At dytte ved overhaling af cykler/fodgænge~
Fra : Leonard

Dato : 15-07-06 12:56

Jeg har lige været på en lille cykeltur og oplevede 2 gange bilister,
der har misforstået brugen af hornet.

Den første skulle overhale mig og flere andre cyklister igennem et
helleanlæg, så selvom alle cyklisterne kørte på en stribe i højre side
på den højre side af kantstriben (der er ikke cykelsti) og havde holdt
sig der de sidste 50m, så skulle vi da lige have et par dyt, da han
var lige bagved os. Resultat: den ældre herre foran mig blev lidt
forskrækket og slog et slag med cyklen, det gippede også i mig, men
min cykel er lang og lav, så den holder retningen meget bedre, så det
gip jeg oplevede blev ikke til et slag.

Den anden var et par unge fyre i en gammel udbanket Golf med et
specialhorn, der lød lidt som en fløjte, det skulle da lige piftes af,
da de var lige ud for min venstre skulder.

Idioter, der var ingen fare på færde, i hvert fald ikke før hornet
blev brugt, men der er ikke langt fra at slingre lidt på cykel og så
til at slingre ud foran den bil der dytter.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Rasmus

Dato : 15-07-06 13:15

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message
> [...]
> helleanlæg, så selvom alle cyklisterne kørte på en stribe i højre side
> på den højre side af kantstriben (der er ikke cykelsti) og havde holdt

Det ville så være første gang i verdenshistorien at en større gruppe af
cyklister havde overholdt færdselsreglerne på hele 50 m vejstrækning.
Det er mig ubegribeligt hvad der sker når flere cykler sammen, det er som om
at færdselsloven bliver ligegyldig.

Jeg cykler selv til stationen hver dag, men hver eneste dag ser jeg grupper
af cyklister som ikke kan finde ud af at man skal køre på cykelstien istedet
for vejen, det meste af vejen er der en næsten 2 m bred cykelsti som er i
meget fint stand men den er åbenbart ikke god nok til dem som tror de er med
i tour de france.

/Rasmus

Fra : Leonard

Dato : 15-07-06 18:33

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Det er mig ubegribeligt hvad der sker når flere cykler sammen, det er som om

Nu cyklede vi ikke sammen, vi kørte på en stribe efter hinanden, da
der ikke var plads til at køre flere ved siden af hinanden eller
overhale. Hindsholmvej, Kerteminde, går langs Nordstranden og var på
det tidspunkt tæt trafikeret af biler med trailere på vej mod
genbrugspladsen, cyklister og ved siden af en masse fodgængere på vej
til og fra stranden.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Møller

Dato : 15-07-06 13:30

> [...]
> blev brugt, men der er ikke langt fra at slingre lidt på cykel og så
> til at slingre ud foran den bil der dytter.

Det koster FL.§32, stk.1. : kr. 500.-

Og måske udsætte andres liv og førlighed for unødig fare: den er endnu
værre.

Er er med i alle teoritest: brug af horn => du bevæger dig bort fra godkendt
prøve

Møller

Fra : Klaus G.

Dato : 15-07-06 14:05

> Jeg har lige været på en lille cykeltur og oplevede 2 gange bilister,
> der har misforstået brugen af hornet.
Har de nok næppe, men der findes mange andre ting det kan bruges til.

> [...]
> forskrækket og slog et slag med cyklen, det gippede også i mig, men
> min cykel er lang og lav, så den holder retningen meget bedre, så det
Måske problemet ligger i, at inden de sidste 50m, der har nogen kørt ude på
vejen, og derfor har billisten været nød til at tage farten af, fordi han
ikke kan se/gennemskue om cyklisten vil køre ind på sin plads eller ej,
hvilket er pisse træls om billist.

> Den anden var et par unge fyre i en gammel udbanket Golf med et
> specialhorn, der lød lidt som en fløjte, det skulle da lige piftes af,
> da de var lige ud for min venstre skulder.
Jeps, man har jo kun det sjov man selv laver...

> Idioter, der var ingen fare på færde, i hvert fald ikke før hornet
> blev brugt, men der er ikke langt fra at slingre lidt på cykel og så
> til at slingre ud foran den bil der dytter.
Hvis man ikke kan klare en høj lyd, uden at vælte, eller køre ud foran
biler, så burde man ikke køre på cykel. Og ja, jeg bliver da også selv
forskrækket af sådanne horn, men har aldrig prøvet at være tæt på at køre
galt...

