Måske lidt OT: Benzinkort til udlandet?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-07-06 12:15

Vi skal på ferie i Italien til september i bil - Dejligt, men der rækker mit
OK-benzinkort nok ikke langt

Så jeg overvejer at skaffe mit et benzinkort til et internationalt selskab.
Men hvilket bør man vælge? Shell? andre.
Nogen der har erfaringer med antallet af de forskellige selskabers
tankstationer i EU?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 12:37

Frodo Nifinger wrote:

> Så jeg overvejer at skaffe mit et benzinkort til et internationalt
> selskab. Men hvilket bør man vælge? Shell? andre.

Jeg bruger kun Shell. Efter fremkomsten af Gps er det heller ikke det store
problemer at finde en uanset hvor man er.

> Nogen der har erfaringer med antallet af de forskellige selskabers
> tankstationer i EU?

Der var et andet kort der også gjaldt nogle på nogle tyske tankstationer,
men det er så lang tid siden at det kunne være løgn.

Hydro-Texaco?
--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-06 15:15

Per Henneberg Kristensen skrev:

> [...]
> Der var et andet kort der også gjaldt nogle på nogle tyske tankstationer,
> men det er så lang tid siden at det kunne være løgn.

Eller Statoil, med Routex. Der er der flere stationer man kan tanke ved
end der er med Shell, men de er lidt sværere at finde der kan være
forskellige selskaber, i samme land, der er med i Routex, og fordi det
ikke nødvendigvis er alle stationer i et selskab der er med selvom nogen
af dem er.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-07-06 14:07

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> Men hvilket bør man vælge? Shell? andre.
> Nogen der har erfaringer med antallet af de forskellige selskabers

Beklager min uvidenhed, men hvad er fordelen ved et benzinkort (hvis
man selv skal betale alligevel)? De tager da både Visa og Mastercard
allevegne, ikke?

Jeg synes jeg går rundt med rigeligt plastic i tegnebogen i forvejen.

mvh

Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 14:53

Martin Sørensen wrote:
> Frodo Nifinger skrev:

> Beklager min uvidenhed, men hvad er fordelen ved et benzinkort (hvis
> man selv skal betale alligevel)? De tager da både Visa og Mastercard
> allevegne, ikke?

Metax: Billige vaske - meget billige!

Andre: Du bliver trukket en gang om måneden, altså x antal dages kredit.

--
Per, Esbjerg

Fra : tb

Dato : 17-07-06 15:32

> Metax: Billige vaske - meget billige!
>
> Andre: Du bliver trukket en gang om måneden, altså x antal dages kredit.

og jeg får rabat ved shell + texaco + statoil som jeg ikke fik hvis jeg
betalte kontant...

Fra : Niels Pein

Dato : 17-07-06 17:21

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev ...

> og jeg får rabat ved shell + texaco + statoil som jeg ikke fik hvis jeg
> betalte kontant...
Men hvordan undgår du et eller andet opkrævningsgebyr når du skal betale den
månedlige regning?
Hos i hvert fald både Shell og Statoil skal man betale et gebyr for at få
lov at betale sin regning hvilket jeg synes er komplet latterligt.

Mvh. Niels

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-07-06 19:47

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hos i hvert fald både Shell og Statoil skal man betale et gebyr for at få
> lov at betale sin regning hvilket jeg synes er komplet latterligt.

Ved OK-Benzin betaler jeg intet gebyr eller andet udenoms.
Desværre rækker det jo ikke ret langt uden for rigets grænser (Højest en
fuld tanks rækkevidde
Det ville ha været perfekt, om de havde haft udenlandske samarbejdspartnere.

Men altså, et Shell-kort eller andet benzinkort er ikke noget jeg vil bruge
voldsomt efter ferien.
OK-benzin har en glimrende infrastruktur her i området - Faktisk den bedste
dækning af alle selskaber her på Djursland og tilmed en tøddel mindre dyr
( Jeg nægter at bruge ordet "billig" i forbindelse med brændstof.)

