/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Verdens bedste brændstoftøkonomi
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 19:08

Ja i tror nok det er løgn - og det er det egentlig også - men min karet
præsterede en brændstoføkonomi under 0 liter / km!

Startede bilen, kørte en lille kilometer hvorved dieselmåleren STEG
hvad der svarer til mellem 5 og 10 liter!

Hvordan kan det lige lade sig gøre ? Den har stået på flad vej hele
dagen, godt nok lige i solen men det burde da ikke betyde så meget
(eftersom køreturen foregik i samme solskin).

Jeg har en mistanke om at en doven støddæmper kan have fået bilen til
at stå lidt skævt, kan det lade sig gøre ? Man kan ikke se på bilen at
det evt. står skævt.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



 
 
Niels Bengaard (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 12-07-06 19:20

> Ja i tror nok det er løgn - og det er det egentlig også - men min karet
> præsterede en brændstoføkonomi under 0 liter / km!
>
> Startede bilen, kørte en lille kilometer hvorved dieselmåleren STEG hvad
> der svarer til mellem 5 og 10 liter!
>
> Hvordan kan det lige lade sig gøre ? Den har stået på flad vej hele dagen,
> godt nok lige i solen men det burde da ikke betyde så meget (eftersom
> køreturen foregik i samme solskin).
>
> Jeg har en mistanke om at en doven støddæmper kan have fået bilen til at
> stå lidt skævt, kan det lade sig gøre ? Man kan ikke se på bilen at det
> evt. står skævt.

Det er vel velkendt, at det mærke bil du kører ikke er kendt for at have
verdens bedste elnet.

Niels



Henrik Stidsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 19:21

Niels Bengaard brought next idea :
> Det er vel velkendt, at det mærke bil du kører ikke er kendt for at have
> verdens bedste elnet.

Jow, det ved jeg, og min er vist mere mandagsmodel end sælgeren ville
indrømme :(

Men jeg syns ikke det lyder som en typisk elfejl at den måler forkert
på den måde ?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Klaus D. Mikkelsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-07-06 19:51

Henrik Stidsen skriver:
>
> Men jeg syns ikke det lyder som en typisk elfejl at den måler forkert
> på den måde ?

Jo jo, der kommer mere spænding til tankmåleren , der så igen driver
viseren højere op.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik Stidsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 20:27

It happens that Klaus D. Mikkelsen formulated :
>> Men jeg syns ikke det lyder som en typisk elfejl at den måler forkert
>> på den måde ?

> Jo jo, der kommer mere spænding til tankmåleren , der så igen driver
> viseren højere op.

Så burde den vel konsekvent vise forkert og ikke kun når nogen gange ?
eller skal vi til at have med en periodisk fejl at gøre ? :(

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Klaus D. Mikkelsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-07-06 20:34

Henrik Stidsen skriver:
>
> Så burde den vel konsekvent vise forkert og ikke kun når nogen gange ?
> eller skal vi til at have med en periodisk fejl at gøre ? :(

Periodisk løse forbindelser.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 12-07-06 20:45

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:44B54E8E.1E9C80D3@du.kan.finde.den...
> Henrik Stidsen skriver:
>>
>> Så burde den vel konsekvent vise forkert og ikke kun når nogen gange ?
>> eller skal vi til at have med en periodisk fejl at gøre ? :(
>
> Periodisk løse forbindelser.

Her kunne det så være en periodisk dårig forbindelse :)



Klaus G. (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 12-07-06 20:19

> Jeg har en mistanke om at en doven støddæmper kan have fået bilen til
> at stå lidt skævt, kan det lade sig gøre ? Man kan ikke se på bilen at
> det evt. står skævt.
>
En støddæmper burde da ikke kunne løfte en bil så meget, at der kan være
udsving på tankmåleren. De støddæmpere jeg har haft fat i har været svære at
trykke sammen, men ikke så svære at holde i samme position.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Henrik Stidsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 20:31

It happens that Klaus G. formulated :
>> Jeg har en mistanke om at en doven støddæmper kan have fået bilen til
>> at stå lidt skævt, kan det lade sig gøre ? Man kan ikke se på bilen at
>> det evt. står skævt.

> En støddæmper burde da ikke kunne løfte en bil så meget, at der kan være
> udsving på tankmåleren. De støddæmpere jeg har haft fat i har været svære at
> trykke sammen, men ikke så svære at holde i samme position.

