Blæsermystik
Fra : Jens

Dato : 20-07-06 23:38

Her ligger man og ser Sopranos og så er der en irriterende blæserlyd
uden for. Til sidst bliver jeg irriteret nok og går ud og kigger og
så står bilen sgu og blæser for fulde gardiner, det undrede jeg mig
lidt over. Vi har været ude og køre i den, men det var efterhånden
3-3½ time siden..

Meget mystisk synes jeg, men der findes sikkert en forklaring =)
Egentlig lidt betryggende også, da det er første gang jeg høre
blæseren i den =)

Det er en BMW Z4 3.0i

--
Jens

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-07-06 08:40

Jens wrote:

> Meget mystisk synes jeg, men der findes sikkert en forklaring =)
> Egentlig lidt betryggende også, da det er første gang jeg høre
> blæseren i den =)
>
> Det er en BMW Z4 3.0i

Har du hjemmeboende børn over 18?

--
vh
Torben

Fra : Jens

Dato : 21-07-06 09:09

Torben Scheel skrev:

> Har du hjemmeboende børn over 18?

haha nej .. vi har ingen børn p.t Der er helt sikkert ingen der har
kørt i den udover mig og min kæreste.. Jeg er kun lidt i tvivl om
timerne, men det er lidt mystisk, jeg var ude og se til den og den stod
der og larmede den var dog ikke varm eller noget.

--
Jens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-06 10:03

"Jens" <jens@xhaboo.dk> skrev i en meddelelse

jeg var ude og se til den og den stod
der og larmede den var dog ikke varm eller noget.

Det er normalt at termostaten til blæseren overruler tændingslåsen, for
temp. kan stige til kriminelt niveau efter standsning. Men 3h.?, sprgs. er
hvornår den stoppede igen.

Fra : Jens

Dato : 21-07-06 10:49

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> temp. kan stige til kriminelt niveau efter standsning. Men 3h.?, sprgs. er

Hmm ja jeg bliver lidt i tvivl .. Vi var hjemme omkring 22:30 og jeg
tror nok jeg hørte den gå i gang omkring 00:15 og den stoppede vidst
omkring 00:30, men tiden kan jeg ikke huske helt præcist, så nok ikke
helt 3 timer, men kørte ca. 10-15 minutter.

--
Jens

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-07-06 11:06

"Jens" <jens@xhaboo.dk> skrev i en meddelelse
, så nok ikke
helt 3 timer, men kørte ca. 10-15 minutter.

--
Bare den selv stopper, er det ikke noget, jeg vil hidse mig op over.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-07-06 11:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Bare den selv stopper, er det ikke noget, jeg vil hidse mig op over.

Uhmm... ikke helt enig. Hvis den kan finde på at starte med kold motor,
vil den så starte som den skal når motoren rent faktisk er varm og
trænger til køling? Der sidder ganske givet en føler nederst på køleren,
denne bestemmer om blæseren skal kører og afh. af type også hvor hurtigt
den skal kører. Hvis denne er blevet defekt så skal den skiftes. Hvis
den kan starte på mærkelige tidspunkter (og kører meget længe) så kan
den meget vel tømme batteriet for strøm så du ikke kan starte efterfølgende.

På min gamle bil (golf2) kunne blæseren godt finde på at starte lige
efter man slukkede den, nok fordi cirkulationen stoppede og temp
derefter kortvarigt steg. Blæseren kørte i disse tilfælde max 1-2 minutter.

Hvis du observere det igen, så prøv lige at åbn motorhjelmen og føl på
køleslangerne. De skulle da meget gerne være rimelig kølige/lunkne.

Thomas

Fra : Jens

Dato : 21-07-06 13:14

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
>
> Hvis du observere det igen, så prøv lige at åbn motorhjelmen og føl på
> køleslangerne. De skulle da meget gerne være rimelig kølige/lunkne.

Takker for de gode råd. Jeg prøver at kigge. Det skal dog siges at
bilen aldrig er blevet mere varm end hvad man kunne forvente (i BMW'en
står der ikke temparature, men der er en måler fra blå som er kold
og rød som er varm og der står den altid i midten).

--
Jens

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-07-06 13:49

Jens wrote:

> [...]
> står der ikke temparature, men der er en måler fra blå som er kold
> og rød som er varm og der står den altid i midten).

