"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44ce7023$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nu er jeg efterhånden ved at være lidt små iretteret over der er så meget
> jeg læser, som jeg ja ganske enkelt ikke forstår. :) Biler har aldrig
> rigtigt været min allerstørste interesse - da jeg ikke har haft råd :).
Samme her
> Min nu da pengene endelig faldt til det begyndte jeg at snuse lidt i de
> forskellige fora og her på dk.fritid.bil, og det er enormt spændene
> læsning må jeg indrømme :)
Ja
> Men gosh, det irettere mig som jeg skriver at der er så mange ting jeg
> ikke ved, eller ved hvad er eller hvor sidder, eller hvordan virker.
>
> For at tage et par hurtige eksempler.
> Turbo, har efterhånden fundet lidt ud af hvordan den virker men har så
> hørt folk der taler om det er anderledes/svært at køre med turbo, hvordan
> skal det forståes?
Det er lettere. Motoren får flere kræfter ved lavere omdrejninger og derfor
kan man ofte undgå at skifte så meget gear. Så hvis en overhaling skal
foregå lidt kvikt så behøver man ikke nødvendigvis at geare ned når der er
turbo på. Desuden plejer turbo at have en bedre brændstofsøkonomi end en
tilsvarede stor motor med samme ydelse.
> Kompressor, ??
Er lidt mere effektiv end turbo ved lave omdrejninger men ellers ikke den
store forskel. Den er dog ikke så populær som turbo fordi den sluger en del
ekstra kræfter og ofte har en noget begrænset levetid. Dette skyldes at den
har meget små tollerancer på de mekaniske dele for at kunne opbygge
ladetrykket.
> Bananmanifold.. amen, den er jeg helt på bar bund med, tænker ciquitta og
> bliver lækersulten hvad gang jeg læser ordet.
Det er bare et udstødning for alle 4 rør er LIGE lange. Derfor kan man se at
de har underlige snoninger for at få dem lige lange før de bliver samlet til
et enkelt rør. Det giver en bedre ydelse når udstødningen kommer
timings-mæssigt rigtigt så derfor skal alle rør helst være lige lange.
> Og sådan kunne jeg forsætte i evighedder, bla. interessere trådene hvor
> folk har problemer med deres biler herinde, og der kommer forskellige
> forslag til hvad det kunne være - mig meget.
Også her. Men nogle gange savner man også at få den endelige diagnose at
vide
> Men foruden at sidde og søge på google, og skulle forbi de første 70-80
> sider med reservedele, er der så nogle generele sider (helst på dansk ,
> mit tekniske engelsk er desværre ikke så godt igen) som man måske kunne
> slå nogle af disse ord op på og af den vej lære lidt om hvad pokker det er
> i sidder og taler om :)
Den bedste er godt nok på engelsk men den har til gengæld alt med omkring
bilen. Den hedder
www.howstuffworks.com
--
Tom