205/55 for og 225/50 bag?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-07-06 19:02

Opdagede lige at jeg har 205/55 for og 255/50 bag (ikke sært den ser fed ud!
- vil synsmanden ligne noget fra en gammel thansen-reklame når jeg
engang tropper op?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-07-06 19:02

"Hans Paulin (6310)" skriver:

> Opdagede lige at jeg har 205/55 for og 255/50 bag (ikke sært den ser fed ud!
> - vil synsmanden ligne noget fra en gammel thansen-reklame når jeg
> engang tropper op?

Næh.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-07-06 19:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> "Hans Paulin (6310)" skriver:

> Næh.

Nåh!

Dét var da beroligende!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-07-06 20:21

Hans Paulin (6310) wrote:
> Opdagede lige at jeg har 205/55 for og 255/50 bag (ikke sært den ser
> fed ud! - vil synsmanden ligne noget fra en gammel
> thansen-reklame når jeg engang tropper op?

Måske...
Specielt hvis det er 14" fælge foran og 20" fælge bagi...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-07-06 20:39

Morten Fruergaard skrev:

> Specielt hvis det er 14" fælge foran og 20" fælge bagi...

16" og ET 35 for og bag, dæk: Michelin Primagy for og bag
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : alexbo

Dato : 15-07-06 00:19

"Hans Paulin (6310)" skrev

> Opdagede lige at jeg har 205/55 for og 255/50 bag (ikke sært den ser fed
> ud! - vil synsmanden ligne noget fra en gammel thansen-reklame når jeg
> engang tropper op?

Næh, men det er ikke lovligt,
i hvert fald hvis vi går ud fra at din bil er født med ens hjulstørrelse for
og bag og har ABS.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 04:23

alexbo skrev:

> Næh, men det er ikke lovligt,

Det var egentlig dét svar jeg havde frygtet!

> i hvert fald hvis vi går ud fra at din bil er født med ens
> hjulstørrelse for og bag og har ABS.

Ja og ja.

Der var én fra "Toyota Extreme":

http://kortlink.dk/2uuc

der henviste til denne side:

http://kortlink.dk/2uub

side 121, hvor der står at dækkene skal være parvis éns - men det nytter vel
ikke noget alligevel?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : alexbo

Dato : 15-07-06 07:52

"Hans Paulin " skrev i

> side 121, hvor der står at dækkene skal være parvis éns - men det nytter
> vel ikke noget alligevel?

Næh, du skal en side længere, man må ændre hjulstørrelse hvis ikke det har
en uheldig indflydelse på bremserne.
det bliver fortolket sådan at en bil med ABS kun må have 2% forskel, for at
undgå ABS,en tror at det ene sæt hjul kører hurtigere end det andet.
Uden ABS må man have 5%.

På færdselstyrelsens hjemmeside findes en vejledning om syn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 08:49

On Sat, 15 Jul 2006 08:51:37 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>Uden ABS må man have 5%.
>
>På færdselstyrelsens hjemmeside findes en vejledning om syn.

Nu er det jo sådan, at forskellen i rulleomkreds er ca. 0.1% på de to
sæt hjul, så der er der ingen problemer. Om bilen så kan synes med
bredere dæk bagtil end fortil ved jeg ikke - måske ved værkstedet det.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : alexbo

Dato : 15-07-06 08:59

<Ivan Madsen> skrev

> Nu er det jo sådan, at forskellen i rulleomkreds er ca. 0.1% på de to
> sæt hjul,

Jeg kan nu se at i emnelinien skriver Hans 225/50 men i teksten 255/50, og
er det emnelinien der er korrekt, har du ret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 09:29

alexbo skrev:

> Jeg kan nu se at i emnelinien skriver Hans 225/50 men i teksten
> 255/50,

Det er selvfølgelig min fejl!

Emnelinien er korrekt - og teksten forkert - der er tale om 205/55 og
225/50!

Pyha - så ka det være den går alligevel!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 09:27

alexbo skrev:

> [...]
> det bliver fortolket sådan at en bil med ABS kun må have 2% forskel,
> for at undgå ABS,en tror at det ene sæt hjul kører hurtigere end det

Logisk nok!

> Uden ABS må man have 5%.

Okay.

> På færdselstyrelsens hjemmeside findes en vejledning om syn.