Grunden til at jeg har den mistanke er at jeg i forvejen har en
fornemmelse af at en eller flere af dæmperne er blevet lidt sløve. Det
viser sig ved at karetten reagerer forholdsvist voldsomt på ujævnt
underlag - nogen gange - og i f.eks. sving ved kryds hvor der
accelereres samtidig føles det som om den dykker i den ene side (højre
side ved venstresving). Der er for tiden vejarbejde her på "min vej" og
det er nogen amatører der laver det så alle deres
ikke-asfalterede-men-opfyldte huller på tværs af vejen er som at køre
over en kantsten. 8 kanstene 2 gange dagligt kan næppe være sundt for
hverken hjul eller affjedring selvom man kører så langsomt som muligt
over dem.

Men om det kan lade sig gøre at bilen kommer til at holde skævt uden at
det kan ses ? jeg ved det som sagt ikke.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Brian (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 12-07-06 20:46

Henrik Stidsen skrev:

> Men om det kan lade sig gøre at bilen kommer til at holde skævt uden
> at det kan ses ? jeg ved det som sagt ikke.

Du kan da måle om der er ligemeget plads til overs i begge hjulkasser.

Jeg tror ikke at støddæmperne har indflydelse på bilens højde, det er
nok nærmere fjedrene. Men jeg ville da få smidt bilen på en
støddæmpertester, det koster ikke mange bas'ører.

Når/hvis du engang får skiftet dæmperne, vil du bare ærge dig over
at du kørte så længe med de gamle. Hvis de virkelig er slidte,
giver det en enorm forskel når der kommer friske på.

/Brian



Henrik Stidsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 20:55

Brian pretended :
>> Men om det kan lade sig gøre at bilen kommer til at holde skævt uden
>> at det kan ses ? jeg ved det som sagt ikke.

> Du kan da måle om der er ligemeget plads til overs i begge hjulkasser.

Det er der - målt pr. øjemål.

Og den "klassiske" test med at presse bilen ned og se hvor meget den
gynger efter man slipper den giver perfekt resultat, den gynger 1 gang
og står så stille.

> Jeg tror ikke at støddæmperne har indflydelse på bilens højde, det er
> nok nærmere fjedrene. Men jeg ville da få smidt bilen på en
> støddæmpertester, det koster ikke mange bas'ører.

Hvor finder man sådan en ? Og nu er jeg jo ikke den store mekaniker, er
der ikke kun fjedre foran på sådan en 306er ? (og så de der "sjove"
ophæng med dæmpere i bagved)

> Når/hvis du engang får skiftet dæmperne, vil du bare ærge dig over
> at du kørte så længe med de gamle. Hvis de virkelig er slidte,
> giver det en enorm forskel når der kommer friske på.

Det vil jo kun være en fordel :)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Brian (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 12-07-06 22:03

Henrik Stidsen skrev:

> Det er der - målt pr. øjemål.

Nu kneb du vel ikke øjnene sammen pga. solen ?

> Og den "klassiske" test med at presse bilen ned og se hvor meget den
> gynger efter man slipper den giver perfekt resultat, den gynger 1 gang
> og står så stille.

Det samme gør min, og der er støddæmperne udskiftningsmodne.

> Hvor finder man sådan en ?

Superdækservice har helt sikkert, ellers større værksteder.

> Og nu er jeg jo ikke den store mekaniker,
> er der ikke kun fjedre foran på sådan en 306er ? (og så de der "sjove"
> ophæng med dæmpere i bagved)

Jeg har ingen idé om hvordan sådan en fransk kærre er bygget - andet
end at mange er bygget en Mandag morgen

>> Når/hvis du engang får skiftet dæmperne, vil du bare ærge dig over
>> at du kørte så længe med de gamle. Hvis de virkelig er slidte,
>> giver det en enorm forskel når der kommer friske på.
>
> Det vil jo kun være en fordel :)

Det er ihvertfald sjovere at bruge penge på noget, hvor man kan mærke en
forskel til det bedre, efter den har været ved mekanikus

/Brian



Henrik Stidsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 22:11

Brian submitted this idea :
>> Det er der - målt pr. øjemål.

> Nu kneb du vel ikke øjnene sammen pga. solen ?

Nope, dog ikke ;)
Men det kan jo sådan set være begge bagdæmpere den er gal med og så kan
man jo ikke rigtig se forskel...

>> Og den "klassiske" test med at presse bilen ned og se hvor meget den
>> gynger efter man slipper den giver perfekt resultat, den gynger 1 gang
>> og står så stille.

> Det samme gør min, og der er støddæmperne udskiftningsmodne.

Hmmm, træls at høre egentlig...

>> Hvor finder man sådan en ?

> Superdækservice har helt sikkert, ellers større værksteder.

