En gammel Felicia er den billigste pendler~
Fra : Leo Jensen

Dato : 28-07-06 20:57

Eller hvad ?
Tankerne har kredset lidt omkring emnet, da konen fortalte at hun skulle til
jobsamtale 25 km fra hjemmet. Nu har hun så 'heldigvis' ikke fået jobbet, så
jeg kunne ånde lettet op, men det satte da tanker igang.
Jeg har selv 36 km til arbejde, og vi har 2 biler.
Bil 1 er en Jaguar XJ6. God til hyggeture, ferier og pjat, men at bruge den
som daglig pendler-bil: Den går ikke. I snit går den 8 km/l, og kilometerne
koster alt i alt omkring 3 kr. Vi kører allerede 20000 km om året i den, så
deeet....
Bil 2 er en oldgammel 2CV. Faktisk ret stabil, omkring 14 km/l. Afskrivning
= 0, den koster 3-6000 kr at syne hver gang og
ansvarsforsikringen+vægtafgift står mig i omkring 3000 kr. Her køres billige
km !
Jeg bruger mest 2CV'en og min cykel til arbejde, Jaguaren tager jeg ca. 1
gang om ugen.
Nå, med 2 pendlere er konklusionen, at der skal endnu et køretøj til
vognparken. Som jeg ser der står valget mellem en spritny C1/107/Aygo eller
en 20000 kr's Felicia, 309, Punto, Astra, Fiesta eller lignende. Den nye bil
vil vel gå 50% længere på literen og afskrivningen er ikke stor,
reparationer vil der heller ikke være, og service er billigt (på 107'eren).
Til gengæld skal der kasko på, og den skal finansieres. Med lidt grove
overslag finder jeg en km-pris på 1.60 kr/km for en ny 107, mens min 2CV gør
det samme for 1.15 kr/km. Det var sørme ikke meget forskel, og man skal ikke
være ret uheldig med en gammel potte, før en ny minibil gør det billigere.

Leo

Fra : tb

Dato : 28-07-06 21:12

> Nå, med 2 pendlere er konklusionen, at der skal endnu et køretøj til
> vognparken. Som jeg ser der står valget mellem en spritny C1/107/Aygo
> eller en 20000 kr's Felicia, 309, Punto, Astra, Fiesta eller lignende.

Jeg har skrevet om det før : Felicia ER den måske billigste bil at eje -
find dog en der har fået ekstra rustbeskyttelse, for her halter den lidt.

Vi har haft to og har kørt ca 200.000 i dem til sammen. Rep har været
uendeligt småt. God pendlerbil, men ikke meget luksus...

Fra : Brian

Dato : 28-07-06 21:30

tb skrev:
> God pendlerbil, men ikke meget luksus...

For mig ville den manglende luksus gøre den til en dårlig pendlerbil, men
sådan er vi jo så forskellige

/Brian

Fra : tb

Dato : 28-07-06 21:37

> For mig ville den manglende luksus gøre den til en dårlig pendlerbil, men
> sådan er vi jo så forskellige

Det er vel altid et valg. Luksus = et eller antal kroner. Mange pendlere
ser på kr/km, og her er luksus i vejen...

Fra : Morgan Jones

Dato : 29-07-06 07:26

> Det er vel altid et valg. Luksus = et eller antal kroner. Mange pendlere
> ser på kr/km, og her er luksus i vejen...

Er basal sikkerhed / chancen for at overleve et uheld med mere end 50km/t,
også luksus?

Morgan

Fra : Lars

Dato : 29-07-06 11:12

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> Er basal sikkerhed / chancen for at overleve et uheld med mere end 50km/t,
> også luksus?

Er der da biler hvor man er sikker på at dø, hvis man kører galt med mere
end 50? - og er der biler hvor man er sikker på at overleve et uheld med
mere end 50?

- Lars

Fra : tb

Dato : 29-07-06 11:38

> Er basal sikkerhed / chancen for at overleve et uheld med mere end 50km/t,
> også luksus?

det der er da en syg undskyldning for at få lov at købe luksus En
felicia har stødzoner, abs, airbags mv. Hvorfor skulle den være mindre
sikker end andre i sin klasse. Bevares, en grand vitara er mere sikker, men
det er også en anden klasse

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-07-06 19:57

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> Er basal sikkerhed / chancen for at overleve et uheld med mere end 50km/t,
> også luksus?
>
> Morgan

Slet ikke. Min 2CV er vel 100x mere sikker end min cykel, og f.eks. Felicia
er mange gange mere sikker end 2CV'en hvis uheldet er ude...
Nu er udgangspunktet Middelfart og ruten vil gå af småveje uden synderlig
meget trafik, men det er selvfølgelig ingen garanti for ikke at komme ud i
snavs. Motorvejene er så belastede her at jeg holder mig væk i myldretiden,
den tidsmæssige gevinst er alt for lille i forhold til garanti for stresset
kørsel og en betydelig øget risiko for at komme til at holde i kø eller
blive involveret i et af de utallige uheld.

Leo

Fra : MK

Dato : 29-07-06 07:31

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vognparken. Som jeg ser der står valget mellem en spritny C1/107/Aygo
> eller en 20000 kr's Felicia, 309, Punto, Astra, Fiesta eller lignende.

Hvis man dagligt skal lade sig transportere i en bil, ville jég vælge
noget, jeg kunne holde ud til at køre i. Derfor ville jeg vælge den
nye fremfor de "lettere" brugte, når nu du angiver, at økonomien
er til det.

Desuden er risikoen for nedbrud mindre (misvedligehold), når nu
det er fruen, der skal køre i den

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-07-06 20:11

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget, jeg kunne holde ud til at køre i. Derfor ville jeg vælge den
> nye fremfor de "lettere" brugte, når nu du angiver, at økonomien

Hvis du med økonomi mener mulighed for at låne pengene, så har du ret. Jeg
har ikke sparepenge til det.. Den samlede udgift over f.eks. 4 år/80000 km
får jeg til 85000 kr for min 2CV og 115000 kr for en 107'er inkl.
finansiering/afskrivning. En ny brugt bil vil ikke blive billigere i drift
end 2CV'en --> en ny minibil bliver hurtigt et godt valg, både med hensyn
til økonomi, sikkerhed og driftsikkerhed. Det overraskede mig, der kører jo
mange rundt i gamle potter, som må have regnet det anderledes ud end mig...

> Desuden er risikoen for nedbrud mindre (misvedligehold), når nu
> det er fruen, der skal køre i den

Heller ikke uvæsentligt, men generelt er de fleste ikke-misligholdte biler
nu ret driftsikre. Jeg kan ikke lige huske hvornår en af mine biler har
svigtet på en måde så den ikke kunne komme hjem.

Leo

Fra : Mogens...

Dato : 31-07-06 19:41

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Eller hvad ?
> Bil 1 er en Jaguar XJ6.

Har du set makedsgruppen for biler - der er lige bilen
for entusiasten til salg. '89 XJ 12 med alt udstyret og
fuld historie. Ingen fejl - 75.000 kr på DK-plader !

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-08-06 06:57

Mogens... wrote:
> [...]
> for entusiasten til salg. '89 XJ 12 med alt udstyret og
> fuld historie. Ingen fejl - 75.000 kr på DK-plader !

Damn, det kunne være sjovt, men det skulle så være som nr. 3 bil. Ud
med XJ6'eren, ind med XJ12'eren og så en ny hverdagspotte. 20000 km om
året vil nok koste en del i en 12'er...
Men den lyder som et fornuftigt køb. Eller i hvert fald relativt
fornuftigt

Leo