Brugt gulpladebil med/uden moms
Fra : Carsten Keller

Dato : 27-07-06 10:45

Hej gruppe.

Jeg står måske overfor at skulle investere i den første bil, da kæresten
skal til at køre langt på arbejde. Hun er ikke villig til at køre i en
gammel spand, hvilket jeg nok må tilslutte mig.

Jeg har fået tænkt mig varm på en bil på gule plader, og for at
langtidssikre investeringen lidt har jeg tænkt på en med 3 sæder hvor der
måske i fremtiden kan monteres et barnesæde.

Dette skulle vist snævre feltet ned til en Fiat Multipla, alternativt en
Honda FRV.

Men så kommer spørgsmålene:

Hvis jeg køber en brugt, kan jeg så godt købe en uden moms (som jeg så
selvfølgelig skal betale)? Jeg synes nemlig umiddelbart det ser ud til at de
er lidt billigere end inkl. moms-udgaverne, hvis jeg bare skal lægge de 25%
til.

Mine bevæggrunde for at købe en van er at jeg mener at få mere bil for
pengene. Nu kan jeg jo pludselig få en del bil til under 150K og værditabet
er vel ikke så voldsomt som hvis jeg køber en ny lille bil med skrabet
udstyr eller er der noget jeg har misset?

Takker for jeres meninger

Keller

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 27-07-06 11:51

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in message

> [...]
> værditabet er vel ikke så voldsomt som hvis jeg køber en ny lille bil med
> skrabet udstyr eller er der noget jeg har misset?

Måske er der noget du har misset - husker du de 10.000 du skal betale om
året i vægtafgift (hvis diesel) lidt mindre for benz...

Og jo værditabet er noget aggrasivt på gulpladebiler - var en artikkel i et
eller andet bilblad fornyligt om emnet..

Fra : Carsten Keller

Dato : 27-07-06 12:12

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote in message

> Måske er der noget du har misset - husker du de 10.000 du skal betale om
> året i vægtafgift (hvis diesel) lidt mindre for benz...

Jeg går ud fra du tænker på strafafgiften på 5040,- der skal lægges oven i
den almindelige afgift. Jeg ser på det som det jeg slipper for at betale i
registreringsafgift, der går trods alt nogle år før de penge er "brugt".

> Og jo værditabet er noget aggrasivt på gulpladebiler - var en artikkel i
> et eller andet bilblad fornyligt om emnet..

Nu bevæger vi os jo så ud hvor jeg ikke er så velbevandret, men min tanke
var også at købe en 2002/2003/2004-model. Så er toppen vel taget af
isbjerget. Men det er lidt sagen i en nøddeskal, skal jeg købe en
gulplade-van med A/C, fartpilot etc. der har et par år på bagen, eller skal
jeg vælge en funklende ny koreaner til lidt flere penge, men i en mere
skrabet model. Det var her jeg gik ud fra at pengene var bedst investeret i
en van. Her tænker jeg mest på værditab.

Keller

Fra : isfugl

Dato : 27-07-06 16:57

Carsten Keller wrote:

> [...]
> værditabet er vel ikke så voldsomt som hvis jeg køber en ny lille bil med
> skrabet udstyr eller er der noget jeg har misset?

kig på en der har en _total_ på under 2 tons, og der med ikke straf afgift..

evt på en Skoda pickup.. den mener jeg kan fås med bænk og der med plads til
bare sæde

--
steffen

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 18:29

On Thu, 27 Jul 2006 17:57:25 +0200, isfugl
<news@kva-ek.dk-ælavesudenbindestreg> wrote:

>Carsten Keller wrote:

<...>

>kig på en der har en _total_ på under 2 tons, og der med ikke straf afgift..

Jo, jo - det er der da. Intet går ram forbi, den afgift er bare mere
human, i omegnen af 900 kr/år. Til gengæld er reg. afgiften fra ny så
95% i stedet for 30%, så det.... Hvorfor er det lige, at alle biler
absolut skal klemmes op over 2 T totalvægt? Simpelthen fordi de bliver
væsentligt billigere.

>evt på en Skoda pickup.. den mener jeg kan fås med bænk og der med plads til
>bare sæde

Er de ikke så gamle, at strafafgiften ikke var opfundet?
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-07-06 07:57

"isfugl" <news@kva-ek.dk-ælavesudenbindestreg> wrote in message
> [...]
> afgift..
>
> evt på en Skoda pickup.. den mener jeg kan fås med bænk og der med plads

Jeg vil gerne have en nyere bil, kender ikke lige Skoda pickup og kan ikke
finde nogen data på den.

Eftersom dette helt ærligt udelukkende er for at få en næsten-personbil til
lavere pris skal den gerne være personbils-agtig. Jeg har derfor også
udelukket en VW-Transporter eller lignende, da det nok ikke lige er en bil
der falder i kærestens smag, plus at der ikke er vanvittig meget plads på
det 3. sæde. At der så var plads til dejlig mange spånplader og
forskallingsbrædder bag i er ikke i så høj kurs hos den del af husstanden

Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-07-06 07:59

> [...]
> de er lidt billigere end inkl. moms-udgaverne, hvis jeg bare skal lægge de

Er der ikke nogen der kan give mig et svar på dette?

Men bliv endelig ved med at kommentere på van-ideen.

Keller

Fra : isfugl

Dato : 28-07-06 15:21

Carsten Keller wrote:

> "Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in message

> Er der ikke nogen der kan give mig et svar på dette?
>
> Men bliv endelig ved med at kommentere på van-ideen.
>
> Keller
Det er noget med at mange af de biler der er til salg uden moms, er købt på
særlig vilkår, hvilket vil sige de oftes er købt til en laver afgift, den
afgift diffence skal også betales. Hvilket bringer prise op på det sammen.

--
steffen