Hvor ofte skal man bruge sin aircon?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 08:13

Hvor ofte skal man bruge aircon'nen for at den forbliver gangbar?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 08:18

> Hvor ofte skal man bruge aircon'nen for at den forbliver gangbar?

Mindst en gang i ugen á 10-15 min. Desværre har "man" ikke tænkt sig om
fordi når det bliver rigtig koldt så vil nogle AC slet ikke koble ind

Reglen siger dog at AC taber ca 10% pr år alligevel og derfor vil det kræve
fyldninger

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 08:25

Tom skrev:

> Mindst en gang i ugen á 10-15 min.

Okay! - tak!

> Desværre har "man" ikke tænkt sig
> om fordi når det bliver rigtig koldt så vil nogle AC slet ikke koble
> ind

Så er det bare at håbe!?

Må se hvad min siger når temperaturen falder 53 grader

> Reglen siger dog at AC taber ca 10% pr år alligevel og derfor vil det
> kræve fyldninger

Har lavet en aftale med *dit* værksted i Svenstrup - de anbefaler tjek hvert
andet år, så jeg skal ud til dem juni 2007
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 09:52

> [...]
>
> Har lavet en aftale med *dit* værksted i Svenstrup - de anbefaler tjek
> hvert andet år, så jeg skal ud til dem juni 2007

hehe, jeg så ellers i en annonce i ugeavisen at nede ved kruså har de tilbud
på fyldning af anlæg til 5xx Kr, så ind i mellem kan der være slagtilbud.
Jeg vil sige at der er ingen grund til at køre til service med anlæget før
det begynder at knibe med at køle. Det er dog VIGTIGT at man så en gang i
måneden stiller sig ud og hører efter om den kobler til og fra og at
intervallet er > 10-15 sekunder.....ellers mangler den R134a hvis den kører
hele tiden eller der går kortere tid.
Når jeg skriver kobler til og fra, så mener jeg IKKE blæseren fordi den skal
køre hele tiden, men du skal kunne høre magnetkoblingen klikke, det er ret
tydeligt og man kan også høre det på bilens tomgang.
Men værkstedet i Svenstrup er virkelig godt og de er faktisk meget
kompetente til at det de har lavet for mig gennem årene selv om det ikke har
været meget de sidste par år. De boede før i Nordborg ved Shell tanken så
det var jo oplagt at besøge dem hvis bilen SLET ikke kunne. Eneste gang jeg
var rigtig sur på dem, var da en af deres folk havde lavet en FED ridse i
min nylakerede frontspoiler, da kunne jeg have kvalt værkføren.

Skulle du mangle adressen på en som er knald hamrende dygtig til rustarbejde
til billige penge incl. moms, så kender jeg (sjovt nok) også en jeg kan
anbefale og hvor jeg heller ikke har aktier. Han er også okay til ældre
biler hvor skidtet kan være så umuligt at rode med selv

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 10:09

Tom skrev:

> [...]
> slagtilbud. Jeg vil sige at der er ingen grund til at køre til
> service med anlæget før det begynder at knibe med at køle.

Nå, okay!

> [...]
> den kobler til og fra og at intervallet er > 10-15
> sekunder.....ellers mangler den R134a hvis den kører hele tiden eller

Dét har jeg så skrevet mig bag øret!

> Når jeg skriver kobler til og fra, så mener jeg IKKE blæseren fordi
> den skal køre hele tiden, men du skal kunne høre magnetkoblingen
> klikke,

Okay!

> det er ret tydeligt og man kan også høre det på bilens
> tomgang.

Dét registrerer jeg også en gang i mellem

> Men værkstedet i Svenstrup er virkelig godt og de er faktisk meget
> kompetente til at det de har lavet for mig gennem årene

Fint!

> [...]
> kunne. Eneste gang jeg var rigtig sur på dem, var da en af deres folk
> havde lavet en FED ridse i min nylakerede frontspoiler, da kunne jeg

Ikke noget at sige til!

> Skulle du mangle adressen på en som er knald hamrende dygtig til
> rustarbejde til billige penge incl. moms, så kender jeg (sjovt nok)
> også en jeg kan anbefale og hvor jeg heller ikke har aktier.

Lige dén slags biler kniber det efterhånden med på parcellen - men ellers
mange tak!

