Biodiesel egnethed
Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-07-06 10:50

Hvad er det præcist Biodiesel (RME) gør ved en bil der ikke er indrettet
til kørsel på det?

Er det opløsning af diverse pakninger og slanger?
Vil evt. skade ske hurtigt (1 tank) eller er det en langtidsvirkning?

/lars

Fra : Rune Larsen

Dato : 30-07-06 12:31

Lars Knudsen wrote:
> Hvad er det præcist Biodiesel (RME) gør ved en bil der ikke er indrettet
> til kørsel på det?

Jeg ved kun lidt om det. Problemet er at biodiesel er for tykt i forhold
til fosilt dieselolie. Det størkner ved lave temperaturer og skal derfor
forvarmes. Problemet er derfor værst om vinteren - tror slet ikke du kan
starte på det der i en ikke-ombygget bil.
Ved ikke hvordan højtrykspumpen i en moderne diesel-motor har det med
brændstof der er tykkere end forventet. Tror ikke pakninger og slanger
opløses.

Har du hældt rapsolie på din bil?

Mvh Rune

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-07-06 13:02

Rune Larsen <tazlyold@hotmail.com> wrote in

> Jeg ved kun lidt om det. Problemet er at biodiesel er for tykt i
> forhold til fosilt dieselolie. Det størkner ved lave temperaturer og

Jeg tror du forveksler rapsolie og biodiesel. Det er ikke det samme.

> Har du hældt rapsolie på din bil?

Nej, det må man ikke uden at betale afgift af den her i landet.

mvh/lars.

Fra : Rune Larsen

Dato : 30-07-06 14:23

Lars Knudsen wrote:
> Rune Larsen <tazlyold@hotmail.com> wrote in
>
> Jeg tror du forveksler rapsolie og biodiesel. Det er ikke det samme.

Du har ret, sorry. Her står en masse om forskellene:

http://www.folkecenter.net/default.asp?id=8834#biodiesel_rapsolie

Du havde også ret i at biodiesel er aggresivt over for slanger og
pakninger. Men tyske biler er iflg. teknologirådet forberedt herpå.
"Alle tyske dieselbiler kan køre på biodiesel" Kilde:
http://www.tekno.dk/subpage.php3?article=1221&toppic=kategori2&language=dk

> Nej, det må man ikke uden at betale afgift af den her i landet.

Der er jo så meget man ikke må. ;) Men afgiftsfri biodiesel er nok ikke
så nemt at finde som rapsolie.

Mvh Rune

Fra : Lars Knudsen

Dato : 30-07-06 14:33

> [...]
> pakninger. Men tyske biler er iflg. teknologirådet forberedt herpå.
> "Alle tyske dieselbiler kan køre på biodiesel" Kilde:

Det er nok så grov en generalisering jeg vælger at se bort fra den

/lars

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-07-06 16:18

"Lars Knudsen" <sspaceman@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er nok så grov en generalisering jeg vælger at se bort fra den

I manualen til min Passat 1.9 tdi (3B 09/2000) står der, at den kan køre på
begge dele. Har du kigget i din?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : KMH

Dato : 30-07-06 15:46

> [...]
>
> Er det opløsning af diverse pakninger og slanger?
> Vil evt. skade ske hurtigt (1 tank) eller er det en langtidsvirkning?

www.biodiesel.de

Dog mener jeg at huske at have læst noget om at visse Boch pumper kan få
problemer med pakninger der bliver opløst. Men jeg kan gangke enkelt ikke
finde det nu.

Kim