Og kan lige tilføje, at jeg i dag kom om ved to cykeler, som kørte ved siden
af hinanden på en ret trafikeret vej. De fik da også en dyt da jeg kom
udenom, dog kun et dap på hornet, ikke noget med at holde i bund. Og
resultatet var de bare blev ved med at ligge side om side. Så måske næste
gang man kommer om ved folk der cykler side om side, at man så bare skal
holde hornet i bund?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Brian

Dato : 15-07-06 15:36

> [...]
> gang man kommer om ved folk der cykler side om side, at man så bare skal

I sommervarmen kunne man fristes til at rette højre sprinklerdyse en smule
til 'bagbord' - så kunne de få et skvæt ;)

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-07-06 17:05

> I sommervarmen kunne man fristes til at rette højre sprinklerdyse en smule
> til 'bagbord' - så kunne de få et skvæt ;)

Det sker bestemt. Jeg har prøvet, at rutebilen vaskede forruden godt og
grundigt da den skulle passere mig. Og før I begynder at punke mig: Vejen
var smal, der var modgående, jeg var alene og kørte helt inde til højre.
Ikke at det betyder noget for personbiler, de har altid ret til at køre tæt
forbi bløde trafikanter og presse de modgående biler. Det irriterer mig i
øvrigt også når jeg selv er i bil. Hvad kan det koste i tid og benzin at
overholde loven og blive bagved cyklen/knallerten/traktoren/hesten indtil
man kan overhale sikkert/uden at overskride den fuldt optrukne midterstribe
?

Leo

Fra : Leonard

Dato : 15-07-06 18:55

"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

>I sommervarmen kunne man fristes til at rette højre sprinklerdyse en smule
>til 'bagbord' - så kunne de få et skvæt ;)

Skyd du bare til bagbord, hvis du rammer cyklister der, så er der rod
i trafikken
Hvis du vil skyde, så sørg lige for at det er rent vand du skyder med,
sprinklervædske i øjnene er helt sikkert usundt.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Brian

Dato : 15-07-06 19:28

> Skyd du bare til bagbord, hvis du rammer cyklister der, så er der rod
> i trafikken

Det er varmen :)

Fra : Jens Find

Dato : 15-07-06 20:12

Brian <Suzuki@cool.dk> wrote:

> I sommervarmen kunne man fristes til at rette højre sprinklerdyse en smule
> til 'bagbord' - så kunne de få et skvæt ;)

Hvad skulle det hjælpe? Det vil da kun ramme de modkørende.

Hint: "Bagbord" er til venstre
--

Jens F

Fra : Brian

Dato : 15-07-06 20:51

"Jens Find" <jens@finds.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skulle det hjælpe? Det vil da kun ramme de modkørende.
>
> Hint: "Bagbord" er til venstre

Du er for sent ude... den er kommenteret én gang ;)

Fra : Leonard

Dato : 15-07-06 18:53

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vejen, og derfor har billisten været nød til at tage farten af, fordi han
>ikke kan se/gennemskue om cyklisten vil køre ind på sin plads eller ej,

bilisten har ikke på noget tidspunkt kunnet se 50 m frem, og der var
ingen der kørte ude på vejen, det var trafikken for tæt til.
Men ellers har du ret, det kan nogen gange være svært at finde ud af
hvor cyklisterne har tænkt sig at placere sig, men det hjælper
sjældent at dytte af dem.
Hvis man endelig skal dytte af cyklister, så skal det være i så god
tid at cyklisten har en chance for at komme ind på plads og det har
man ikke når der dyttes lige bag eller ved siden af en.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-06 19:33

Leonard skrev:
> Hvis man endelig skal dytte af cyklister, så skal det være i så god
> tid at cyklisten har en chance for at komme ind på plads og det har
> man ikke når der dyttes lige bag eller ved siden af en.

Et gear ned og gang i motorbremsen virker lige så godt.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : Leonard

Dato : 15-07-06 19:45

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Et gear ned og gang i motorbremsen virker lige så godt.

Ja, endda bedre efter min mening, for så er der både lyd og gang i at
nedsætte hastigheden, men det fatter de færreste bilister (og desværre
halter det også lidt med nogle af de tunge drenge).

