Peugeot 407SW 2.0 HDI aut. - del 2
Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-07-06 11:08

I går var vi så ude og prøvekøre lidt biler - vi startede med at køre
forbi den lokale Peugeot forhandler i Lund men de havde ferielukket om
lørdagen(!) så vi endte hos Peugeot Malmö i stedet for.

De havde en fin 407SW stående i udstillingen som vi rykkede lidt
dørene og bagklappen. Ind på forsædet - der var godt nok ikke højt til
loftet, men måske et eller andet med sædehøjden - og man sad sådan set
okay. Et kig bagud, den er meget lav bagtil - og "hullet" til
baggagerummet er faktisk ikke stort - og ret lavt til loftet deromme
pga det skrånende tag. Ikke lige helt optimalt når man har to hunde,
blandt andet end Grand Danois der gerne skulle med ud og køre bare
engang imellem.

Finde en sælger og om man ikke kunne få en prøvetur, jo - de havde en
fin 2.2i holdende - desværre ingen HDI. Men ned i den, der var sæderne
stillet lidt lavere og det lykkedes at få justeret dem så man sad
ganske udmærket. Tænde motoren. Behagelig lydløs i tomgang og kigge
sig lidt om i kabinen. Må ærlig talt sige at vi ikke brød os om det,
man kan givetvis fravælge det - men der var en masse plastic der
skulle ligne alu-profiler (eller noget metalt i det mindste) og der
ser ærlig talt rigtig discount-agtigt ud. Det samme om de mange
knapper i midterkonsollen, det hele har et lidt billigt feel. Nå, nu
skal man jo ikke skue bilen på knapperne - så ud på vejen med den - og
i det mindste 2.2 motoren er der godt træk i - plus at den ligger fint
og stabilt på motorvejen. Ud forbi en tank og bytte pladser, købte
lige en ½ liter cola med - så kunne vi teste flaske/kop-holdere. Der
er kun én holder foran, minus når man er to - og den kan på ingen måde
holde en ½ liters flaske hvis man bremser bare lidt hårdt - den vælter
fremover og ned på gulvet. Inden vi kørte kiggede vi lidt mere på det
baggagerum og blev enige om at det gik altså ikke til vores formål med
den meget lave loftshøjde. En anden ting - hvorfor i alverden skal
blinklyset lyde som et bip-bip spil? Og nu vi er ved blinklys så
manglede tryk-kort-og-få-tre-blink funktionen til motorvejen, men det
er selvklart en mindre ting.

Tilbage hos Peugeot sagde jeg det til sælgeren, at vi syntes jo den
var noget lille bagtil og så siger han at det er jo fordi den er
sporty så hvis vi skal bruge en bil med plads bagi er det faktisk
307SW'en vi skal kigge efter. Det gjorde vi så lidt, kørte en tur i en
2.0'er. Kabinen var faktisk mere tiltalende end 407'en uden det der
plastic-alu, men klart mere vej og vindstøj på motorvej og der
manglede altså lidt saft og kraft i den motor. Til gengæld umiddelbart
meget anvendeligt baggagerum. Vi kunne købe demomodellen for 160000
sek - 10.000 under salgsprisen, men takkede pænt nej og valgte at køre
videre ud i verden. Til gengæld ikke bip-bip blinklys i den her, men
en diskret klik-lyd som det skal være.

Begge bilerne havde i øvrigt de her glastag i det meste af bilens
længde, det giver en fantastisk dejligt lys er vi enige om - og så
længe man kan køre en solskærm for hvis solen bliver FOR meget så er
det faktisk en rigtig nice feature.

Således relativt skuffede - specielt over den nye 407 hvor
interiørkvaliteten umiddelbart ikke var kommet meget længere siden
vores hedengange Xsara VTS. Køreegenskaber, motor og generel komfort i
407'en var der som sådan ikke noget galt i - men af en bil der trods
alt ville rende op i omkring 280-290.000 sek i den model/udstyr vi
ville have så var det bare ikke godt nok. Desværre havde de ikke nogen
dieseludgave i Skåne som man kunne prøve - det er lidt tyndt.

