

Morten Fruergaard skrev:

> Det er der ikke...
> Der er en regel for, hvad skal _skal kunne_ køre, men ikke hvad skal _skal_
> køre.

Præcis, for selvfølgelig er der ingen minimumshastighed på motorvejen,
skulle man så få en bøde når der eks. er kø?

Fra : Brian

Dato : 03-08-06 08:42

> Jo, men hvorfor så 130, hvorfor ikke 90, så kan man opnå
> minimumshastigheden på motorvej i DK.

Om igen - der findes, sjovt nok, ingen minimumshastighed på motorvejen i
DK...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-08-06 18:52

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse news:44d1a8b8$0$3478

> Om igen - der findes, sjovt nok, ingen minimumshastighed på motorvejen i
> DK...
For lovligt at fremføres på motorvej, skal det være typegodkendt til at
kunne køre 40-. Det kunne man så sætte som max.?.

Fra : Bruno

Dato : 03-08-06 20:59

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Bruno skriver:
>
> Mange. Hvis du kigger på den jyske motorvej kan du ikke undgå at se
> mange biler proppet med dåsebajere

Mange, sikkert men der er 2 millioner biler i DK (svjv).

> Jo, men hvorfor så 130, hvorfor ikke 90, så kan man opnå
> minimumshastigheden på motorvej i DK.

Fordi det er politisk vedtaget 130 er den korrekte fart på det meste af
motorvejene, ideen med fartbegrænseren er at hjælpe folk med at følge
loven ikke at indføre ændrede hastighedsbegrænsninger.

> Hvorfor ?

Fordi der er en overhyppighed af ulykker i den slags køretøjer og fordi
en del erhvervskøretøjer allerede har fartbegrænsere og endda fartskrivere.

> Erhvervsbiler kan såmæd også køre nede syd for grænsen.
> Det har jeg gjort mange gange og turen til eksempelvis ovre syd for
> Berlin har jeg sku været glad for at Vito'en kunne gå 180.

Du var sikkert nået syd for Berlin selv hvis du måtte holde den på 130.

Mvh

Bruno

Fra : TKK

Dato : 03-08-06 09:27

> Og hvor mange af de danske biler er det lige der nogensinde kommer til
> tyskland,

ROFL!

--
Mvh/TK
1999 BMW E46 328i mit Vollausstatung ;)

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 09:40

> ROFL!

Hvad sjovt er der i det ?
Mine 2 sidste biler har været nede og få testet tophastighed nede på
autobahn !

Mvh
Morten

Fra : Bruno

Dato : 03-08-06 20:54

Juel wrote:

> Hvad sjovt er der i det ?
> Mine 2 sidste biler har været nede og få testet tophastighed nede på
> autobahn !

LOL - der kan du bare se en fartbegrænser havde sparet dig for det
besvær

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 00:49

Bruno skrev:
> Og hvor mange af de danske biler er det lige der nogensinde kommer til
> tyskland, det også at 130 altså er pænt over minimumshastigheden på de
> tyske motorveje gør at det argument ikke holder.

Min kommer da derned flere gange om ugen.

> Men jeg ved godt det er at pille ved mange menneskers følelse af frihed
> og foreslå den slags, men som et minimum kunne man da starte med alle
> erhvervsbiler.

De må også køre med højere hastigheder i andre lande, så den går heller
ikke.

For lastbiler og busser er det fælles regler der gør at der er en
begrænser i.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-08-06 21:31

Bruno wrote:

> [...]
> fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
> komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre

Ferieturen til udlandet?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 21:36

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
> [...]
> med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere end 130?

Vi skal lade grænser blive ved 80 på landevej og 130 på motorvej.
Og så flere betjente + fotovogne på gader og veje.

Det burde ku gøre det.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-06 21:49

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Vi skal lade grænser blive ved 80 på landevej og 130 på motorvej.
> Og så flere betjente + fotovogne på gader og veje.
>
> Det burde ku gøre det.

Jeg ville hellere have folk skulle lære at køre bil, i stedet for hele tiden
kun at fokusere på fart (penge).

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Dak

Dato : 02-08-06 21:55

> [...]
> med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere end 130?

Fordi det blir umuligt at få indført rent praktisk? tror ikke vi får skiftet
hele motorparken ud samt dem som der ikke ønsker det, og det er dem som vi
skal have fat i, bare får en mekaniker til at fjerne den imellem syn. Så man
rammer de forkerte personer, såsom hr. Olsen som alligevel normalt kører med
80km/t på motorvejen...

Men faktisk så ville det hellere ikke hjælpe ham i den "flyvende sierra".
han kørte jo omkring de 130km/t ved ulykken, så en fartbegrænser ville ikke
havde haft nogen virkning der.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Bruno

Dato : 02-08-06 23:02

Dak wrote:
> Fordi det blir umuligt at få indført rent praktisk?

Det er lykkedes helt fint med lastbiler. Der er enkelte snydere, men
hvis man ville var det ikke svært og komme efter dem.

tror ikke vi får skiftet
> hele motorparken ud samt dem som der ikke ønsker det,

Der er også folk som ikke ønsker seler, men de har alligevel ikke holdt
sig til biler fra før den slags blev indført. Selvfølgelig skal der nok
være nogle få, men de fleste skifter trods alt bil med mellemrum og på
de fleste moderne biler kan en fartbegrænser monteres uden det store
hvilket så kunne ske i forbindelse med f.eks. syn.

Det ville heller ikke være utænkeligt at forsikringsselskaberne ville
motivere folk til at anskaffe begrænseren.

> og det er dem som vi
> skal have fat i, bare får en mekaniker til at fjerne den imellem syn.

SÅ indføre man bare at den slags biler konfiskeres, det vil ikke vare
længe før folk får det lært.

> Så man
> rammer de forkerte personer, såsom hr. Olsen som alligevel normalt kører med
> 80km/t på motorvejen...

Hvordan ville en fartbegrænser på 130 ramme de forkerte, alle som kører
over 130 i DK kører jo for stærkt.

> Men faktisk så ville det hellere ikke hjælpe ham i den "flyvende sierra".
> han kørte jo omkring de 130km/t ved ulykken, så en fartbegrænser ville ikke
> havde haft nogen virkning der.

Enig. En løsning der sikrer man overholde max. fart alle steder kræver
noget helt andet og mere avanceret. En gamel løsning som fartskriver kan
man diskutere om ikke ville være for meget overvågning, dog synes jeg
den burde være i alle erhvervsbiler - især taxaer.

Mvh

Bruno

Fra : Per O.

Dato : 02-08-06 23:13

> [...]
> man diskutere om ikke ville være for meget overvågning, dog synes jeg den
> burde være i alle erhvervsbiler - især taxaer.

Jeg synes at kunne læse af dine indlæg at du har en ret naiv forventning til
hvad der kan lade sig gøre. Ikke at hensigten ikke er god, det er den
bestemt, men midlerne virker ikke gennemtænkte. Det er generelt sådan at du
vil ramme alle, fordi der er nogle klaphatte som ødelægger det for andre.
Det er desværre en typisk dansk tankegang .. især når der rr tale om folk
(politikere) fra venstrefløjen. Senest set i forbindelse med ideen om at der
skal afgift på bildæk som støjer. At en stakkels SF'er kan være så larmende
naiv er da til at gøre i bukserne af grin over. Det betyder bare et dækkende
bliver en smule dyrere, og så betaler folk den højere pris. Dieselbiler med
turbo må heller ikke chiptunes, men det er almindeligt kendt at ca 80% af
disse biler er chiptunet ....
Store indgreb ødelægger det bare for det store flertal, og det går de ikke
med til .. basta!
--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 05:17

Bruno skriver:

> og på
> de fleste moderne biler kan en fartbegrænser monteres uden det store
> hvilket så kunne ske i forbindelse med f.eks. syn.

Kan de ?

Fra : Brian

Dato : 03-08-06 08:46

> Bruno skriver:

> Kan de ?

Hvis man kan begrænse dem til 250 (255?) km/t på toppen, så kan man vel også
flytte grænsen til 130?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 16:31

Brian skriver:

> Hvis man kan begrænse dem til 250 (255?) km/t på toppen, så kan man vel også
> flytte grænsen til 130?

Sådan noget lider min bil ikke af.

Det gør mange andre heller ikke

Fra : Bruno

Dato : 03-08-06 21:00

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:
>
> Sådan noget lider min bil ikke af.
>
> Det gør mange andre heller ikke

Teknisk er det ikke svært at montere en begrænser, selv ikke i biler
uden nogen form for elektronik.

Mvh

Bruno

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 21:14

Bruno skriver:

> Teknisk er det ikke svært at montere en begrænser, selv ikke i biler
> uden nogen form for elektronik.

I dem er det lettest. I en bil som min der er elektronisk styret er det
langt mere besværligt.

Fra : Brian

Dato : 03-08-06 21:35

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Bruno skriver:

> I dem er det lettest. I en bil som min der er elektronisk styret er
> det langt mere besværligt.

Hvordan kommer du frem til det ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 05:19

Brian skriver:

> Hvordan kommer du frem til det ?

Tror du selv at VW tillader indgreb i den elektroniske styring ?

Fra : Brian

Dato : 04-08-06 19:43

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Tror du selv at VW tillader indgreb i den elektroniske styring ?

Om de tillader det eller ej, var sådan set ikke det der blev diskuteret.

I en bil som din, hvor der ikke engang er et speederkabel, vil det da, alt
andet lige, være nemmere at begrænse den.

Desuden er der jo allerede en mindre industri inden for "indgreb i den
elektroniske styring" i form af tuning.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 20:00

Brian skriver:

> Om de tillader det eller ej, var sådan set ikke det der blev diskuteret.

Jo, for det blev omtalt som "nemt" i alle biler.

> I en bil som din, hvor der ikke engang er et speederkabel, vil det da, alt
> andet lige, være nemmere at begrænse den.

Hvordan ?

> Desuden er der jo allerede en mindre industri inden for "indgreb i den
> elektroniske styring" i form af tuning.

Jeps, men skulle garantien ryge, fordi landets love skulle overholdes ?

Fra : Brian

Dato : 04-08-06 20:30

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> Jo, for det blev omtalt som "nemt" i alle biler.

Om VW tillader det eller ej, har sådan set ikke nogen sammenhæng til om det
er nemt eller ej.

> Hvordan ?

Hvad ved jeg, du har jo alle signaler du har brug for, så det kan man vel
programmere sig ud af. Det går da glimrende i mere potente biler.

> Jeps, men skulle garantien ryge, fordi landets love skulle overholdes
> ?

Nææ, men hvis den danske importør spørger rigtig pænt, vil VW sikkert gerne
levere bilerne så de er lovlige her i landet.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-06 22:49

Brian skriver:

> Om VW tillader det eller ej, har sådan set ikke nogen sammenhæng til om det
> er nemt eller ej.

Jo

> Hvad ved jeg, du har jo alle signaler du har brug for, så det kan man vel
> programmere sig ud af. Det går da glimrende i mere potente biler.

Du skal være velkommen til at gætte dig til det - bare ikke i min bil.

Fra : Brian

Dato : 04-08-06 23:12

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Jo

Hvilken sammenhæng er der så ?

Hvis du tænker på at VW vil gøre det besværgligt for menig mand at lave den
slags på sin bil, er du jo ude over det problem hvis en sådan begrænsning
bliver indført pr. lov - så er VW (eller hvilken som helst anden fabrikant)
jo nødt til det, hvis de vil sælge biler.

Men jeg ved jo ikke hvad du tænker på... man skal jo fame hive argumenterne
ud af dig

> Du skal være velkommen til at gætte dig til det - bare ikke i min bil.

Jeg har ingen intentioner om at få sådan en begrænsning på hverken min eller
din bil - der skal nok også mere til, end min standard slave elek.mek
uddannelse, for at udføre sådan et stunt. Ikke destro mindre er der intet
teknisk til hinder for det - det ved du jo også godt. Hvis du kan give mig
en god grund til at det ikke skulle være muligt, ud over det garanti fnidder
(og alt andet ikke-teknisk) du tidligere har fremført, tror jeg dig gerne -
du har langt mere erfaring inden for elektronik, end jeg har.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-06 05:38

Brian skriver:

> [...]
> (og alt andet ikke-teknisk) du tidligere har fremført, tror jeg dig gerne -
> du har langt mere erfaring inden for elektronik, end jeg har.

Er det nemt, når hverken dig eller mig kan finde ud af det ?

Min bil har en "nu forlader jeg fabrikken" mode, hvor effekt og maks
hastighed er begrænset. Man hvordan den er kodet i styringens software
aner jeg ikke. Hvor besværligt der er at ændre aner hverken du eller
jeg.

Jeg har rodet en del i software, noget er let at ændre andet kan være
møg besværligt.

Fra : Brian

Dato : 05-08-06 20:21

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> Er det nemt, når hverken dig eller mig kan finde ud af det ?

Det kan da sagtens være nemt for andre, bare fordi vi ikke kan finde ud af
det. Jeg kan heller ikke finde ud at justere en dieselpumpe via vag-com, men
det kan mange andre - der er ligefrem folk der finder det nemt

> [...]
> hastighed er begrænset. Man hvordan den er kodet i styringens software
> aner jeg ikke. Hvor besværligt der er at ændre aner hverken du eller

Næ, men hvad får dig til at tro det er besværgligt ? Du startede med at
skrive at det er sværere på en elektronisk styret bil, end en gammel
mekanisk.
Så vidt jeg ved, havde man ikke "factory mode" på nye biler for 10 år
siden... min har ihvertfald ikke den mulighed.

> Jeg har rodet en del i software, noget er let at ændre andet kan være
> møg besværligt.

Det er muligt, men gutterne der har sat med fingrene i elektronikken i
Wolfsburg, kan nok kringle den.

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 03-08-06 15:13

> Det ville heller ikke være utænkeligt at forsikringsselskaberne ville
> motivere folk til at anskaffe begrænseren.

Den kombination af pisk/gulerod vil nok kunne få bilister med lav ancienitet
til at akceptere en begrænse - evt som de forsøg i nordjylland hvor den via
kort og gps kender hastighedgrænserne og gør opmærksom på at man kører for
stærkt. De unge der deltager i forsøger får så en kæmpe rabat på
forsikringen der formindsked hver gang man ikke adlyder dens besked om at
sætte hastigheden ned.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 00:56

Bruno skrev:
> [...]
> man diskutere om ikke ville være for meget overvågning, dog synes jeg
> den burde være i alle erhvervsbiler - især taxaer.

Jeg kan absolut ikke lide at du fokuserer på erhvervsbiler.

Stod det til mig fik politikerne valget mellem to ting; enten skulle der
fartskriver/begrænser i samtlige køretøjer, eller også skulle der ikke
være fartskriver/begrænser i noget som helst køretøj.

Fra : Bruno

Dato : 05-08-06 12:03

Finn Guldmann wrote:
> Jeg kan absolut ikke lide at du fokuserer på erhvervsbiler.

Hvorfor ikke?

Skal man pege på to grupper af trafikanter der har en overhyppighed af
ulykker så er det unge mænd og erhvervsbilister (omend det er lidt hårdt
at tage alle over en kam). I det hele taget, så synes det som om folk
der har en direkte forbindelse mellem hvad de tjener og hvor hurtigt de
kører er rigtig slemme til og køre som nogle svin. Det ser man forøvrigt
osse med cykelbude.

> Stod det til mig fik politikerne valget mellem to ting; enten skulle der
> fartskriver/begrænser i samtlige køretøjer, eller også skulle der ikke
> være fartskriver/begrænser i noget som helst køretøj.

Jeg f.eks. ved at mange chauffører er glade for deres fartskriver, da
den er et værn imod vognmænd som presser dem. Så det er vist en dårlig
ide og gå i den retning.

Mvh

Bruno

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 12:44

Bruno skrev:
> Hvorfor ikke?

Fordi det meget hurtig får karakter af en hetz. Og imo en hetz hvis
primære formål er at aflede opmærksomheden fra een selv.

> [...]
> der har en direkte forbindelse mellem hvad de tjener og hvor hurtigt de
> kører er rigtig slemme til og køre som nogle svin. Det ser man forøvrigt

Nu afhænger den overrepræsentation af måden det opgøres på.

Hvis du begynder at regne km og/eller tid på vejene med bliver billedet
noget anderledes.

> Jeg f.eks. ved at mange chauffører er glade for deres fartskriver, da
> den er et værn imod vognmænd som presser dem. Så det er vist en dårlig
> ide og gå i den retning.

Nu afgør jeg jo ikke hvilken model der skal vælges. Jeg kunne jo gå ind
for at *alle* registreringspligtige køretøjer skulle udstyres med en
fartskriver. Jeg skriver blot at det skal være enten alle eller ingen
der har kontrolapparater.

Der hvor jeg vil hen er at vi færdes i den samme trafik og skal derfor
"udsættes" for samme kontrolfrekvens og -mulighed. Den øgede kontrol af
erhvervskøretøjerne, nogen ønsker, vil så naturligt komme af at de
befinder sig længere tid på vejene og kører flere km.

Nu er det ikke så ofte at det er vognmanden der presser på. Der er det
mere speditørne. De sidder jo og har ikke noget ansvar for
overtrædelserne. (Noget der dog forsøges sneget ind med de nye regler
der træder i kraft til nytår.)

Fra : Bruno

Dato : 07-08-06 18:47

Finn Guldmann wrote:

> Fordi det meget hurtig får karakter af en hetz. Og imo en hetz hvis
> primære formål er at aflede opmærksomheden fra een selv.

Den forstår jeg ikke rigtig.

Når jeg, som anden prioritet, peger på erhvervsbiler er der tre årsager.

1. Jeg mener de er overrepræsenteret i ulykkesstatistikerne. Kigger man
opdelt på brancher og køretøjstypes, så kan man dog sikkert finde nogle
som køre bedre en gennemsnittet. Bedemænd forestiller jeg eksempelvis
sjældent kører for stærkt, men måske er det bare en fordom

2. Når man er på arbejde er det med personlig frihed en anden type
diskussion, eksempelvis skal der jo allerede laves kørselsregnskab osv.

3. En del erhvervsbiler har allerede fartbegrænsere og bliver endda også
overvåget, med gode erfaringer så jeg synes det er et godt argument
for at gøre med alle erhvervsbiler. Taxa'er er så et godt sted og starte
da det er en branche med mange problemer, bare indførelse af
køre-hviletidsbestemmelser a'la lastbiler og turistbusser ville være en
god ide.

> Nu afhænger den overrepræsentation af måden det opgøres på.
>
> Hvis du begynder at regne km og/eller tid på vejene med bliver billedet
> noget anderledes.

Ikke hvis du ser på antal dødsfald, faktisk har de netop bragt et
indslag på TV (TV-Lorry der følger op på BT fra i dag).

Døde per milliard kørte km.

Taxaer 9.et-eller-andet
Alle biler 7.7

Tallene kom fra Rådet for større færdselssikkerhed.

En del skyldes sikkert at mange Taxa cahuffører er unge mænd og bilerne
ofte er ret gavmildt motoriseret, det er en skidt kombination især når
de samtidig motiveres af et akkord system.

> [...]
> erhvervskøretøjerne, nogen ønsker, vil så naturligt komme af at de
> befinder sig længere tid på vejene og kører flere km.

Der er forskel på erhvervs- og privatkørsel, det gør simpelthen en
forskel om der er penge indblandet eller ej.

> [...]
> mere speditørne. De sidder jo og har ikke noget ansvar for
> overtrædelserne. (Noget der dog forsøges sneget ind med de nye regler

Muligt, mit kendskab til branchen går nogle år tilbage og handler om
eksportkørsel. Der ved jeg at nogle vognmænd var rigtig stride, men der
var selvfølgelig osse chauffører som gladeligt var med på den.

Mvh

Bruno

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 18:12

Bruno skrev:
> Den forstår jeg ikke rigtig.

Private personbiler kører lige så svinsk og rådent som erhvervsbilerne.
Den store forskel kommer fordi man langt lettere kan huske et firmanavn
end en bestemt rød Glof.

> [...]
> som køre bedre en gennemsnittet. Bedemænd forestiller jeg eksempelvis
> sjældent kører for stærkt, men måske er det bare en fordom

Jeg tillader mig at håbe at en eller anden kommer med et link til de tal
der siger det der.

> 2. Når man er på arbejde er det med personlig frihed en anden type
> diskussion, eksempelvis skal der jo allerede laves kørselsregnskab osv.

Principielt er færdselsforseelser et anliggende mellem den der gør det
og myndighederne. Det vil ikke være godt hvis man kan "dømmes" af sin
arbejdsgiver på udokumenterede udsagn fra andre private.

> [...]
> det er en branche med mange problemer, bare indførelse af
> køre-hviletidsbestemmelser a'la lastbiler og turistbusser ville være en

Der er for få penge i taxikørsel til at det kan blive rentabelt at køre,
og samtidig overholde regler alá dem vi har i lastbilerne. Et af
problemerne er nok at erhvervets største kunde selv ansætter antallet af
biler og prisen.

> [...]
> Taxaer 9.et-eller-andet
> Alle biler 7.7
> Tallene kom fra Rådet for større færdselssikkerhed.

Er der også tal for lastbiler og busser (Dem der er begrænset og
udstyret med fartskriver)?

> En del skyldes sikkert at mange Taxa cahuffører er unge mænd og bilerne
> ofte er ret gavmildt motoriseret, det er en skidt kombination især når
> de samtidig motiveres af et akkord system.

Jeg ved ikke hvor meget der sker på det punkt i dag, men for en del år
siden blev der faktisk gjort et stykke arbejde for at få indført i "lov
om hyrekørsel" at aflønning ikke måtte ske efter et
præstastionsfremmende system. (Sagt kort; Kun timeløn skulle være
tilladt.) Men det vagte ikke den store interesse hos politikerne. Så
kunne de jo heller ikke forvente at få taxi'erne til at køre for stærkt
så de kunne nå deres fly på vej hjem på weekend. (Kender til en historie
om en vis trafikminister der blev meget sur over at blive kørt til flyet
indenfor hastighedsgrænserne. (Snak med en hvilken som helst københavnsk
taxichauffør af lidt ældre dato og han kan sikkert fylde detaljer på.)
(Har også kendskab til et folketingsmedlem der konsekvent startede
enhver tur i taxi med at bede om at blive kørt indenfor
hastighedsgrænserne.))

> Der er forskel på erhvervs- og privatkørsel, det gør simpelthen en
> forskel om der er penge indblandet eller ej.

Men det er stadig den samme vej vi kører på og den samme færdselslov vi
skal overholde. Derfor er det jeg mener at vi skal udsættes for samme
kontrol. Og bemærk venligst at jeg så overlader det til andre at afgøre
om det skal betyde øget kontrol af privatbiler eller mindsket kontrol af
lastbiler/busser. For mig må en kontrolfrekvens gerne tage udgangspunkt
i antal kørte km. For selvom vi medregner at en lastbil kører 150.000
km/år mens en privatbil måske bruger 6 år om at køre det samme er vi
stadig overrepræsenteret i kontrollerne.

> Muligt, mit kendskab til branchen går nogle år tilbage og handler om
> eksportkørsel. Der ved jeg at nogle vognmænd var rigtig stride, men der
> var selvfølgelig osse chauffører som gladeligt var med på den.

De første europæiske regler der begrænsede den "vilde" kørsel kom i
1985. Indtil da var det vist ren anarki i branchen. Af mange forskellige
grunde tog det en del år inden der begyndte at komme lidt styr på tingene.

I dag kan man danne sig et generelt billede af hvor meget de enkelte
lande går op i reglerne ved at betragte hvordan lastbilerne kører. Og
for visse lande ser det ud som om regler der har været gældende i over
20 år endnu ikke er slået igennem. :-/

Fra nytår træder de nye regler i kraft. Og med dem bliver det noget
lettere for det enkelte land at kontrollere biler fra andre lande end
hidtil. F.eks. skal vi til at køre med skiver i bilen op til 28 dage
tilbage, imod nu kun op til 8 dage.

Som reglerne er nu skal vi have sidste skive fra sidste uge og skiverne
fra indeværende uge med i bilen. Det betyder at ting som overholdelse af
ugentlig, bortset fra det seneste, hvil ikke kan kontrolleres andre
steder end ved firmakontrol i hjemlandet.)

I de nye regler bliver der et ufravigeligt krav om at mindst hver anden
weekend skal være på 45 timer sammenhængende. Uanset om den holdes
hjemme eller i udlandet. Og med skiver 28 dage tilbage kan det
kontrolleres i bilen.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 05-08-06 14:54

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> [...]
> man diskutere om ikke ville være for meget overvågning, dog synes jeg den
> burde være i alle erhvervsbiler - især taxaer.

Hvorfor især i taxaer?

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Bruno

Dato : 05-08-06 15:09

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Hvorfor især i taxaer?

Nu ved jeg ikke om du færdes i Storkøbenhavn, men hvis der er nogen som
køre rådent så er det Taxa'er. Jeg ved det er unfair og pege en hel
gruppe ud for der bestemt også taxachauffører der kører som man bør, men
der er mange som ikke gør og de er overrepræsenteret i statistikkerne
(også selvom man kompensere for kilometer tal).

Et konkret eksempel. Jeg kender til en Taxa tur fra Ballerup til
Gentofte der blev gennemført med en snitfart på 104 km/t!

Mvh

Bruno

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 06-08-06 17:57

> [...]
> mange som ikke gør og de er overrepræsenteret i statistikkerne (også
> selvom man kompensere for kilometer tal).

Jeg færdes skam også jævnligt i Storkøbenhavn og kender masser af kedelige
eksempler på hvordan der køres af hyrebasser derinde.
Er bare træt af at det dermed skal gælde os alle som folk ofte tror det
gør - du kan godt se forskel kan jeg se. Dejligt!
Der er stor forskel på hovedstaden og provinsen. Det bemærkes faktisk tit af
de mange tilflyttere vi har fra hovedstadsområdet.
Og vil du så ikke lige for en god ordens skyld præsentere mig for de
statestikker du snakker om. Jeg har nemlig i anden forbindelse ledt efter de
samme tal, og kan ikke finde dem.

> Et konkret eksempel. Jeg kender til en Taxa tur fra Ballerup til Gentofte
> der blev gennemført med en snitfart på 104 km/t!

