I vildrede vedr. Skoda Fabia 1,9 TDI
Fra : Kent

Dato : 01-08-06 19:20

Hej

Vi overvejer kraftigt at købe en ny Skoda Fabia Combi 1,9 TDI,
men der er nogle ting, der gør mig i tvivl.

Jeg synes, at gearene går noget stramt i det, og gearstangen nærmest
springer i hak. Svært at forklare . Gearene går ikke glidende og
let, som de fx gør i vores nuværende bil - en Hyundai Elantra 2,0 fra
2002. Nogler der kan genkende dette? Måske er det også bare fordi,
det er en splinterny bil.

Så vil jeg også gerne spørge, hvordan evt. Fabia-ejere herinde oplever
støjniveauet i bilen?

Alle kommentarer - negative som positive - modtages med stor
taknemmelighed! .

Kent.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-06 19:24

Kent skriver:

> [...]
> let, som de fx gør i vores nuværende bil - en Hyundai Elantra 2,0 fra
> 2002. Nogler der kan genkende dette? Måske er det også bare fordi,

Hvis du er besværet af det, skal du først prøve en anden, for at se om
det er en fejl på denne bil.

Det kan også være at det du oplever som "lidt kantet" er det jeg
foretrækker som et præcist gearskifte frem for at "røre i
koreanergryden"

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent

Dato : 01-08-06 20:29

> [...]
>
> Det kan også være at det du oplever som "lidt kantet" er det jeg
> foretrækker som et præcist gearskifte frem for at "røre i

Du kan godt klemme dine fordomme . Elantra'en har også et
meget præcist gearskifte, men det går en del lettere end
Fabian. Vores tanker om at skifte bil er også kun af økonomiske
hensyn. Vores nuværende kører fremragende, mindst li'så godt som
Fabiaen - men den er noget dyr i brændstof!

Der er ikke fejl på den bil, jeg prøvede. Har prøvekørt to forskellige,
og jeg oplevede det samme stramme gearskifte i dem begge.

Kent.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-06 21:02

Kent skriver:

> [...]
> hensyn. Vores nuværende kører fremragende, mindst li'så godt som
> Fabiaen - men den er noget dyr i brændstof!

Jo, men kan det betale sig at skifte ?

Fabia'en vil over de første år have et større værditab end din nuværende
elantra. Samme afskrivning kan du også putte i benzin til
sidstnævnte....

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-06 21:05

> Jeg synes, at gearene går noget stramt i det

Gearkassen er måske en anden end den i vores 1,2'er - men den synes jeg
fungere meget præcist. Prøv en anden - gerne en brugt.

> Så vil jeg også gerne spørge, hvordan evt. Fabia-ejere herinde oplever
> støjniveauet i bilen?

Ganske ok op til omkring 130km/t - men igen med den lille motor. De sidste
par dage er jeg skiftet frem og tilbage mellem den og en c5 med 1,6 diesel
og c5'eren er væsenligt mere lydløs ved 120-130km/t. Men jeg synes ikke
støjen er generende i fabiaen.

Men igen støj opfattes forskelligt så der skal en prøvetur til med de
hastigheder som du finder mest aktuelle. Med den lille motor er det heller
ikke et problem med støj ved høje hastigheder. Det har den heller ikke
krafter...

--

Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~52000km

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-08-06 23:14

On Tue, 1 Aug 2006 22:04:47 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Gearkassen er måske en anden end den i vores 1,2'er - men den synes jeg
>fungere meget præcist. Prøv en anden - gerne en brugt.

Præcis. TDI'erens skifte kan slet ikke sammenlignes med det du oplever
i en 1,2.

/Kent Glerup

Fra : Yamamoto

Dato : 01-08-06 21:11

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> [...]
> støjniveauet i bilen?
>
> Alle kommentarer - negative som positive - modtages med stor

Fabia'en har et præcist gearskifte som er kort, man skal lige tilpasse sig
det,-da jeg selv købte en Fabia, så har jeg selv lige måtte tilpasse mig
dette.

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-08-06 23:13

On Tue, 1 Aug 2006 22:10:32 +0200, "Yamamoto" <Yamamoto@(XYSD)jap.jp>
wrote:

>Fabia'en har et præcist gearskifte som er kort, man skal lige tilpasse sig
>det,-da jeg selv købte en Fabia, så har jeg selv lige måtte tilpasse mig
>dette.

Korrekt! Hvis det vel at mærke er en 1,2 eller 1,4 16V du mener.. 1,9
TDI kører med en helt anden gearkasse, som skifter noget anderledes.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-06 23:41

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse
... 1,9
> TDI kører med en helt anden gearkasse, som skifter noget anderledes.

Er det en hemmelighed hvordan? ;). Er det som Kent beskriver, hvor den
nærmest selv "sluger" gearet?. Min Octi. har det gl. kabel,wire trukne #¤%!§
gearskifte,det var en PLAGE i starten, kantet og umuligt. Var aldrig sikker
på gearet var lagt ind, før man havde "mærket efter" :(. Jeg satsede, det
kunne ikke blive værre, og hældte "Abcon grå T" på, det kom der det mest
lækre kniv_i_smør skifte ud af. Efterflg. har jeg hørt at når kunder klager,
bruger værkstederne også Abcon.