Hos Skoda havde jeg været lidt mere forudseende og havde lidt været
forbi midt i ugen lige for at luren bilen, og den så altså rigtig
tiltalende ud. Talte med sælgeren - og de havde desværre heller ikke
nogen diesel som demo-vogn men deres salgschef i Malmö var på kontoret
i Lund i går - og han havde netop en Octavia Combi 2.0TDI DSG som vi
nok godt kunne få lov at nappe os en tur i. Havde så ringet til ham,
og jo-jo vi var velkomne. Således ret spændte svingede vi ind forbi
Skoda - og fik nøglerne til hans bil. Den havde 50.000 bag sig og
kunne man lige set bort fra at manden var et værre rodehovede var
bilen rigtig pæn i kabinen. Meget mindre poppet end Peugeots
alu-look-alike og umiddelbart ganske tiltalende kvalitet med et ikke
for billigt look på plastic delene. Lækkert læderrat og fine del-læder
sæder. Dreje nøglen - og i tomgang er den også ganske afdæmpet og ikke
diesel-lyds-agtig i kabinen, lækkert. Få sekunder efter startede
Helmuth Lotti(!!!!) med at synge i anlægget... Argh... Fik hurtigt
fundet en stop-den-larm knap og der var stille igen.

Jeg havde glædet mig meget til at prøve hvordan DSG var at køre med,
første aha var at jeg syntes bestemt jeg havde læst at de ikke triller
når man slipper bremsen som et almindeligt automatgear - men det er
enten forkert eller også har man gjort noget for den her gjorde
præcist som den skulle rullede langsomt frem når man slap bremsen med
gearvælgeren i D. Ud på vejen og afsted - helt som et automatgear at
køre med blot skifter den sindssygt hurtigt, helt umærkbart selv ved
fuld gas - kun omdrejningstælleren afslører at den skifter. Nice! Og
rigtig godt træk i motoren, den befandt sig så afgjort rigtig godt med
130 på motorvejen - stille og helt stabilt. Rykker uden problemer
videre op i hastighed (naturligvis blot en teoretisk formodning .
Den styrer godt og har den lille - men smarte -
tryk-en-gang-få-tre-blink funktion. Andre smart funktioner er
rullegardinet i baggagerummet - tryk på det og det ruller ind - træk
det ud og det låser fast med et click.

Ind på en rasteplads og rode lidt med bilen, baggagerummet stort og
reelt med ordenlig læssebredde og højde. Og absolut godt tænkt med
kroge i siderne som man kan hænge indkøbsposer på så de ikke vælter
rundt bag i bilen på vej hjem fra butikken! Kigge lidt inde i bilen,
jeps - der er to kopholdere der umiddelbart virker noget mere stabile
end i Peugeot. Smart - køling i boksen mellem forsæderne der også gør
det ud for armlæn. Ligeledes koldt hanskerum (det var der nu også i
Peugeot).

Fruens tur til at låne rattet - hun var så afgjort det mest skeptiske
med hensyn til Skoda. Måske afledt af mine forældres Felicia der
absolut ikke er nogen særlig opløftende oplevelese. Men kritikken
forstummede fuldstændigt og det eneste der var tilbage da vi var hos
Skoda igen var - "kan man så godt bo i Sverige og køre Skoda?!". Ja
for der var ikke meget tvivl om at det var helt sikkert meget mere en
bil der havde hvad vi gerne ville have end Peugeot'en. Den virkede
absolut også mere solid og der var ikke særlig mange skoda-"features"
tilbage, det eneste jeg lige faldt over var de der håndtag ved loftet
ved sæderne - der ikke havde den lækre dæmpede fjeder funktion, men
blot svipper tilbage. Men det er vist ligemeget. Ja og så er der
selvsagt det grønne logo, men det går nok.