> Han er
> også okay til ældre biler hvor skidtet kan være så umuligt at rode
> med selv

Jeg synes snarere at de nyere biler lever op til den betegnelse med den
elektronik der er puttet i dem
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-07-06 10:16

> [...]

Jeg har lige tømt og genfyldt mit da kompressoren kørte som du beskriver
længere nede og kølingen var dårlig. Det havde tabt 150g på 3 år. Anlægget
skal have 700g så den regel passer nok meget godt. På værkstedet hvor jeg
stod i lære talte de om at anlæggene tabte ca. 100g om året.

> [...]
> intervallet er > 10-15 sekunder.....ellers mangler den R134a hvis den
> kører hele tiden eller der går kortere tid.

Det var sådan mit gjorde og da temperaturen i luftdyssen kun var 19-20
grader selvom anlægget kørte for fuld skrue, ja så var sagen jo klar mente
jeg. Men næ nej. Nu kobler kompressoren mere normalt, men temperaturen er
ikke faldet længere ned end til 16-17 grader ved maksimal køling.

Hvad kan der være galt? Du har vel ikke et godt bud?

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 10:21

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke faldet længere ned end til 16-17 grader ved maksimal køling.
>
> Hvad kan der være galt? Du har vel ikke et godt bud?

Lyder næsten som om pressostaten er defekt

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-07-06 15:38

> Lyder næsten som om pressostaten er defekt

Tak, Tom.
På mit anlæg sidder der en føler som i rep.manualen kaldes for en "four
level pressure switch". Den styrer minimumtryk for kompressor ind/ud
kobling, ind/udkobling af kølerblæser trin 1, ind/udkobling køleblæser trin
2 og max tryk for ind/udkobling af kompressor. Blæseren er, for en god
ordens skyld, den der køler motor og kondensator. Er det den du tænker på?

De 19-20 grader jeg målte i luftdysen var ved tomgang inde på værkstedet. Nu
har jeg lige kørt en tur med termometeret i dysen igen. Her faldt den stille
og roligt til 10 grader. Da den blev parkeret i indkørslen stiger den til
15-17 grader. Kompressoren forbliver indkoblet i mindst 8-9 min. i tomgang.
Får den lidt omdrejninger er den indkoblet i en 10-11 sek. og udkoblet i en
5 sek.

Har du andre tips? Tror jeg vil prøve med kontaktrens på alle stikkene.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 15:49

> [...]
> udkoblet i en 5 sek.
>
> Har du andre tips? Tror jeg vil prøve med kontaktrens på alle stikkene.

hmmm, hvordan søren har værsktedet kunnet servicere dit anlæg og sige god
for det med så ringe en effekt? Egentlig skulle man tro at den stadig
mangler R134a....er der blevet lavet en læktest på anlæget?

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 29-07-06 00:26

> hmmm, hvordan søren har værsktedet kunnet servicere dit anlæg og sige god
> for det med så ringe en effekt? Egentlig skulle man tro at den stadig
> mangler R134a....er der blevet lavet en læktest på anlæget?

Det er der heller ikke noget værksted der har gjort. Jeg har selv tømt og
genfyldt anlægget med en fyldestation på jobbet. Anlægget er på 700G og der
var 550G på. Der blev efterfølgende fyldt 700G på igen. Da der kun manglede
hvad der kunne forventes blev der kun lavet en hurtig vakum test. Så jeg
tror ikke rigtig på at der mangler kølemiddel.

Men da det er automatisk anlæg lurer jeg lidt på om det kunne være en fejl i
luftspjældende så den blander varm luft i den kolde. Så vil det jo
modarbejde hinanden. Må hellere sætte computer på den i morgen og
kontrollere elektronikken.

MVH Niels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-08-06 20:42

> [...]
> i luftspjældende så den blander varm luft i den kolde. Så vil det jo
> modarbejde hinanden. Må hellere sætte computer på den i morgen og

Puha hvor jeg bandede bilen langt væk. Computeren kunne ikke oprette
forbindelse til styreboksen. Men fik da konstateret at den ikke blandede
varm luft i den kolde. Opdagede også at jo højere hastighed kabineblæseren
havde des varmere blev luften i luftdysen. Når blæseren kørte med laveste
hastighed kunne den sagtens trække lufttemperaturen ned på 6 grader, som er
grænsen for mit anlæg. For mig lyder det som der ikke kommer nok kølemiddel
frem til fordamperen.

I går kørte jeg hele proceduren igennem med tømme/fyldestationen igen, og
fandeme om ikke det nu køler som en besat. Det er sgu lige før man skal til
at have jakke på. Der må have siddet noget skidt et eller andet sted i
systemet, er mit gæt på hvad fejlen har været.

MVH Niels

Fra : jk

Dato : 27-07-06 08:57

> Hvor ofte skal man bruge aircon'nen for at den forbliver gangbar?

min er aldrig slået fra :) - bilen (som nu er knap 4 år gamme) -var født
med fabriksmonteret aircon og jeg har aldrig haft problemer med det

/JK

Hyundai Santa Fe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 10:10

jk skrev:

> min er aldrig slået fra :)

Okay - jeg troede bare at det belastede benzinforbruget lidt for meget
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 10:29

> Okay - jeg troede bare at det belastede benzinforbruget lidt for meget

Der er ikke noget at se på tripcomputeren. Men det tager lidt af
acceleration med mindre at man "bunder" speederen.
Instruktionsbogen til min mondeo siger dog at det ikke er nødvendig med
oftere kørsel med AC

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 11:31

Tom skrev:

> Der er ikke noget at se på tripcomputeren.

Men *noget* bruger den jo nok

> Men det tager lidt af
> acceleration med mindre at man "bunder" speederen.

Klart

> Instruktionsbogen til min mondeo siger dog at det ikke er nødvendig
> med oftere kørsel med AC

Oftere end hver uge?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 11:51

> Men *noget* bruger den jo nok

> Klart

> Oftere end hver uge?

Ikke i Ford, og det skulle da være underligt om ford lavede ac der var
markant bedre end resten af markedet

--
Tom

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 12:26

Tom skrev:

> Ikke i Ford, og det skulle da være underligt om ford lavede ac der var
> markant bedre end resten af markedet

*Jeg* siger ikke noget!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : MK

Dato : 27-07-06 19:30

> Klart

Det tror jeg næppe, de omtalte biler har - altså frakobling af kompressor,
når speederen smækkes i bund. Mine Alfa'er havde det (og Henriks Saab)
men næppe Ford/Toyota...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 19:35

MK skrev:

> [...]
>
> Det tror jeg næppe, de omtalte biler har - altså frakobling af
> kompressor, når speederen smækkes i bund. Mine Alfa'er havde det (og

Okay - jeg misforstod Toms udsagn - min fejl.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : MK

Dato : 27-07-06 19:43

> Okay - jeg misforstod Toms udsagn - min fejl.

Næh, det ka' ligeså nemt være mig, der misforstod
TO-OM - hva' mener du??

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 21:36

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det tror jeg næppe, de omtalte biler har - altså frakobling af kompressor,
> når speederen smækkes i bund. Mine Alfa'er havde det (og Henriks Saab)

Jo mondeo har. Lige så snart at speederen er i bund så tager det 4 sekunder
så begynder der at komme varm luft ud af ventilationen. Og jeg VED det fordi
speederen skal ofte i bund i sådan en 1.8 for bare at følge med trafikken i
acceleration

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-06 13:13

In article <PC7yg.10694$E02.3665@newsb.telia.net>, "MK" <no@reply.dk>
wrote:

> Det tror jeg næppe, de omtalte biler har - altså frakobling af kompressor,
> når speederen smækkes i bund. Mine Alfa'er havde det (og Henriks Saab)
> men næppe Ford/Toyota...

Min skæregårds gryde har det også.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : MK

Dato : 28-07-06 16:26

> [...]

^^^^^^^^^^^^

> Min skæregårds gryde har det også.

Skriver jeg vel også?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-06 16:46

In article <F0qyg.10795$E02.3715@newsb.telia.net>, "MK" <no@reply.dk>
wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> ^^^^^^^^^^^^

> Skriver jeg vel også?

Nej du skrev Henrik's SAAB...... )))

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-06 16:46

Tom skriver:

> Der er ikke noget at se på tripcomputeren.

Hvordan ved du det ?

Du har jo aldrig haft den slået fra.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 17:29

> Tom skriver:

> Hvordan ved du det ?
>
> Du har jo aldrig haft den slået fra.....

Jo mit AC kører da kun når jeg skal bruge det, ellers bliver det kun
motioneret efter foreskrifterne. Man behøver jo også bare at teste det ved
at køre på lige vej og så prøve at aktivere AC knappen, så kan man ikke se
forskel

--
Tom

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-07-06 14:16

On Thu, 27 Jul 2006 11:10:28 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Okay - jeg troede bare at det belastede benzinforbruget lidt for meget

>--

Arrrhhhh, Hans.

Hvis det er et problem for dig, så har du s'gu da ikke råd til at have
bil.

Alt. 2 :

Du har så lidt at tage dig til, så du bliver nødt til at beskæftige
dig med bagateller.

På de biler jeg har haft siden 1990 har anlægget kørt konstant, og jeg
har ikke haft nogensomhelst problemer med dem.

Du skal heller ikke pudse ruder så ofte, idet luften altid er
affugtet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 14:34

Folmer Rasmussen skrev:

> Arrrhhhh, Hans.
>
> Hvis det er et problem for dig, så har du s'gu da ikke råd til at have
> bil.

"For den udviklede forsker er alting interessant", som han sagde...

> Alt. 2 :
>
> Du har så lidt at tage dig til, så du bliver nødt til at beskæftige
> dig med bagateller.

Jeg har så lange ferier (weekend-arbejde) at det næsten ikke kan betale sig
at ta på arbe' efter sommerferien før næste ferie begynder...

> På de biler jeg har haft siden 1990 har anlægget kørt konstant, og jeg
> har ikke haft nogensomhelst problemer med dem.

Du skifter jo osse bil som vi andre skifter undertøj...

> Du skal heller ikke pudse ruder så ofte, idet luften altid er
> affugtet.

Hvad er "pudse ruder"... LOL
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 30-07-06 17:07

On Thu, 27 Jul 2006 15:33:44 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>"For den udviklede forsker er alting interessant", som han sagde...

>--

*LOL*

>--

>Jeg har så lange ferier (weekend-arbejde) at det næsten ikke kan betale sig
>at ta på arbe' efter sommerferien før næste ferie begynder...

>--

Jeg glemte et øjeblik at du er fra Jyland.

Det er kun det du laver i week-enden der kommer til SKAT's kendskab?

>--

>Du skifter jo osse bil som vi andre skifter undertøj...

>--

Jeg har gjort det nemmere for dig at montere underhylerne. Gult for,
og brunt bag.

>--

>Hvad er "pudse ruder"... LOL

>--

Det er brækket arm på langs. Det har det stort set været siden
50'erne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-07-06 17:20

Folmer Rasmussen skrev:

> *LOL*

Troede næsten du havde forladt os (i embeds medfør)...

Alt forladt!

> Jeg glemte et øjeblik at du er fra Jyland.

Ja, hvor ellers kan man være fra?

> Det er kun det du laver i week-enden der kommer til SKAT's kendskab?

Å det er ikke engang løwn!

> Jeg har gjort det nemmere for dig at montere underhylerne. Gult for,
> og brunt bag.

Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-07-06 09:26

Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvor ofte skal man bruge aircon'nen for at den forbliver gangbar?

Det jeg fik at vide da jeg fik serviceret mit var, at jeg skulle lade
være med at slukke det men istedet blot justere på varmeknappen. Så
skulle A/C'en nok blive motioneret tilpas meget. Så nu er knappen altid
slået til ;)

Thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 10:11

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> være med at slukke det men istedet blot justere på varmeknappen. Så
> skulle A/C'en nok blive motioneret tilpas meget. Så nu er knappen

Hæ hæ - så må vi se hvad min siger til vinter
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar

Dato : 27-07-06 10:29

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hæ hæ - så må vi se hvad min siger til vinter

Nu er der flere forskellige typer aircondition. De traditionelle
typer er kompressoren enten slået til eller fra. Andre typer
slår sig dynamisk til og fra. Den type vil kun belaste en smule
i køligt vejr, og slå helt fra når temperaturen når under et vist
punkt. Den sidste type kan man roligt have tændt året rundt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-07-06 11:33

Ivar skrev:

> [...]
> i køligt vejr, og slå helt fra når temperaturen når under et vist
> punkt. Den sidste type kan man roligt have tændt året rundt.