Kortet vil blive gemt væk til bedre tider igen (Sikkert i forbindelse med en
ny ferie)

Men det ser jo ud til at Shell er det bedste bud.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Pein

Dato : 17-07-06 23:18

"Frodo Nifinger" skrev ...

> Men altså, et Shell-kort eller andet benzinkort er ikke noget jeg vil
> bruge voldsomt efter ferien.

Enig, og jeg har selv et Shell-kort af samme årsag. Men jeg undgår ofte
Shell herhjemme, da jeg har kort til andre stationer, der ikke bruger det
tåbelige opkrævningsgebyr.
Betale for at betale!! Det mangler bare at de også tager gebyr for at
pålægge opkrævningsgebyret (og sådan kan man blive ved...).
5,50 tager Shell sig betalt for at man kan få lov at betale sin regning via
PBS. Jeg ved godt PBS koster penge at bruge, men alle alternativer, f.eks.
håndtering af kontanter, er endnu dyrere for butikken.
Jeg nægter af princip at betale så tåbelige gebyrer.

> Men det ser jo ud til at Shell er det bedste bud.

Ja det tror jeg.
Et Hydro-Texaco kort kan jo også bruges på Uno-X stationer, og er gebyrfrit,
og sidst vi var sydpå, kunne vi bruge det på mange stationer gennem
Tyskland, nemlig alle Dea stationer. Ved ikke om det stadig gælder.
Både for Shell og Hydro har jeg desuden oplevet yderst rimelige regninger
efter ferien. Der bliver omregnet efter nogle fair kurser.

Forresten har Metax (som også er gebyrfrit) lige ændret deres
fatureringsbetingelser, så man kun bliver faktureret hvert kvartal, hvis
ikke regningen er over 500. Så det betyder endnu længere kredit, for de der
opererer i småpengeafdelingen.
Men det kan ikke bruges i udlandet.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Henrik B.

Dato : 18-07-06 22:14

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fuld tanks rækkevidde
> Det ville ha været perfekt, om de havde haft udenlandske

Jo da! Det har de da så sandelig. Bl.a. over 1.200 OK-Q8 stationer i
SVerige, hvor dit danske OK-kort virker. Og i Norge kan du benytte det på
alle ESSO-stationer...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-07-06 15:55

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Frodo Nifinger skrev:

>Beklager min uvidenhed, men hvad er fordelen ved et benzinkort (hvis
>man selv skal betale alligevel)? De tager da både Visa og Mastercard
>allevegne, ikke?

Men du betaler gebyr for at bruge visakort i udlandet.
jeg ved faktisk ikke med et shell/metax kort - men kunne ikke forestille mig
det var tilfældet.

Det smarte ved et metax kort er at du kan ringe til mobiltankning - så er
standeren klar, kilometer stand til km regnskab indtastet og det hele når du
tager pistolen (+ der er den fordel at du kan bruge lastbil standerens
personbilshåndtag, den står typisk lidt længere væk og er altid ledig)

Dennis Pedersen
2001 Seat Leon 1,9 TDI

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 17-07-06 16:05

KLIP

> Men du betaler gebyr for at bruge visakort i udlandet.
> jeg ved faktisk ikke med et shell/metax kort - men kunne ikke forestille
> mig det var tilfældet.

Man betaler da ikke gebyr for at bruge det ved køb i en butik. Gebyret på 30
kr. er nå man hæver penge kontant i udlandet.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-07-06 08:31

tb skrev:

> [...]

OK. Bor vist 8km fra nærmeste Metax - og kommer der ikke jævnligt. Og
med 3-4 bilvaske om året gør det ikke så mgen forskel.

> og jeg får rabat ved shell + texaco + statoil som jeg ikke fik hvis jeg
> betalte kontant...

Hvor meget? Jeg havde en overgang rabatkort hvor jeg fik først 20,
senere 8 øre per liter (svjh). Når det altså ikke var nedsat. Det
blev så sjældent at jeg fik en check fra dem at jeg ikke gad.

/Martin

Og nej, jeg betaler ikke gebyr ved køb på Master/Visa.