Det samme i min bil, men der oplever jeg da at blæseren starter hvis
bilen holder stille i længere tid og den i forvejen er driftsvarm.
Køleren er typisk dimensioneret til at fartvinden alene er nok til at
køle vandet tilstrækkeligt, men hvis denne "forsvinder" (dvs. du
stopper) så mister du pludselig næsten al køling af motor og blæseren
tænder. Har du prøvet at køre den driftsvarm og derefter lade den stå i
tomgang i fx. 5 minutter? Her bør blæseren IMO starte for at bevise at
det virker som det skal (i min haynes til golf2 var det måden at teste
termostat+blæserføler).

Hvis ikke du kan få den til at starte i sådan et tilfælde, så bør du
kontakte et værksted og få målt føleren igennem. Hovedparten af bilerne
du ser holde i vejkanten for tiden skyldes overophedning af motoren,
ofte med nær-katastrofale følger for motor/toppakning, så blæseren er en
vigtig komponent i dit motorrum.

Thomas

Fra : Jens

Dato : 21-07-06 14:01

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> tomgang i fx. 5 minutter? Her bør blæseren IMO starte for at bevise at
> det virker som det skal (i min haynes til golf2 var det måden at teste

God ide, det prøver jeg.. !!

> [...]
> du ser holde i vejkanten for tiden skyldes overophedning af motoren,
> ofte med nær-katastrofale følger for motor/toppakning, så blæseren er en

Helt enig.. Min anden bil som er en golf, der havde SMC glemt en
sikring til blæserne, så jeg fik noget af et chok da varmen sted over
de 110!

--
Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-07-06 16:14

Jens wrote:
> Thomas Rasmussen wrote:

> Helt enig.. Min anden bil som er en golf, der havde SMC glemt en
> sikring til blæserne, så jeg fik noget af et chok da varmen sted over
> de 110!

Jeg har en Golf III. I lørdags så jeg for første gang temperaturmåleren stå
på andet end 90 (hvis man ser bort fra den gang hvor kileremmen var
sprunget).

Det var på vej op ad Brennerpasset med 90 km/t slæbende på en 1200+ kg´s
campingvogn. 105+ stod vandtemperaturen pludselig på. Højdemåleren stod på
lidt over 1.000 meter og jeg kunne konstatere at terrænet var ved at flade
ud, så jeg lod temperaturmåler være temperaturmåler og lod bilen blive ved
med at køre på fartpiloten.

Ganske rigtigt, efter nogle få km begyndte vandtemperaturen at falde ned
imod det normale. Udendørstemperaturen blev derimod stående i længere tid
omkring de 40 grader.

Mann das war heiss :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 16:25

> [...]
> sprunget).
>
> Det var på vej op ad Brennerpasset med 90 km/t slæbende på en 1200+ kg´s

Må den slæbe så meget ?? hvilken golf har du ??

Mvh
Morten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-07-06 19:08

Juel wrote:

> Må den slæbe så meget ?? hvilken golf har du ??

Ja, den må slæbe 1200 kg - Golf III TDI

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-07-06 19:16

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Ja, den må slæbe 1200 kg - Golf III TDI

En IV'er må slæbe 1400 kr selv med den "lille" dieselmotor som din....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leonard

Dato : 21-07-06 20:16

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>En IV'er må slæbe 1400 kr selv med den "lille" dieselmotor som din....

Tjah, selv om de 1400 kr er i 1-kroner, så vejer de jo heller ikke
alverden

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-07-06 05:26

Leonard skriver:

> Tjah, selv om de 1400 kr er i 1-kroner, så vejer de jo heller ikke
> alverden

Arrrrgh - keyboardspasser !

Fra : Brian

Dato : 21-07-06 22:21

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Per Henneberg Kristensen skriver:

> En IV'er må slæbe 1400 kr selv med den "lille" dieselmotor som din....

Hvorfor den forskel mon ?
Vægten på potten ?

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-07-06 05:29

Brian skriver:

> Hvorfor den forskel mon ?
> Vægten på potten ?

Ændrede bremser ?

Pas - Golf V med SDI motoren må kun slæbe 1 tons

Fra : Jens

Dato : 21-07-06 15:07

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> tomgang i fx. 5 minutter? Her bør blæseren IMO starte for at bevise at
> det virker som det skal (i min haynes til golf2 var det måden at teste

Nå min kæreste hun rullede lige ind med den her nu og der kørte
blæseren, så jeg skal ikke kunne sige hvad det så har været, men
den kørte i hvert fald rundt =)

Så må jeg prøve og se hvad der sker hvis den er kold og så bliver
driftsvarm.

> Thomas

Jens

Fra : Jens

Dato : 22-07-06 10:17

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Brian skriver:

> Ændrede bremser ?
>
> Pas - Golf V med SDI motoren må kun slæbe 1 tons

Min Golf 4 må slæbe 1500 kan jeg se der står =)