Antal km vs. alder, hvad spiller ind?
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 18-07-06 18:37

Er stadigvæk på jagt efter en bil, og det jeg bla tænker meget på er
hvad spiler mest ind, er det alderen på billen eller kørte km?

Jeg tænker meget på en toyota corolla, og hælder mest til at købe hos en
forhandler, men der er jo for dælen også nogle penge at spare ved at
købe hos en privat. Hvad synes i?, jeg står her som første gangs køber
til bil skal jeg finde en forhandler eller en privat.

Her er et par eksempler.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45493767
Den har kørt næsten 200k, og er en 99'er. Og spækket med dejligt udstyr,
desværre kan man jo næsten tænke sig til at den har været kørt ret
hårdt. Hvilke udgifter kunne man forstille sig der ville komme ekstra
til sådan en bil?

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=945314&page=1
Så er der denne her, har kørt 140k, og er en 00'er.
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=945314&page=1
Den er til gengæld rigtig pæn og et eller andet sted så tror jeg ikke
den har været kørt ret hårdt, i forhold til f.eks overstående.

http://www.toyota-aalborg.dk/aalborg/brugtebiler/bil.asp?ID=294001598#
Så er der denne her. Den koster så til gengæld mest, og det er hos en
forhandler. Men har ikke kørt ret meget(75000) men er til gengæld en 98'er.

Alle sammen er med forskelligt dejligt udstyr.

Hvilket køb vil i betegne som det bedste?
Og vil i give et par gode argumenter for/imod hvad man skal gå efter,
kørte km eller alder.

Mvh.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-06 19:01

Daniel W Johansen skrev:

> Hvilket køb vil i betegne som det bedste?

Det vil vel altid være individuelt.

Da jeg købte min 1. bil for 35 år siden fik jeg undersøgt den hos FDM med
endoskob i cylindrene og hele svineriet - dyrt men dejligt

Siden har jeg taget den på chancen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-06 19:11

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker meget på en toyota corolla, og hælder mest til at købe hos en
> forhandler, men der er jo for dælen også nogle penge at spare ved at købe
> hos en privat. Hvad synes i?,

Fornuftigt, køb privat og få en til at gennemgå den: NEJ, ikke din
svoger-klogeåge med mindre han er mekaniker, evt FDM ;).

> [...]
> Hvilke udgifter kunne man forstille sig der ville komme ekstra til sådan

Nu kan jeg ikke komme ind og kigge, noget sjæler min båndbredde :((. Løsnet
er: Biler har godt af at blive brugt, bare ikke misbrugt :(. Tiden ødelægger
ligeså meget som km. :(. Alle mulige gadgets som sædevarme, elruder, bremser
etc.,. er ligeglade med hvor mange km. den har rullet. De står bare og
holder op med at virke. Hvis det lyser langt væk, at Brian_kasketten_omvendt
har ejet den, fx.fancy interiør, brede hjul, huller fra ht., skumgummi under
nr,pladen etc. vil jeg dog holde mig væk.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-06 19:13

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> skumgummi under nr,pladen

Huh?

Hvad er man gået glip af?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : MK

Dato : 18-07-06 19:16

> Huh?
> Hvad er man gået glip af?

Hvis du har et mega ICE-system (stereoanlæg) i din bil
med en kanon bas, vil nr. pladen ofte hamre imod bag-
klappen, når du spiller. Og det lyder uchecket

Før din tid, Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-06 19:26

MK skrev:

> Hvis du har et mega ICE-system (stereoanlæg) i din bil
> med en kanon bas, vil nr. pladen ofte hamre imod bag-
> klappen, når du spiller. Og det lyder uchecket

Synes jeg svagt kan huske snakken!

> Før din tid, Hans

Skal jeg lægge et par billeder op af mine satelitter og min "Bassrolle"?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-06 19:26

> Huh?
>
> Hvad er man gået glip af?
> --
Brian har haft monteret at "#¤!§ anlæg med en %¤!§ subwoofer = så skramler &
rasler fx. nr.pladen. Sådanne typer er typ. ligeglade med alt vedligehold,
bilpleje etc., bare musikken spiller HØJT. Undtagelser forekommer self., men
det er min erfaring. Kom bare med noget fordoms-fnidder, det bliver den ikke
ændret af ;).