Så mangler jeg bare at finde ud af hvad *jeg* har (Camry -97)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ivar

Dato : 27-07-06 11:56

Hans Paulin (6310) skrev:

> Så mangler jeg bare at finde ud af hvad *jeg* har (Camry -97)

Hvis du på kold dag slår aircon til i tomgang og tydeligt kan
mærke på motoren at den er slået til, er det den første type.
Jeg er ikke klar over om typen med dynamisk tilslutning bliver
brugt til andet end automatisk klimaanlæg.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 12:03

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er ikke klar over om typen med dynamisk tilslutning bliver
> brugt til andet end automatisk klimaanlæg.

Nu bliver jeg nysgerrig. Jeg kender ikke andre end den traditionelle med en
kompressor og en magnetkobling som så kan styres på forskellig vis. Kan du
ikke forklare lidt om den dynamiske hvordan det skulle virke og om denne
ikke sidder tilsluttet via en ribberem til krumtappen på motoren?

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 27-07-06 12:49

Tom skrev:

> [...]
> vis. Kan du ikke forklare lidt om den dynamiske hvordan det skulle
> virke og om denne ikke sidder tilsluttet via en ribberem til

Mon ikke Ivar med "dynamisk" mener de anlæg, der ikke kan tænde for
kompressoren hvis temp. er under f.eks 5 grader, fremfor bare at buldre løs
uanset omgivelserne ?

/Brian

Fra : Ivar

Dato : 27-07-06 12:51

Tom skrev:

> [...]
> ikke forklare lidt om den dynamiske hvordan det skulle virke og om denne ikke
> sidder tilsluttet via en ribberem til krumtappen på motoren?

Nej, det kan jeg ikke. Og det er sikkert ikke andet et spørgsmål om
styring. Jeg har kun oplysningerne fra min instruktionsbogen fra min
Volvo med automatisk klimaanlæg. Der står at den ikke som almindelige
anlæg køler temperaturen ned til lige over frysepunktet, men kun
nedkøler den til den en passende temperatur. Hvorved den skulle være
mere økonomisk.

En regulering af en kompressor skal ikke nødvendigvis være på
drivakselen, det kunne også være en shunt på væsken.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 14:24

> [...]
> anlæg køler temperaturen ned til lige over frysepunktet, men kun
> nedkøler den til den en passende temperatur. Hvorved den skulle være

Ja ok, så sætter man bare en temp føler på fordamperen med tilhørende
styring. Så KAN anlæget jo fint være med standard kompressor og
magnetkobling

> En regulering af en kompressor skal ikke nødvendigvis være på
> drivakselen, det kunne også være en shunt på væsken.

Hmm muligt, jeg kan bare dårligt forestille mig at det skulle give bedre
økonomi når kompressoren så skal køre HELE tiden frem for en on/off styring.

--
Tom

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 27-07-06 21:19

Tom skrev:
> [...]
> ikke forklare lidt om den dynamiske hvordan det skulle virke og om denne
> ikke sidder tilsluttet via en ribberem til krumtappen på motoren?

Noget dæmrer under de grå lokker....

Da jeg for et par år siden skruede et anlæg i den gamle Golf husker jeg
en beskrivelse af kompressoren som en model med variabel tryk. Et eller
andet mekanisk trick indeni dimsen som skulle få den til at regulere
trykket efter behov (læs kølebehov). Herved skulle brændstofforbruget
begrænses.

Ved nærmere eftertanke så er der stor forskel på den belastning som
kompressoren lægger på motoren afhængig af temperaturen. Ved
temperaturer under 15 grader kan man faktisk ikke mærke på motorens gang
at kompressoren kobles til. ved temperaturer over 30 grader kan man
tydeligt fornemme at kompressoren belaster motoren når den tilkobles.

Det der er beskrevet lidt længere oppe i tråden om kompressorer der
kobler til og fra har jeg aldrig oplevet. Kompressorerne på både det
anlæg som jeg satte i Golf'en (manuelt styret anlæg) og det der er
fabriksmonteret i Seat'en (automatisk anlæg) er konstant tilkoblet, når
anlægget er tændt.

Mvh
Claus

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-06 13:05

Tom (snabela) skrev:

> Mindst en gang i ugen á 10-15 min.

