"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
news:al0kb21b03pd766337d2g2nsamnvorb2m1@4ax.com...
>I går var vi så ude og prøvekøre lidt biler - vi startede med at køre
> forbi den lokale Peugeot forhandler i Lund men de havde ferielukket om
> lørdagen(!) så vi endte hos Peugeot Malmö i stedet for.
>
> De havde en fin 407SW stående i udstillingen som vi rykkede lidt
> dørene og bagklappen. Ind på forsædet - der var godt nok ikke højt til
> loftet, men måske et eller andet med sædehøjden - og man sad sådan set
> okay. Et kig bagud, den er meget lav bagtil - og "hullet" til
> baggagerummet er faktisk ikke stort - og ret lavt til loftet deromme
> pga det skrånende tag. Ikke lige helt optimalt når man har to hunde,
> blandt andet end Grand Danois der gerne skulle med ud og køre bare
> engang imellem.
>
> Finde en sælger og om man ikke kunne få en prøvetur, jo - de havde en
> fin 2.2i holdende - desværre ingen HDI. Men ned i den, der var sæderne
> stillet lidt lavere og det lykkedes at få justeret dem så man sad
> ganske udmærket. Tænde motoren. Behagelig lydløs i tomgang og kigge
> sig lidt om i kabinen. Må ærlig talt sige at vi ikke brød os om det,
> man kan givetvis fravælge det - men der var en masse plastic der
> skulle ligne alu-profiler (eller noget metalt i det mindste) og der
> ser ærlig talt rigtig discount-agtigt ud. Det samme om de mange
> knapper i midterkonsollen, det hele har et lidt billigt feel. Nå, nu
> skal man jo ikke skue bilen på knapperne - så ud på vejen med den - og
> i det mindste 2.2 motoren er der godt træk i - plus at den ligger fint
> og stabilt på motorvejen. Ud forbi en tank og bytte pladser, købte
> lige en ½ liter cola med - så kunne vi teste flaske/kop-holdere. Der
> er kun én holder foran, minus når man er to - og den kan på ingen måde
> holde en ½ liters flaske hvis man bremser bare lidt hårdt - den vælter
> fremover og ned på gulvet. Inden vi kørte kiggede vi lidt mere på det
> baggagerum og blev enige om at det gik altså ikke til vores formål med
> den meget lave loftshøjde. En anden ting - hvorfor i alverden skal
> blinklyset lyde som et bip-bip spil? Og nu vi er ved blinklys så
> manglede tryk-kort-og-få-tre-blink funktionen til motorvejen, men det
> er selvklart en mindre ting.
>
> Tilbage hos Peugeot sagde jeg det til sælgeren, at vi syntes jo den
> var noget lille bagtil og så siger han at det er jo fordi den er
> sporty så hvis vi skal bruge en bil med plads bagi er det faktisk
> 307SW'en vi skal kigge efter. Det gjorde vi så lidt, kørte en tur i en
> 2.0'er. Kabinen var faktisk mere tiltalende end 407'en uden det der
> plastic-alu, men klart mere vej og vindstøj på motorvej og der
> manglede altså lidt saft og kraft i den motor. Til gengæld umiddelbart
> meget anvendeligt baggagerum. Vi kunne købe demomodellen for 160000
> sek - 10.000 under salgsprisen, men takkede pænt nej og valgte at køre
> videre ud i verden. Til gengæld ikke bip-bip blinklys i den her, men
> en diskret klik-lyd som det skal være.
>
> Begge bilerne havde i øvrigt de her glastag i det meste af bilens
> længde, det giver en fantastisk dejligt lys er vi enige om - og så
> længe man kan køre en solskærm for hvis solen bliver FOR meget så er
> det faktisk en rigtig nice feature.
>
> Således relativt skuffede - specielt over den nye 407 hvor
> interiørkvaliteten umiddelbart ikke var kommet meget længere siden
> vores hedengange Xsara VTS. Køreegenskaber, motor og generel komfort i
> 407'en var der som sådan ikke noget galt i - men af en bil der trods
> alt ville rende op i omkring 280-290.000 sek i den model/udstyr vi
> ville have så var det bare ikke godt nok. Desværre havde de ikke nogen
> dieseludgave i Skåne som man kunne prøve - det er lidt tyndt.
>
> Hos Skoda havde jeg været lidt mere forudseende og havde lidt været
> forbi midt i ugen lige for at luren bilen, og den så altså rigtig
> tiltalende ud. Talte med sælgeren - og de havde desværre heller ikke
> nogen diesel som demo-vogn men deres salgschef i Malmö var på kontoret
> i Lund i går - og han havde netop en Octavia Combi 2.0TDI DSG som vi
> nok godt kunne få lov at nappe os en tur i. Havde så ringet til ham,
> og jo-jo vi var velkomne. Således ret spændte svingede vi ind forbi
> Skoda - og fik nøglerne til hans bil. Den havde 50.000 bag sig og
> kunne man lige set bort fra at manden var et værre rodehovede var
> bilen rigtig pæn i kabinen. Meget mindre poppet end Peugeots
> alu-look-alike og umiddelbart ganske tiltalende kvalitet med et ikke
> for billigt look på plastic delene. Lækkert læderrat og fine del-læder
> sæder. Dreje nøglen - og i tomgang er den også ganske afdæmpet og ikke
> diesel-lyds-agtig i kabinen, lækkert. Få sekunder efter startede
> Helmuth Lotti(!!!!) med at synge i anlægget... Argh... Fik hurtigt
> fundet en stop-den-larm knap og der var stille igen.
>
> Jeg havde glædet mig meget til at prøve hvordan DSG var at køre med,
> første aha var at jeg syntes bestemt jeg havde læst at de ikke triller
> når man slipper bremsen som et almindeligt automatgear - men det er
> enten forkert eller også har man gjort noget for den her gjorde
> præcist som den skulle rullede langsomt frem når man slap bremsen med
> gearvælgeren i D. Ud på vejen og afsted - helt som et automatgear at
> køre med blot skifter den sindssygt hurtigt, helt umærkbart selv ved
> fuld gas - kun omdrejningstælleren afslører at den skifter. Nice! Og
> rigtig godt træk i motoren, den befandt sig så afgjort rigtig godt med
> 130 på motorvejen - stille og helt stabilt. Rykker uden problemer
> videre op i hastighed (naturligvis blot en teoretisk formodning
.
> Den styrer godt og har den lille - men smarte -
> tryk-en-gang-få-tre-blink funktion. Andre smart funktioner er
> rullegardinet i baggagerummet - tryk på det og det ruller ind - træk
> det ud og det låser fast med et click.
>
> Ind på en rasteplads og rode lidt med bilen, baggagerummet stort og
> reelt med ordenlig læssebredde og højde. Og absolut godt tænkt med
> kroge i siderne som man kan hænge indkøbsposer på så de ikke vælter
> rundt bag i bilen på vej hjem fra butikken! Kigge lidt inde i bilen,
> jeps - der er to kopholdere der umiddelbart virker noget mere stabile
> end i Peugeot. Smart - køling i boksen mellem forsæderne der også gør
> det ud for armlæn. Ligeledes koldt hanskerum (det var der nu også i
> Peugeot).
>
> Fruens tur til at låne rattet - hun var så afgjort det mest skeptiske
> med hensyn til Skoda. Måske afledt af mine forældres Felicia der
> absolut ikke er nogen særlig opløftende oplevelese. Men kritikken
> forstummede fuldstændigt og det eneste der var tilbage da vi var hos
> Skoda igen var - "kan man så godt bo i Sverige og køre Skoda?!". Ja
> for der var ikke meget tvivl om at det var helt sikkert meget mere en
> bil der havde hvad vi gerne ville have end Peugeot'en. Den virkede
> absolut også mere solid og der var ikke særlig mange skoda-"features"
> tilbage, det eneste jeg lige faldt over var de der håndtag ved loftet
> ved sæderne - der ikke havde den lækre dæmpede fjeder funktion, men
> blot svipper tilbage. Men det er vist ligemeget. Ja og så er der
> selvsagt det grønne logo, men det går nok.
>
> Efter en smule - men kortvarig - overvejelse mens den flinke mand vi
> havde lånt bilen af fik afleveret en ny Fabia til en kunde -
> besluttede vi os for at det kan man altså godt. Så bestilt er den nu,
> med 8-12 ugers leveringstid. Octavia Combi 2.0TDI DSG Elegance 140HK i
> grafitgrå metallic, med træk, multifunktionslæderrat, Nexus Navigation
> + 6 CD veksler, parkeringssensor frem+bag, regnsensor og automatisk
> afblændet bakspejl, el-justerbare forsæder med hukommelse, tonede
> bagruder og dellæder sæder. I alt løber det op i 282.045 sek en sjat
> mindre en hvad Peugeot'en med tilsvarnede udstyr ville have kostet.
> Med i prisen følger 2 års totalgaranti og 3 års betalt kaskoforsikring
> (dvs man skal kun selv betale ansvarsforsikringen). Samtidig koster
> den intet i vægtafgift de første cirka 18 mdr da man får 6000 sek i
> tilskud når man køre en ny Euro2005 norm diesel.
>
> På vores liste var i øvrigt et par andre biler som blev fravalgt:
>
> Volvo V50 2.0D -> den ser billig ud på papiret, men den leveres stort
> set uden udstyr og begynder man først at fylde det i den bliver den
> hurtigt ret dyr. Desuden fås den ikke med automatgear.
>
> Toyota Avensis 2.2D 170HK -> den er lige en tand dyrere end de andre
> (men også større), på papiret lækker motor. Desværre kunne Toyota ikke
> sige noget om hvor de kan levere diesel modellen, så det var ikke
> rigtig relevant. Den fås heller ikke med automatgear.
>
>
> Så det vil vi så begynde at glæde os til at den kommer engang først på
> efteråret, hvis ellers tingene går som planlagt. Vi håber - og tror -
> at vi har valgt rigtigt....
>
>
> Go' søndag!
>
>
> ** Lars
>
>
>
>
Tillykke, du har efter min mening truffet det helt rigtige valg !
Mvh
Thomas