|
| Brændstoføkonomisk bil til max 200.000 kr. Fra : Kent |
Dato : 24-07-06 22:19 |
|
Hej
Vi er begyndt at kigge lidt efter en brændstoføkonomisk bil til
erstatning for vores nuværende. Benzinpriserne er jo mildest talt
uhyggelige lige nu.
Bilen skal i hvertfald krybe over 16 km/literen ved blandet kørsel,
og så skal den helst heller ikke være helt bovlam. Max-prisen
er absolut 200.000 - og helst under!
Jeg har kørt en tur i en Citroën C3 og fik at vide, det var en
1,4 Hdi. Det tror jeg bare ikke er rigtigt, men fik det desværre ikke
tjekket. Den var nemlig ret frisk i optrækket, og kørte også fint ved
høje hastigheder.
Så har jeg i dag kørt en tur i en Skoda Fabia 1,9 101HK TDI. Dén er
sjov . For dælen da hvor en vis legemsdel ryger om på bagsædet,
når speederen presses i bund . Men desværre ryger den jo op
på 210.000 kr., som er lige i overkanten. Men måske en brugt
kunne være sagen.
Hvordan er Skoda Fabia 75/80/90 HK TDI'erne at køre i? Nogen
der kan sige lidt om det?
I morgen tager vi et kig på Mitsubishi Colt. Desværre kan den endnu
ikke fåes i diesel, men den er dog også rimelig økonomisk i
benzin-udgaverne.
Kommentarer, gode råd eller andre forslag?
Tak.
Kent.
| |
Kent Glerup (24-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 24-07-06 22:41 |
|
On Mon, 24 Jul 2006 23:18:50 +0200, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:
>Bilen skal i hvertfald krybe over 16 km/literen ved blandet kørsel,
>og så skal den helst heller ikke være helt bovlam. Max-prisen
>er absolut 200.000 - og helst under!
Hvis den SKAL krybe over 16 rigtige km/l, så hedder det diesel.
>Jeg har kørt en tur i en Citroën C3 og fik at vide, det var en
>1,4 Hdi. Det tror jeg bare ikke er rigtigt, men fik det desværre ikke
>tjekket. Den var nemlig ret frisk i optrækket, og kørte også fint ved
>høje hastigheder.
1,4 HDI'eren er jo altid blevet rost. Som de fleste moderne TD'ere
trækker den godt fra bunden.
>Så har jeg i dag kørt en tur i en Skoda Fabia 1,9 101HK TDI. Dén er
>sjov . For dælen da hvor en vis legemsdel ryger om på bagsædet,
>når speederen presses i bund . Men desværre ryger den jo op
>på 210.000 kr., som er lige i overkanten. Men måske en brugt
>kunne være sagen.
Jep. Men de er meget eftertragtede, så brugtpriserne er derefter!
Normalt en skudsikker motor ellers.
>Hvordan er Skoda Fabia 75/80/90 HK TDI'erne at køre i? Nogen
>der kan sige lidt om det?
1,4 TDI'eren har altid fået god omtale. Den leverer jo også ca. 200NM
:)
>I morgen tager vi et kig på Mitsubishi Colt. Desværre kan den endnu
>ikke fåes i diesel, men den er dog også rimelig økonomisk i
>benzin-udgaverne.
I hvertfald på papiret..
>Kommentarer, gode råd eller andre forslag?
Hold fast i Fabia'en! Find en 1,4 TDI'er som i kan prøve. Jeg tror I
vil blive overrasket.
Hvis I stadig overvejer en C3'er, bør I sammenligne førersæderne
grundigt i forhold til Fabia'en, da de er ret forskellige. Nogle er
til franske sæder, andre absolut ikke.
/Kent Glerup
| |
Henrik Stidsen (24-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 24-07-06 23:06 |
|
on 24-07-2006, Kent Glerup supposed :
> 1,4 HDI'eren er jo altid blevet rost. Som de fleste moderne TD'ere
> trækker den godt fra bunden.
Til gengæld er den altså ret død når den skal køre på motorvej...
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
Kent (25-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 25-07-06 18:34 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.c8057d6716f2919b.34878@news.hs235.dk...
> on 24-07-2006, Kent Glerup supposed :
> > 1,4 HDI'eren er jo altid blevet rost. Som de fleste moderne TD'ere
> > trækker den godt fra bunden.
>
> Til gengæld er den altså ret død når den skal køre på motorvej...
>
>
Det har jeg også hørt - samt at 1,4 HDI'eren skulle brumme ret
meget med almindelige hastigheder på landevej.
Bliver det en Fabia, bliver det 1,9'eren.
Jeg ville vildt gerne finde nogle tests af 1,9'eren på nettet, men
jeg kan ikke rigtigt finde nogle! Nogle der har nogle links?????
Tak
Kent.
| |
Kent Glerup (25-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 25-07-06 21:01 |
|
On Tue, 25 Jul 2006 19:33:53 +0200, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:
>Bliver det en Fabia, bliver det 1,9'eren.
Personligt ville jeg ikke udelukke 1,4 TDI'eren! Du kan opnå enddog
meget god økonomi med denne maskine. 200NM er altså også meget
respektabelt i en Fabia!
>Jeg ville vildt gerne finde nogle tests af 1,9'eren på nettet, men
>jeg kan ikke rigtigt finde nogle! Nogle der har nogle links?????
Det er bare ud at prøve! Minimum en tre kvarters tid. Det er bedre end
at læse en test :)
/Kent Glerup
| |
Karsten Feddersen (25-07-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 25-07-06 20:50 |
|
Hej
Kent Glerup wrote:
> 1,4 HDI'eren er jo altid blevet rost. Som de fleste moderne TD'ere
> trækker den godt fra bunden.
Host! Efter 114.000km med sådan en motor, så kan jeg hilse og sige
at så trækker den heller ikke bedre fra bunden. Det var skam ikke en
selvfølge at man nåede 110 når man skulle ud på en motorvej.
Fin lille motor, men med 68hk, så bliver det aldrig nogen sprinter.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Kent Glerup (25-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 25-07-06 20:58 |
|
On Tue, 25 Jul 2006 21:50:25 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:
>Hej
>
>Kent Glerup wrote:
>> 1,4 HDI'eren er jo altid blevet rost. Som de fleste moderne TD'ere
>> trækker den godt fra bunden.
>
>Host! Efter 114.000km med sådan en motor, så kan jeg hilse og sige
>at så trækker den heller ikke bedre fra bunden. Det var skam ikke en
>selvfølge at man nåede 110 når man skulle ud på en motorvej.
Fair snak! Jeg referer blot til den omtale jeg har set af maskinen i
pressen...
>Fin lille motor, men med 68hk, så bliver det aldrig nogen sprinter.
Korrekt :)
/Kent Glerup
| |
Karsten Feddersen (25-07-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 25-07-06 21:08 |
|
Hej
Kent Glerup wrote:
> Fair snak! Jeg referer blot til den omtale jeg har set af maskinen i
> pressen...
Den omtales også altid pænt og sammenlignet med hvad der var af
dieselmotorer før det til små biler, så snakker vi jo 1,8/1,9liters
sugemotorer og der er sådan en 1,4'er til sammenligning jo brilliant.
>> Fin lille motor, men med 68hk, så bliver det aldrig nogen sprinter.
> Korrekt :)
Og som lille tilføjelse, så kan det godt være, at det var en diesel som
skulle være god til mellemaccelerationer, men en landevejsoverhaling
blev nu sjældent udført i 5. gear. Som regel skulle man ned i 4. og
nogle gange endda ned i 3. med fare for at løbe tør for omdrejninger
inden man var forbi.
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
Kent (26-07-2006)
| Kommentar Fra : Kent |
Dato : 26-07-06 19:58 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:44c679ec$0$13973$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Kent Glerup wrote:
> > Fair snak! Jeg referer blot til den omtale jeg har set af maskinen i
> > pressen...
>
> Den omtales også altid pænt og sammenlignet med hvad der var af
> dieselmotorer før det til små biler, så snakker vi jo 1,8/1,9liters
> sugemotorer og der er sådan en 1,4'er til sammenligning jo brilliant.
>
> >> Fin lille motor, men med 68hk, så bliver det aldrig nogen sprinter.
> > Korrekt :)
>
> Og som lille tilføjelse, så kan det godt være, at det var en diesel som
> skulle være god til mellemaccelerationer, men en landevejsoverhaling
> blev nu sjældent udført i 5. gear. Som regel skulle man ned i 4. og
> nogle gange endda ned i 3. med fare for at løbe tør for omdrejninger
> inden man var forbi.
>
Det er også hvad jeg har hørt, og sådan en motor kan jeg ikke
leve med.
1,9 TDI'eren sprøjter derimod afsted! Mellemaccellerationerne,
fx. fra 80 til 120, er meget imponerende - også i 5. gear. Og efter
150 er der stadig masser af saft og kraft i motoren.
Kent.
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-07-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-07-06 05:05 |
|
Kent skriver:
>
> Så har jeg i dag kørt en tur i en Skoda Fabia 1,9 101HK TDI. Dén er
> sjov . For dælen da hvor en vis legemsdel ryger om på bagsædet,
> når speederen presses i bund . Men desværre ryger den jo op
> på 210.000 kr., som er lige i overkanten. Men måske en brugt
> kunne være sagen.
Eller se, hvor meget du kan klemme dem på listeprisen.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Karsten Feddersen (25-07-2006)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 25-07-06 20:56 |
|
Hej
Kent wrote:
> Bilen skal i hvertfald krybe over 16 km/literen ved blandet kørsel,
> og så skal den helst heller ikke være helt bovlam. Max-prisen
> er absolut 200.000 - og helst under!
En Opel Astra Classic er et rigtigt godt bud. Den er en tand større end
Fabia/C3 og lignende. Det er benzin med 16,7km/l, 90Hk til under
170.000, så der er endda rigelig plads til undervognsbehandling og
ekstraudstyr. Den grønne afgift er også lavere end på nogen af de nævnte
diesler.
http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=5433
--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
|
|