Ny bil - part 3 - Hvide biler...
Fra : LL

Dato : 15-07-06 16:18

Hej
Jeg syntes en gang at have hørt, at hvide biler ruster mere/hurtigere end
andre faver... noget med pigmenter osv. i malingen.
Umiddelbart syntes jeg at det lyder som noget vrøvl, og måske komme af at
det hurtigere er at se på en hvid bil... - men det kan være at noget herinde
kan af eller bekræfte det???

Jeg har nemlig fundet en Skoda Octavia classic 1.6, fra 2003 med 125.000 km
på bagen, med airc.(som jo er blevet anbefalet et par gange herinde til
den nette sum af 129.900 kr. - men den er jo hvid. Farven genere mig
egentlig ikke synderlig, selvom sølvgrå og sort klæder modellen bedre... men
hvis der er hold i det jeg har hørt, er den jo ikke værd at kigge nærmere
på...

LL

Fra : TDN

Dato : 15-07-06 16:41

"LL" <lenn@xxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig egentlig ikke synderlig, selvom sølvgrå og sort klæder modellen
> bedre... men hvis der er hold i det jeg har hørt, er den jo ikke værd at

En Octavia er galvaniseret og godt rustbeskyttet så det behøver du ikke
bekymre dig om.

Se evt.:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/B57DA333-D884-4583-80BD-E810DC17BB88/0/2837.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-07-06 17:51

LL wrote:
> [...]
> af at det hurtigere er at se på en hvid bil... - men det kan være at
> noget herinde kan af eller bekræfte det???

Der skal vand og luft til at noget kan ruste. Da lakken er tæt kan der ikke
noget af det ind og bilen ruster ikke. En lak må være lige så tæt i sort,
som i hvid og omvendt...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-07-06 18:43

meddelelse
a lakken er tæt kan der ikke
> noget af det ind og bilen ruster ikke. En lak må være lige så tæt i sort,
> som i hvid og omvendt...

Det første er næææsten rigtigt, der opsuges fugt i gennem lakken, men ikke
meget.. Bla derfor ruster nogle biler mere end andre. Det sidste er rigtigt,
men rust ses lettere på en hvid, derfor skrønen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-07-06 18:55

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse
> a lakken er tæt kan der ikke
>>
> Det første er næææsten rigtigt, der opsuges fugt i gennem lakken, men
> ikke meget..

Ikke enig.
Hvis lakken er god, så kommer der ikke noget igennem. Hvis lakken ikke er
god så kan der bl.a. være porre, som gør at fugten kan slippe igennem.

> Bla derfor ruster nogle biler mere end andre.

Det er klart, at der findes forskellige lakkvaliteter, men det må formodes
at kvaliteten på en bil er den samme uanset farve.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-07-06 19:26

meddelelse

> Det er klart, at der findes forskellige lakkvaliteter, men det må formodes
> at kvaliteten på en bil er den samme uanset farve.

Nemlig, og ja, farven skulle helst have NADA at sige. Som skrevet flere
syntes hvid ruster hurtigt, fordi det ses hurtigere, men lakken er den samme
som tilsv bil der er blå,grøn,brun,sort. På samme måde med skidt, der skal
ikke meget til, før den ser "nusset" ud.

Fra : ct

Dato : 15-07-06 19:31

ikke-metallic farver er vel ikke så mange lag lak som metallic farver - kan
det være medvirkende ??

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-06 15:23

"ct" <claus@fjerndettekjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> ikke-metallic farver er vel ikke så mange lag lak som metallic farver -
> kan det være medvirkende ??

Mange fabrikker giver alle et lag klar-lak, så de ikke falmer. Og der er
ikke metal i metallic, det er plastic, så at tage ekstra for den lakering,
er det rene fup.

Fra : .J.S...

Dato : 15-07-06 19:48

> [...]
> mig egentlig ikke synderlig, selvom sølvgrå og sort klæder modellen
> bedre... men hvis der er hold i det jeg har hørt, er den jo ikke værd at

Ud over at såkaldt metal lak måske er mere holdbart så tror jeg ikke farven
betyder noget.

Noget andet er at hvid hører til de farver som går af mode i perioder, og
det kan gå ud over salgsværdien.

Sølv, sort, blå og rød er vist de mest 'sikre' farver.

Hvid, gul, lys grøn og de mere sære farver som færsken, lilla etc, går af
mode.

mvh/JS

Fra : Andersen [3650]

Dato : 15-07-06 20:27

> [...]
> mig egentlig ikke synderlig, selvom sølvgrå og sort klæder modellen
> bedre... men hvis der er hold i det jeg har hørt, er den jo ikke værd at

Hold dig langt væk fra hvide biler. Årsagen er simpel logik
Hvid er efterhånden den eneste farve der ikke koster ekstra, når
man køber ny bil. Ergo er ejeren en nærigpind, og som følge
deraf kan man nok regne ud af forebyggende pleje er en by i
Rusland. Lød det godt eller hvad, hva'? *GGG*

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-07-06 21:37

> [...]
> mig egentlig ikke synderlig, selvom sølvgrå og sort klæder modellen
> bedre... men hvis der er hold i det jeg har hørt, er den jo ikke værd at

Det er i grunden en skær kombination, sådan en Classic med airc.....
Går man ind i konfiguratoren og laver den kombination, så ender man op med
en Octavia Classic som er 1000 kr billigere end en Ambiente - men Ambienten
har så lige en hel del andet udstyr som Classic'en ikke har - bla.
fartpilot, tågelygter, kørecomputer, splitbagsæde, fjernbetjent centrallås +
en del andet mindre tingeltangel....
Man skal dælme være en sær skabning, hvis man vælger at "spare" 1000 kr. når
man alligevel står og køber ny bil.....

Andreas M. Hansen

Fra : Claus DN

Dato : 17-07-06 19:51

> [...]

Farven genere mig
| egentlig ikke synderlig, selvom sølvgrå og sort klæder modellen bedre...

I flg. Autobild m.fl. bliver hvid det nye hit. Porsche 911 GT3 og den nye
Mercedes CL er netop præseneret i hvid Så hvis du tør gamble kan det være du
står med en meget moderne farve om 3 år?

I konservative og dyre Danmark tror jeg nu alligevel at jeg ville holde mig
til en af de sikre farver.

http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=10890
http://www.autobild.dk/Default.aspx?ID=2&M=News&PID=103&NewsID=632
http://www.autobild.dk/Default.aspx?ID=2&M=News&PID=103&NewsID=100

Vh. Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-07-06 20:52

"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> I konservative og dyre Danmark tror jeg nu alligevel at jeg ville holde
> mig
> til en af de sikre farver.

I landet med det til tider dårlige bil-miljø og de høje afgifter, Danmark,
var farven det sidste jeg ville vælge brugt bil ud fra. Desuden gør hvid det
lettere at se om den har "røde orm", hvis den Octi er fejlfri på bagklappen
omkring håndgrebet, fejler den nok ikke noget - svagt punkt, men ellers en
af de bedst rustbeskyttede biler.