Efter en smule - men kortvarig - overvejelse mens den flinke mand vi
havde lånt bilen af fik afleveret en ny Fabia til en kunde -
besluttede vi os for at det kan man altså godt. Så bestilt er den nu,
med 8-12 ugers leveringstid. Octavia Combi 2.0TDI DSG Elegance 140HK i
grafitgrå metallic, med træk, multifunktionslæderrat, Nexus Navigation
+ 6 CD veksler, parkeringssensor frem+bag, regnsensor og automatisk
afblændet bakspejl, el-justerbare forsæder med hukommelse, tonede
bagruder og dellæder sæder. I alt løber det op i 282.045 sek en sjat
mindre en hvad Peugeot'en med tilsvarnede udstyr ville have kostet.
Med i prisen følger 2 års totalgaranti og 3 års betalt kaskoforsikring
(dvs man skal kun selv betale ansvarsforsikringen). Samtidig koster
den intet i vægtafgift de første cirka 18 mdr da man får 6000 sek i
tilskud når man køre en ny Euro2005 norm diesel.

På vores liste var i øvrigt et par andre biler som blev fravalgt:

Volvo V50 2.0D -> den ser billig ud på papiret, men den leveres stort
set uden udstyr og begynder man først at fylde det i den bliver den
hurtigt ret dyr. Desuden fås den ikke med automatgear.

Toyota Avensis 2.2D 170HK -> den er lige en tand dyrere end de andre
(men også større), på papiret lækker motor. Desværre kunne Toyota ikke
sige noget om hvor de kan levere diesel modellen, så det var ikke
rigtig relevant. Den fås heller ikke med automatgear.

Så det vil vi så begynde at glæde os til at den kommer engang først på
efteråret, hvis ellers tingene går som planlagt. Vi håber - og tror -
at vi har valgt rigtigt....

Go' søndag!

** Lars

Fra : TDN

Dato : 16-07-06 11:54

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Så det vil vi så begynde at glæde os til at den kommer engang først på
> efteråret, hvis ellers tingene går som planlagt. Vi håber - og tror -

Tillykke, du har efter min mening truffet det helt rigtige valg !

Mvh
Thomas

Fra : Andreas Jensen

Dato : 16-07-06 14:45

> Så det vil vi så begynde at glæde os til at den kommer engang først på
> efteråret, hvis ellers tingene går som planlagt. Vi håber - og tror -

Tak for en god historie - og tillykke med den lækre vogn..!

P.S: Jeg er helt enig i din vurdering af DSG.

--
Andreas Jensen

Fra : MK

Dato : 16-07-06 15:53

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> "kan man så godt bo i Sverige og køre Skoda?!"

Nej, det kan man ikke...

> besluttede vi os for at det kan man altså godt.

Gys...

> Så bestilt er den nu - Octavia Combi 2.0TDI DSG Elegance 140HK

Tillykke :)

> I alt løber det op i 282.045 sek

Den billigste BMW 535d sedan koster sydpå 315.000 danske kroner
som jeg skrev tidligere på året...

Jeg fatter dig ikke og vælger at tro, at din frue har haft en vis
indflydelse...

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 16-07-06 18:57

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> Den billigste BMW 535d sedan koster sydpå 315.000 danske kroner
> som jeg skrev tidligere på året...

Stakkels de hunde, der skal ligge i bagagerummet af den bimmer ;)

> Jeg fatter dig ikke og vælger at tro, at din frue har haft en vis
> indflydelse...

Hvad mon en AR 159 SW 2.4 JTDm løber op i derovre?

\Mandal

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-07-06 19:43

On Sun, 16 Jul 2006 19:57:09 +0200, "Brian Fisker [8900]"
<Mandal@FJERN_MIGedb.dk> wrote:

>Stakkels de hunde, der skal ligge i bagagerummet af den bimmer ;)

Hehe... Ja det vil de nok ikke sætte pris på. Ville skam gerne have
haft en BMW touring igen, men det lod sig økonomisk ikke helt
kombinere med ønsket om en fabriksny bil. Sådan er livet nu engang ind
imellem. En fabriksny 535d touring kommer uden de store anstrengelser
op på over 550.000 sek hvis man smider lidt udstyr i den.