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-08-06 08:07

On Sat, 5 Aug 2006 00:40:56 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>lækre kniv_i_smør skifte ud af. Efterflg. har jeg hørt at når kunder klager,

Ikke helt hemmeligt.. Benz'erne har et meget præcist og letgående
skifte, hvor alle gearene føles meget ens. Sidegående slør er der ikke
meget af, og skiftet er relativt kort.
TDI'eren har et lidt mere "gammeldags" skifte. Lidt længere vandring,
lidt mere slør sideværts. Skiftet er noget tungere, og de forskellige
gear føles ikke ens som i benz'erens gearkasse.

1,4 8V'erne kører også med deres egen gearkasse, som jeg ikke aner
hvordan føles.

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-06 09:38

> [...]

> lidt mere slør sideværts. Skiftet er noget tungere, og de forskellige
> gear føles ikke ens som i benz'erens gearkasse.

Hvis det er kantet,knortet, og fx. nærmest låser, hvis du laver et hurtigt
skifte, kan jeg anbefale Abcon. En sidegevinst var at motoren fik bedre
trækkraft ved små omdr., men det er jo ikke noget prob. på en diesel.

Fra : Kent Glerup

Dato : 05-08-06 09:46

On Sat, 5 Aug 2006 10:38:05 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>skifte, kan jeg anbefale Abcon. En sidegevinst var at motoren fik bedre
>trækkraft ved små omdr., men det er jo ikke noget prob. på en diesel.

Nu er jeg jo ikke selv plaget med en 1,9 TDI'er :)
Det skal dog bemærkes at jeg ikke personligt ser skiftet i TDI'eren
som et egentligt problem. Hvis jeg gad køre i dieselbil, valgte jeg
nok en Skoda igen!

/Kent Glerup

Fra : KMH

Dato : 01-08-06 21:36

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> støjniveauet i bilen?
>
> Alle kommentarer - negative som positive - modtages med stor

Jeg kan da prøve at skrive lidt om hvordan jeg oplever min Fabia Combi 1.9
TDI som nu er blevet 2 dage / 500km gammel.

Gearskiftet oplever jeg ingen problemer med. Dog skal samtidigt siges at jeg
da har oplevet bedre. På 13 skalaen er den vel nok omkring 9 måske 10.

Støjniveauet kan vel ikke siges at være andet end rimeligt. Bevares man kan
da (heldigvis) høre at der er liv i maskinen, men jeg har endnu ikke oplevet
det som anmasende/påtrængende.
Et par observationer har jeg dog gjort mig i sammenhængen. Jeg prøvekørte et
ældre eksemplar med omkring 1 år/12000 km bag sig, og der var der en del
mere støj (rullestøj) fra bagenden. En ting som jeg ikke oplever i den nye.
Om det bare er dækvalg eller om der evt. er ændringer i isolering kan jeg så
ikke sige, men en markant forskæl.
Ydermere har jeg valgt vindafvisere ved de forreste sideruder. De ser ok ud,
og demper vinstøj fra A stolpen - så en god investering, syntes jeg.

Økonomien er med baggrund i de nu kørte 500 km rimelig.
Der har mest været kørt mortorvej og med baggrund i det lave kilometertal
har hastigheden været holdt på astadige 110km/t
20,4 km/l er hvad det er blevet til (alle km er kørt med aircon)
Jeg har dog en svag forventning til at forbrugstalet gerne skulle blive lidt
bedre når den engang har rullet omkring en 5000 km eller så.

M.v.h.
Kim

Fra : KMH

Dato : 01-08-06 23:03

"KMH" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

lidt
> bedre når den engang har rullet omkring en 5000 km eller så.

Fandt i øvrigt lige et link til en (gammel) test af modellen, som skriver
lidt om støj og gear.
www.biltorvet.dk/bilanmeldelser/bilanmeldelser.asp?itemID=124

Kim

Fra : JS

Dato : 02-08-06 16:28

Kent wrote:
> [...]
> let, som de fx gør i vores nuværende bil - en Hyundai Elantra 2,0 fra
> 2002. Nogler der kan genkende dette? Måske er det også bare fordi,

Du vil komme til at elske gearskiftet efter noget tid

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-06 23:56

> [...]
> springer i hak. Svært at forklare . Gearene går ikke glidende og
> let, som de fx gør i vores nuværende bil - en Hyundai Elantra 2,0 fra

Hvis forhandleren ikke kan give dig en bil uden det problem, skal du ikke
købe bilen.

> Så vil jeg også gerne spørge, hvordan evt. Fabia-ejere herinde oplever
> støjniveauet i bilen?

Det skal du safts...... ikke spørge andre om. Hvis skrammelkassen ikke
behager dig, skal du da ikke købe den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen