klistermærker bag på lastbiler/busser
Fra : ks

Dato : 14-07-06 16:22

Er lige kommet hjem fra en ferie i sydfrankrig og har set på mange lastbiler
og busser de her klistermærker...

der er 3 styks og der står henholdsvis
80
90
100

klilstermærkerne er runde og hvide.

Hvad betyder de???

nogen der kan hjælpe?

mvh
Kenneth

Fra : Neser

Dato : 14-07-06 16:39

> Er lige kommet hjem fra en ferie i sydfrankrig og har set på mange
> lastbiler og busser de her klistermærker...

> [...]

Hastigheder mener jeg.

Det har vel kun været busser du har set med påskriften "100"? Det er bedre
kendt som "Tempo 100" hvilket krævet et særskildt syn her i DK, men så må
bussen også køre 100 km/t på motorvejen.

Busser må køre 80 normalt på vejene her i DK, hvor lastbiler må køre 70.
"80" og "90" er vel bare et udtryk for hvor hurtigt de må køre på
motorvejen.

- Neser

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-07-06 17:37

Neser skrev:

> Det har vel kun været busser du har set med påskriften "100"? Det er bedre
> kendt som "Tempo 100" hvilket krævet et særskildt syn her i DK, men så må
> bussen også køre 100 km/t på motorvejen.

Men bare ikke i Danmark.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Neser

Dato : 14-07-06 20:13

> Men bare ikke i Danmark.

Hmm.. troede det var en "overalt-i-EU-regel"...

- Neser

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-07-06 21:17

"Neser" <Neser@neser.dk> writes:

> Hmm.. troede det var en "overalt-i-EU-regel"...

Jeg ville da også mene at sådan nogen dyr kører rundt her i landet.
Jeg mindes en tur fra Aalborg lufthavn til Frederikshavn som lige
præcis ikke kunne klares på en halv time fordi bussen var
fartbegrænset til 100 km/t og afstanden var ca. 55 km da vi kom til
motorvejen. Så toget til Skagen var lige kørt.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-07-06 21:35

Neser skrev:

> Hmm.. troede det var en "overalt-i-EU-regel"...

Men jeg har engang fået et tempo-100 skilt af julemanden. For vi ved
alle at han bor oppe i Rovaniemi i Finland. Var bussen godkendt til 100
km/t i tyskland skulle man bare have et gult/sort skilt så gjaldt det
også i Finland.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-06 10:49

ks skrev:
> Er lige kommet hjem fra en ferie i sydfrankrig og har set på mange lastbiler
> [...]
Rundt omkring i de forskellige lande har man forskellige regler for
afmærkning af køretøjer.

I Italien skal lastbiler være forsynet med et 70 og et 80 km/t skilt.
Indtil for nogle få år siden stillede de også kravet overfor udenlandske
lastbiler. Men det droppede de efter at havde været omkring EU og havde
fået en belæring om at særlig afmærkning af udenlandske lastbiler havde
de ikke lov at blande sig i.

I Frankrig er de lidt mere kryptiske. (Men stiller ikke krav til andre
landes køretøjer) En normal, fransk, lastbil skal være forsynet med et
60, et 70 og et 90 km-skilt. En lille lastbil (op til 7,5 eller 12 tons
(?)) forsynes med et 60, et 80 og et 100 km-skilt.

Hvilke skilte der skal være på busserne kan jeg ikke lige huske.

Men det handler om den tilladte hastighed det pågældende køretøj må køre
på forskellige veje.

Jeg har set enkelte lastbiler indrette sig "fuldt ud" og anbragt skilte
med angivelse for hver 10 km fra 50 km til 100 km. Så skulle der være
dækning uanset hvor de kommer frem.

--
MVH Finn Arbejdsgiverne brokker sig over at det ikke er til at finde
dansk arbejdskraft til serviceerhvervene. De kan da bare begynde at

Fra : ks

Dato : 24-07-06 16:28

takker for svar

mvh