>Hvad mon en AR 159 SW 2.4 JTDm løber op i derovre?

Den starter på 354.400 sek

http://www.alfaromeo.se/Templates_alfa/ItemPage.aspx?Itemid=1878§ionid=1729

** Lars

Fra : MK

Dato : 16-07-06 19:59

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@FJERN_MIGedb.dk> skrev i en meddelelse

> Stakkels de hunde, der skal ligge i bagagerummet af den bimmer ;)

Merpris for en touring er jo ret overkommelig

> Hvad mon en AR 159 SW 2.4 JTDm løber op i derovre?

Listeprisen (!) er 354.000 svenske kroner...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 16-07-06 20:20

> [...]
> som jeg skrev tidligere på året...
>
> Jeg fatter dig ikke og vælger at tro, at din frue har haft en vis

Når man nu er i Sverige, så skulle man da have nuppet en et-to år gammel V70
D5 aut. til samme pris som Skodaen.
Hellere en større brugt end en halvbillig ny er mit motto.

Niels

Fra : Lars Knudsen

Dato : 16-07-06 20:58

On Sun, 16 Jul 2006 21:20:09 +0200, "Niels Bengaard"
<bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>Når man nu er i Sverige, så skulle man da have nuppet en et-to år gammel V70
>D5 aut. til samme pris som Skodaen.
>Hellere en større brugt end en halvbillig ny er mit motto.

Det var da en mulighed - men nu er V70 ikke lige på vores hit-liste.

Og den er væsentlig dyrere i vægtafgift da den ikke er Euro2005 og
deraf sværere at sælge igen når jeg får kørt en stak kilometer på den.

Desuden var mottoet denne gang: Hellere en ny bil med fuld garanti end
en halvbrugt uden.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-07-06 21:14

Lars Knudsen skriver:

> En anden ting - hvorfor i alverden skal
> blinklyset lyde som et bip-bip spil?

ROFL, den "feature" fandt jeg også super irreterende i den 407'er jeg
kørte i

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Claus DN

Dato : 17-07-06 20:11

> [...]
| afblændet bakspejl, el-justerbare forsæder med hukommelse, tonede
| bagruder og dellæder sæder. I alt løber det op i 282.045 sek

Fed øse, jeg er vildt misundelig. De dumme kommentarer må du vende dig til.
Den dummeste jeg har hørt: "Høhø Claus, din bil rasler fra bagagerummet" -
"Ja, det er alle de penge jeg har sparet" - så blev der helt stille.

Vh. Claus

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-07-06 21:18

> [...]
> Den dummeste jeg har hørt: "Høhø Claus, din bil rasler fra bagagerummet" -
> "Ja, det er alle de penge jeg har sparet" - så blev der helt stille.

Skal man rigtigt spare skal man købe brugt, bare bilen forlader forhandleren
er der vel røget 10% af værdien.
Dumme kommentarer om Skoda er mig bekendt ophørt for flere år siden, idag er
produktet 100 gange bedre end i gamle dage.

Niels

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-07-06 07:37

On Mon, 17 Jul 2006 22:18:17 +0200, "Niels Bengaard"
<bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>Skal man rigtigt spare skal man købe brugt, bare bilen forlader forhandleren
>er der vel røget 10% af værdien.

Ja det er rigtigt... Til gengæld har jeg fornøjelsen af at hvis/når
noget går i stykker er der 2 års garanti på skidtet, de første tre år
betaler de kaskodelen af forsikringen - og så er der jo fornøjelsen
ved at kunne tage en helt ny bil med hjem og få den præcist i den
farve og med det udstyr jeg gerne vil have.

>Dumme kommentarer om Skoda er mig bekendt ophørt for flere år siden, idag er
>produktet 100 gange bedre end i gamle dage.

Hmmm.. Jeg er nu ikke overbevist - men er i det store hele ligeglad,
for min skyld kan folk mene præcist hvad de vil så længe jeg selv er
tilfreds med de valg jeg træffer

** Lars