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-06 19:32

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Brian har haft monteret at "#¤!§ anlæg med en %¤!§ subwoofer = så
> skramler & rasler fx. nr.pladen. Sådanne typer er typ. ligeglade med
> alt vedligehold, bilpleje etc., bare musikken spiller HØJT.

Hæ hæ - har selv en stump cykelslange under nummerpladen - men det er nu
fordi den slår imod bagklappen når man smækker den

> Undtagelser forekommer self., men det er min erfaring. Kom bare med
> noget fordoms-fnidder, det bliver den ikke ændret af ;).

Bare rolig - jeg er ikke bedre selv!

"Det værste ved ungdommen er at den er forbi!"
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-06 19:42

> "Det værste ved ungdommen er at den er forbi!"
> --
Enig, men det er mere at mulighederne bliver indskrænket, jo ældre du bliver
;). Jeg har spildt meget tid med tosse-streger, og den kommer ikke igen.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 18-07-06 19:41

Det jeg tænkte lidt på var at fise forbi et eller andet værksted og lade
dem køre lidt i den, tage den op på lift og kigge efter rust osv. Gå
den lidt hurtigt igennem og sådan.

Fdm test koster vist på den forkerte side af 3000kr, og det synes jeg er
lidt i overkanten. Men selvfølgelig så er det en hel del penge at spare
hvis der nu er et eller andet voldsomt galt med bilen.

Det jeg så tænkte lidt på ved at købe ved en forhandler, f.eks den
toyota fra toyota aalborg, der er jo den fordel at hvis ikke de er til
at snakke ned i pris er det muligt de måske vil snakkes med til noget
ekstra udstyr.

Men jeg siger tak for de indput der har været indtil videre, og ser frem
til endnu flere gode så jeg ikke går ud og brænder fingerne :)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-06 19:51

Daniel W Johansen skrev:

> Fdm test koster vist på den forkerte side af 3000kr, og det synes jeg
> er lidt i overkanten. Men selvfølgelig så er det en hel del penge at
> spare hvis der nu er et eller andet voldsomt galt med bilen.

Min far - rip - lavede altid en aftale med sælger om at firmaet uden
beregning reparerede de (grove) fejl som FDM fandt.

Dét var der i hvert fald ét firma der fortrød
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-06 19:45

Daniel W Johansen skriver:

> Hvilket køb vil i betegne som det bedste?

Den der er mindst rust i.

Derefter antal kørte km.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars

Dato : 18-07-06 20:08

Daniel

Nu skriver du ikke til hvilken brug du skal have den bil, - det er muligt du
har skrevet det før, - men så har jeg ikke læst det.

Jeg var i knapt 4 år en lykkelig ejer af en Corrolla 1,6 GSi, og jeg mener
lykkelig, - for sjælden god bil skal man lede længe efter, - dels fordi
Toyota altså skruer nogle gode biler sammen, - og dels fordi de bare køre
godt.

Min erfaring er at KM, - er næsten ligegyldige, men du skal nok overveje at
finde en 1,6 i stedet,- men naturligvis hvis du blot skal en tur til bageren
om søndagen, - er det ikke nødvendigt. Men hvis du f.eks. (som vi gør) køre
en tur til Sydfrankrig af og til eller andre lange ture, - så bør du helt
klart se efter en 1,6.

Men personligt vil jeg hellere købe en bil der har kørt lange (og dermed
varme turer) end en der har kørt start/stop med måske 5-10 km hver vej. Min
forrige bil (Carina 1,6 Com) kørte 70.000 på 2 år, og jeg ved at den lige nu
har rundet 10 år og 240.000 uden at have fået skiftet andet end
vandpumpen, - og udstødningen. Ud over de sædvanlige skiver m.v.

Så hvis jeg var dig ville jeg nok se mere på bilen end hænge mig så meget i
kilometer, - og så i øvrigt holde sig fra de der med skumgummi, som andre
omtaler...

Mvh.

Lars

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 18-07-06 20:19

til brug, ja den er lidt svær lige nu.. Til starte med bliver det
faktisk kun mest for sjovt, så at sige. Men jeg håber med en bil at jeg
får større chance for at få mig et ekstra job (som jeg ligefrem synes
om, kontra rengøring) for så er jeg ikke bundet op på det skal være i
Aalborg.
Så det er lidt svært at sige hvor langt jeg kommer til at køre hver dag
da jeg ikke har fundet jobet endnu :), men det bliver ihvertfald under
100km.

