C 51 - Overhaling forbudt.
Fra : Jørgen

Dato : 16-07-06 16:26

C 51 - Overhaling forbudt. Rund forbudstavle med rød kant. En rød og en hvid
bil.

Da jeg var ung, betød dette skilt "Overhaling af motorkøretøjer med mere end
to hjul forbudt".
Dvs., at jeg gerne måtte overhale solomotorcykler.

Må jeg også det i dag?

Jørgen

-----
At Verden står fra år til år, Det står til dem, som rår og spår.
At Verden står fra dag til dag er alt, hvad jeg kan ta' mig af. (P.Hein)

Fra : tb

Dato : 16-07-06 18:23

> [...]
> end to hjul forbudt".
> Dvs., at jeg gerne måtte overhale solomotorcykler.

Hvis du vil overhale de der forbandede eu scootere, så ville jeg ikke tøve
en kende. Snakker vi derimod motorcykler som jo må fylde som en bil, så
stiller jeg mig mere tvivlende.... men hvor tit er det også lige at biler
overhaler MC'ere

Fra : Stoffer

Dato : 16-07-06 20:11

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> en kende. Snakker vi derimod motorcykler som jo må fylde som en bil, så
> stiller jeg mig mere tvivlende.... men hvor tit er det også lige at biler

"En registreringspligtig knallert skal som udgangspunkt føres i
overensstemmelse med færdselslovens almindelige færdselsregler for den
kørende trafik. Den skal endvidere som udgangspunkt føres i overensstemmelse
med de af færdselslovens regler, der gælder for kørsel med bil og/eller
motorcykel. De regler, der gælder for kørsel med disse køretøjer om
svingning, vending, vognbaneskift, kørsel ved busstoppested, møde med andre
kørende, overhaling, vigepligt, forpligtelser overfor gående, tegngivning,
placering på kørebanen samt kørsel i vejkryds, gælder således tilsvarende
ved kørsel med en registreringspligtig knallert."

Som jeg læser det, gælder de samme regler for en 45 knallert, som for en
bil.
Samt en 45 knallert skal placere sig på samme måde som en mc.

Jeg forbander kun de 45 knallerter, når de er begrænset til 45 km/t.
-Læs: "fjern da den latterlige 45 km/t begrænsning og lad dem følge den alm.
trafik."
Tosset at man må betjene et flere tons køretøj med 130 km/t men ikke et 80
kg med mere end 45 km/t

Fra : Henning

Dato : 16-07-06 21:39

>Som jeg læser det, gælder de samme regler for en 45 knallert, som for en
>bil.
>Samt en 45 knallert skal placere sig på samme måde som en mc.

Præcis - trods dette gemmer langt de fleste sig ude på vejstriben med
risiko for at blive kørt ned, når andre bilister "lige" kan smutte
forbi. Derfor - ud på midten af vejen, så I ikke slår jer selv ihjel!

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 17-07-06 08:19

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Præcis - trods dette gemmer langt de fleste sig ude på vejstriben med
> risiko for at blive kørt ned, når andre bilister "lige" kan smutte
> forbi. Derfor - ud på midten af vejen, så I ikke slår jer selv ihjel!

Tja - Jeg holdt hårdnakket på min ret til at køre som en MC, men der var nu
rigtig mange bilister der blev så pissed at de ofte overhalde mig laaangsom
kun 10 cm fra min venstre sidespejl meden de arrigt pege mig lang ud i
marken. Andre lagde sig knap 1 mete bag mit baghjul, hvilket heller ikke
var spændende især når jeg lå med 75-80 km i timen.

Jeg turde overhovedet ikke køre 45 når andre måtte køre 80, det var for
farligt.

Scooteren er nu gået til de evige tohjulede scooter marker, en kammerat
blev væltet af en søvning billist, kammeraten overlevede...

Jeg respekterer altid scooter45 selvom de evt ligger laaangt inde i højre
side. Men jeg bliver fuldstændig pissed hvis en scooter45 smutter indenom i
en overhaling. Det ligner ikke noget, hvis de vil respekteres som en bil må
de også køre deres scooter som en bil.

Endelig så er en scooter45 et misfoster der aldrig burde være tilladt.
Så hellere en 4hjulet lav gocard, den må da være meeeget sjovere at komme
af dage i.

Hilsen Jens

Fra : Jan Petersen

Dato : 16-07-06 23:40

> [...]
> alm. trafik."
> Tosset at man må betjene et flere tons køretøj med 130 km/t men ikke et 80

Efter min mening burde man fjerne dette klon helt fra de danske landeveje -
så kan de 2-hjulede uden kørekort blive på cyklestien, og ønsker man at køre
hurtigere, så er den slagne vej forbi motorkontoret og få de stempler i
kortet, der er nødvendige.

Mvh

Jan Petersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-07-06 05:27

Jan Petersen skriver:

> [...]
> hurtigere, så er den slagne vej forbi motorkontoret og få de stempler i

Ja tak.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : claus b. p.

Dato : 17-07-06 10:40

"Stoffer" <smap@me.invalid> wrote in message

> [...]
> alm. trafik."
> Tosset at man må betjene et flere tons køretøj med 130 km/t men ikke et 80

Det er da ikke knallert45 der er noget galt med, det er dem der kører på
dem. Det står da enhver frit for at "pille plomben ud" og få den registreret
som motorcykel. Problemet er at det typisk er folk der ikke har
motorcykelkørekort der kører på disse tingester.

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 12:39

claus b. p. wrote:
> [...]

