/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nye knastaksler til 626
Fra : Dennis Meng


Dato : 18-07-06 10:49

Hey,

Lige til at lægge ud med, så vil jeg skrive, at jeg mere eller mindre intet
har forstand på biler og motorer..... netop derfor har jeg et sandsynligvis
ret simpelt spørgsmål :)

Jeg har en mazda 626 2.0i årgang 98 (115hk udgaven).
En kammerat nævnte til mig, at hvis jeg savnede lidt mere 'overskud' i den,
kunne jeg 'bare tage at skifte knastakslerne' da det kan give 15-25hk
ekstra....

Nu har jeg prøvet at bladre rundt på nettet efter info om emnet, men synes
jeg konstant render i en blindgyde. Her tænker jeg på:
hvad giver det at skifte dem?
hvad mister jeg? (levetid på motor eller andet?)
hvor omfattende er det at gøre?
kan det gøres på min bil 'bare sådan lige' ?
kan I anbefale et sted hvor de gør det og har det?
må jeg gøre det? (noget med syn og 20% etc.??)
er det dyrt? (hvad er typiske priser?) :)

Jeg håber der er en eller flere venlige sjælde derude, der kan føde mig med
en masse forståelig info om dette her - for jeg kunne bestemt godt tænke mig
lidt mere 'kraft', hvis det kan gøres relativt billigt og uden at jeg skal
tænke på konstante værkstedsbesøg efterfølgende :)

På forhånd tak...
Dennis



 
 
Kent Glerup (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 18-07-06 12:09

On Tue, 18 Jul 2006 11:49:25 +0200, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>Hey,
>
>Lige til at lægge ud med, så vil jeg skrive, at jeg mere eller mindre intet
>har forstand på biler og motorer..... netop derfor har jeg et sandsynligvis
>ret simpelt spørgsmål :)

Fair snak mester!

>Jeg har en mazda 626 2.0i årgang 98 (115hk udgaven).
>En kammerat nævnte til mig, at hvis jeg savnede lidt mere 'overskud' i den,
>kunne jeg 'bare tage at skifte knastakslerne' da det kan give 15-25hk
>ekstra....
>
>Nu har jeg prøvet at bladre rundt på nettet efter info om emnet, men synes
>jeg konstant render i en blindgyde. Her tænker jeg på:
>hvad giver det at skifte dem?

Muligvis op til en 20HK ekstra.

>hvad mister jeg? (levetid på motor eller andet?)

Du mister formentlig noget bundtræk i motoren, da "sportsknaster" gør
motoren effektiv ved højere omdrejninger. Man kan ikke få i både pose
og sæk :(

>hvor omfattende er det at gøre?

For en hjemme-mekker: Meget!

>kan det gøres på min bil 'bare sådan lige' ?

Njahh.. Skal det gøres "på regning" bliver det nok ikke helt billigt..
Der er vel 4-5 arbejdstimer i det. I gamle dage hvor man brugte
karburator, skulle denne som minimum dyses om ved en sådan operation.
På en insprøjtningsmotor som din, skal motorstyringen tilpasses de nye
knaster, så maskinen får noget ekstra benzin ved de høje omdrejninger.
Dette bør foretages af en kyndig mand med et rullefelt.

>kan I anbefale et sted hvor de gør det og har det?

Kontakt eventuelt www.scantune.dk

>må jeg gøre det? (noget med syn og 20% etc.??)

Aner det ikke... Jeg er ikke så ferm til biljura.

>er det dyrt? (hvad er typiske priser?) :)

Jep.. Hvis du skal investere i dele, arbejdstid og indkøring på
rullefelt, så bliver det halv bekosteligt.

>Jeg håber der er en eller flere venlige sjælde derude, der kan føde mig med
>en masse forståelig info om dette her - for jeg kunne bestemt godt tænke mig
>lidt mere 'kraft', hvis det kan gøres relativt billigt og uden at jeg skal
>tænke på konstante værkstedsbesøg efterfølgende :)

Umiddelbart burde en sund Mazda-maskine sagtens kunne holde til en
sådan omgang. Men når du presser maskineriet ekstra, gælder de gamle
husråd i endnu højere grad:
Lad motoren blive gennemvarm før du kratter den af!
Den skal ha' god olie.
Olien må gerne skiftes lidt oftere end normalt.
Motoren får en anden karakteristik, hvor den gerne vil køres med lidt
højere omdrejninger.

/Kent Glerup

Dennis Meng (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 18-07-06 12:35

Hej Kent,

Tusind tak for dit detaljerede svar :)
Umiddelbart lyder det ikke som en løsning jeg vil ind på .... nok primært at
to årsager:
1. Jeg mister bundtræk, som egenligt var det jeg gerne ville have lidt mere
af...
2. Omkostningen overstiger uden tvivl det jeg havde forestillet mig, kontra
hvad jeg får.