Peugeot siger 10-15 min 2-3 gange om måneden - men det er jo også
næsten det samme :)

> Reglen siger dog at AC taber ca 10% pr år alligevel og derfor vil det kræve
> fyldninger

Er det egentlig ikke ret dårligt at den taber så meget ? jeg mener,
et køleskab kan da godt holde i mere end 10 år og stadig køle (eller
hvad ?) og bare fordi maskinen sidder i en bil burde den da ikke være
mindre tæt...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-07-06 13:14

On 27 Jul 2006 05:04:59 -0700, "Henrik Stidsen"
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>et køleskab kan da godt holde i mere end 10 år og stadig køle (eller
>hvad ?) og bare fordi maskinen sidder i en bil burde den da ikke være

Joooow.. Men jeg tror at noget af problemet skyldes at det er en
kompressor der drives af en drivrem - der går jo så en aksel ind i
kompressoren som er svær at få 100% tæt.

I et køleskab eller et klimaanlæg er kompressoren elektrisk drevet
hvor det er nemmere at lave det helt tæt.

** Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-07-06 14:42

Lars Knudsen wrote:

> Joooow.. Men jeg tror at noget af problemet skyldes at det er en
> kompressor der drives af en drivrem - der går jo så en aksel ind i
> kompressoren som er svær at få 100% tæt.

Den køber jeg ikke... det er ikke svært at lave det 100% tæt, heller
ikke bare fordi der er en aksel. Tænk på fx. hydraulikpumper og lign. de
kan fint være 100% tætte og arbejder ved meget højere tryk end vores A/C
i bilerne gør... Istedet kunne problemet godt være den periodiske kørsel
med A/C'en der kan gøre at pakninger mv. bliver lidt utætte, men igen,
så skal de skiftes før anlægget igen er tæt, og det gør de jo ikke ved
normal service.

Alm. husholdningskøleskabe kan heller ikke lide at blive tændt og
slukket, men det skyldes så vidt jeg ved at rørene så vil ruste
indvendigt og dermed bliver det utæt med tiden... Man kan godt købe
køleskabe der er beregnet til at være slukket i længere tid, de koster
bare det mere...

Det kan godt være at det bare er et stunt fra producenternes side,
undlad at lave det helt tæt, så kommer folk jo nok og vil have bilen
serviceret, og så kan vi vride hver en krone ud af dem.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 15:03

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dermed bliver det utæt med tiden... Man kan godt købe køleskabe der er
> beregnet til at være slukket i længere tid, de koster bare det mere...

Det ruster ikke indvendig. Et AC anlæg bliver suget helt fri for alt hvad
der måtte være af væsker, gasser, ilt osv. inden det bliver fyldt med en
ædelgas.
I industrisammenhæng bliver R290 brugt dobbelt så meget som R134a da den er
billigere og har andre egenskaber.
Ganske rigtig er det ofte pakningerne der bliver utætte men det må kunne
løses

> Det kan godt være at det bare er et stunt fra producenternes side, undlad
> at lave det helt tæt, så kommer folk jo nok og vil have bilen serviceret,
> og så kan vi vride hver en krone ud af dem.

Jeg har dem mistænkt for det. Ellers må grunden være at merprisen bliver så
meget højere at folk der skal købe bilen flygter væk......de kan jo ikke se
andet end at et ac er et ac

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-06 18:00

Tom formulated on torsdag :
> de kan jo ikke se andet end at et ac er et ac

....og at handskerummet er mindre... (sådan er det i hvert fald i min
karet)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-06 13:37

In article <1154001898.445024.48050@b28g2000cwb.googlegroups.com>,
"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> Peugeot siger 10-15 min 2-3 gange om måneden - men det er jo også
> næsten det samme :)

Jeg er så en af dem som siger "konstant".

Dvs. sæt den på Auto og lad AC/klima være tændt konstant.

> [...]
> et køleskab kan da godt holde i mere end 10 år og stadig køle (eller
> hvad ?) og bare fordi maskinen sidder i en bil burde den da ikke være

Kan måske have noget med folks vaner at gøre... et køleskab tåler jo
heller ikke at blive tændt og slukket konstant.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Klaus G.

Dato : 27-07-06 14:28

> Dvs. sæt den på Auto og lad AC/klima være tændt konstant.

Jamen hvad så når vi har en lang periode med under 0grader? Klima står vel
på 22grader, eller deromkring, så har den jo ikke brug for at tænde for
kompressoren, og så bliver skidtet da utæt alligevel?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-06 15:54

In article <44c8bf67$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> Jamen hvad så når vi har en lang periode med under 0grader? Klima står vel
> på 22grader, eller deromkring, så har den jo ikke brug for at tænde for
> kompressoren, og så bliver skidtet da utæt alligevel?

Næh den kører da alligevel selvom temp er under det man sætter den til..
luften bliver bare varmet op af varmeapp.

Men ang. frostvejr så slår den fra under 4 grader på min. Det må man jo
bare leve med. Men der er ingen grund til at fortsætte med det om
sommeren

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 14:18

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>et køleskab kan da godt holde i mere end 10 år og stadig køle (eller
>hvad ?) og bare fordi maskinen sidder i en bil burde den da ikke være

Jeg er enig, det er dårligt og BURDE være noget som en dygtig ingeniør kunne
løse. Vi skal selvfølgelig have forståelse for at kølekapaciteten i en bil
skal være > 100 gange kraftigere end i et køleskab, men det burde altså være
til at løse rent teknisk.

Jeg frygter bare at fabrikker slet ikke har nogen interesse i at forbedre
det så meget. Man ser jo efterhånden en hel industri vokse op omkring
service på AC og de er så enige om prisen at man næsten skulle tro at den
var aftalt.

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-06 18:14

Tom explained on 27-07-2006 :
> Vi skal selvfølgelig have forståelse for at kølekapaciteten i en bil skal
> være > 100 gange kraftigere end i et køleskab, men det burde altså være til
> at løse rent teknisk.

100 gange ? Fordi bilen er større men ikke skal køles helt så meget som
et køleskab med indbygget fryser ?

> [...]
> AC og de er så enige om prisen at man næsten skulle tro at den var aftalt.

Ja det ville ikke overraske...

Fra : Jens

Dato : 27-07-06 21:02

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Tom explained on 27-07-2006 :
>
> 100 gange ? Fordi bilen er større men ikke skal køles helt så meget som
> et køleskab med indbygget fryser ?

Krav om stort luftskifte - Ingen isolering af betydning.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 21:34

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Tom explained on 27-07-2006 :
>
> 100 gange ? Fordi bilen er større men ikke skal køles helt så meget som et
> køleskab med indbygget fryser ?

Ja det er nok meget rigtigt med de 100 gange. Prøv du at stille et alm
køleskab ud i bilen med døren til skabet åben og kondensatoren udenfor, så
vil du se at et alm køleskab sådan ca. ingen kraft har til at køle noget som
helst ned i bilen og da slet ikke når solen står på.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-06 21:35

Tom skriver:

> [...]
> vil du se at et alm køleskab sådan ca. ingen kraft har til at køle noget som
> helst ned i bilen og da slet ikke når solen står på.

Regn på det. Et aircon bruger op til 8 hk eller 5,8kW

Hvis dit køleskab bruger 5,8kW, kræver det noget af en sikring. 230 volt
/ 10A = 2,3 kW

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-07-06 10:02

> [...]

>et køleskab kan da godt holde i mere end 10 år og stadig køle (eller
>hvad ?) og bare fordi maskinen sidder i en bil burde den da ikke være

Det ved jeg egentlig ikke. I en bil er samlingerne skruet sammen. I et
køleskab er svjv. loddet. I en bil er der mange flere vibrationer end et
køleskab.

Ofte sker lækagen, på et bilanlæg, fra pakdåsen på kompressoren eller fra
koblingerne til tømme/fyldestationen. Disse findes ikke på et køleskab.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 10:26

> [...]
>
> Det ved jeg egentlig ikke. I en bil er samlingerne skruet sammen. I et
> køleskab er svjv. loddet. I en bil er der mange flere vibrationer end et

Kompressoren i et køleskab sidder også og vibrerer og er derfor spændt op i
gummiophæng. Det er noget som kan løses rent teknisk hvis man ville.

> Ofte sker lækagen, på et bilanlæg, fra pakdåsen på kompressoren eller fra
> koblingerne til tømme/fyldestationen. Disse findes ikke på et køleskab.

Tja i mondeo sker lækagen oftest fra en gennemtærret kondensator
(det samme i bmw og peugeot har en kølemontør fortalt mig)

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-07-06 15:46

> Kompressoren i et køleskab sidder også og vibrerer og er derfor spændt op
> i gummiophæng. Det er noget som kan løses rent teknisk hvis man ville.

Man kan jo sende folk til månen så det burde man vel.

