Stort olieforbrug
Fra : Tom

Dato : 12-07-06 19:26

Jeg har en vw diesel der bruger lidt meget olie (ca 1l/2000km). Det ser ud
som om det er stabilt, og så kan jeg jo bare lære at leve med det (kører
fint, starter fint og mangler ikke effekt).
Men dels kan jeg dog ikke rigtigt sælge den igen så (med mindre jeg er kold
i røven altså)
og dels er jeg bange for at det tiltager = motoren dør

så spørgsmålet :

Hvis jeg vil gøre noget ved det , hva så ?
Jeg går ud fra at det enten kan være slidte olieringe/stempelringe = honing
+ nye. Hvad mon det vil koste?
Eller også noget med ventilerne der er utætte / olietyvene der er færdige =
hvad vil det mon koste (8 ventilstopstykke)

Og : På ebay kan jeg finde masser af motorere til ca 1200e. Hvad vil det
koste at få smidt sådan en fætter i? Og skulle jeg komme helt ud på
skråplan : Er det noget man selv kan gøre? Nej jeg har ikke prøvet det
før, men jeg har flere gange skiftet motor på min 1000ccm motorcykel, så der
er vel lidt tilfælles ikk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-06 19:52

Tom skriver:

> Jeg har en vw diesel der bruger lidt meget olie (ca 1l/2000km). Det ser ud
> som om det er stabilt, og så kan jeg jo bare lære at leve med det (kører
> fint, starter fint og mangler ikke effekt).

Hvilken VW diesel, hvor mange km har den på bagen ?

Ryger den når den startes ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 12-07-06 20:02

> Hvilken VW diesel, hvor mange km har den på bagen ?
>
> Ryger den når den startes ?

den gode gamle 1.9 diesel (2001 altså). Den ryger ikke og er ikke
umiddelbart utæt. Har rendt knap 200kkm

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-06 16:33

Tom skriver:

> den gode gamle 1.9 diesel (2001 altså).

Suge eller turbo ???

> Den ryger ikke og er ikke
> umiddelbart utæt. Har rendt knap 200kkm

Mærkligt, for olien må jo forsvinde et eller andet sted hen....

Fra : Brian

Dato : 12-07-06 20:43

"Tom" <no@mail> skrev i en meddelelse
> Jeg har en vw diesel der bruger lidt meget olie (ca 1l/2000km). Det ser
> ud

Jeg mener at VW selv siger at alt over 1l/1000km tager de sig ikke af... så
umiddelbart er det ikke farligt, men kun dyrt :)

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 22:03

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> "Tom" <no@mail> skrev i en meddelelse
>
> Jeg mener at VW selv siger at alt over 1l/1000km tager de sig ikke af...
> så umiddelbart er det ikke farligt, men kun dyrt :)

hmm, ALDI sælger da mineralsk olie til 10,- pr liter

--
Tom

Fra : Benny Højvælde

Dato : 12-07-06 21:03

> [...]
> kold i røven altså)
> og dels er jeg bange for at det tiltager = motoren dør

Så vidt jeg ved skal en VW motor bruge olie. En af mine venners golf 1,8
motor brugte en liter per 1500 - 1800 km. Det gjorde den som ny og det
gjorde den ved 100.000 da de solgte den. De solgte den tilbage til
forhandleren de købte den af. Det var for farligt af sælge den privat.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-06 21:52

"Benny Højvælde" skriver:

> [...]
> gjorde den ved 100.000 da de solgte den. De solgte den tilbage til
> forhandleren de købte den af. Det var for farligt af sælge den privat.

Den gamle 90HK 1,8 skal ikke bruge en dråbe.

De 2 jeg har haft har olien knapt skiftet farve i løbet af 15kkm.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-07-06 22:54

> Den gamle 90HK 1,8 skal ikke bruge en dråbe.
>
> De 2 jeg har haft har olien knapt skiftet farve i løbet af 15kkm.

Så er det sgu fordi det er sort når det kommer på.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-06 05:23

Niels Bengaard skriver:

> Så er det sgu fordi det er sort når det kommer på.

Nix.

Fra : TDN

Dato : 13-07-06 05:48

"Benny Højvælde" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gjorde den ved 100.000 da de solgte den. De solgte den tilbage til
> forhandleren de købte den af. Det var for farligt af sælge den privat.

Det er dog utroligt at et eksempel i omgangskredsen gør at alle VW bruger
olie, eller 3-4 eksempler i gruppen er ligmed alle VW.

Jeg har haft 3 VW (Polo 1.6 fra 1996, Passat 1,8 20v fra 1997 og en Jetta
1.3 fra 1985) ingen af dem har brugt olie mellem skiftene. Jetta'en havde
gået 340.000 da jeg solgte den, den gik 100 km. om dagen hvoraf en del var
på motorvej, så der var ikke kondensvand der var, istedet for olie

Den eneste af VW motorer der er et kendt generelt problem på mht. til
olieforbrug på er den opdaterede 2.0 med 115 hk.

Men derfor er det selvfølgelig surt og ikke iorden hvis en nyere bil har et
olieforbrug.

Min nuværende Toyota Carina e med 240.000 km på klokken bruger 1
liter/10.000 km, hvilket jeg synes er træls når man nu ikke har været vant
til at efterfylde.

Mvh
Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-06 09:16

TDN wrote:

> Det er dog utroligt at et eksempel i omgangskredsen gør at alle VW bruger
> olie, eller 3-4 eksempler i gruppen er ligmed alle VW.

En af de fjer der bliver til 5 høns. Men vi kan da blive enige om at
alle Rover'e er noget skrammel, ikke?

--
vh
Torben - der savner sin 620ti, men trøster sig med sin Audi 80 2,3

Fra : Tom

Dato : 13-07-06 13:04

> Det er dog utroligt at et eksempel i omgangskredsen gør at alle VW bruger
> olie, eller 3-4 eksempler i gruppen er ligmed alle VW.

Præcis derfor skrev jeg i første omgang ikke hvad bil det drejede sig om.
Bilen er købt og det er den jeg har og sån er det, så nu skal jeg bare have
det bedste ud af den

Spørgsmålet var om rep pris og om fejlmuligheder. Er der nogen der kan svare
på det?

Fra : Sorensen

Dato : 15-07-06 08:53

1liter til 10.000 km = træls. Ja nogen har store problemer andre har små
problemer som de gør store.

Ib

Fra : TDN

Dato : 15-07-06 09:20

"Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> 1liter til 10.000 km = træls. Ja nogen har store problemer andre har små
> problemer som de gør store.
>
> Ib

Jeg har vist ikke skrevet noget sted det var et problem. De andre biler
checkede jeg også selv om de ikke brugte olie.

Mvh
Thomas