Sprinkleren spinkler ikke
Fra : Leo Jensen

Dato : 14-07-06 19:27

Hej Gruppe

Bil: Jaguar XJ6 3.2 1992 (XJ40)

Der er masser af sprinklervæske på. Sprinklerpumpen kører når jeg beder den
om det, men den lyder ikke som om den arbejder (= pumper væske). Der er for
mange omdrejninger på.
Dyserne og slangen er ikke stoppet til, og jeg kan også puste baglæns til
beholderen gennem slangen fra dyserne. Tilbage er så vidt jeg kan se kun den
mulighed at pumpen er defekt, dvs elmotoren roterer, men ikke har fat i
pumpehjulet. Det lyder lidt syret ??? Skidtet virkede på vej sydpå for 2
uger siden, men ikke på hjemturen. Overraskelse: mine dyser er opvarmende,
præcis som en Opel Vectra

Kommentarer og/eller løsningsforslag udbedes...

MVH Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-07-06 19:31

Leo Jensen skriver:

> [...]
> mulighed at pumpen er defekt, dvs elmotoren roterer, men ikke har fat i

Nej, en metalmotoraksel, hvorpå en hul plasticaksel er skubbet ind over.

Jeg gør lidt i en "branche" med små elmotorer, de kan godt lide af samme
problem.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-07-06 19:36

Leo Jensen skrev:

> Kommentarer og/eller løsningsforslag udbedes...

På min Granada i sin tid kunne jeg bare pille motoren af - og vist osse på
Kadetterne; kan du ikke afmontere den og prøve med en forsøgsopstilling?

Der er vel ikke så mange muligheder andet end at akslen ikke har fat i
"skovlhjulet"!?

Hvad med et billede af din fine bil?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-07-06 19:48

> På min Granada i sin tid kunne jeg bare pille motoren af - og vist osse på
> Kadetterne; kan du ikke afmontere den og prøve med en forsøgsopstilling?

Jeg ved det ikke rigtigt, den sidder ret godt gemt væk og halvvejs
integreret i sprinklervæskebeholderen, som jeg ihærdigt forsøgte at
afmontere i går, uden held...
Motordelen er uden for sprinklervæsken, men afgangsstudsen sidder på selve
'bøtten', så det ser lidt dyrt ud hvis det hele skal skiftes. Jeg må have
fat i en af huggerne, der er da heldigvis et par stykker der har slået sig
på at skaffe dele til landet

> Der er vel ikke så mange muligheder andet end at akslen ikke har fat i
> "skovlhjulet"!?
>
> Hvad med et billede af din fine bil?

Once upon a time var der et fint arkiv over dfb's medlemmer på
www.dkfritidbil.dk, men serveren crahede vist...
Jeg har lagt et par billeder på dk.binaer.motor

MVH Leo

Fra : Basil

Dato : 14-07-06 20:09

Leo Jensen tastede følgende:
> Jeg har lagt et par billeder på dk.binaer.motor
>
> MVH Leo

Ok, jeg er lettere misundelig, fed slæde.
Kai

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-07-06 20:44

Leo Jensen skrev:

> Jeg ved det ikke rigtigt, den sidder ret godt gemt væk og halvvejs
> integreret i sprinklervæskebeholderen, som jeg ihærdigt forsøgte at
> afmontere i går, uden held...

Ja, nu du sir det: på min bil kan man kun se studsen

> [...]
> Jeg må have fat i en af huggerne, der er da heldigvis et par stykker
> der har slået sig på at skaffe dele til landet

Hvad med lidt sekundlim på en affedtet aksel og et rotorblad - det klarede
faktisk en løs viskerarm på min hedengangne Triumph 2000

> Once upon a time var der et fint arkiv over dfb's medlemmer på
> www.dkfritidbil.dk,

Glem det!

> men serveren crahede vist...
> Jeg har lagt et par billeder på dk.binaer.motor

Fin slæde!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 23:07

> Glem det!

http://www.dkfritidbil.dk/whois/old_hvemerhvem.htm

Mvh. Allan Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 04:13

Allan M skrev:

> http://www.dkfritidbil.dk/whois/old_hvemerhvem.htm

Dét er den "gamle" side - jeg har skiftet bilen ud 2 gange siden da

Hér er den "ny":

http://www.dkfritidbil.dk/dfbwhois/index.php?mode=ret
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-07-06 16:42

> Ja, nu du sir det: på min bil kan man kun se studsen

> Hvad med lidt sekundlim på en affedtet aksel og et rotorblad - det klarede
> faktisk en løs viskerarm på min hedengangne Triumph 2000

Ja, så må jeg jo se om jeg kan klare opgaven med dunken monteret i bilen,
for der skal vist demonteres ret meget for at tage den ud. Heldigvis er der
adgang via en afdækning i hjulkassen, men sjovt bliver det sgu ikke.

> Glem det!

> Fin slæde!

Jeg kører stadig og smiler. Generelt er folk jo bange for at sådan en
englænder skal holde på værksted hele tiden. Kombineret med en 'anelse'
benzintørst giver det gode priser (når man skal købe...).
De første godt 20000 km er kørt med sprinkleren her som største problem, og
den bruger da benzin, men ikke grotesk meget. Jeg har lige kørt på ferie
godt og vel fuldt lastet, med tagboks og 3 cykler på krogen. 4000 km på 520
liter benzin = 7.7 km/l. Min gamle Pug 405 1.9 gik små 10 km/l og Civic 1.6
af sidste generation 12 km/l under samme betingelser. Marchfart 140 km/t.

MVH Leo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 19:39

Leo Jensen skrev:

> [...]
> bilen, for der skal vist demonteres ret meget for at tage den ud.
> Heldigvis er der adgang via en afdækning i hjulkassen, men sjovt

Dét bliver det bagefter

> Jeg kører stadig og smiler. Generelt er folk jo bange for at sådan en
> englænder skal holde på værksted hele tiden. Kombineret med en
> 'anelse' benzintørst giver det gode priser (når man skal købe...).

En god begyndelse!

> [...]
> på krogen. 4000 km på 520 liter benzin = 7.7 km/l. Min gamle Pug 405
> 1.9 gik små 10 km/l og Civic 1.6 af sidste generation 12 km/l under

Med dén oppakning, dén fart og dén motorstørrelse er der ikke noget at sige
til det!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-07-06 21:38

Leo Jensen skrev:

> Kommentarer og/eller løsningsforslag udbedes...

Ikke andet end jeg tror du har ret i at pumpehjulet er skvattet af. Jeg
skuftede en magen til får et år siden. Kunden ville have en original.
1000 dask!.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Claus DN

Dato : 14-07-06 22:41

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
| Hej Gruppe
|
| Bil: Jaguar XJ6 3.2 1992 (XJ40)

Fin dyt!

---Snip---
|Overraskelse: mine dyser er opvarmende,
| præcis som en Opel Vectra

Nej ikke helt, så længe holder en Opel Vectra med opvarmede sprinklerdyser
ikke.....
(Undskyld, men du lokkede altså)

/Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-07-06 02:58

"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> Nej ikke helt, så længe holder en Opel Vectra med opvarmede sprinklerdyser
> ikke.....

Nej, var det ikke den der brændte pga. kortslutning i de dyser?. Det kan man
self. godt kalde "opvarmede dyser", men tror ikke det er meningen, der kun
skal være et skud i kanonen ;).