174kkm på en kobling?
Fra : Stefan

Dato : 22-07-06 15:37

Hej

Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting, snakkede
mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen, den har gået
174kkm. Er det ok eller lidt tidligt?

Stef

Fra : Klaus G.

Dato : 22-07-06 15:51

> Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting, snakkede
> mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen, den har gået
> 174kkm. Er det ok eller lidt tidligt?

Umildbart vil jeg synes det er lidt tidligt, men så igen. Kommer jo an på
hvordan bilen er blevet kørt. Har den kørt meget motorvej, så holder
koblingen jo længe, eftersom den ikke "bliver brugt". Er det en postbil, som
køre, stopper, køre, stopper, osv osv osv.. Ja den slider jo logisk nok mere
koblingen :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Stefan

Dato : 22-07-06 15:56

> [...]
> som
> køre, stopper, køre, stopper, osv osv osv.. Ja den slider jo logisk nok

Den har kørt begge dele, motorvej mellem Randers og Århus og ind i midtbyen
begge steder, dvs. en del kø kørsel og lyskryds. Det er heller ikke sådan
den er begyndt at glide endnu, men hva faaen tingene skal jo skiftes før
eller siden og nu hvor den er til salg er det jo rart nok tingene er iorden.

Stef

Fra : Brian

Dato : 22-07-06 16:03

Stefan skrev:

> og nu hvor den er til salg er det jo rart nok tingene er iorden.

Det var da en fantastisk holdning at have - gid der var flere af den slags

/Brian

Fra : Stefan

Dato : 22-07-06 16:06

> Det var da en fantastisk holdning at have - gid der var flere af den slags

Der er jo ikke meget ved at blive kimet ned 3 dage efter er solgt fordi
koblingen er gået! Desuden vil jeg jo også gerne at den nye bil jeg skal ud
og finde iorden.

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 16:05

Stefan wrote:

> [...]
> heller ikke sådan den er begyndt at glide endnu, men hva faaen
> tingene skal jo skiftes før eller siden og nu hvor den er til salg er

Det lyder som om du skulle skifte mekaniker i stedet.

--
Per, Esbjerg

Fra : Stefan

Dato : 22-07-06 16:10

> Det lyder som om du skulle skifte mekaniker i stedet.

Why? Det er aut. mitsu værksted og jeg er da aldrig blevet snydt tidligere

Stef

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-07-06 16:45

Stefan wrote:

> Why? Det er aut. mitsu værksted og jeg er da aldrig blevet snydt
> tidligere

I Randers?

Sætter ikke mine ben der igen...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 17:55

Stefan wrote:

> Why? Det er aut. mitsu værksted og jeg er da aldrig blevet snydt
> tidligere

At det er et autoriseret værksted siger ingenting om man bliver snydt eller
ej. Eksempelvis havde jeg en firma-Ford, som efter 40.000 km skulle have
bremser hele vejen rundt. Derefter kørte jeg 150.000 km i den uden
problemer - og så spekulerer man på om den nu også trængte så meget.

Har oplevet noget lignende med en Mazda/Toyota reparation, som de gerne
ville have betalt 2 gange.

Og når den nu ikke glider i koblingen - hvorfor i alverden skal den så
skiftes??

--
Per, Esbjerg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-07-06 18:13

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> have bremser hele vejen rundt. Derefter kørte jeg 150.000 km i den uden
> problemer - og så spekulerer man på om den nu også trængte så meget.

Tja firmabiler køres vel generelt rådent? Der var da også en på arbejds
firmavogn som fx skiftet bremser efter 10K. De sagde også han bremsede for
meget

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 18:19

Bjarke Hansen wrote:
> [...]

> Tja firmabiler køres vel generelt rådent? Der var da også en på
> arbejds firmavogn som fx skiftet bremser efter 10K. De sagde også han

I dette tilfælde var det blot ikke tilfældet - at der blev kørt råddent.
Tværtimod.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-07-06 20:04

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> skulle have bremser hele vejen rundt. Derefter kørte jeg 150.000 km i
> den uden problemer - og så spekulerer man på om den nu også trængte

Blot til din info. Metalpladen på bremseklodserne skal IKKE slides ned -
kloderserne skal skiften INDEN de når til metalpladen...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 21:48

Morten Fruergaard wrote:

> Blot til din info. Metalpladen på bremseklodserne skal IKKE slides
> ned - kloderserne skal skiften INDEN de når til metalpladen...

Det var i forbindelse med et eftersyn og bremserne havde ikke givet nogle
mislyde fra sig forinden.

Så deet ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 21:51

Morten Fruergaard wrote:

> Blot til din info. Metalpladen på bremseklodserne skal IKKE slides
> ned - kloderserne skal skiften INDEN de når til metalpladen...

Der blev skiftet klodser og skiver hele vejen rundt - altså ved 40.000 km.