Skulle lige til at skrive at det var da meget pænt med de køer der plejer at
være på motorringvejene, men er naturligvis godt klar over at turen
formentlig er kørt ad "almindelige" veje.
Håber vedkommende - går ikke ud fra at det var dig selv - klagede over den
pågældende vognfører. Hvis du eller andre nogen sinde bliver udsat for sådan
en tur så bed om en kvittering - det skal føreren udlevere uden omkostninger
(den skal være gratis) og her står alle relevante oplysninger. Hvis han ikke
vil det så aflæs den grønne tilladelsesplade bag på hyrevognen (ikke den
alm. nummerplade). Det nummer kan sammen med selskabets navn identificere
vognen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 17:22

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> [...]
> alm. nummerplade). Det nummer kan sammen med selskabets navn identificere

Medmindre der er noget galt i systemet skulle bevillingsnummeret, alene,
da gerne kunne lede til den rette bil.

Har så lige en kommentar til den model jeg hørte om med at lade
taxametret tælle mindre ved hastighedsoverskridelser ikke vil blive
forbedrende for trafiksikkerheden. Nok nærmest tværtimod. Kunderne vil
jo så forlange højere hastigheder, da de jo vil spare penge på det. Så
den er, i min verden, en "om'er".

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-08-06 16:00

> Medmindre der er noget galt i systemet skulle bevillingsnummeret, alene,
> da gerne kunne lede til den rette bil.

Naturligvis - det er et entydigt nummer.
Selskabsnavnet kan bare gøre det nemmere hvis man ikke vil omkring
Storkøbenhavns Taxinævn men i stedet klage direkte til selskabet.

> [...]
> trafiksikkerheden. Nok nærmest tværtimod. Kunderne vil jo så forlange
> højere hastigheder, da de jo vil spare penge på det. Så den er, i min

Helt enig - det er en om'er - selvom ideen som sådan var ganske fiks.
Ingen grund til at skabe grobund for flere stidigheder mellem kunder og
chauffører.
I forvejen er der faktisk rigtig mange kunder der siger "Så kan du godt
skynde dig så det ikke bliver for dyrt". De bliver noget overraskede når de
sættes ind i sagens rette sammenhæng.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-08-06 18:15

> Naturligvis - det er et entydigt nummer.
> Selskabsnavnet kan bare gøre det nemmere hvis man ikke vil omkring
> Storkøbenhavns Taxinævn men i stedet klage direkte til selskabet.

Det er rigtig. Mine erfaringer med at klage til selskabet (ikke taxi men
bybusser) er blot ikke for gode. At en af deres busser var blevet kørt
over for rødt, med fuld overlæg, var ikke deres problem. Ok, det blev så
politiets, og chaufførens.

> I forvejen er der faktisk rigtig mange kunder der siger "Så kan du godt
> skynde dig så det ikke bliver for dyrt". De bliver noget overraskede når de
> sættes ind i sagens rette sammenhæng.

Findes der virkelig stadig kunder der tror de bliver kørt på
timebetaling?

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-08-06 18:42

> [...]
> bybusser) er blot ikke for gode. At en af deres busser var blevet kørt
> over for rødt, med fuld overlæg, var ikke deres problem. Ok, det blev så

Viser da noget om hvor lidt de har forstået af tingenes rette sammenhæng.
De kan jo netop gøre noget ved den slags fordi de ejer alle biler og har
alle chauffører ansat.
Det er - desværre - straks sværere i taxabranchen.

> Findes der virkelig stadig kunder der tror de bliver kørt på timebetaling?

Ja det gør der mærkeligt nok - men ikke så mange som tidligere
Den sidste jeg havde troede dog det var omvendt.
Han baserede det på at taxameteret jo talte hurtigere på motorvejen i
forhold til i byen, og derfor måtte det jo være hastigheden der afgjorde
prisen. Altså jo hurtigere hastighed jo dyrere pris.
Det tog fra Rønnede til Solrød Syd at få ham overbevist om at prisen ville
blive den samme uanset om vi kørte 50 km/t eller 130 km/t (han fik
grundkurset "Sådan virker et taxameters"
Til hans ros skal det siges at jeg fik en uforbeholden undskyldning da
sagens rette sammenhæng gik op for ham. Han havde nemlig indirekte fløjtet
for ugler i mosen på grund af hastigheden (der nu mere skyldtes at han
startede med at sige han havde sovet over sig og *skulle* nå det fly).

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-08-06 20:25

> [...]
> for ugler i mosen på grund af hastigheden (der nu mere skyldtes at han
> startede med at sige han havde sovet over sig og *skulle* nå det fly).

Hvor går grænsen nu om dage?

I min tid slog den over fra tid til km omkring 29 km/t.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-08-06 15:45

> Hvor går grænsen nu om dage?
>
> I min tid slog den over fra tid til km omkring 29 km/t.

Jeg mener den er nede omkring 24 km/t i dag men kan ikke huske det præcise
tal.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-08-06 16:46

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor især i taxaer?

Nej vel Ole.

Det ville være endnu bedre hvis man på ligefod med passagerfly indfører brug
af en "sort boks" så kan føreren selv vælge om han vil skydes eller hænges,
alt fakta om kørslen kan gendrives og kan kan derfor få en retfærdig
bejandling i forhold til et aktuelt hændelsesforløb.

Derudover skal andre trafikanter ikke belastes af evt. politianmeldelse i
forbindelse med f.eks. at en taxafører kører en strækning med 50 og 80 km/t
med hastigheder på 100 til 125 km/t..

Sig ikke at det ikke er reglen men undtagelsen. Jeg har gennem de sidste to
måneder 3 gange i forbindelse med sygehusundersøgelser blevet transporteret
ca. 40 km. både almindelig vej og motervej, på begge veje det meste af tiden
med hastighedsoverskridelse mellem 30-50 km/t..

Lastvogne og busser kan i dag "kigges" over skuldren med hensn til
hastighed, hvorfor vil du ikke det Ole ?

MVH Hans

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 07-08-06 02:48

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbindelse med f.eks. at en taxafører kører en strækning med 50 og 80
> km/t med hastigheder på 100 til 125 km/t..

Nej det er også en stor byrde for folk at anmelde er jeg sikker på. Og rart
at man selv kan vælge straffen. Så må begrænsningen vel forøvrigt gælde alle
idet der så ikke er nogen der belastes af anmeldelser.
Sarkasmen skinner måske igennem her, men har svært ved at gennemskue om du
er ironisk eller gravalvorlig - hælder mest til det sidste.

> [...]
> transporteret ca. 40 km. både almindelig vej og motervej, på begge veje
> det meste af tiden med hastighedsoverskridelse mellem 30-50 km/t..

Det er måske reglen mere end undtagelse i København. Kan også godt forklare
hvorfor, men er helt enig med dig i at det - uanset grunden - ikke er
acceptabelt.
Her i byen er det altså omvendt - det vil jeg til enhver tid påstå. Enkelte
kører med hovedet under armen, men de holder ikke så længe og er bestemt
ikke populære blandt os andre.
Med hensyn til din egen oplevelse så håber jeg du har klaget over det.
Specielt med sygehuskørsel (og dermed formentlig kontraktkørsel under en
eller anden form) er udbyderne plejer ikke at se med milde øjne på den
slags.

> Lastvogne og busser kan i dag "kigges" over skuldren med hensn til
> hastighed, hvorfor vil du ikke det Ole ?

Oprindeligt gik tråden her vel på om alle på hjul skulle begrænses, og ikke
om specifikt taxaer skulle, og jeg mener ikke at alle skal begrænses.
Jeg mener som sådan heller ikke at taxaer skal begrænses (hvilket nok ikke
overrasker

Rent principelt mener jeg nemlig ikke at mange skal bøde for fås
overtrædelser. (se lige næste afsnit)
Her mener jeg bøde f.eks. i form af øgede udgifter til kontroludstyr samt
vedligeholdelse og drift af dette.
Nogen vil sikkert mene at det er et tyndt argument, men som i så mange andre
brancher er vi klemt på indtjeningen af f.eks.høje brændstofpriser. Flere
udgifter vil blot øge kravet til indtjeningen, og hvis man ikke kan køre
lidt for stærkt når forholdene tillader det skal pengene findes et andet
sted. Dermed er jeg bange for at der vil blive mere fusk på andre punkter.
Til skade ikke alene for branchen, men også for samfundet som helhed.
Vi bliver i forvejen kontrolleret i hoved og r... fordi nogen snyder på
nogen områder. Det ønsker jeg ikke mere af. Tag dem der ikke overholder
lovene og straf dem med de værktøjer man har. Brug pengene på noget
fornuftig kontrol der batter i stedet for på noget der kun vil have
begrænset virkning.

Jeg mangler endnu at blive præsenteret for talmateriale der endegyldigt
fastslår at taxaer er farligere i trafikken end andre.
I forbindelse med indførelsen af de nye seleregler for nylig har jeg haft
lange - og relativt ørkesløse - diskussioner med formanden for
Færdselssikkerhedskomissionen. Han har i den forbindelse ledt højt og lavt
efter ulykkestal der skulle påvise at folk kommer til skade i taxaer (der jo
ikke har sele på).
I den forbindelse er det ikke lykkedes ham og hans embedsmænd at finde noget
som helst der dokumenterer påstanden. Faktisk snarere tværtimod.
Statestik kan naturligvis - mere eller mindre - tolkes efter behov, men de
eneste tal han kom med viste faktisk at det var mere end dobbelt så sikkert
at sidde i en taxa i en uheldssituation. Desværre føres der ikke i den
statestik en samtidig statestik der viser om folk havde sele på - hvilket
han så mente at det havde de sikkert ikke.

Desuden er jeg sikker på at det ret hurtigt vil brede sig til andre
faggrupper.
Hvad med de grønne bude? Håndværkerne? Postbudene? Der findes idioter
indenfor alle fagområder, men de skal ikke sætte dagsordenen.
Hvor længe tror du der så vil gå før det skrider fra nogen faggrupper til at
alle på hjul skal overvåges/begrænses?

Og endelig - selv om det måske er en biting. Hvad med alle de tilfælde hvor
det er mere eller mindre nødvendigt at køre for stærkt?
Skal der stå udrykningskøretøjer til alle de lægevagter der skal hurtigt ud
til patienter? Eller til de patienter der skal hurtigt til lægen?
Hvad med f.eks. transport af blod og sygehuspersonale der kaldes ind ved
større ulykker?
Hvad med ham der har sovet over sig og skal nå et fly, et tog eller en bus?
Her mener jeg ikke at man skal køre med hovedet under armen - det skal man
aldrig - men selv små afkortelser af rejsetiden kan gøre en vigtig forskel.

Primært mener jeg at de redskaber der er til at kontrollere den trafikale
adfærd er gode nok - måske med enkelte undtagelser der kunne strammes op.

Og lad mig endelig slå fast at jeg mener den vigstigste § i færdselsloven er
den der foreskriver at man skal køre efter forholdene. Hvis alene den blev
overholdt ville mange liv og lemmer være sparede.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-08-06 21:58

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Nej det er også en stor byrde for folk at anmelde er jeg sikker på.

Stor og stor - det vil ikke sige, men - nogle fravælger "anmeldelse",
begrundelserne er mange. For mig selv gælder følgende, jeg har i forskellige
tilfælde henvendt mig til ansvarlige i firmaer hvor jeg i et eller gentagne
tilfælde har oplevet deres "logoer" bliver "smudset" af ansattes opførsel i
trafikken. Jeg er aldrig gået efter nogen person, har tilmed nægtet at
opgive tider og registreringsnumre da det ikke er føreren personligt jeg har
noget i mod.

Jeg har efterfølgende oplevet at f.eks. et større busselskab hvor chauførene
lod hånt om hastigheder og overhalingforbud, efter henvendelse har erfaret
at chauførene nu generelt har sænket hastigheden ca. 10 km/t samt at de ikke
mere overhaler hvor det ikke er tilladt.

> Og rart
> at man selv kan vælge straffen.

Ja i og med at der ved anvendelse af "sort boks" vil være muligt sekund for
sekund at følge hans "valg" op til en kritsik situation/ulykke..

> Så må begrænsningen vel forøvrigt gælde alle idet der så ikke er nogen der
> belastes af anmeldelser.

Ja det kunne måske være en ide, men - jeg vil da hellere give dig og andre
mulighed for selv at vælge, det vil med den sorte boks være muligt.

> Sarkasmen skinner måske igennem her, men har svært ved at gennemskue om du
> er ironisk eller gravalvorlig - hælder mest til det sidste.

Jeg er skam seriøs nok Ole

> Det er måske reglen mere end undtagelse i København. Kan også godt
> forklare
> hvorfor, men er helt enig med dig i at det - uanset grunden - ikke er
> acceptabelt.

Godt

> Her i byen er det altså omvendt - det vil jeg til enhver tid påstå.
> Enkelte
> kører med hovedet under armen, men de holder ikke så længe og er bestemt
> ikke populære blandt os andre.

Desværre for jer bliver i let sat i bås med de få som får den lidet
flaterende opmærksomhed, og det synes jeg ikke er rimeligt, et af mine
argumneter for den "sorte boks".

> [...]
> Specielt med sygehuskørsel (og dermed formentlig kontraktkørsel under en
> eller anden form) er udbyderne plejer ikke at se med milde øjne på den

Der er ikke klaget over nogle af turene af flere årsager. Som jeg tidligere
skrev er jeg ikke som udgangspunkt til "personlige raids".

Hvis jeg så vælger at klage, vil jeg jo være tvunget til at referere til
aktuelle ture.

> Oprindeligt gik tråden her vel på om alle på hjul skulle begrænses,

Ja men - allerede i indlæg 3 bliver Bruno specifik i kravet om erhvervbiler.

> og ikke om specifikt taxaer skulle, og jeg mener ikke at alle skal
> begrænses.

Jeg vil ligesom dig ikke somudgangspunkt begrænse, men lade det være et
personligt valg, endnu et argument for den "sorte boks".

