Reelt tilladt hastighed på motorvej med tr~
Fra : Leif Neland

Dato : 14-07-06 22:15

Jeg har lige krydset Jylland, Fyn og Sjælland med campingvognen på motorvej,
og fulgte med lastbilerne, der alle kørte omkring 89-90 km/h målt på gps'en.

Er der nogen, lastbilchauffører eller trailerkørere, der har fået bøder
og/eller klip for at køre 89 på motorvej?

Leif

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-07-06 06:34

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, lastbilchauffører eller trailerkørere, der har fået
> bøder og/eller klip for at køre 89 på motorvej?

Niks.

Er "tit" blevet overhalet af politiet med op til 90-95 km/t med racerbilen
på traileren uden at blive stoppet...
Tror ikke, at de noget ved det, så længe man kører pænt - dvs. ikke ligger
og overhaler hele tiden o. lign.

Fra : Martin Orvad

Dato : 15-07-06 09:32

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> på traileren uden at blive stoppet...
> Tror ikke, at de noget ved det, så længe man kører pænt - dvs. ikke ligger

Ja, JEG blev napset med 104 km/t på en næsten tom og helt lige hovedvej,
med en halvtom trailer. Jeg var netop trukket ind, efter at have
gennemført en overhaling af en lastbil. Politiet var på pletten.

Det kostede 3 års betinget frakendelse, vejledende køreprøve+teori og
4500 kr. i bøde. Det var i øvrigt inden klippekortsystemet.

Jeg brokker mig ikke, da jeg jo i sagens natur ikke overholdt
færdselsreglerne, men jeg var da en kende mopset over at jeg ikke bare
havde lagt mig bag lastbilen, som kørte omkring de 80 km/t ...

Jeg ved godt at I taler om motorveje, men jeg ville alligevel lige dele
oplevelsen med jer

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Leonard

Dato : 15-07-06 10:04

Martin Orvad <martin.orvad@email.invalid> wrote:

> [...]
>gennemført en overhaling af en lastbil. Politiet var på pletten.

>Jeg ved godt at I taler om motorveje, men jeg ville alligevel lige dele

Der er jo også en væsentligt forskel på en overskridelse på 48%
(70-104) og ovenikøbet gøre opmærksom på sig selv med en overhaling af
en der allerede kører hurtigere end man må og til en overskridelse på
11% (80-89) hvor man bliver i rækken uden at overhale.

--
Leonard

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-07-06 11:30

Leonard wrote:
> [...]
> en der allerede kører hurtigere end man må og til en overskridelse på
> 11% (80-89) hvor man bliver i rækken uden at overhale.

Enig.

Fra : Martin Orvad

Dato : 16-07-06 17:35

Leonard wrote:

> [...]
> en der allerede kører hurtigere end man må og til en overskridelse på
> 11% (80-89) hvor man bliver i rækken uden at overhale.

Ja, naturligvis.

Jeg har skam også lært lektien - men det ændrer jo ikke på, at jeg lige
efter gerningsøjeblikket var noget træt af at jeg ikke bare blev bagved
lastbilen.

Og det ændrer heller ikke på, at jeg meget jævnligt oplever andre køre
ligeså hurtigt eller hurtigere, med en trailer på krogen, måske fordi de
ikke tænker over hvor stor en overskridelse det egentlig er, og følgerne
heraf.

Da jeg overhalede, havde jeg helt ærligt ikke tænkt, at jeg risikerede
så meget. Min fejl. Og dumhed.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-07-06 11:36

Martin Orvad wrote:

> [...]
>
> Det kostede 3 års betinget frakendelse, vejledende køreprøve+teori og
> 4500 kr. i bøde. Det var i øvrigt inden klippekortsystemet.

Så har dit speedometer også vist 110 km/t, så kan det næppe komme
som en overraskelse og er da også rimeligt.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Martin Orvad

Dato : 17-07-06 18:34

Christian B. Andresen wrote:

> Så har dit speedometer også vist 110 km/t, så kan det næppe komme
> som en overraskelse og er da også rimeligt.

Ja, nej og ja.

--
Martin Orvad

Passat Variant 1.9 Tdi 130 '02