Sprinklervæske
Fra : Andy Dufresne

Dato : 15-07-06 17:31

Nu her i sommervarmen, hvor man jo ikke skal tænke på frost, kan man så ikke
selv lave sin sprinklervæske? - Og hvordan gør man?

Fra : Basse

Dato : 15-07-06 19:12

On 15-Jul-2006, "Andy Dufresne" <adny-dufresne@indbakke.dk> wrote:

> Nu her i sommervarmen, hvor man jo ikke skal tænke på frost, kan man så
> ikke
> selv lave sin sprinklervæske? - Og hvordan gør man?

Sprinklervæske er oftest ikke andet end 30% isopropylalkohol med lidt sulfo.
Jeg blander altid selv 3 liter af gangen:
1 liter karburatorvædske, helst uden farve.
2 liter vand
5-10ml sulfo (koncentreret opvaskemiddel)

Karburatorsprit er 98-99% isopropylalkohol med et farvestof.
Det farvestof kan give en del bøvl på en hvid bil. Man på en rød
eller blåmetallic, som mine er, kan det ikke ses. Det røde
farvestof er klart værre til at sætte sig end det blå og grønne.

Lad være med at hælde vinduesrens med ammoniak i suppen!
Det ødelægger pumper og pakninger.

Held og lykke
Basse

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-07-06 19:14

Andy Dufresne <adny-dufresne@indbakke.dk> wrote:

> Nu her i sommervarmen, hvor man jo ikke skal tænke på frost, kan man så ikke
> selv lave sin sprinklervæske? - Og hvordan gør man?

Sakset fra miljoeogsundhed.dk

Derfor er her en opskrift på hjemmelavet sprinklervæske:
Sommer:
• En teskefuld sulfo til to liter vand i
sprinklerbeholderen er normalt lige så effektiv som de dyre
sprinklervæsker.

Vinter:
• ? l vand
• ? l sprit
• 1 dråbe opvaskemiddel
• 1 spsk. salmiakspiritus (8%)
Kilde: Informationscenteret for Miljø & Sundhed, Danmark

Og her sakset fra lav-det-selv.dk

Lav selv sprinklervæske
Bland 1 del Isopropylalkohol 99% med 3 dele Demineraliseret Vand og
nogle få dråber opvaskemiddel. Hæld opløsningen i den tank, der er
beregnet til sprinklervæske. Opløsningen er frostsikker ned til hele -15
grader. Vær opmærksom på at den rene
Isopropylalkohol ikke spildes ned på bilens lak.

Prøv selv at lave en Google-søgning på: hjemmelavet sprinklervæske

Ole-J
Jeg er ikke ekspert