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Rasmus

Dato : 16-07-06 01:18

> Ja, endda bedre efter min mening, for så er der både lyd og gang i at
> nedsætte hastigheden, men det fatter de færreste bilister (og desværre
> halter det også lidt med nogle af de tunge drenge).

Kunne være cyklister bare skulle holde sig ude i siden af vejen enkeltvis
istedet for helst parvis og midt på vejen.....

Hænger lysten til spandex og andet stramt tøj sammen med et selvmordsønske
eller kommer de tanker først når man sætter sig op på cyklen og tror man er
Ivan Basso med epo i blodet??

/Rasmus

Fra : Leonard

Dato : 16-07-06 07:22

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

>Kunne være cyklister bare skulle holde sig ude i siden af vejen enkeltvis
>istedet for helst parvis og midt på vejen.....

Nu var det netop sådan at i denne aktuelle situation kørte alle
cyklisterne enkeltvis i højre side af vejen og endda på højre side af
kantstriben, selvom der ikke er cykelsti på stedet.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : J.K.Arning

Dato : 15-07-06 18:53

On Sat, 15 Jul 2006 15:04:38 +0200, Klaus G. wrote:

> [...]
> biler, så burde man ikke køre på cykel. Og ja, jeg bliver da også selv
> forskrækket af sådanne horn, men har aldrig prøvet at være tæt på at køre

Jeg har i nogle år boet i Lubeck i tyskland, inde i byen er der en større
rundkørsel som jeg ofte kørte igennem på cykel. Cykelstien var en afmærket
bane (yderst) inde i rundkørslen. Billisterne var generelt flittige til at
bruge hornet når de ville ud og en cyklist kom i vejen og jeg oplevede det
især med en dansker på et tidspunkt der ihærdigt pressede mig og holdt
hornet i bund. Nu er jeg ikke sådan at hyle ud af den så jeg trak min
venstre pedel op og blev i min bane da han kom nærmere. Resultatet blev en
lidt over en meter lang og ret dyb ridste hele vejen hen af hans højre
side.

Hr. Hansen hidsede sig voldsomt op, hvorefter der ankom en patruljevogn,
betjentene udskrev en temmeligt imponerende stak regninger til idioten og
havde det ikke været for Fru Hansen havde de taget ham med for at lade ham
køle af på stationen også.

Min samvittighed er ren som nyfalden sne og jeg ville gøre det igen.

Bilister skal ligegyldigt hvad tage hensyn til den svagere part i trafikken
og kan de ikke forstå det må man vel overveje hvorvidt de egner sig til at
føre en bil.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-07-06 19:16

"J.K.Arning" <spam@arning.dk> skrev i en meddelelse

jeg oplevede det
> især med en dansker på et tidspunkt der ihærdigt pressede mig og holdt
> hornet i bund.

Det undre mig ikke det var en dansker :(.

> [...]
> havde det ikke været for Fru Hansen havde de taget ham med for at lade ham

Så kan han lære det ;). Kunne være sjovt i DK. hvis der er politi til det.

> Bilister skal ligegyldigt hvad tage hensyn til den svagere part i
> trafikken
> og kan de ikke forstå det må man vel overveje hvorvidt de egner sig til at
> føre en bil.

Enig. I DK er det mere el. mindre jungleloven som hersker, alle "tager" når
de kan komme til det. Det er bare de blødt emballerede som betaler ved
"kasse 1.", så de gør klogt i at afstå deres ret.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 15-07-06 19:22

> Idioter, der var ingen fare på færde, i hvert fald ikke før hornet
> blev brugt, men der er ikke langt fra at slingre lidt på cykel og så
> til at slingre ud foran den bil der dytter.

Dette indlæg minder mig svært om en tidligere diskussion vi havde omkring
dytterier når børn leger langs vejen.
Du beskriver lige præcis det jeg mente da jeg sagde at bilisten ikke skulle
havde dyttet.
Det er det samme med cyklister, som der bliver dyttet udfor. Det er
naturligt at blive forskrækket ved bilers dytten. Og dermed kan uheldet ske,
når cyklen slår et slag. Det sker altfor tit.

Michael

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-07-06 11:01

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturligt at blive forskrækket ved bilers dytten. Og dermed kan uheldet
> ske, når cyklen slår et slag. Det sker altfor tit.

Hmm Michael, deler vi hjerne mon? Det var lige hvad jeg sad og tænkte på at
ville lave et indlæg på.

MVH Niels