On Tue, 18 Jul 2006 11:49:25 +0200, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:
>Hey,
>
>Lige til at lægge ud med, så vil jeg skrive, at jeg mere eller mindre intet
>har forstand på biler og motorer..... netop derfor har jeg et sandsynligvis
>ret simpelt spørgsmål :)
Fair snak mester!
>Jeg har en mazda 626 2.0i årgang 98 (115hk udgaven).
>En kammerat nævnte til mig, at hvis jeg savnede lidt mere 'overskud' i den,
>kunne jeg 'bare tage at skifte knastakslerne' da det kan give 15-25hk
>ekstra....
>
>Nu har jeg prøvet at bladre rundt på nettet efter info om emnet, men synes
>jeg konstant render i en blindgyde. Her tænker jeg på:
>hvad giver det at skifte dem?
Muligvis op til en 20HK ekstra.
>hvad mister jeg? (levetid på motor eller andet?)
Du mister formentlig noget bundtræk i motoren, da "sportsknaster" gør
motoren effektiv ved højere omdrejninger. Man kan ikke få i både pose
og sæk :(
>hvor omfattende er det at gøre?
For en hjemme-mekker: Meget!
>kan det gøres på min bil 'bare sådan lige' ?
Njahh.. Skal det gøres "på regning" bliver det nok ikke helt billigt..
Der er vel 4-5 arbejdstimer i det. I gamle dage hvor man brugte
karburator, skulle denne som minimum dyses om ved en sådan operation.
På en insprøjtningsmotor som din, skal motorstyringen tilpasses de nye
knaster, så maskinen får noget ekstra benzin ved de høje omdrejninger.
Dette bør foretages af en kyndig mand med et rullefelt.
>kan I anbefale et sted hvor de gør det og har det?
Kontakt eventuelt
www.scantune.dk
>må jeg gøre det? (noget med syn og 20% etc.??)
Aner det ikke... Jeg er ikke så ferm til biljura.
>er det dyrt? (hvad er typiske priser?) :)
Jep.. Hvis du skal investere i dele, arbejdstid og indkøring på
rullefelt, så bliver det halv bekosteligt.
>Jeg håber der er en eller flere venlige sjælde derude, der kan føde mig med
>en masse forståelig info om dette her - for jeg kunne bestemt godt tænke mig
>lidt mere 'kraft', hvis det kan gøres relativt billigt og uden at jeg skal
>tænke på konstante værkstedsbesøg efterfølgende :)
Umiddelbart burde en sund Mazda-maskine sagtens kunne holde til en
sådan omgang. Men når du presser maskineriet ekstra, gælder de gamle
husråd i endnu højere grad:
Lad motoren blive gennemvarm før du kratter den af!
Den skal ha' god olie.
Olien må gerne skiftes lidt oftere end normalt.
Motoren får en anden karakteristik, hvor den gerne vil køres med lidt
højere omdrejninger.
/Kent Glerup