"Svend Runge Nielsen" <svend.runge.nielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:44bcdbc5$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Tak for tilkendegivelserne omkring TD versus TDCI (se min tråd d. 16/7).
> Jeg kan forstå, at TD-modellen ikke er voldsom værdsat, men gælder det
> alle årgange (frem til 2002) eller kun "ældre" udgaver?
>
> Jeg har kigget lidt omkring på brugte ford focus og kan se, at jeg kan få
> en årgang 2001, benzin 1.6L, 120.000km for cirka samme pris som en årgang
> 2002, diesel 1,8 TD, 185.000km. Prisen er cirka 125.000,-
>
> Er TD-modellen så ringe, at jeg bør gå efter benzin-udgaven (TDCI stadig
> er lidt for dyr til mig selvom det virker som en god motor), eller kan der
> være fornuft i at vælge en diesel, selvom den har flere kilometer på
> bagen? Jeg er meget i tvivl om hvad de ekstra kilometer betyder og selv om
> de ikke skulle betyde noget, om benzin-udgaven stadig er at foretrække.
> Mit årlige kilometerforbrug er vil være cirka 25000 km og mest fordelt på
> mellemlange til lange ture.
>
> Er der nogle, som har en mening om ovenstående ?
>
> Mvh.
> /Svend
Hej Svend
Først og fremmest: er der overhovedet en TD Focus ? Jeg mener det rigtige
navn på den første dieselmaskine er TDdi og den nye hedder ganske rigtigt
TDci.
Mener bla FDM har skrevet noget om forskellen på de to motorer - husker
deres konklusion som noget i stil med at den nye motor var betydeligt bedre
end den gamle - men at man nok skulle overveje merprisen.
Men 1,6 benzineren kender jeg snart en del til - vi købte en 2000-model i
det tidlige forår og har nået snart 9.000 km i den. Og det har vi absolut
ikke fortrudt.
På påskens ski-tur til mellemsverige med 3 personer + bagage + ski på taget
kunne vi køre 12.9 km/l på motorvejen til Karlstad med 120-130 km/t. Videre
op ad landevejen kørte vi knap 15 km/l - så en diesel-model skal altså kunne
levere en rigtig pæn brændstof-økonomi og du skal have behovet for ret mange
km om året for at forsvare merprisen for en diesel.
Desuden kom vi hjem i aftes efter en knap 2,000 km's rundtur i jylland med
campingvogn - absolut en positiv oplevelse. Og det var ikke kun vejrets
skyld
Med ca 1.100 kg på krogen - dog af en lidt anderledes form; nemlig en Hymer
Future, der har klaptag og er meget aero-dynamisk - kan vi holde 90 km/t på
motorvejen - i 5. gear næste hele vejen fra Slagelse til Blokhus ! På
landevejene holder vi som regel "kun" 80 km/t - og det er lige lidt nok til
at trække op ad alle bakker i 5. gear - her skal 4. gearet bruges jævnligt.
Men den 1,6'er har altså en friskhed og en lyd, så du næsten hellere vil
smække 3. gearet ind og træde på den
Ved en kortere tur i foråret ad motorvej målte jeg forbruget til 11,9 km/l -
jeg har desværre ikke nået at få lagt "kørebogen" for ferien ind i et
regneark - og jeg skal jo også lige have fyldt tanken helt op igen før jeg
kan regne resultatet ordentligt ud
Mht rust-problemer i Focus'en havde de gangske rigtigt et problem med
sealeren i ombukkede kanter på døre og bagklap på de tidlige årgange, men
Ford skulle have været ganske kulante og udskiftet langt de fleste angrebne
dele med nye dele med en ny og bedre sealer. Altså check alle underkanter af
døre og klapper - er der rust så undersøg lige Ford's vilje til at udskifte
delene på netop den bil, du har kig på.
2,0 benzineren prøvede vi ganske kort - og var ikke helt lune på den. Den
støjer betydeligt mere selv ved alm. kørsel og motoren imponere ikke ifht
1,6'eren. Og så er 2,0'erens norm-forbrug altså lige 2, 3 eller er det 4
km/l ringere end 1,6'erens !
Om den nye, face-liftede model syntes jeg at Stc'en er anderledes end
vores - men absolut stadig en flot vogn. Sedan'en er blevet lidt pænere -
men den gamle er altså osse grim
Værst er faktisk den nye H/B - de har
da helt ødelagt den oprindelige models frække linier ! Og fælles for de nye
modeller er at du ikke længere kan skelne instrumenbordet fra f.eks. en Opel
Astra
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder