oplade ekstra batt i bilen
Fra : tb

Dato : 17-07-06 17:50

Skal på ferie og har købt sådan en 12->220v omformer
For nu ikke at stå i en dum situation vil jeg taget et gammelt bilbatteri
med til formålet. Nu er spørgsmålet så : Hvordan oplader jeg den. Kan jeg
bare slutte den til via cigartænderen og så lader den ?
eller skal jeg via 12-220 og så en oplader?

Helst en løsning uden for mange kabler (der er allerede cigar 12v bagi)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-07-06 18:09

tb wrote:
> [...]
> den ? eller skal jeg via 12-220 og så en oplader?
>
> Helst en løsning uden for mange kabler (der er allerede cigar 12v

Jeg vil ike anbefale nogen af dem..

Hvis du blot stikker den i cigarattænderen og batteriet (et af dem) er
fladt, så vil du trække meget strøm og brænde ledningerne over/springe
sikringen.
Hvis du først omformer fra 12=> 220 og så fra 220 =>12, så har du et meget
stort tab.

Man kan få en dims, som man skulle kunne bruge fra et cigarattænderstik til
et andet, og som man skulle kunne bruge til at give startstrøm.
Denne dims må være som skabt til dit behov...

Kan ikke huske, hvor jeg har set den...

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-07-06 18:45

"tb"
>Hvordan oplader jeg den. Kan jeg bare slutte den til via cigartænderen og
>så lader den ?

Kan ikke anbefales idet der ikke er strømbegrænsning.

> eller skal jeg via 12-220 og så en oplader?

Jeg har god erfaring med denne løsning. I praksis betyder det ikke saa meget
at virkningsgraden ikke er saa stor.

Aage

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 19:31

tb wrote:
> [...]
> den ? eller skal jeg via 12-220 og så en oplader?
>
> Helst en løsning uden for mange kabler (der er allerede cigar 12v

Da jeg kørte på ferie i bil, havde jeg et 3-dobbelt cigartænderstik.

En brugte jeg til køleskabet.
En til at pumpe luftmadrasser op med
En til at lade på via en batterilader. Jeg fik strøm på campingpladsen og
strømmen gik via det ene cigartænderstik.

Da køletasken skal køre samtidig med (jeg går ud fra det er dit problem?),
så sørg for at få en der yder flere A end de 4,5 et køleskab normalt bruger.

Og bemærk at der er forskel på reklame-A og så det laderen reelt leverer.

Jeg vil tro du skal have en lader der hedder noget med mindst 12A for at
være sikker på det virker.

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 17-07-06 19:41

"tb" skrev

> [...]
> med til formålet. Nu er spørgsmålet så : Hvordan oplader jeg den. Kan
> jeg bare slutte den til via cigartænderen

Ja, det ville jeg ikke være bange for, tag nogle ekstra sikringer med til
stikket bare for en sikkerheds skyld, og find i forvejen ud af hvilken
sikring det er.
Cigartænderen bruger selv meget strøm, så både ledninger og sikring er
kraftige.
Det kan være mere tvivlsomt med det bageste stik, hvis det er originalt, må
du kunne se hvor stor en sikring der dækker.

mvh
Alex Christensen