> Jeg mener som sådan heller ikke at taxaer skal begrænses (hvilket nok ikke
> overrasker

Nej - måske du nu efterhånden får forståelse for mine argumenter.

> [...]
> lovene og straf dem med de værktøjer man har. Brug pengene på noget
> fornuftig kontrol der batter i stedet for på noget der kun vil have

Jeg kan udmærket forstå din argumentation mod udgifterne, men et eller andet
sted er det jo bevisligt nødevndigt at der "kigges over skuldren", jeg ville
da selv have det udmærket med at det var muligt med en "sort boks" gendrive
et hændelsesforløb, en sådan mulighed kan jo også blive til førerens egen
fordel, og ville undgå mange gisninger/gætterier i forbindelse med uheld.

> Jeg mangler endnu at blive præsenteret for talmateriale der endegyldigt
> fastslår at taxaer er farligere i trafikken end andre.

Kan jo forstå at du arbejder på det, håber du får held med det. Vi kan godt
undvære flere "stænklap" skandaler, det gavner i hvert fald ingen steder og
er i sidste ende ikke til gavn for menneskers retsbevidsthed.

> [...]
> den statestik en samtidig statestik der viser om folk havde sele på -
> hvilket han så mente at det havde de sikkert ikke.

SOm du jo selv nok er klar over koges der utroligt meget tynd suppe på
analyser lavet og tilrettet til en given lejlighed.

> [...]
> Hvad med de grønne bude? Håndværkerne? Postbudene? Der findes idioter
> indenfor alle fagområder, men de skal ikke sætte dagsordenen.

Mennesker sætter dagsorden ud fra den indflydelse/magt de nu en gang
besidder. Sådan har det alle dage været.

> Hvor længe tror du der så vil gå før det skrider fra nogen faggrupper til
> at alle på hjul skal overvåges/begrænses?

Jamen - vær du blot rolig det kommer stille og roligt som en listetyv om
natten, ligeså hurtigt nogen får øje på en mulighed for at profilere sig,
jeg sagde ikke noget om politik *UHA*

> [...]
> ud til patienter? Eller til de patienter der skal hurtigt til lægen?
> Hvad med f.eks. transport af blod og sygehuspersonale der kaldes ind ved

Ja igen Ole - her ville den "sorte boks" igen være en hjælp for dig med en
hurtig transport af f.eks. blod.

> [...]
> Her mener jeg ikke at man skal køre med hovedet under armen - det skal man
> aldrig - men selv små afkortelser af rejsetiden kan gøre en vigtig

Her bliver du så selv den der træffer "valget".

> [...]
> er den der foreskriver at man skal køre efter forholdene. Hvis alene den
> blev overholdt ville mange liv og lemmer være sparede.

Enig - og fordi mennesker ikke overholder loven udformes værktøjer/redskaber
til at undgå så mange episoder som muligt, dog mange gange med begrænset
held.

Fortsat god aften.

MVH Hans

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-08-06 10:01

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Ja i og med at der ved anvendelse af "sort boks" vil være muligt sekund
> for sekund at følge hans "valg" op til en kritsik situation/ulykke..

Enig.

> [...]
>
> Desværre for jer bliver i let sat i bås med de få som får den lidet
> flaterende opmærksomhed, og det synes jeg ikke er rimeligt, et af mine

Jeg tror faktisk jeg på et eller andet tidspunkt ikke har været helt vågen
mens jeg skrev seneste indlæg.
Du skriver jo "sort boks", og hvis det drejer sig om en anordning der kun
ville blive checket i forbindelse med et uheld så har jeg *ingen* problemer
med det.
Så må min taxa gerne være den første der får den monteret. Og de må også
gerne sætte en i privatbilen.
Jeg havde nok stirret mig blind på den oprindelige idé med en begrænser og
frygtede noget a'la en boks hvor den ellers rare MC-Jørgen med sin
fjernbetjening kunne printe en liste ud over de seneste 50 store og små
hastighedsovertrædelser. Den idé ville jeg ikke bryde mig om.

> [...]
> tidligere skrev er jeg ikke som udgangspunkt til "personlige raids".
>
> Hvis jeg så vælger at klage, vil jeg jo være tvunget til at referere til

Fair nok.
Sætter dog et eller andet sted mere pris på at folk klager over en aktuel
tur i stedet for at den indgår i en eller andet samlet vurdering der så
måske ikke er helt fair (og her hentyder jeg ikke til dig. Jeg er sikker på
at du godt kan skille tingene ad).
Har også selv flere eksempler på at det faktisk virker at klage.
Vi får indimellem henvendelser fra kunder der gerne vil brokke sig over
dette eller hint, men hvis de ikke engang vil fortælle hvornår og hvorfra de
er blevet kørt er det svært at finde den antuelle vognfører og dunke ham
oven i hovedet. Heldigvis har vi kun en enkelt afløser der er virkelig slem,
og ham kender vi alle så der skal ikke så meget beskrivelse til før han er
"genkendt".

> [...]
> personligt valg, endnu et argument for den "sorte boks".

> Nej - måske du nu efterhånden får forståelse for mine argumenter.

Jeg tror jeg nærmer mig

> [...]
> boks" gendrive et hændelsesforløb, en sådan mulighed kan jo også blive til
> førerens egen fordel, og ville undgå mange gisninger/gætterier i

Bestemt en fordel.
Anklager : "Jamen det var en taxa så han har garanteret kørt som død og
helvede"
Bilinspektør "Næh egentlig ikke. Han kørte 47 km/t på ulykkestidspunktet"
Og har man kvajet sig er det også fint at man kan finde ud af præcist hvor
meget.

> Kan jo forstå at du arbejder på det, håber du får held med det. Vi kan
> godt undvære flere "stænklap" skandaler, det gavner i hvert fald ingen
> steder og er i sidste ende ikke til gavn for menneskers retsbevidsthed.

Helt enig. Desværre flytter denne debat også ofte fokus væk fra nogen af de
virkelige problemer vi har i branchen som f.eks. risikoen for overfald.
Vi har i snart mange år kæmpet for at få samme beskyttelse som tjenestemænd
i forhold til voldelige overfald - altså groft sagt dobbelt op på straffen.
Den misforstod en folketingspolitiker derhen at vi ville være tjenestemænd,
og meddelte offentligt at man så sandelig ikke kunne have tjenestemænd der
kørte sådan!
Jeg behøves vist ikke at nævne hvilke eder og forbandelser der blev nedkaldt
over vedkommende

> SOm du jo selv nok er klar over koges der utroligt meget tynd suppe på
> analyser lavet og tilrettet til en given lejlighed.

Nemlig. Har faktisk set en statistik der viste en klar sammenhæng mellem
antallet af indregistrerede Citroen 2CV'ere i Århus og børnedødeligheden i
Tokyo.
Eller for den sags skyld en klar sammenhæng mellem antallet af yngledygtige
storkepar og børnetallet herhjemme.
Begge optrådte så heldigvis i en hovedopgave som eksempler på hvordan
statistik kunne misbruges

> [...]
> natten, ligeså hurtigt nogen får øje på en mulighed for at profilere sig,

Og jeg hørte ikke noget

> Ja igen Ole - her ville den "sorte boks" igen være en hjælp for dig med en
> hurtig transport af f.eks. blod.

Fordi den kunne ville blive brugt hvis jeg selv fik brug for blodet
undervejs.

> Her bliver du så selv den der træffer "valget".

> Enig - og fordi mennesker ikke overholder loven udformes
> værktøjer/redskaber til at undgå så mange episoder som muligt, dog mange
> gange med begrænset held.

Ja desværre er det ofte sådan på mange områder.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-08-06 10:24

> [...]
> fjernbetjening kunne printe en liste ud over de seneste 50 store og små
> hastighedsovertrædelser. Den idé ville jeg ikke bryde mig om.

Nej Ole sådan noget skal ingen tilfældig person have uhindret adgang til.

> [...]
> tur i stedet for at den indgår i en eller andet samlet vurdering der så
> måske ikke er helt fair (og her hentyder jeg ikke til dig. Jeg er sikker

Mener jeg da også selv at jeg er i stand til.

> Heldigvis har vi kun en enkelt afløser der er virkelig slem, og ham kender
> vi alle så der skal ikke så meget beskrivelse til før han er "genkendt".

Så er der jo fornuftig nok selvjustits på intern basis, rigtig godt
udgangspunkt. I kender jo også alt andet lige branchens problemer bedre end
jeg som kunde.

> [...]
> Og har man kvajet sig er det også fint at man kan finde ud af præcist hvor

Altså kan "boksen" bakke op om førerens udlægning/argumentation.

> [...]
> tjenestemænd der kørte sådan!
> Jeg behøves vist ikke at nævne hvilke eder og forbandelser der blev

Ja de er jo hurtigt ved "håndvasken" når deres egne chaufutter er taget med
fingrene i honnongkrukken ;-/

--
MVH Hans

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-08-06 06:59

On Tue, 8 Aug 2006 11:23:40 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@get2net.dk> wrote:

>"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>[KLIP]

>Nej Ole sådan noget skal ingen tilfældig person have uhindret adgang til.

>--

Kan du så ikke få det afskaffet for os der kører lastbil?

Vi har i øjeblikket dokumentationspligt 15 dage tilbage i tiden, og
fra nytår bliver det 28 dage.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 18:37

> [...]
> fjernbetjening kunne printe en liste ud over de seneste 50 store og små
> hastighedsovertrædelser. Den idé ville jeg ikke bryde mig om.

Den har vi da haft i lastbilerne siden '85. På det seneste er der dog
faldet en EF-dom om at den ikke sidder der til hastighedskontrol,
hvorfor vi kan anke en hastighedsbøde efter skiven igennem og slippe for
den. Dog er det ikke alle lande/betjente der er blevet klar over det.

> [...]
> og ham kender vi alle så der skal ikke så meget beskrivelse til før han er

Har erfaring for at langt hen af vejen vil den "forurettede" i en klage
hurtigt bakke ud hvis der bliver spurgt til vedkommendes egen rolle i
situationen.

F.eks. blev jeg selv engang anmeldt for at havde påkørt en personbil i
et vejarbejde i Tyskland. Men da anmelderen blev bedt om at forklare
hvordan han kunne komme til at overhale mig når jeg kørte 83 km/t hvor
80 km/t (60 km/t på kortere stræk) var tilladt var der ikke mere.

> [...]
> Og har man kvajet sig er det også fint at man kan finde ud af præcist hvor

I den der hypotetiske situation vil anklageren jo være informeret om
indholdet i boksen inden sagen. Så han ville kunne udråbes som tåbe hvis
han kom med det udsagn.

Men i dagens praksis er det faktisk sådan tingene sker. Som
erhvervschauffør er man, i mange sager, dømt på forhånd. Og kan tit
komme i den situation at man skal bevise sin uskyld i stedet for at
andre skal bevise ens skyld.

Har kendskab til en sag hvor en anmeldende betjents forklaring var helt
ude i det usansynlige, men blev taget til følge, også selvom den blev
ændret flere gange under retssagen. Det var jo en hyrevognschauffør, så
det var sikkert rigtig nok. (Mener dog at forsvarsadvokatens ukendskab
til tingene var en stærkt medvirkende årsag til udfaldet.)

> [...]
> i forhold til voldelige overfald - altså groft sagt dobbelt op på straffen.

Den mener jeg da blev indført i min tid i erhvervet. Den er så bare
aldrig blevet taget højtidelig?

> [...]
> storkepar og børnetallet herhjemme.
> Begge optrådte så heldigvis i en hovedopgave som eksempler på hvordan

Den der klipper jeg lige til evt. senere brug.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-08-06 19:12

Finn Guldmann <n@a.invalid> writes:

> Den der klipper jeg lige til evt. senere brug.

Der er tonsvis af lignende eksempler (søg på "spurious correlation
examples"). Min favorit er når man bruger underrepræsentation af sorte
i de højere aldersgrupper i USA som argument for at negre bliver hvide
med tiden.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-08-06 16:19

> [...]
> vi kan anke en hastighedsbøde efter skiven igennem og slippe for den. Dog
> er det ikke alle lande/betjente der er blevet klar over det.

Okay - ganske fikst. Især hvis alle lande/betjente var klar over det

> Har erfaring for at langt hen af vejen vil den "forurettede" i en klage
> hurtigt bakke ud hvis der bliver spurgt til vedkommendes egen rolle i
> situationen.

Det kunne jeg sagtens forestille mig.

> [...]
> han kunne komme til at overhale mig når jeg kørte 83 km/t hvor 80 km/t (60
> km/t på kortere stræk) var tilladt var der ikke mere.

Så kan han lære det

> I den der hypotetiske situation vil anklageren jo være informeret om
> indholdet i boksen inden sagen. Så han ville kunne udråbes som tåbe hvis
> han kom med det udsagn.

God pointe, men jeg er også sikker på det stadig kunne finde sted

> [...]
> i den situation at man skal bevise sin uskyld i stedet for at andre skal

Den situation har jeg heldigvis ikke været i endnu - i hvert fald ikke
direkte.
Har dog været ude for en modpart i et færdselsuheld der forsøgte at
overbevise de tilkaldte politibetjente om at det da måtte være min skyld
fordi jeg var jo taxachauffør.
Jeg havde så 8 kunder i bilen der sagde det modsatte, og de tekniske beviser
på stedet var også klare så modparten endte med at luske noget slukøret
derfra.