> Tja i mondeo sker lækagen oftest fra en gennemtærret kondensator
> (det samme i bmw og peugeot har en kølemontør fortalt mig)

Ja det ser man vel ikke på et køleskab. De står så også indendøre.

MVH Niels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-07-06 10:52

Tom (snabela) skrev:

> Kompressoren i et køleskab sidder også og vibrerer og er derfor spændt op i
> gummiophæng. Det er noget som kan løses rent teknisk hvis man ville.

Det vil jeg altså også mene, det burde være muligt at lave et bil ac
mindst ligeså holdbart og driftssikkert som et køleskab.

Spørgsmålet er så hvorfor man ikke gør det, er det for dyrt i
forhold til hvad kunderne vil give for det ?

> Tja i mondeo sker lækagen oftest fra en gennemtærret kondensator
> (det samme i bmw og peugeot har en kølemontør fortalt mig)

Det må jo betyde at der er brugt for dårlige materialer - eller hva ?
(og at det er generelt for alle fabrikanterne...)

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 11:39

>Det må jo betyde at der er brugt for dårlige materialer - eller hva ?
>(og at det er generelt for alle fabrikanterne...)

Ja det er for dårlige materialer.
Kondensatoren sidder meget udsat og fugten samler sig rigtig flot, så det
får den til at tærre.
Men mon ikke om en 10 år at forbrugerne straffer de bilfabrikker som ikke
vil lave tingene ordentligt? Sådan er det sket med Opel og deres
tandremme/rustproblemer og hvor har de bare fortjent det......ligesåvel som
toyota har fortjent deres succes med de gode biler de laver

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-07-06 12:24

Tom (snabela) skrev:
> [...]
> tandremme/rustproblemer og hvor har de bare fortjent det......ligesåvel som
> toyota har fortjent deres succes med de gode biler de laver

Det vil jeg da tro, sådan sker det jo i mange brancher - nogen får
bare længere tid til at forbedre sig end andre. Lykkes det ikke for
dem så går de en sikker nedtur i møde.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-07-06 15:40

Henrik Stidsen skriver:

> Spørgsmålet er så hvorfor man ikke gør det, er det for dyrt i
> forhold til hvad kunderne vil give for det ?

Det tror jeg.

Fra : H.S.

Dato : 29-07-06 09:02

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> være med at slukke det men istedet blot justere på varmeknappen. Så
> skulle A/C'en nok blive motioneret tilpas meget. Så nu er knappen altid

Når man kører med aircon, bruger man mere brændstof...
Hvis man forestiller sig du kører med aircon tændt, men har sat
'varmen' til f.eks. 22 grader... slukker aircon'en så - eller kører
den stadig (uden at køle) med dertilhørende øget brændstofforbrug ?

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-06 09:09

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]

'varmen' til f.eks. 22 grader... slukker aircon'en så - eller kører
den stadig (uden at køle) med dertilhørende øget brændstofforbrug ?

den tænder og slukker hele tiden lige som i dit køleskab eller fryser

--
Tom

Fra : H.S.

Dato : 29-07-06 09:18

Tom snabela skrev:

> den tænder og slukker hele tiden lige som i dit køleskab eller fryser
>
> --
> Tom

Ok, så selvom man har tændt for aircon'en, så kan den faktisk godt
være slukket, hvis der, ifølge temperaturen i bilen, ikke er behov
for kølin af luften (AC) ?

Det er vel så ikke gældende for biler med 'simpelt' aircon ? - Der
skal vel være en mulighed i anlægget for at stille temperaturen, og
ikke kun en knap med varm/kold luft?

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-06 09:31

Tom snabela skrev:

>Ok, så selvom man har tændt for aircon'en, så kan den faktisk godt
>være slukket, hvis der, ifølge temperaturen i bilen, ikke er behov
>for kølin af luften (AC) ?

netop

>Det er vel så ikke gældende for biler med 'simpelt' aircon ? - Der
>skal vel være en mulighed i anlægget for at stille temperaturen, og
>ikke kun en knap med varm/kold luft?

Det at du kan stille temperaturen manuelt eller elektronisk er faktisk mere
eller mindre det samme. Der bliver bare reguleret lidt via nogle luftspjæld
så man blander kold med varm luft. Fordamperen har altid en konstant
temperatur som fabrikken har fastlagt. Denne temperatur kan være mellem 0 og
+6°C.

--
Tom