Max vægt på trailer
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-07-06 16:48

Afledt af tråden om han måtte køre med sin CV prøvede jeg lige at tampe
nogle tal ind på siden
http://www.faerdselssikkerhed.dk/object.php?obj=164b3e80&SearchLogID=14593

Er der nogen der kan forklare på DANSK hvorfor jeg ikke må køre med
nedenstående oplysninger:

Bil totalvægt: 1750
Bil egenvægt: 1225
Max vægt på påhæng: 1300kg
Trailer egenvægt: 500kg
Trailer totalvægt: 1300kg

Men hvis jeg ændre maxvægt på påhæng (for bilen) til 1275kg, så må jeg
godt?! (dog må jeg ikke fylde mere i traileren end at dens reelle vægt
holder sig under 1275kg.

Bilen: Primera P11 2.0i
Trailer: Boogietrailer med påløbsbremser

Thomas

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 26-07-06 17:09

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse
> Bil totalvægt: 1750
> Bil egenvægt: 1225
> Max vægt på påhæng: 1300kg
> Trailer egenvægt: 500kg
> Trailer totalvægt: 1300kg

Bilens egenvægt: 1225 er 25 kg for lavt !
ad

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-07-06 17:25

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> holder sig under 1275kg.
>
> Bilen: Primera P11 2.0i
> Trailer: Boogietrailer med påløbsbremser

Reglerne er noget sjovt noget der ikke tager grund i virkeligheden men kun
de faktiske tal.

Een af reglerne er, at det mindste af:
- det bilen må trække
- traileren totalvægt
ikke må overstige bilens egenvægt med mere end 50 kg.

Du overstiger med 75 kg.

Så du må gerne køre med det hvis du enten
- får sat det bilen må trække ned til 1.275 kg eller
- får sat totalvægten på traileren ned til 1.275 kg

Det er fuldstændig latterligt, at reglerne er sådan.

Man burde indfør en linie mere på bilernes reg. attest, således at der vil
stå:
- Maks påhængsvægt uden bremser.
- maks. påhængsvægt med bremser Uden B/E kort
- maks. påhængsvægt med bremser med B/E kort

Så er der ingen tvivl og man behøves ikke veje en bil ned.
Eksempel.
Min fars tidligere Peugeot 605 måtte trække 1.200 kg. Ved et syn fik han sat
det op til 1.500 kg.

Dette gjorde at han ikke selv længere måtte køre med en tom hestetrailer,
hvilket han måtte før...

Jeg har dog hørt tale om, at reglerne vil blive ændret, så man skal have B/E
kørekort, hvis man kører med trailer, som har en totalvægt på over 750 kg.
Det ville sgu være let lettere at finde ud af...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-07-06 23:10

meddelelse news:44c79743$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> kg.
> Det ville sgu være let lettere at finde ud af...

Åh nej, ikke det rygte igen.
Det er forkert - forkert - forkert. Jeg troede efterhånden kun at det var
kørelærerne her på sydhavsøerne som stadig holdt liv i dette rygte, således
at de kan få noget mere at lave.
Der har ligget et udkast til et forslag i EU i efterhånden mange år:
Linket til EU
http://europa.eu.int/comm/transport/home/drivinglicence/legislation/doc/2003_10_22_memo_drivinglicence_en.pdf
Se pkt. 4 på side 6.

Her vil man så kunne se, at hvis det mod forventning skulle blive vedtaget,
så vil det ikke vedrøre dem, som p.t. lovligt kan køre uden at have B/E,
selv om nye bilister skal have det.

Kurt

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-07-06 06:58

Kurt B. Andersen wrote:

> Åh nej, ikke det rygte igen.

Åbenbart...

> Det er forkert - forkert - forkert.

OK

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-07-06 22:34

> [...]
> - får sat totalvægten på traileren ned til 1.275 kg
>
> Det er fuldstændig latterligt, at reglerne er sådan.

Hov-hov - der er een mulighed mere: tag E-kortet så du må køre med de sidste
25 kg.....

Og husk lige at traileren skal til syn for at få nedsat totalvægten - det
koster synsgebyr og svjh også omreg. gebyr.

Din bils max anhængervægt kan du få ændret på motorkontoret - uden syn og
uden gebyr !

Har faktisk selv lige gjort det for ikke at skulle have E-kortet for at
trække de 1.200 kg, vor campingvogn må veje - og som bilen måtte trække. Men
bilens egenvægt er altså kun 1.100 kg - altså havde jeg 50 kg "for meget".

Og ja - det eneste, der er mere latterligt, er at vor trafikminister for
nyligt "har gennemgået reglerne for kørekort og anhængervægte - og ikke
finder grund til at forenkle dem".
Det latterlige i den udtalelse mener jeg er påstanden om at han har både
læst og forstået reglerne - politiet har endnu ikke alle lært dem udenad !

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-07-06 07:25

Jesper Hedegaard wrote:
> Hov-hov - der er een mulighed mere: tag E-kortet så du må køre med de
> sidste 25 kg.....

Ja, men nu snakker vi (i hvert fald jeg) om reglerne UDEN E kørekort...

Niks. De fleste kender ikke reglerne...