Nu har min Golf III TDI kørt 243.000 og kun fået skiftet klodser en gang
foran. Skiver og klodser bagi blev skiftet pga. dårlig vedligeholdelse - jeg
var ikke lige opmærksom på det var blevet vinter :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas

Dato : 22-07-06 16:11

"Stefan" <stefware@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting, snakkede
> mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen, den har gået

Er den defekt da ? Km er ligegyldig, men har han opdaget at den glider
eller lejet rasler eller noget, så er det nok en god ide. Men hvis den kan
holde 50000 km eller mere, så er du måske heldig at du kan sende udgiften
videre til en evt. næste ejer af bilen.... (ikke at han skal straffes men
du får nok ikke mere i salgspris fordi du har skiftet kobling og andet)

Mvh

Thomas

Fra : Stefan

Dato : 22-07-06 16:27

(ikke at han skal straffes men
> du får nok ikke mere i salgspris fordi du har skiftet kobling og andet)

Nææ men så han man da samvittigheden iorden.

Stef

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-07-06 17:10

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Er den defekt da ? Km er ligegyldig, men har han opdaget at den glider
> eller lejet rasler eller noget, så er det nok en god ide.

Hvordan glider en kobling hvordan mærkes/høres det?

Fra : Thomas

Dato : 22-07-06 17:59

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
> "Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message

> Hvordan glider en kobling hvordan mærkes/høres det?

Hej

Det kan enten være ved alm. indkobling, at den glider lidt (efter du har
sluppet koblingen) inden den tager ved, eller hvis du bare trykker speederen
i bund, hvor motoren, har et godt moment, og så den begynder at glide,
fremfor at overfører kræfterne (hvis du ikke kan høre det,. så tjek
omdrejningstælleren.... hvis den ligepludselig ændre sig ved gasgivning uden
bilen accelerere så er det ´et tegn ) ........ alt efter graden af
slid... der er sikkert også slidte koblinger hvor du ikke kan sætte bilen i
gang, det her hentyder til de symptomer der kommer først.

Mvh

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-07-06 18:21

Thomas wrote:

> [...]
> ........ alt efter graden af slid... der er sikkert også slidte
> koblinger hvor du ikke kan sætte bilen i gang, det her hentyder til

På min hedengangne Golf II, der ydede 100HK på sine velmagtsdage, viste den
dårlige kobling sig (415.000 km) sig ved tophastighed - målt flere gange til
178 km/t. Ikke ved højeste drejningsmoment.

Men det kan da sagtens være tilfældigt :)
--
Per, Esbjerg

Fra : TDN

Dato : 22-07-06 16:21

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting, snakkede
> mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen, den har gået

Man skifter da kun koblingen hvis den fejler noget. Antallet af km. den har
kørt betyder intet, det er måden den bliver brugt og kørselmønstret der
betyder noget. Det lyder som der er en mekaniker der lever godt på din
naivitet

Mvh
Thomas

Fra : Stefan

Dato : 22-07-06 16:27

> [...]
> der betyder noget. Det lyder som der er en mekaniker der lever godt på din

Den rasler lidt.

Stef

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-07-06 16:46

Stefan wrote:
> Hej
>
> Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting,
> snakkede mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen,
> den har gået 174kkm. Er det ok eller lidt tidligt?

Tja.

Hvis den ikke fejler noget, så ja, hvis den fejler noget, så er det ikke for
tidligt...

Jeg ville ikke selv skifte koblingen med mindre den er defekt - ej heller
fordi at udrykkerlejet måske rasler lidt...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-07-06 21:49

Stefan skriver:

> Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting, snakkede
> mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen, den har gået
> 174kkm. Er det ok eller lidt tidligt?

Det kommer an på, hvordan bilen er blevet kørt.

Mine 3 forrige biler har jeg aldrig haft koblingsproblemer på, men dem
har jeg selvfølgelig også solgt sådan lige inden de havde gået 200kkm.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-07-06 23:26

> [...]

> Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting, snakkede
> mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen, den har gået

For tidligt, hvis den ikke glider,fedter el. larmer kør videre, der er
masser af km. i den, men din mekker er "sulten" :(. Jeg har kun hørt om ET
lign. tilfælde, et SMC. værksted fik lokket en kunde til skift efter 33 kKm.
;).

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 22-07-06 23:50

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]

Det kan være både og.. jeg har set koblingskift ved 60000km, hvor Fru
Nielsen filer kobling.
Men hvis den ikke fedter, rumler eller hakker, så kør du bare vidre.
Lille test.. træd hårdt på bremsen og slip koblingen langsomt imens bilen
står i 1ste gear. Går bilen i stå, så fejler den ikke noget.
Gør det et sted hvor der ikke står nogle biler eller genstande i nærheden.

Mvh
Leon

Fra : Stefan

Dato : 11-08-06 22:12

Efter et værksted besøg hvor der skulle ordnes et par småting, snakkede
> mekkeren om det nok var en god ide at få skiftet koblingen, den har gået
> 174kkm. Er det ok eller lidt tidligt?

Nu er jeg ikke i tvivl om de har ret, den er begyndt at "skrige" ved acc.

Stef