En gang i mellem går turen selvfølgelig ned til grænsen, men der taler
vi 1-2 ture årligt.

Ellers vil det hovedesageligt blive arbejde som ikke er til at sige
endnu, og så små ture på 25-60km frem og tilbage mellem venner og
familie samt stranden :D.

Personligt ville jeg sgu også hellere oppe og have noget 1,8 eller 2,0
men problemet bundet vist i jeg kun er 20 og første gang jeg skal have
bil, så forsikringen er sgu dyr.. meget dyr. Så prøvet at holde mig på
de 1,3-1,4 da disse er til at betale.

Den bil jeg hælder mest til lige nu, er den blå fra privat personen som
er fra 00 og har kørt 140k km. Divdere man det ud så er det 65km dagligt
(inkl weekender) så den har formentligt være brugt til nogle lidt
længere ture dagligt. Så det er jo ret godt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-06 20:22

Daniel W Johansen skriver:

> [...]
> (inkl weekender) så den har formentligt være brugt til nogle lidt
> længere ture dagligt. Så det er jo ret godt.

Hvis den ikke er blevet hulrumsbeskyttet og undervognsbehandlet
jævnligt, så gå uden om den.

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 18-07-06 20:29

Kunne du ikke også tænke dig at forklare mig hvorfor, er det fordi jeg
skal være særligt opmærksom på rust?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-06 21:18

Daniel W Johansen skriver:

> Kunne du ikke også tænke dig at forklare mig hvorfor, er det fordi jeg
> skal være særligt opmærksom på rust?.

Fordi du vel nødigt vil have at den bliver aksseret til næste syn på
grund af gennemtæringer.

En Corolla årgang 98/99 ruster mere end en Fiat Punto af samme årgang og
det er mere end den ganngemsnitlige bil.

200/01 modellerne er bedre, men ikke sammenlignelige med eksempelvis VW
eller Skoda, dog betydeligt værre end Mercedes.......

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-07-06 15:31

> 200/01 modellerne er bedre, men ikke sammenlignelige med eksempelvis VW
> eller Skoda, dog betydeligt værre end Mercedes.......

Bedre end Merc. mener du?. Der findes ikke noget værre pt., selv en dåse
løse majs ruster mindre ;).

Fra : Lars

Dato : 18-07-06 20:36

Hej Daniel

Ja 63 km, - lyder jo rimelig fornuftigt, og han er sikkert til at handle
med, - det er de fleste (især privat personer) når man står og "vifter" dem
om næsen med X penge. Når jeg handler (sælger) ligger jeg som reglen en
rimelig sjat på den pris jeg mindst vil have, og det er så mit udgangspunkt.

Men tilbage til bilen, jeg kan godt se det med forsikringen, fy da føj, -
godt man fik sit da man stadig kunne låne sin mors eller fars forsikring, -
til at starte med ;). Men da du jo ikke skal køre sydpå er det vel også ok
med en 1,3.

HUSK at tjekke for rust ved bagrude visker, - der har de i hvertfald haft et
svagt punkt. Tjek også dørkanter grundigt, - ja de nederste, skærmkanter
ligger jo lige for, - så dem tjekker du naturligvis, og som en eller anden
skrev, - har der siddet monster speakers i den, - så drop den og find en
anden.

Men alt i alt er FDM tjek vel det bedste råd du kan få... hvis du altså er
medlem..

Lars

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 18-07-06 23:25

Jeg siger simpelthen tak for de gode råd jeg har fået. Har besluttet mig
for at jeg en af dagene tager ud og prøve køre den hos toyota aalborg og
kigger lidt på for at se om det overhovedet er noget for mig, er det det
så tager jeg turen til randers(hvis den vel og mærke stadigvæk er til
salg på det tidspunkt) og hvis den ellers ser fin ud og køre godt så
køre vi hen på et værksted og får dem til at gå den hurtigt efter.

Er der noget i vejen med den, må jeg bare videre med jagten :)

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-06 20:55

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er stadigvæk på jagt efter en bil, og det jeg bla tænker meget på er hvad
> spiler mest ind, er det alderen på billen eller kørte km?

Et blandingsforhold er at foretrække, hvis prisen spiller ind.
Hvis alderen er trykkende, så er det federe at ha en fin karosse
da en ombyttermotor ka være billig.
Omvendt er en sund motor uinteressant, hvis rusten afliver bilen
ved næste syn.