Så et lidt off-topic spørgsmål:
Er der i det hele taget noget fornuftigt jeg kan gøre, for at give lidt mere
kraftoverskud i bundtræk/træk - som ikke koster en mindre bondegård i form
af en hel værkstedsdags og dyrt indkøbte materialer hertil?
(Samt, igen, ikke slider for meget ekstra på motoren).

/Dennis



tb (18-07-2006)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 18-07-06 12:52

> Så et lidt off-topic spørgsmål:
> Er der i det hele taget noget fornuftigt jeg kan gøre, for at give lidt
> mere kraftoverskud i bundtræk/træk - som ikke koster en mindre bondegård i
> form af en hel værkstedsdags og dyrt indkøbte materialer hertil?
> (Samt, igen, ikke slider for meget ekstra på motoren).
>

Den billigste løsning er at sælge den, og så købe med den motor du gerne vil
ha' - og det lyder som om du gerne vil ha diesel.....



Kent Glerup (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 18-07-06 18:39

On Tue, 18 Jul 2006 13:34:31 +0200, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>Hej Kent,
>
>Tusind tak for dit detaljerede svar :)

Jeg kedede mig alligevel... :)

>Så et lidt off-topic spørgsmål:
>Er der i det hele taget noget fornuftigt jeg kan gøre, for at give lidt mere
>kraftoverskud i bundtræk/træk - som ikke koster en mindre bondegård i form
>af en hel værkstedsdags og dyrt indkøbte materialer hertil?

Nej, egentlig ikke. På en motor uden turbolader er det kun bagateler
man kan ændre på, medmindre man begynder at skifte dyre stumper.
På nogle motorer kan der hentes lidt ved en optimering af
motorstyringen, men det er i småtingsafdelingen!
Min egen er optimeret på rullefelt, nok mest for at prøve det.. Dog er
der lukket et hul i momentkurven, hvilket er ret mærkbart ved specielt
bykørsel. Ligeledes er speederresponsen forbedret en kende. Men det er
de små detaljer vi snakker om her!

>(Samt, igen, ikke slider for meget ekstra på motoren).

Jeg tror sagtens sådan en Mazda-maskine kan tåle at blive presset lidt
mere :) Bare man er god ved den.

/Kent Glerup

Michael Kirkegaard (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 18-07-06 21:06


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
news:44bcc74c$0$22908$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Kent,
>
> Tusind tak for dit detaljerede svar :)
> Umiddelbart lyder det ikke som en løsning jeg vil ind på .... nok primært
> at to årsager:
> 1. Jeg mister bundtræk, som egenligt var det jeg gerne ville have lidt
> mere af...
> 2. Omkostningen overstiger uden tvivl det jeg havde forestillet mig,
> kontra hvad jeg får.
>
> Så et lidt off-topic spørgsmål:
> Er der i det hele taget noget fornuftigt jeg kan gøre, for at give lidt
> mere kraftoverskud i bundtræk/træk - som ikke koster en mindre bondegård i
> form af en hel værkstedsdags og dyrt indkøbte materialer hertil?
> (Samt, igen, ikke slider for meget ekstra på motoren).
>
>

626 2.0 fås også med 136 hk i deres high power udgave. Så umiddelbart skulle
der ikke være problemer med at oppe den lidt.
Spørgsmålet er så om det er det værd.


Michael



Frank (29-07-2006)
Kommentar
Fra : Frank


Dato : 29-07-06 11:44


"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44bd3f1d$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:44bcc74c$0$22908$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej Kent,
>>
>> Tusind tak for dit detaljerede svar :)
>> Umiddelbart lyder det ikke som en løsning jeg vil ind på .... nok primært
>> at to årsager:
>> 1. Jeg mister bundtræk, som egenligt var det jeg gerne ville have lidt
>> mere af...
>> 2. Omkostningen overstiger uden tvivl det jeg havde forestillet mig,
>> kontra hvad jeg får.
>>
>> Så et lidt off-topic spørgsmål:
>> Er der i det hele taget noget fornuftigt jeg kan gøre, for at give lidt
>> mere kraftoverskud i bundtræk/træk - som ikke koster en mindre bondegård
>> i form af en hel værkstedsdags og dyrt indkøbte materialer hertil?
>> (Samt, igen, ikke slider for meget ekstra på motoren).
>>
>>
>
> 626 2.0 fås også med 136 hk i deres high power udgave. Så umiddelbart
> skulle der ikke være problemer med at oppe den lidt.
> Spørgsmålet er så om det er det værd.
>
>
> Michael

Jeg er den lykkelige ejer af en 626 2,0i HighPower m. 136 Hk. Jeg vil
bare tilføje: Brug ikke penge på at lave en alm. 2,0 om! Der er så lidt
forskel, så man skulle tro det var løgn. Jeg har haft både alm. 2,0 +
2,5V6 + den HP model jeg har nu. Der er så lidt forskel på den faktiske
ydelse på de 3 modeller at det kun er gangkulturen i V6 modellen som er
anderledes.

Mvh:
Frank

www.mazda-style.dk
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste