Udbedring under garanti
Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 18:08

Hvis jeg køber en bil hos en Toyota forhandler i F.eks. Ribe, men bor og får
lavet service i F.eks. Hillerød, hvor skal jeg så have udbedret evt. fejl
under garantien ? På det sted jeg har købt bilen (forhandler nr. 1), eller
det sted jeg får lavet service(forhandler nr. 2) ?

Når man køber en ny bil hos Toyota, køber jeg den så af forhandleren eller
køber jeg den af Toyota?

mvh

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 18:18

Hej,

"Peter Rørbye" <popeye(snabel)mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> fejl under garantien ? På det sted jeg har købt bilen (forhandler nr. 1),
> eller det sted jeg får lavet service(forhandler nr. 2) ?

Som udgangspunkt er det der du har købt den, altså forhandler nr. 1. Men du
kan jo ringe og spørge om forhander 2 vil udføre garanti reperationer, mange
bilmærker får penge fra fabrik/importør når de laver garanti reperationer,
og derfor kan det jo være de er ligeglade med hvilken forhander der udfører
arbejdet (der skal nok være et autoriseret værksted).

> Når man køber en ny bil hos Toyota, køber jeg den så af forhandleren eller
> køber jeg den af Toyota?

Kig på fakturaen, der står firmanavnet på det firma du har handlet med, og
det er dem du har købt bilen af.

-Thomas

Fra : MK

Dato : 16-07-06 15:34

"Thomas Kaufmann Jensen" <spam at kauf dot dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvis der er tale om en bil under fabriksgaranti, kan alle de autoriserede
værksteder for mærket i ind- og udland benyttes. Jeg ved det, fordi jeg
har prøvet det "adskillige" gange - bl.a. med en Toyota...

> Som udgangspunkt er det der du har købt den, altså forhandler nr. 1.

Nope - sån er det generelt ikke.

Een af de gange, hvor jég benyttede en anden forhandler end ham,
jeg havde købt bilen af, sagde man, at man ikke kunne afvisemig, men
fandt det unfair, at de skulle rette op på andres mangelfulde arbejde.

Der var tale om, at alle 4 døre, motorhjælm og bagklap ikke var
justeret korrekt - og hvor forhandleren, hvor vi havde købt bilen,
ikke kunne justere dem til vor fulde tilfredshed. Derfor henvendet
jeg mig til en anden, som udførte arbejdet med den nævnte be-
mærkning. Han fik iøvrigt en flaske gammel dansk af mig efterfølgende
idet arbjedet selvfølgelig som altid var til rent UG
(Bent Fasterholdt, Billund - suverænt værksted !).

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 21:00

Hej,

> [...]
> jeg havde købt bilen af, sagde man, at man ikke kunne afvisemig, men
> fandt det unfair, at de skulle rette op på andres mangelfulde arbejde.

Det er en ekstra service du ikke har et retskrav på med mindre det er en del
af aftalen. Du laver handlen med den forhandler der står på kviteringen og
det er ham du har reklamationsret overfor.

Men at mange værksteder giver denne service er jo en god ting..

-Thomas

Fra : MK

Dato : 16-07-06 21:10

> Det er en ekstra service...

Skribenten spørger om, hvor man kan få rettet fejl, der hører
under garantien (reklamationsretten). En sådan ydelse - at få
rettet en garantimæssig fejl - har intet med "ekstra service" at
gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 12:15

> [...]
> under garantien (reklamationsretten). En sådan ydelse - at få
> rettet en garantimæssig fejl - har intet med "ekstra service" at

Du misforstår mig - du har selvfølelig ret til at få rettet fejl, men du har
ikke ret til at få det gjort andre steder end der hvor bilen er købt. At du
kan få udført arbejdet andre steder er en ekstra service.

-Thomas