Tak!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-07-06 11:29

alexbo wrote:
> "Hans Paulin " skrev i

> Næh, du skal en side længere, man må ændre hjulstørrelse hvis ikke
> det har en uheldig indflydelse på bremserne.
> det bliver fortolket sådan at en bil med ABS kun må have 2% forskel,

Er det ikke 3%?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-07-06 19:31

meddelelse news:44b8c378$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Er det ikke 3%?
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort

Ifølge pålidelig kilde
(http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit8.htm) er det 2%

"1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:

- Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdig jf. f.eks. STRO-håndbog).

- Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må
forskellen i ændringen maksimalt være 2% (f.eks. 1% større fordæk og 3%
større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (f.eks. 3 % mindre fordæk og
2% større bagdæk).

- Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om specielle krav
til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan også være angivet
tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor.

1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal opfylde
pkt. 1.2.

1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
1.7.

1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:

- Dækket skal passe på fælgen (jf. f.eks. STRO-håndbog).

- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret."

Jeg tog lige det sidste med som vel kun kan tolkes som at det er ikke er
lovligt med forskellig brede på for og bagdæk, med mindre bilen har det
originalt.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Møller

Dato : 15-07-06 19:49

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> (http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit8.htm) er det 2%
>
> "1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:

Jo men er kilden nu pålidelig, når det er gammelt materiale der ligger på
den i stedet for at linke direkte til kilden, med original teksten opdateret

http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

Og der findes det citerede:

[...]

vist ikke mere så vidt jeg umiddelbart kan se, men jeg kan jo tage fejl
)

Så du må vist i gang med kildeteksten igen, jeg kan ikke finde de nævnte
%-satser så måske skal jeg bruge aftenen til at finde det I skriver. Med
mindre der er nogle der ikke er opdaterede, f.eks Jan hjemmeside )

Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 19:57

Møller skrev:

snip

> - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret."
>
> vist ikke mere så vidt jeg umiddelbart kan se, men jeg kan jo tage
> fejl )

Ku heller ikke finde det!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 15-07-06 19:57

"Møller" <m1m@gton.dk> wrote in message

> [...]
> %-satser så måske skal jeg bruge aftenen til at finde det I skriver. Med
> mindre der er nogle der ikke er opdaterede, f.eks Jan hjemmeside )

Ups

Den stor i den kommenterede del, så måske er det mig der skulle bladre lidt
mere.

Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 20:01

Møller skrev:

> Ups
>
> Den stor i den kommenterede del,

Også détte?:

Fra : Møller

Dato : 15-07-06 20:09

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Også détte?:
>
> "Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret"

Ja det gør hvis du åbner afsnit 8 og se side 10 under
8.02.003 Fælge
1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
- Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
- Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.

Så er den god nok, men det er jo en fortolkning af
Detailforskrifter for Køretøjer 2006
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2006.pdf

Men det hjælper nok ikke at diskutere med dem, så tag du til ringridning i
Gråsten

Mojn
Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 20:26

Møller skrev:

> [...]
> - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
> - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.

Øvs!

> [...]
>
> Men det hjælper nok ikke at diskutere med dem,

Skulle ikke gerne nå så vidt!

> så tag du til
> ringridning i Gråsten

Har ikke tid - skal gøre vejene usikre i Odsherred!
--
Mojn
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-07-06 06:01

alexbo skriver:

> Næh, men det er ikke lovligt,
> i hvert fald hvis vi går ud fra at din bil er født med ens hjulstørrelse for
> og bag og har ABS.

Hvordan det ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-07-06 03:53

> Opdagede lige at jeg har 205/55 for og 255/50 bag (ikke sært den ser fed
> ud! - vil synsmanden ligne noget fra en gammel thansen-reklame når jeg
> engang tropper op?
> --
Det "opdagede" du helt tilfældigt? ;).

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 04:16

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Det "opdagede" du helt tilfældigt? ;).

Ja - købte bilen for vistnok 3 uger siden

Det kan osse være der er 4 forskellige størrelser dæk på - er kun nået til
venstre side hvad dét angår
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Koolberg

Dato : 15-07-06 11:13

Kan godt være synsmanden ligner en gammel t-hansen fyr, kommer nok
lidt an på om han har en god dag eller ej. Var selv til syn med en 195
- 205 kombination, det blev noteret på sedlen, så det er nok ikke
lovligt.

/koolberg

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 11:47

Koolberg skrev:

> [...]
> lidt an på om han har en god dag eller ej. Var selv til syn med en 195
> - 205 kombination, det blev noteret på sedlen, så det er nok ikke

Okay
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 15-07-06 11:54

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]

Var begge dæk /50 eller /55 eller lignende?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd