Kørsel i påvirket tilstand
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-07-06 11:13

Hvornår - i hvilke tilfælde - tjekker myndighederne for, om en bilist har
kørt i andet end SPIRITUSpåvirket tilstand. Jeg tænker her på medicin- pg
hash.

Jeg kender et tilfælde, hvor spiritusprøven efter et alvorligt uheld viste
en promille på 0. og så vidt, så godt. Den pågældende har imidlertid et
hyppigt og stort forbrug af hash og andre nakotiske stoffer. Vedkommende kan
derfor have været kraftigt påvirket i forbindelse med ulykken. Men tjekker
man overhovedet for den slags medmindre politiet får en begrundet mistanke?

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-07-06 14:20

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Men tjekker man overhovedet for den slags
> medmindre politiet får en begrundet mistanke?

Mener at have hørt at man gør i dag - for 25 år siden sagde man dog at en
test kostede 7000 kr. (så dét var fede tider!)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 25-07-06 14:52

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44c5f1cf$0$3464$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hvornår - i hvilke tilfælde - tjekker myndighederne for, om en bilist har
> kørt i andet end SPIRITUSpåvirket tilstand. Jeg tænker her på medicin- pg
> hash.

Det beror på en konkret vurdering i de enkelte sager, men det sker meget
sjældent.
Svjv skyldes det primært at man faktisk skal vide hvad der skal testes for
før det har nogen effekt.
Eller skal der tages et hav af prøver - specielt for at teste for medicin -
og det koster jo som bekendt penge.

> [...]
> kan derfor have været kraftigt påvirket i forbindelse med ulykken. Men
> tjekker man overhovedet for den slags medmindre politiet får en begrundet

Svaret må umiddelbart være nej.
Hvis politiet ved at vedkommende er et hashvrag til daglig kunne man
forestille sig at de testede for netop det. Ellers ikke.
Har oplevet en situation hvor man skønnede at det ikke kunne betale sig at
tage prøver selvom vedkommende tydeligt var påvirket af noget. Han ville
nemlig ikke oplyse hvad han havde taget, og vurderingen blev så at man ikke
ville teste. Alkometret viste også her et rundt 0.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-07-06 11:00

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis politiet ved at vedkommende er et hashvrag til daglig kunne man
> forestille sig at de testede for netop det. Ellers ikke.

Det ved de ikke... så vidt jeg ved.
Og han ligner en ganske almindelig ung mand. Men har som nævnt et stort
forbrug af diverse stoffer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 27-07-06 20:16

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44c89037$0$3460$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Det ved de ikke... så vidt jeg ved.
> Og han ligner en ganske almindelig ung mand. Men har som nævnt et stort
> forbrug af diverse stoffer.

Ja så er det svært men i det tilfælde vil jeg gætte på at de ikke vil test.

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-07-06 17:17

Ole Gaarde Kristensen skrev:
> Ja så er det svært men i det tilfælde vil jeg gætte på at de ikke vil test.

På det seneste har der været en del om at politiet bruger at forlange af
folk de kender som narkomaner at de stiller regelmæssig til prøvning for
stoffrihed for at de får lov at beholde deres kørekort.

Hvad de tester for, og hvor bredt, ved jeg ikke.

Men mener det er enten Esbjerg eller Ribe politi der bruger det.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-06 11:48

> [...]
> kan derfor have været kraftigt påvirket i forbindelse med ulykken. Men
> tjekker man overhovedet for den slags medmindre politiet får en begrundet

Jeg mener slet ikke at politiet og domstolene er gearede til at afgøre andet
end sprut i blodet.
Jeg kender en som i årevis har været VOLDSOMT påvirket af fantomsmærter og
nervemedicin (efter et alvorligt færdselsuheld). INGEN tager fat i manden
som kører i egen bil hver dag. Ja førhen var han nogle dage så påvirket af
medicin at han ikke kunne fremstamme en eneste forståelig sætning. Hans chef
ville ikke blande sig i at han kørte påvirket og ej heller hans omgivelser.
Jeg vil endda tro at det stadig finder sted hver dag.

Det jeg vil sige med dette er at det er ikke kun politiet der har den opgave
med at "fange" påvirkede bilister, men i praksis har jeg nu set at flere
hundrede mennesker ikke vil blandes ind i noget. Så om politiet kan gøre
noget ved jeg ikke men han har i hvert fald kunne køre rundt i årevis med
noget der til forveksling ligner en promille på 2 (mit skøn). End ikke
borgmesteren i den by han bor i, gør noget....og alle i hans omgangskreds
ved det efter bare 10 ord at den er helt gal. Det skulle dog også være
mærkelig hvis ikke det var kommet politimesteren for øre vil jeg mene

--
Tom