> registreret som motorcykel. Problemet er at det typisk er folk der
> ikke har motorcykelkørekort der kører på disse tingester.

Kan man registrere en 50cc som motorcykel?

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 17-07-06 13:11

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Kan man registrere en 50cc som motorcykel?

Ja, hvorfor ikke?
I færdselsloven er en knallert et to- eller trehjulet køretøj med en
forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med
elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45
km i timen.
En motorcykel er et motorkøretøj på 2 hjul, med eller uden sidevogn,
og motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt ikke overstiger 400 kg.

Så et 2-hjulet motorkøretøj, der ikke er begrænset må uanset
motorstørrelse være en MC.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Jan Petersen

Dato : 17-07-06 13:30

"Leonard" <usenet@leonard.dk> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> og motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt ikke overstiger 400 kg.
>
> Så et 2-hjulet motorkøretøj, der ikke er begrænset må uanset

Mon ikke lige man skal en tur forbi skattefar når man udfører dette stunt.

Mvh
Jan

Fra : Leonard

Dato : 17-07-06 14:12

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> wrote:

>Mon ikke lige man skal en tur forbi skattefar når man udfører dette stunt.

Jo, selvfølgelig skal man det, der skal betales reg.-afgift g man skal
have et kørekort til MC for at køre den.
Derfor er EU45 så populær, ingen afgift, alm. kørekort til bil og
plomben er nem at fjerne ...

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 14:55

Leonard wrote:

> Jo, selvfølgelig skal man det, der skal betales reg.-afgift g man skal
> have et kørekort til MC for at køre den.
> Derfor er EU45 så populær, ingen afgift, alm. kørekort til bil og
> plomben er nem at fjerne ...

Rent faktisk er små scootere - 100cc - mange gange billigere end EU45 _selv
om_ der skal betales registreringsafgift.

Hvem scorer mon kassen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-07-06 06:50

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Rent faktisk er små scootere - 100cc - mange gange billigere end EU45 _selv
> om_ der skal betales registreringsafgift.
>
> Hvem scorer mon kassen?

Mange gange, ligefrem. Wow. Der er ikke afgift på de første 7k SVJH.

--
vh
Torben

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-07-06 14:12

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> writes:

> "Leonard" <usenet@leonard.dk> schrieb im Newsbeitrag

> Mon ikke lige man skal en tur forbi skattefar når man udfører dette stunt.

Er det ikke netop det man gør når man registrerer den? Jeg ville være
mere bekymret for om man kan få typegodkendt spinkelværket.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-07-06 23:27

> Kan man registrere en 50cc som motorcykel?
>
> --
> Per, Esbjerg

Jamen det har man da kunnet siden jeg selv kørte knallert - og sikkert længe
før.
Men dengang var der et lille "men": registreringsafgift ! Det var
svinedyrt - men muligt.
En kammerat havde store planer i den retning - men endte med at købe en MZ -
og tune den !
Et eller andet sted i jylland har jeg faktisk set en gammel Kreidler Florett
med mc-plader - indenfor de sidste 3 uger.
Sidste forår deltog der en magen til ved åbningen af Bakken - efter lyden at
dømme havde den da vist fået det store tun-sæt.
Og jeg er ret sikker på at den gamle "store" knallerter, der har været
forbudt i flere år, nu er meget billigere at få mc-registreret (altså
forbudt at sælge som nye - de eksisterende må gerne køre så længe de kan).
De nærmer sig vel veteran-stadiet og dermed en langt billigere reg.afgift.

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-06 13:09

> [...]
> Sidste forår deltog der en magen til ved åbningen af Bakken - efter lyden
> at dømme havde den da vist fået det store tun-sæt.

Kreidler Florett blev solgt som 80ccm motorcykel.

Mvh Ove

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-07-06 15:29

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Kreidler Florett blev solgt som 80ccm motorcykel.
>
> Mvh Ove

OK - det viste jeg ikke dengang. Men de to, jeg har set, var begge på nye,
hvide plader - det kan selvf være pga nyere om/genregistrering.

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 16-07-06 18:30

http://www.dku.dk/dku/teori2/Tavler/C.htm

Fra : Michael Schrøder

Dato : 16-07-06 20:46

Awul Dasfilshabeda wrote:

> http://www.dku.dk/dku/teori2/Tavler/C.htm

Så vil jeg tolke det som at man ikke må overhale motorcykler - herunder
EU-knallert-45...

/Michael

Fra : Jørgen

Dato : 16-07-06 23:46

> Så vil jeg tolke det som at man ikke må overhale motorcykler - herunder
> EU-knallert-45...

Ja, det må være svaret.
Men der er sket mange ændringer, siden jeg erhvervede kortet i 1957.
Tak for det
Jørgen

Fra : Sune

Dato : 17-07-06 09:27

"Michael Schrøder" <news4mis2@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

> Så vil jeg tolke det som at man ikke må overhale motorcykler - herunder
> EU-knallert-45...

Nej, en knallert 45 er en knallert og ikke en motorcykel (at man skal have
kørekort til den har ikke noget at sige).
Så jo, jeg vil påstå at man godt må overhale den.

vh Sune

Fra : alexbo

Dato : 17-07-06 09:45

"Awul Dasfilshabeda" skrev

> http://www.dku.dk/dku/teori2/Tavler/C.htm

Her skal man være opmærksom på at en 45-knallert ikke er undtaget for
overhalingsforbudet.

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om vejafmærkning - nr. 199 af
16. marts 1994
13. I § 13, vedrørende tavle C 51 Overhaling forbudt , 1. pkt.,

Alex Christensen