> [...]
> det var sikkert rigtig nok. (Mener dog at forsvarsadvokatens ukendskab til
> tingene var en stærkt medvirkende årsag til udfaldet.)

Det lyder ikke rart, men jeg er ikke overrasket.

> Den mener jeg da blev indført i min tid i erhvervet. Den er så bare aldrig
> blevet taget højtidelig?

Jo vi har skam næsten fået den beskyttelse.
Der er gennem årene dannet præcedens for at det skal koste ekstra når det er
folk der er udsatte på grund af deres arbejde.
Den præcedens blev så heldigvis skrevet ind i straffeloven så det ikke er så
meget op til den enkelte dommer.
Straffelovens § 247.
Begås nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, af en person,
der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse,
der har været forbundet med forsætlig vold, kan straffen forhøjes med indtil
det halve. Stk. 2. Det samme gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i §§
244-246 begås over for en person, der efter karakteren af sit arbejde er
særlig udsat for vold.

og mig bekendt bruger anklagerne den altid når der er tale om vold mod en
taxachauffør.

Vi ville bare gerne derhen hvor vi var på "dobbelt-op".

> Den der klipper jeg lige til evt. senere brug.

Bare i orden - den er også god

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-08-06 18:25

> Okay - ganske fikst. Især hvis alle lande/betjente var klar over det

Det vigtigste land i den forbindelse, Tyskland, er stoppet med den praksis.

Tidligere var torsdag-fredag nogle dyre dage lige før grænsen. Der kunne
man få lov at bløde for hastigheder man havde kørt helt tilbage til om
mandagen. Ikke underligt at sidste p-plads før grænsen stadig kendes
bedst som "Betalingsstedet".

> Det kunne jeg sagtens forestille mig.

Der findes reelle klager, men en hel del bunder i at lastbilen har gjort
et eller andet der har forhindret anmelderen i at drive sit eget lille spil.

> Så kan han lære det

Jeg har ikke hørt noget siden.

> God pointe, men jeg er også sikker på det stadig kunne finde sted

Advokater er, kun, advokater.

> [...]
> Har dog været ude for en modpart i et færdselsuheld der forsøgte at
> overbevise de tilkaldte politibetjente om at det da måtte være min skyld

Desværre går den holding igen i justeriet.

> Jeg havde så 8 kunder i bilen der sagde det modsatte, og de tekniske beviser
> på stedet var også klare så modparten endte med at luske noget slukøret
> derfra.

De kunder fik vel lidt rabat på turen?

> Det lyder ikke rart, men jeg er ikke overrasket.

Havde mistanke om at samme betjent var involveret i et par andre
situationer med "underligt" resultat for hyrevognschaufførere.

> [...]
> taxachauffør.
> Vi ville bare gerne derhen hvor vi var på "dobbelt-op".

Det er det jeg mente kom den gang (89-96). Men der er jeg så fejl på den.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-08-06 18:59

> [...]
> man få lov at bløde for hastigheder man havde kørt helt tilbage til om
> mandagen. Ikke underligt at sidste p-plads før grænsen stadig kendes bedst

Ja så forstår man også bedre at der altid hæves kontanter oveni ved kassen
på de store tankstationer

> Der findes reelle klager, men en hel del bunder i at lastbilen har gjort
> et eller andet der har forhindret anmelderen i at drive sit eget lille
> spil.

Helt enig.

> Jeg har ikke hørt noget siden.

Sådan!

> Advokater er, kun, advokater.

Men til den timeløn vil jeg nu til enhver tid forvente at de i det mindste
forsøger at sætte sig ind i tingene.
Desværre - som vi er helt enige om - går det ikke altid sådan.

> Desværre går den holding igen i justeriet.

Synes det er blevet noget bedre med årene. I hvert fald her i byen.
Tror/ved dog at der er kolossal forskel på provinsen og København.
Vi kan f.eks. tydeligt mærke når der kommer nye betjente der tidligere har
gjort tjeneste i København.
De finder dog hurtigt ud af at de er kommet til en anden planet - ofte med
hjælp fra deres egne kollegaer.

> De kunder fik vel lidt rabat på turen?

Faktisk påpegede jeg at da taxameteret pludselig ikke kunne aflæses (en
eller anden klovn havde på mystisk vis slået turen ud af uret ja så
kunne de jo ikke betale.
Derefter fik jeg en venlig men bestemt belæring om at de da bare havde gjort
deres pligt, og selvfølgelig skulle jeg have mine penge, og bedstemoren
kunne endda huske beløbet fra taxameteret.
Sådanne mennesker er desværre en sjældenhed nu om dage.
Har forøvrigt fået "hævnet" mig senere hvor en anden tur for de samme
mennesker blev betragteligt billigere -:)

> Havde mistanke om at samme betjent var involveret i et par andre
> situationer med "underligt" resultat for hyrevognschaufførere.

Ja hvorfor er man ikke overrasket.
Vi havde et lignende tilfælde her i byen, hvor problemet var at han ikke
kunne reglerne.
Han burde have fanget det når vi påpegede det, men det gjorde han ikke.
Storsindet som han var startede han med at dele advarsler ud.
Da det ikke hjalp skrev han folk for overtrædelserne.
Politimesteren måtte så efterfølgende kalde de bødeforlæg tilbage fordi det
ikke var en overtrædelse (reglen var slettet af lovteksten).
Ham faldt der helt og aldeles ro over

[KLIP]

> Det er det jeg mente kom den gang (89-96). Men der er jeg så fejl på den.

Ja desværre. Der ville jeg for en gangs skyld gerne have taget fejl

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-08-06 20:32

> Men til den timeløn vil jeg nu til enhver tid forvente at de i det mindste
> forsøger at sætte sig ind i tingene.
> Desværre - som vi er helt enige om - går det ikke altid sådan.

Man hører da om nogle af dem der har sat sig lidt ind i forholdene
omkring erhvervskørsel.

> [...]
> gjort tjeneste i København.
> De finder dog hurtigt ud af at de er kommet til en anden planet - ofte med

Mens jeg boede i Århus var det vist kutyme at ny betjente ikke blev
sendt ud alene den første tid, men fik lov at gå som føl hos de ældre
indtil de havde lært kulturen.

> [...]
> Har forøvrigt fået "hævnet" mig senere hvor en anden tur for de samme
> mennesker blev betragteligt billigere -:)

Sådan. Noget for noget.

> [...]
> Politimesteren måtte så efterfølgende kalde de bødeforlæg tilbage fordi det
> ikke var en overtrædelse (reglen var slettet af lovteksten).

Den sidste hændelse jeg fik kendskab til var jeg selv vidne til, og
blandede mig lidt. Og håber på at betjentens efterfølgende undersøgelse
af hvem jeg var fik ham til at stikke piben ind og lade hyrevognene i fred.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-08-06 16:15

> Man hører da om nogle af dem der har sat sig lidt ind i forholdene omkring
> erhvervskørsel.

Det sker. Har faktisk været uden for en advokat der selv havde kørt taxa
under sine studier. Han havde altså ingen forståelse for at hans klient var
rendt fra regningen
Vi kører ind i mellem anklagerne til og fra retten. Det giver også en bedre
forståelse, og de plejer at spørge hvis der er noget de vil vide.

[KLIP]
> Mens jeg boede i Århus var det vist kutyme at ny betjente ikke blev sendt
> ud alene den første tid, men fik lov at gå som føl hos de ældre indtil de
> havde lært kulturen.

Sådan foregår det også her - heldigvis.
Nogen gange sker det så alligevel at to føl kommer ud og køre sammen. Det
giver nogle skægge oplevelser ind imellem

[KLIP]
> Den sidste hændelse jeg fik kendskab til var jeg selv vidne til, og
> blandede mig lidt. Og håber på at betjentens efterfølgende undersøgelse af
> hvem jeg var fik ham til at stikke piben ind og lade hyrevognene i fred.

Ja man kan kun håbe
Har prøvet det samme med et føl der ikke var helt inde i reglerne, og han
fik af sin erfarne makker at vide at man generelt ikke generede hyrevogne og
da *slet* ikke få dage før den årlige julefrokost på politigården

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-08-06 17:55

> Det sker. Har faktisk været uden for en advokat der selv havde kørt taxa
> under sine studier. Han havde altså ingen forståelse for at hans klient var
> rendt fra regningen

Hvis han ovenikøbet "arbejdede" får at få sin klient idømt en rimelig
straf vil jeg tage hatten af for ham.

> Vi kører ind i mellem anklagerne til og fra retten. Det giver også en bedre
> forståelse, og de plejer at spørge hvis der er noget de vil vide.

Det er aldrig skade til at indhente lidt information fra dem der
arbejder med tingene. Gid flere ville gøre det.

> Sådan foregår det også her - heldigvis.
> Nogen gange sker det så alligevel at to føl kommer ud og køre sammen. Det
> giver nogle skægge oplevelser ind imellem

Var forøvrigt ude for et par flinke af slagsen i går i Århus. Var kommet
op af en blind vej hvor jeg ikke kunne vende "svinet". Fik øje på et par
betjente der fik sig en opdragende snak med en mand i en kassevogn nede
på den vejjeg skulle bakke ud på. så ned og forlægge dem problemet.
"Hvis du er hurtig er vi her" var svaret. Og så var Finn hurtig.

> [...]
> fik af sin erfarne makker at vide at man generelt ikke generede hyrevogne og
> da *slet* ikke få dage før den årlige julefrokost på politigården

Ham jeg havde "et godt øje til" var urobetjent og kørte alene i en civil
bil. (En af de genkendelige Volvo'er.)

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-08-06 15:25

[KLIP]

> Hvis han ovenikøbet "arbejdede" får at få sin klient idømt en rimelig
> straf vil jeg tage hatten af for ham.

Måske ikke ligefrem, men jeg synes ikke han agiterede ret meget for en
ændring af anklagerens forslags

> Det er aldrig skade til at indhente lidt information fra dem der arbejder
> med tingene. Gid flere ville gøre det.

Nemlig. Det ville gøre så mange ting så meget lettere

> [...]
> den vejjeg skulle bakke ud på. så ned og forlægge dem problemet. "Hvis du
> er hurtig er vi her" var svaret. Og så var Finn hurtig.

Sådan - så er det bare med at finde bakgearet og komme afsted

> Ham jeg havde "et godt øje til" var urobetjent og kørte alene i en civil
> bil. (En af de genkendelige Volvo'er.)

Åh ja - genkendelsens glæde Nøj hvor har det reddet en fra mange
rudekuverter.

--
Med forsinket venlig feriehilsen
Ole Gaarde Kristensen

Fra : Unlimited

Dato : 02-08-06 22:00

> [...]
> fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
> komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere
Måske det ville være lettere med en kill switch.. Der standser bilen og
skyder chaufføren, når bilen holder stille.
Og når vi nu er igang.. kan vi jo allesammen få alkolåse i bilerne
samtidig.. Og fartskriver, så det kan kontrolleres at vi ikke kører over 80
på landeveje, når nu bilen kan køre astronomiske 130 km/t.

Og så kunne der jo komme en afgift på registreringsafgiften.. reg.afgiften
er jo kun fordi folk køber biler, så det kan vi jo beskatte også...
Og så fjerner vi al offentlig trafik, og indopererer gps i folks pander, så
man kan følge dem rundt så de går direkte hjem og sætter sig foran
dummekassen og ser DR1, der så passende kan være den eneste tvkanal man kan
se..

Og så kan man blive ved..

Hvad med at ændre folks adfærdsmønster igennem oplysning.. Det har hjulpet
med spritkørslen.. Så kan farten også sættes ned på samme måde..

/Flemming

Fra : Bruno

Dato : 02-08-06 23:11

Unlimited wrote:
> Og når vi nu er igang.. kan vi jo allesammen få alkolåse i bilerne
> samtidig.. Og fartskriver, så det kan kontrolleres at vi ikke kører over 80
> på landeveje, når nu bilen kan køre astronomiske 130 km/t.

En fartskriver er overvågning, det er en fartbegrænser ikke. Der er en
kæmpe forskel.

> Og så kunne der jo komme en afgift på registreringsafgiften..

Har du ikke nok i momsen?

> reg.afgiften
> er jo kun fordi folk køber biler, så det kan vi jo beskatte også...

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener.

> [...]
> man kan følge dem rundt så de går direkte hjem og sætter sig foran
> dummekassen og ser DR1, der så passende kan være den eneste tvkanal man kan

bla, bla, bla. Har man ingen argumenter kan man altid prøve at sænke
niveauet.

> Hvad med at ændre folks adfærdsmønster igennem oplysning.. Det har hjulpet
> med spritkørslen.. Så kan farten også sættes ned på samme måde..

Hjulpet, ja. Men problemet findes stadig. Fartgrænser er ikke noget nyt,
så hvorfor skulle oplysning kunne flytte så meget. Du kan bare se
hvordan folk her i gruppen praler med hvor hurtigt de har kørt, der skal
vist mere end oplysning til.

Jeg mangler endnu og se et ordentlig argument imod fartbegrænsere, eller
vi kan vende emnet lidt på hovedet. Hvorfor skal biler egentlig kunne
køre hurtigere end 130, faktisk kunne biler bygget til max 130 fra
starten af godt ske at være både billigere og sjovere at køre i?

Mvh

Bruno

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 05:18

Bruno skriver:

> [...]
> køre hurtigere end 130, faktisk kunne biler bygget til max 130 fra
> starten af godt ske at være både billigere og sjovere at køre i?

Hvad bil har du selv ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 00:52

Unlimited skrev:
> Hvad med at ændre folks adfærdsmønster igennem oplysning.. Det har hjulpet
> med spritkørslen.. Så kan farten også sættes ned på samme måde..

Der er du galt på den. Sprit kan de fleste se fornuften i at forbyde i
biler. Fart derimod er flertallet uenige med politikerne om.

Fra : Bruno

Dato : 05-08-06 11:58

Finn Guldmann wrote:

> Der er du galt på den. Sprit kan de fleste se fornuften i at forbyde i
> biler. Fart derimod er flertallet uenige med politikerne om.

Og det ved du fordi?

Mvh

Bruno

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 12:33

Bruno skrev:
> Og det ved du fordi?

Lytter du kun til dig selv?

Hvis du hører efter hvad andre siger når snakken falder på de dele vil
du også vide at sprit og biler kan de fleste blive enige om er noget
skidt, og mange gør noget ved det. Med fart derimod er flertallet af de
danske bilister med på at moderate hastighedsoverskridelser ikke skader
nogen.

Fra : Bruno

Dato : 05-08-06 15:13

Finn Guldmann wrote:

> Lytter du kun til dig selv?

Nej, men jeg har heller ikke talt med flertallet af den danske
befolkning og tror jeg heller ikke du har. Derfor spørg jeg hvordan du
ved hvad flertallet mener, hvis ikke du kan henvise til en undersøgelse
så har du vist ikke belæg for at udtale dig på flertallets vegne.

Mvh

Bruno

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 15:34

Bruno skrev:
> [...]
> ved hvad flertallet mener, hvis ikke du kan henvise til en undersøgelse
> så har du vist ikke belæg for at udtale dig på flertallets vegne.

At flertallet ikke accepterer de politiske fartskattegrænser ser man ud
af officielle statistiker.

At de fleste ikke accepterer spritkørsel er vist undersøgt mange gange
nok til at man ikke behøver at snakke med hver enkelt dansker.

Kender du måske nogen der mener at det er acceptabelt at køre spritkørsel?

Fra : Bruno

Dato : 05-08-06 16:28

Finn Guldmann wrote:
> At flertallet ikke accepterer de politiske fartskattegrænser ser man ud
> af officielle statistiker.

Jeg vil godt se den statistik der viser at flertallet kører for stærkt
på motorvejene, hvor er din kilde?

Din brug af vendingen "Fartskattegrænser" fortæller mig forøvrigt, at
der vist ikke er grund til vi to debaterer vidre.

> At de fleste ikke accepterer spritkørsel er vist undersøgt mange gange
> nok til at man ikke behøver at snakke med hver enkelt dansker.
>
> Kender du måske nogen der mener at det er acceptabelt at køre spritkørsel?

Næh, men der alligevel stadig mange som gør det.

Mvh

Bruno

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 17:05

Bruno skrev:

> Jeg vil godt se den statistik der viser at flertallet kører for stærkt
> på motorvejene, hvor er din kilde?

Vejdirektoratet.

> Din brug af vendingen "Fartskattegrænser" fortæller mig forøvrigt, at
> der vist ikke er grund til vi to debaterer vidre.

Det kommer nok an på om du mener at generelle hastighedsgrænser er til
for trafikken eller for politikken.

> Næh, men der alligevel stadig mange som gør det.

Er "mange" efter samme målestok som "mange" når det handler om hastighed?

Fra : Per JM Olsen

Dato : 02-08-06 22:14

> [...]
> med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere end 130?

Ja det ville være fornuftigt, om ikke andet så burde det laves således at
kørte man for stærkt så blev man trukket med det samme og fik højre
forsikringer, så vi unge (28) kunne få en ordenlig forsikring, da vi jo i
dag får sat håret under samme kam af forsikringsselskaberne.

Mvh Per

Fra : Bagmanden

Dato : 02-08-06 23:13

Bruno wrote:
> [...]
> indføre fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der
> nogen som kan komme med et rimeligt argument for at danske

Når jeg kører på de tyske motorveje og der er rigtig god plads,
vejret er godt, jeg er frisk og fit for fight - så får slæden en
spand kul og jeg nyder at æde asfalt og wrooom - hva´ var det? -
Hannover og vide at Frankfurt kun er et blink forude.

btw:
Mon ikke at det kommer af sig selv gennem GPS (Gallileo) og
hastighedsklassifiserede veje.
Alle nye biler vil fødes med dem og alle andre får et par år
eller tre til at få dem eftermonteret.

Det løser både ønsket om roadpricing i storbyer og automatisk
sende en lille hilsen til evt. fartsyndere. Desuden vil det kunne
bruges til at udskrive en reel miljøbelastningsafgift baseret på
faktisk brug.

Jeg gætter endvidere på at større veje og motorveje vil få
variable hastighedsgrænser, hvilket skulle gøre det hele mere
acceptabelt og spiseligt. Jeg føler mig godt til grin når jeg kl.
midt om natten kun må køre 110 på en hel tom motorvej.

Forsikringselskaber vil gerne gennem deres "nye"
mikrotariferingsmodel" blive mere præcise og biler med ovnt.
udstyr vil sikkert kunne få en klækelig rabat i stil med
husalarmer.

--
F.B.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-08-06 23:21

Bruno wrote:

> [...]
> man diskutere om ikke ville være for meget overvågning, dog synes jeg
> den burde være i alle erhvervsbiler - især taxaer.

Et GPS baseret system er imho den eneste vej frem. Så kan man stadig
køre 250 på tyske motorveje og blive tvunget ned på 80 på mindre
danske veje.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : BJ

Dato : 02-08-06 23:24

KLIP

>Et GPS baseret system er imho den eneste vej frem. Så kan man stadig
>køre 250 på tyske motorveje og blive tvunget ned på 80 på mindre
>danske veje.

Ret interessant, når man betænker, hvad spåmændene mener om udstyret til/i
den nære fremtids biler:

http://www.telematicsjournal.com/content/newsfeed/7889.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : PetrolHead

Dato : 07-08-06 22:09

On 2 Aug 2006 15:20:45 -0700, "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com>
wrote:

>Et GPS baseret system er imho den eneste vej frem. Så kan man stadig
>køre 250 på tyske motorveje og blive tvunget ned på 80 på mindre
>danske veje.

Alluminiumsfilm og hovsa så er GPS'en blind ;)
Flemming Jacobsen
Formerly Known as "ThunderBird"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 17:17

PetrolHead skrev:
> Alluminiumsfilm og hovsa så er GPS'en blind ;)

Og så får man et forklaringsproblem i stil med i dag hvis vi mangler
skiver. En manglende skive koster 1.600 kr uanset grunden til at dén
mangler.

Fra : PetrolHead

Dato : 11-08-06 20:12

On Fri, 11 Aug 2006 18:16:33 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Og så får man et forklaringsproblem i stil med i dag hvis vi mangler
>skiver. En manglende skive koster 1.600 kr uanset grunden til at dén
>mangler.

1600 er da og billigt for at kunne kører mere end 130 generalt og så kun
skulle betale når etaten endelig finder en og faktisk tager en.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 20:52

PetrolHead skrev:
> 1600 er da og billigt for at kunne kører mere end 130 generalt og så kun
> skulle betale når etaten endelig finder en og faktisk tager en.

Du kan være ganske rolig, de er næsten lige så iderig i måder at
kontrollere som dem der kontrolleres er i at finde måder at undgå
kontrol.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 03-08-06 01:16

> [...]
> med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere end 130?

Vejene er bygget til høj fart - specielt motorvejene. De steder hvor de ikke
er kan der stå en betjent med en laser (sagen forenklet og sat på spidsen -
det ved jeg).
Bilerne er for de flestes vedkommende bygget til fart.
Det eneste der ikke er bygget til fart er os der sidder bag rattet. Nogen
lærer ret hurtigt at håndtere det, mens andre aldrig gør det. Gør noget ved
det reelle problem - og som andre foreslår - lær folk at køre bil i stedet.
Og endelig: Hvorfor skal det være pisk i stedet for gulerod (fordi nogen
fejler behøver det ikke gå ud over alle). Straf dem der ikke overholder
reglerne og lad resten passe sig selv. Der er masser af steder hvor lovlige
ting kan bruges ulovligt, men hvor det ikke bliver - og ikke skal - straffes
før det bruges ulovligt.

Prøv så til sidst at forestille dig at alle veje og køretøjer er
GPS-overvågede, og der ikke *kan* køres for stærkt nogen steder.
Kan du selv komme på situationer hvor det ikke er hensigtsmæssigt? (og her
tænker jeg ikke på BigBrother-syndromet. Ham er jeg ikke så bange for)

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Leo_Jensen

Dato : 03-08-06 07:42

> Prøv så til sidst at forestille dig at alle veje og køretøjer er
> GPS-overvågede, og der ikke *kan* køres for stærkt nogen steder.
> Kan du selv komme på situationer hvor det ikke er hensigtsmæssigt?

Ja da. Resultatet vil nok være at 'folk' kører alt hvad de kan
ifølge begrænseren. Ikke os, men dem der er lidt dummere
selvfølgelig. Jeg kender ret mange biveje, hvor 80 km/t vil betyde
eneulykker for dem der ikke kender vejen. For ikke at tale om hvis der
er andre trafikanter på vejen. På hovedfærdselsårer, hvor man lige
så godt kunne stille bilen på et transportbånd, er det da fint,
resten af vejene kræver en aktiv chauffør der tænker over sin
hastighed.
Maksimal acceleration op til begrænseren, igennem rundkørsler og
sving med 'tilladt' hastighed osv. Jo, jeg kan godt forestille mig
problemer...

MVH Leo

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-08-06 08:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Når vi kommer til tyskland.

Blot fordi at man har automatisk våbentilladelse til jagt når man
fylder 12 år i Grønland, kan vi så heller ikke forbyde en 15 årig
at købe et haglgevær på Nørrebro?

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 08:59

> [...]
> med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere end 130?

Suk.. godt vi ikke har dig inde på borgen, for så ville dk da være et
kedeligt sted..
Typisk soc. dem. tankegang, lad os lave 1000 love og begrænsninger for
folket, de må ikke kunne eller tænke noget selv, vi er jo et fællesskab..
det er til at brække sig over, den tankegang !!!

/Juel

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 03-08-06 09:06

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> folket, de må ikke kunne eller tænke noget selv, vi er jo et fællesskab..
> det er til at brække sig over, den tankegang !!!

Enig. Jeg er i hvert fald glad for jeg sidder tæt på toilettet

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-08-06 09:26

Juel wrote:

> Typisk soc. dem. tankegang, lad os lave 1000 love og begrænsninger for
> folket, de må ikke kunne eller tænke noget selv, vi er jo et fællesskab..
> det er til at brække sig over, den tankegang !!!

Typisk højreorienteret tankegang "Lad os ophæve reglerne og
bevise at Darwin havde ret - anarki skaber en naturlig balance og dem
der ikke lærer at køre ordentligt bliver aligevel dræbt som følge
af deres ringe køreevner" Endnu bedre - Lad os beholde disse love vi
har, men hvis nogen forsøger at implementere noget så man bliver
tvunget til at overholde dem, SÅ brokker vi os.

Jeg fatter ikke hvorfor folk brokker sig over at man vil lave noget der
udelukkende gør at de ikke kan bryde loven. Såfremt du kørte efter
lovgivningen ville der ingen forskel være på en bil med og en uden
130km/t fartbegrænser.

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-06 09:38

> [...]
>har, men hvis nogen forsøger at implementere noget så man bliver
>tvunget til at overholde dem, SÅ brokker vi os.

Hvorfor lave flere love end højest nødvendigt ???

> [...]
>udelukkende gør at de ikke kan bryde loven. Såfremt du kørte efter
>lovgivningen ville der ingen forskel være på en bil med og en uden

Det er igen bare en begrænsning i den personlige frihed, frihed til at dumme
sig, og frihed til at bryde loven hvis det er det man vil, friheden til selv
at bestemme og tage beslutninger.
Ja jeg vil ha lov til at brydeloven hvis jeg har lyst til det, jeg kender
konsekvensen, det er MIT valg, min frihed..

Jeg går IKKE ind for at folks frihed skal begrænses !!

/Juel

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-08-06 10:05

Juel wrote:

> Hvorfor lave flere love end højest nødvendigt ???

Så brok jer over loven, men ikke de midler der tages i brug for at den
bliver overholdt.

> Ja jeg vil ha lov til at brydeloven hvis jeg har lyst til det, jeg kender
> konsekvensen, det er MIT valg, min frihed..

Du er måske af den opfattelse at det er ok at bryde loven blot man er
villig til at tage sin straf? En bøde er ikke en pris for at bryde en
lov, formålet med en bøde er at insentivere til at folk overholder
loven.

> Jeg går IKKE ind for at folks frihed skal begrænses !!

Frihed til at bryde loven er ikke en menneskeret.

Fra : RP

Dato : 03-08-06 10:14

> [...]
> fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
> komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere

hmm det får mig til at tænke på sidste uge hvor jeg var 600-700 km
nede i tyskland for at hente en bil. Omkring kl 07.00 var
gennemsnitshastigheden måske ca 140-150 km/t i højre spor og en hel
del højere i venstre. Det var lige før myldretiden og der var ikke
rigtig nogen lastbiler...

Hvordan denne 'sindsyge' hastighed ikke fik alle til at køre galt ved
jeg ikke.

Måske skulle en del danskere bare lære at køre bil... De kunne
ihvertfald lære en del af tyskerne efter min mening. Mange alvorlige
ulykker vil stadigvæk kunne opstå ved en hastighed på 130 og med en
fartbegrænser installeret i alle køretøjer vil mange måske benytte
dette som en sovepude...

Det er ikke farten der dræber men uopmærksomhed. Men at højere fart
gør en evt. ulykken værre, kan vi godt blive enige om...

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 03-08-06 16:34

Bruno wrote:
> [...]
> fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
> komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere

I den tid jeg kan huske har hastighedsgrænsen været 100, 110 og 130.
Hvem siger at den om 5 år ikke er 120 eller 140?

Udover argumentet om at det er lovligt i et naboland er det næste
argument at 130 ikke er en naturlov.

Den nuværende grænse på 130 er et samspil af flere faktorer:
- hvad er vejene designet til.
- hvad er forsvarligt sikkerhedsmæssigt.
- hvad er miljøbelastningen.
- hvor meget koster det på betalingsbalancen at vi selv brænder
brændstoffet af.
- hvor mange stemmer kan <indsæt politisk parti> vinde/tabe ved at
hæve/sænke hastighedsgrænsen.

Hvorfor er det hastigheden på motorvej der er så meget fokus på?

I 2005 var der 331 trafikdræbte - heraf 37 på motorvej. Jeg siger ikke
at 37 ikke er et tal, der gerne må være lavere - men jeg spørger mig
selv om, hvor mange der skyldes hastighed over 130?

57% af alle dræbte og tilskadekomne sker i Københavns kommune i kryds -
jeg tror ikke at de bemeldte kryds ligger på motorveje.

Det jeg siger er ikke at man skal have lov at køre som en sindsyg på
motorvejene, men derimod at man nok bør fokusere der hvor problemet er
størst. At bruge masser af ressourcer på at installere fartbegrænsere i
alle biler kan måske give en fred i sjælen, men min påstand er, at de
samme penge kan redde flere liv andre steder - fx på at lave flere
cykeltunneler under vejene så bil/cyklist-træf undgåes.

Knus
Regnar

Fra : Henning

Dato : 03-08-06 17:19

On Thu, 03 Aug 2006 17:33:32 +0200, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

>I den tid jeg kan huske har hastighedsgrænsen været 100, 110 og 130.

For 35 år siden var den faktisk ubegrænset på motorvejene. Så kom
energikrisen i '73, og hastigheden blev sat ned.

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-08-06 17:13

Bruno skrev:

> [...]
> fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
> komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere

Det lyder som en god idé, samtidig kan vi så indfører at der ikke
må være en moter på over 1000ccm, så begrænser vi også
forureningen. Når vi så er i gang så kan vi da ligeså godt forbyde
alle biler der er større end en fiat panda, på den måde vil der
komme flere parkeringspladser, hvis vi så yderligere begrænser
udbuddet til at der kun må være 3 farver at vælge imellem, så er
der heller ikke grund til den store misundelse.
Og vupti, så har vi et samfund som er meget bedre at leve i og vi er
alle glade og der vil måske enda blive et par tusind flere af os.

Der kan forekomme ironi i ovenstående indlæg.

Mikael

Fra : BJ

Dato : 03-08-06 17:17

<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>Og vupti, så har vi et samfund som er meget bedre at leve i og vi er
>alle glade og der vil måske enda blive et par tusind flere af os.

Den er jeg helt med på, når bare det er tilladt at have én Panda på hver
fod.

>Der kan forekomme ironi i ovenstående indlæg.

Upsss.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-08-06 19:13

Bruno skrev:

> [...]

Næ, det er på tide at lære folk at styre deres handicap/ biler. Det er her
prob er, der har aldrig være så få tilskadekomne i trafikken her hjemme som
sidste år. På trods af den er vokset med "alen store skridt" de seneste år.
Har du et prob. med trafik i alm.hed, løs billet hos DSB... .

eller er der nogen som kan
> end 130?

Det hedder individuelt hastighedvalg, køreplan, det modsatte af DSB.- der
bliver ingen planer som planlagt ;). Det er et sprgs. om frihed til at kunne
styre de rettighedder man har.

____SNIP____

>Der kan forekomme ironi i ovenstående indlæg.

HVORDOG?...;).

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-08-06 17:24

BJ skrev:

> Den er jeg helt med på, når bare det er tilladt at have én Panda på hver
> fod.

Selvfølgelig må du ikke det, der må højst være en bil i hver
husstand. Vi skal jo passe på miljøet.

Som en fremtræden kvinde i enhedslisten udtalte under sidste valgkamp
"hvis den offentlige trafik bliver udbygget, vil der ikke være nogen
familier i Danmark som ikke vil kunne klare sig med 2
Christaniacykler."

Mikael

Fra : BJ

Dato : 03-08-06 17:50

<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Selvfølgelig må du ikke det, der må højst være en bil i hver
>husstand. Vi skal jo passe på miljøet.

Hva´nu hvis jeg kun giver halv gas på hver Panda..

> [...]
>"hvis den offentlige trafik bliver udbygget, vil der ikke være nogen
>familier i Danmark som ikke vil kunne klare sig med 2

De er nu rigtig dygtige og forstandige alle til hobe i Enhedslisten.

Jeg ville blot være slemt ked af det, for slet ikke at tale om total
udkørt/flad, hvis jeg skulle dukke op på en Christaniacykel på kontoret i
henholdsvis Holland eller England. Borset fra det ville biksen nu spare
nogen driftsomkostninger herunder færgebilletter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 17:58

BJ skriver:

> De er nu rigtig dygtige og forstandige alle til hobe i Enhedslisten.

Du skulle kommet et smut over i dk.fritid.jernbaner. Der huserer
"Bjarne" som er/har været enhedslitekandidat. Han er nu endnu mere
bitter, da han ikke blev valgt til noget og kaster derfor beskyldninger
til højre og venstre mod den nuværende regering - vel glemmende at den
forrige (som han sympatiserer med) lagde grunden til det nuværende kaos
i/på jernbanerne.

Men sådan er det vel, når ens partis største politiske bedrifter er at
kaste med rød maling

Fra : Lars

Dato : 03-08-06 18:29

> [...]
> bitter, da han ikke blev valgt til noget og kaster derfor beskyldninger
> til højre og venstre mod den nuværende regering

Har Bjarne været kandidat hos enhedslisten? - Tænk, det viste jeg slet ikke,
selvom jeg havde fornemmet en hvis rødhed.

- Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-06 18:45

Lars skriver:

> Har Bjarne været kandidat hos enhedslisten? - Tænk, det viste jeg slet ikke,
> selvom jeg havde fornemmet en hvis rødhed.

http://www.google.dk/search?hl=da&lr=&sa=G&q=site:vorestog.dk

Men brug de cachede sider, da vorestog.dk er nedlagt igen.

Søg evt på Bjarne Nielsen

Den her er rigtig god:
<http://66.249.93.104/search?q=cache:9Y-bwIfFAlYJ:www.vorestog.dk/debat/viewtopic.php%3Fp%3D22%26sid%3Deeaeb6c6ad8d6b3c37d66182a3f5a7fd+site:vorestog.dk+Bjarne+NIelsen&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=3>

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-08-06 19:00

BJ skrev:

> <MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hva´nu hvis jeg kun giver halv gas på hver Panda..

Hmm...Så kan du jo ligeså godt cykle

> [...]
> henholdsvis Holland eller England. Borset fra det ville biksen nu spare
> nogen driftsomkostninger herunder færgebilletter.

Du skal jo heller ikke cykle, du skal tage bus og tog.

Mikael

Fra : BJ

Dato : 03-08-06 19:09

<MikLarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Hmm...Så kan du jo ligeså godt cykle

Det kan du nu have helt ret i..

>Du skal jo heller ikke cykle, du skal tage bus og tog.

Herligt. Jeg viste ikke VAT/DSB havde linier, der kører helt ned til/I
Holland og over til/i UK.

Jeg må hellere gå ned ad vejen/bakken og tage en lille snak med Flemming (og
det kan være han også har et par billige sko på lager).

Han må da skú vide det .... helt præcis og til tiden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-08-06 19:43

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> bliver ingen planer som planlagt ;). Det er et sprgs. om frihed til at kunne

Undskyld Hr. Rasmussen men du blander to indlæg sammen, jeg vil nødig
have at det kan tolkes derhen at jeg skulle stå inde for, eller
sympatiserer med Bruno udsagn, desuden tror jeg heller ikke at der i
Brunos udsagn forekommer ironi....Desværre..

Mikael

Fra : Bruno

Dato : 03-08-06 21:37

Det synes at være tid og samle lidt op samt sætte et par ting på plads.

- Jeg er ikke venstreorienteret, men befinder mig omkring
Venstre/Konservative afhængig af hvad der debateres.

- Jeg har ikke bil, men er ved at samle gryn til en MX-5.

Mht. indførelse af en fartbegrænser på 130 Km/t så ser jeg fælgende
argumenter for/imod.

For:

- Der vil ske færre ulykker.
- Det hjælper folk med at overholde loven.
- Dem som ligger og presser for at overhale har ikke længere et formål.
- Det er bedre for milijøet da hurtig kørsel bruger uforholdsmæssig
meget brændstof.

Imod:

- Danske biler kan ikke udnytte de steder der er fri hastighed i
Tyskland (der bliver færre og færre steder)
- Nogle mennesker føler deres frihed begrænset.

Især den med at det ville begrænse folks frihed har jeg svært ved og
acceptere som et validt argument, der er i forvejen en lov som opstiller
den begrænsning og kan man ikke finde ud af det bør man ikke køre bil.

Mvh

Bruno

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 04-08-06 02:54

> For:
>
> - Der vil ske færre ulykker.
Forudsat at folk ikke sætter hjernen på automatik og dermed sover endnu
mere.

> - Det hjælper folk med at overholde loven.
Gør bøder og muligheden for at miste kortet ikke det i forvejen?

> - Dem som ligger og presser for at overhale har ikke længere et formål.
Men han kan heller ikke komme uden om ham der vælger at køre 70 km/t hvor
der er 80 km/t

> - Det er bedre for milijøet da hurtig kørsel bruger uforholdsmæssig meget
> brændstof.

Men jeg vil vove den påstand at det kun vil være en marginal forbedring.
Jeg *tror* ikke at en nedsættelse af gennemsnitshastigheden med f.eks. 10%
vil medføre 10% mindre belastning af miljøet.

> Imod:
>
> - Danske biler kan ikke udnytte de steder der er fri hastighed i Tyskland
> (der bliver færre og færre steder)
> - Nogle mennesker føler deres frihed begrænset.

Og muligheden for at undvige en farlig situation f.eks. i bytrafik med flere
vognbaner forsvinder.
Muligheden for at skynde sig på sygehuset med sin højgravide kone
forsvinder.
Samme som under "For": Folk vil bruge det som sovepude.
Folk vil - formentlig - blive mere agressive specielt over for folk der ikke
kører stærkt nok (=max tilladte hastighed).

> Især den med at det ville begrænse folks frihed har jeg svært ved og
> acceptere som et validt argument, der er i forvejen en lov som opstiller
> den begrænsning og kan man ikke finde ud af det bør man ikke køre bil.

Og dermed har du i realiteten argumenteret for dødsstraf. Hvis man ikke kan
finde ud af at man ikke må slå ihjel kan man ikke leve.
Samtidig tolker jeg det derhen at du *aldrig* har kørt så meget som 1 km/t
for stærkt. Flot klaret. Du er nok den eneste i kongeriget

Herfra skal der også komme en opsummering: Den idé er død!

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Bruno

Dato : 04-08-06 15:36

> Gør bøder og muligheden for at miste kortet ikke det i forvejen?

Tydeligvis ikke nok.

> Men han kan heller ikke komme uden om ham der vælger at køre 70 km/t hvor
> der er 80 km/t

Øh, den forstår jeg ikke helt. En fartbegrænser på 130 km/t vil ikke
påvirke den situation, jeg tror du tillæggger mig ansvaret for nogle af
de langt ude kommentarer som er her i tråden.

> Men jeg vil vove den påstand at det kun vil være en marginal forbedring.
> Jeg *tror* ikke at en nedsættelse af gennemsnitshastigheden med f.eks. 10%
> vil medføre 10% mindre belastning af miljøet.

Hvad bygger du det på?

Vindmodstand stiger eksponientielt, så lidt hurtigere koster ikke kun
lidt brændstof.

> Og muligheden for at undvige en farlig situation f.eks. i bytrafik med flere
> vognbaner forsvinder.

Altså hvis du i bytrafik har brug for at "undvige an farlig situation"
med mere en 130 km/t, så håber jeg ikke du bevæger dig rundt i trafikken
når nogen jeg holder af er i nærheden. Forøvrigt kan man vel osse
undvige ved at bruge bremsen,

> Muligheden for at skynde sig på sygehuset med sin højgravide kone
> forsvinder.

LOL - den måtte komme. Næst efter den med tyskland er det vist den mest
fortærskede undskyldning i debat om fart.

> Samme som under "For": Folk vil bruge det som sovepude.
> Folk vil - formentlig - blive mere agressive specielt over for folk der ikke
> kører stærkt nok (=max tilladte hastighed).

Jeg kan ikke se det skulle være anderledes end i dag, faktisk nok mindre
da folk alligevel ikke kan vinde ret meget.

> Og dermed har du i realiteten argumenteret for dødsstraf. Hvis man ikke kan
> finde ud af at man ikke må slå ihjel kan man ikke leve.

Vås. Det er ikke Eramus Montanus logik vi har gang i her.

> Samtidig tolker jeg det derhen at du *aldrig* har kørt så meget som 1 km/t
> for stærkt. Flot klaret. Du er nok den eneste i kongeriget

Tolk hvad du vil. Jeg kan egentlig ikke se hvad det har med debatten at
gøre, medmindre det selvfølgelig er ment som en ringeagtsytring.

> Herfra skal der også komme en opsummering: Den idé er død!

Tjah. Det har sikkert også været sagt om sikkerhedsseler, for de er jo i
vejen hvis man skal ud af en brændende bil, ligesom der er mange som
har påstået ABS var noget knald at spilde penge på - for rigtig
chauffører bremser jo bedre selv...

Faktum er at der bliver flere og flere biler, så behovet for og regulere
trafikken er stigende. Det kan betyde den enkelte må betale en lille
pris for et fælles bedste, men hvis man dropper egoismen et øjeblik så
kan de fleste nok godt se det store billede.

mvh

Bruno

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 04-08-06 20:04

> Tydeligvis ikke nok.

Og dødsstraf forhindrer ikke folk i at slå ihjel. Hvor går grænsen? Skal vi
så ikke bare forbyde biler og andet der er skadeligt for vores helbred
(sagen sat på spidsen jeg ved det).

> Øh, den forstår jeg ikke helt. En fartbegrænser på 130 km/t vil ikke
> påvirke den situation, jeg tror du tillæggger mig ansvaret for nogle af de
> langt ude kommentarer som er her i tråden.

Så undskylder jeg, men havde fået den opfattelse at du ligeledes var
tilhænger af et system hvor man ikke kunne køre stærkere end det var lovligt
på den aktuelle vejstrækning.
Hvis du *ikke* er tilhænger af den model forstår jeg dig slet ikke for så
kan man jo stadig køre 130 der hvor der er 30 km/t og så er det vel ikke
meget værd.
Faktum er svjv at de fleste alvorlige skader sker i bymæssig bebyggelse, og
hvis man kan køre for stærkt her - endda meget for stærkt - kan jeg slet
ikke se ideen.

> Hvad bygger du det på?
>
> Vindmodstand stiger eksponientielt, så lidt hurtigere koster ikke kun lidt
> brændstof.

God pointe. Men der er vel alt andet lige andre faktorer der påvirker
brændstofforbruget - også i nedadgående retning.

> [...]
> når nogen jeg holder af er i nærheden. Forøvrigt kan man vel osse undvige

Helt enig. Det bunder igen i min opfattelse af at du var tilhænger af "man
kan ikke køre stærkere her end der står på skiltet"-modellen.
Også enig i at bremsen kan bruges, men mange gange er speederen mere
effektiv og kan direkte redde en fra situationer som bremsen ville have
forværret.

> LOL - den måtte komme. Næst efter den med tyskland er det vist den mest
> fortærskede undskyldning i debat om fart.

Men det sker ikke desto mindre hver eneste dag, og for de mennesker kan det
have alvorlige konsekvenser ikke at kunne komme frem.
Jeg har talrige eksempler fra min hverdag på vejene hvor lidt hurtigthed har
"reddet dagen". Også uden at sætte nogens liv og helbred på spil.

> Jeg kan ikke se det skulle være anderledes end i dag, faktisk nok mindre
> da folk alligevel ikke kan vinde ret meget.

Nej og netop derfor vil de blive mere agressive hvis de på grund af andres
smøleri ikke kan vinde de smuler der er mulighed for.

> Vås. Det er ikke Eramus Montanus logik vi har gang i her.

Nej naturligvis ikke, men det mener jeg heller ikke det er.
Reelt snakker vi vel om at man ved at køre mere end 130 km/t øger risikoen
for at slå nogen eller sig selv ihjel. Hele formålet med øvelsen skulle vel
være at slå færre ihjel går jeg ud fra.
Det du siger er at siden man ikke selv kan finde ud af det må der være en
begrænser der træffer valget.
Altså hvis man ikke selv kan finde ud af det kan man ikke køre (stærkere end
130).
Der er koblingen til påstanden om at hvis du ikke kan finde ud af du ikke må
slå ihjel så kan du ikke leve.
Og det er ikke ment nedladende. Så havde jeg kaldt dig for en sten, for den
kan jo ikke flyve

> Tolk hvad du vil. Jeg kan egentlig ikke se hvad det har med debatten at
> gøre, medmindre det selvfølgelig er ment som en ringeagtsytring.

Jeg ønsker bestemt ikke at ringeagte nogen. Heller ikke selv om vi ikke er
enige.
Hvis du opfatter det sådan kan jeg kun undre og ærgre mig.

Du skrev selv at hvis man ikke kan finde ud af at overholde reglerne bør man
ikke køre bil.
Skal den overholdes 100% mener jeg bare at så er der *ingen* af os der
skulle køre. Vi overtræder allesammen regler hver dag - om ikke andet så
bare en lille smule.
Og så var det jeg spurgte om det også galdt dig selv, for så burde du jo
heller ikke - hvis vi tolker det strengt - køre bil fordi du sikkert som os
andre dødelige overtræder en regel i ny og næ.
Ingen ringeagtsytring, men blot en undren - derfor var der også en
bagefter.

> [...]
> vejen hvis man skal ud af en brændende bil, ligesom der er mange som har
> påstået ABS var noget knald at spilde penge på - for rigtig chauffører

Ja og de blev heldigvis klogere så vi i dag har seler og ABS.
Måske vil holdningen til begrænsere også ændre sig med tiden.
Se bare hvordan holdningen ændrede sig til klippekortet da det først blev
indført.

> [...]
> for et fælles bedste, men hvis man dropper egoismen et øjeblik så kan de

Grundlæggende er vi enige om målet. Vi er vist - som det med al tydelighed
fremgår - bare ikke enige om midlet.

God weekend.
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-08-06 20:37

Bruno wrote:
> Det synes at være tid og samle lidt op samt sætte et par ting på plads.
>
> For:
>
> - Der vil ske færre ulykker.

Tror jeg ikke på. Istedet for at afpasse farten efter forholdene, vil
man ligger hovedløst med klampen i bund på 130.

Dem der kører stærkt for spænding skal iøvrigt nok få deres spænding på
en anden, sikkert mere farlig måde. Fx på de mindre veje.

> - Det hjælper folk med at overholde loven.

Dette er ikke positivt i sig selv, hvis ikke lovens formål (sikkerhed)
fremmes.

> - Dem som ligger og presser for at overhale har ikke længere et formål.

Tværtimod. Man vil få en frustrerende og farlig trafik, når det tager
500m at overhale dem, der kører 125.

> - Det er bedre for milijøet da hurtig kørsel bruger uforholdsmæssig
> meget brændstof.

Denne fordel er den eneste du har ret i.

Under "imod" mangler du den ekstra tid det ville tage på vejene for
pendlere og andet godtfolk. Det svarer ca. til et par ekstra
arbejdsdages mindre tid pr. år for pendleren med 2*50km, der kører
10km/t for stærkt på halvdelen af strækningen.
(10000km / 80km/t) - (10000 km / 90km/t) = 14 t

Mvh Rune

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 00:47

Bruno skrev:
> [...]
> fartbegrænsninger i alle motorkøretøjer, eller er der nogen som kan
> komme med et rimeligt argument for at danske biler skal kunne køre mere

Et argument må være at det er tilladt at køre i danske biler i lande
hvor der ikke er en 130 km/t fartgrænse.

Så inden du overhovedet begynder at overveje en fartbegrænser skal du
gennem den, ret vanskelige, opgave at få indført samme max-hastighed i
samtlige EU-lande.

Fra : Bruno

Dato : 05-08-06 12:07

Finn Guldmann wrote:
> Et argument må være at det er tilladt at køre i danske biler i lande
> hvor der ikke er en 130 km/t fartgrænse.

Det er ikke et argument da der ingen steder er krav om, at man skal køre
mere end 130 så det ville ikke forhindre danske biler og køre i de lande.

> Så inden du overhovedet begynder at overveje en fartbegrænser skal du
> gennem den, ret vanskelige, opgave at få indført samme max-hastighed i
> samtlige EU-lande.

Men jeg synes da det ville være en fin ide at få det som fælles EU
regler

Mvh

Bruno

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-08-06 12:30

Bruno skrev:
> Det er ikke et argument da der ingen steder er krav om, at man skal køre
> mere end 130 så det ville ikke forhindre danske biler og køre i de lande.

Tror du selv på at du kan få gennemført at danske bilister skulle lade
sig begrænse af danske hastighedsgrænser når de befinder sig i udlandet?

Du er måske så tilhænger af udenlandske bilister skal kunne følge deres
hjemlands regler når de er i Danmark?

> Men jeg synes da det ville være en fin ide at få det som fælles EU
> regler

Normalt siger man 10 år fra idé til virkelighed når det har med regler i
EU at gøre. Men da det her betinger at du får tyskerne til at opgive
deres frie hastighed skal du nok sige 30 år i stedet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-06 12:16

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> >
> Nu afhænger den overrepræsentation af måden det opgøres på.
>
> Hvis du begynder at regne km og/eller tid på vejene med bliver billedet

Lastbiler er, lige gyldigt hvilken måde du gør det op på,
overrepræsenteret i dødsulykkerne.

> [...]
> mere speditørne. De sidder jo og har ikke noget ansvar for
> overtrædelserne. (Noget der dog forsøges sneget ind med de nye regler

Utroligt som sorteper skal sendes videre.........

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 17:38

Christian B. Andresen skrev:
> Lastbiler er, lige gyldigt hvilken måde du gør det op på,
> overrepræsenteret i dødsulykkerne.

Du skulle vel ikke tilfældigvis side med et link der fortæller det?

> Utroligt som sorteper skal sendes videre.........

Det er ikke noget med at sende sorteper videre. Det er iskold fakta om
erhvervet.

For mit eget vedkommende er meldingen fra min vognmand klar. Han vil
*ikke* betale bøder. Om det betyder at han, i påkommende tilfælde, vil
trække sin del af bøden i min løn har jeg ingen planer om at afprøve.

De disponenter jeg så kører for er blevet gjort bekendt med vilkårene,
og det gør det rimelig nemt for mig at holde dem på kursen.

Men jeg ved at forholdene er anderledes i mange andre speditionsfirmaer.
Den med "chaufførmangel" er ikke feset ind alle steder. "Når andre kan,
kan du vel også?" er en meget brugt term fra speditørere. Så meget at
jeg på et tidspunkt begyndte at spørge efter hvem ham André var.

Fra : PetrolHead

Dato : 11-08-06 20:14

On Fri, 11 Aug 2006 18:38:17 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>For mit eget vedkommende er meldingen fra min vognmand klar. Han vil
>*ikke* betale bøder. Om det betyder at han, i påkommende tilfælde, vil
>trække sin del af bøden i min løn har jeg ingen planer om at afprøve.

Faktisk så må firmaerne ikke gå ind og betale bøden for dig. Ihvertfald
ikke uden at du også beskattes for det ;). Og så kan man jo der spore
hvordan bøden er blevet uddelt og til hvem hvis at man gider ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-08-06 20:54

PetrolHead skrev:
> Faktisk så må firmaerne ikke gå ind og betale bøden for dig. Ihvertfald
> ikke uden at du også beskattes for det ;). Og så kan man jo der spore
> hvordan bøden er blevet uddelt og til hvem hvis at man gider ;)

De må betale alt det de vil, blot de husker også at betale skatten.

Men for os fungerer det på den måde at får jeg en bøde får vognmanden en
der er dobbelt så stor. Og da de har strammet "vores" bøder op så de
fleste er i omegnen af 3.000 kr til chaufføreren og 6.000 kr til
vognmanden kan det hurtig løbe op.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-08-06 06:48

On Fri, 11 Aug 2006 21:54:12 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>der er dobbelt så stor. Og da de har strammet "vores" bøder op så de
>fleste er i omegnen af 3.000 kr til chaufføreren og 6.000 kr til

Så kan jeg anbefale dig at få gjort rent bord i Polen.

Der er taksterne noget rimeligere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-08-06 17:57

Folmer Rasmussen skrev:
> Så kan jeg anbefale dig at få gjort rent bord i Polen.
> Der er taksterne noget rimeligere.

Nå, det har du måske prøvet?

Men hvis man har lavet "sjove skiver" i udlandet, og betalt for det der,
er det vel ingen garanti for at man også kan få et hak i tuden ved en
dansk firmakontrol?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-08-06 19:42

PetrolHead wrote:

> Alluminiumsfilm og hovsa så er GPS'en blind ;)

Hvis GPSen er blind må bilen jo befinde sig i en tunnel og så
begrænses bilen automatisk til 80 km/t

Spøg til side - mod asabotage kan man ikke lave en teknisk løsning -
kun lovgive.

Fra : per_biker@hotmail.co~

Dato : 20-08-06 21:48

Per O. wrote:
[SNIP]
> [...]
> disse biler er chiptunet ....
> Store indgreb ødelægger det bare for det store flertal, og det går de ikke

Host host er det ikke lige hoejre floejen der straffer alle danske
statsborgere uanset etnisk oprindelse, hvis de skulle vaere saa
uforskammede at blive gift med en ikke EU borger, under 24 eller, hvis
de ikke lige tjener penge nok. Og det er kun fordi som du skriver nogle
Klaphatte udnyttede systemet.

Al indgripen i den personlige frihed og formynderi, og misundelses
skatter er stupidt.