Syns jeg læser "større værksteder" som "dyrt" :/

>> Og nu er jeg jo ikke den store mekaniker,
>> er der ikke kun fjedre foran på sådan en 306er ? (og så de der "sjove"
>> ophæng med dæmpere i bagved)

> Jeg har ingen idé om hvordan sådan en fransk kærre er bygget - andet
> end at mange er bygget en Mandag morgen

Ja man sku tro de kun arbejder om mandagen dernede ;) Men er der ikke
også noget med at de har en noget kortere arbejdsuge end vi har her i
landet ? :)

>>> Når/hvis du engang får skiftet dæmperne, vil du bare ærge dig over
>>> at du kørte så længe med de gamle. Hvis de virkelig er slidte,
>>> giver det en enorm forskel når der kommer friske på.

>> Det vil jo kun være en fordel :)

> Det er ihvertfald sjovere at bruge penge på noget, hvor man kan mærke en
> forskel til det bedre, efter den har været ved mekanikus

Gad vide om man kunne have held med at sende regningen til kommunen med
en påstand om at det er deres vejarbejde der har været så dårligt
afskærmet/udført at det har ødelagt affjedringen ?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Brian (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 12-07-06 22:27

Henrik Stidsen skrev:

> Nope, dog ikke ;)
> Men det kan jo sådan set være begge bagdæmpere den er gal med og så
> kan man jo ikke rigtig se forskel...

Jeg tror stadig ikke at dæmperne har indflydelse på hvor højt bilen står.

> Syns jeg læser "større værksteder" som "dyrt" :/

Nææ, ikke nødvendigvis. Du skal jo kun få lavet den støddæmpertest,
og så køre hen til dit normale værksted og få det fixet.

> Ja man sku tro de kun arbejder om mandagen dernede ;) Men er der ikke
> også noget med at de har en noget kortere arbejdsuge end vi har her i
> landet ? :)

Dem jeg kender med franske biler, og italienske for den sags skyld, er
det cirka 70% der bare kører, og 30% der står på værksted ofte.
Konklusion: De arbejder Mandag, Tirsdag og Onsdag

> Gad vide om man kunne have held med at sende regningen til kommunen
> med en påstand om at det er deres vejarbejde der har været så dårligt
> afskærmet/udført at det har ødelagt affjedringen ?

Det virker højst sandsynligt kun ved smadrede fælge - der er beviset mere
håndgribeligt.

/Brian



Henrik Stidsen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-07-06 18:52

After serious thinking Brian wrote :
>> Men det kan jo sådan set være begge bagdæmpere den er gal med og så
>> kan man jo ikke rigtig se forskel...

> Jeg tror stadig ikke at dæmperne har indflydelse på hvor højt bilen står.

Ok, det ved du nok mere om end jeg gør ;)

>> Syns jeg læser "større værksteder" som "dyrt" :/

> Nææ, ikke nødvendigvis. Du skal jo kun få lavet den støddæmpertest,
> og så køre hen til dit normale værksted og få det fixet.

Må se om ikke Peugeot gider gøre det når de alligevel skal forsøge at
fixe mit AC igen igen...

> Konklusion: De arbejder Mandag, Tirsdag og Onsdag

:)

>> Gad vide om man kunne have held med at sende regningen til kommunen
>> med en påstand om at det er deres vejarbejde der har været så dårligt
>> afskærmet/udført at det har ødelagt affjedringen ?

> Det virker højst sandsynligt kun ved smadrede fælge - der er beviset mere
> håndgribeligt.

Har lyst til at prøve alligevel. Har klaget over hullerne en gang uden
at de har gidet gøre det ordentligt, de har fyldt lidt grus i men
overhovedet ikke nok og heller ikke der hvor man kører (men pænt i
midten og helt ude i siden...)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Brian (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 12-07-06 20:47

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.650a7d6794d9886d.34878@news.hs235.dk...
>
> Grunden til at jeg har den mistanke er at jeg i forvejen har en
> fornemmelse af at en eller flere af dæmperne er blevet lidt sløve. Det
> viser sig ved at karetten reagerer forholdsvist voldsomt på ujævnt
> underlag - nogen gange - og i f.eks. sving ved kryds hvor der accelereres
> samtidig føles det som om den dykker i den ene side (højre side ved
> venstresving). Der er for tiden vejarbejde her på "min vej" og det er
> nogen amatører der laver det så alle deres ikke-asfalterede-men-opfyldte
> huller på tværs af vejen er som at køre over en kantsten. 8 kanstene 2
> gange dagligt kan næppe være sundt for hverken hjul eller affjedring
> selvom man kører så langsomt som muligt over dem.

Støddæmperne er en kritisk del af sikkerheden i din bil - jeg ville få den
efterset øjeblikkeligt...



Karsten Feddersen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 12-07-06 20:31

Hej

Henrik Stidsen wrote:
> Ja i tror nok det er løgn - og det er det egentlig også - men min karet
> præsterede en brændstoføkonomi under 0 liter / km!

Hehe . Min kørecomputer fortalte den anden dag, at den skulle bruge
216,9 liter pr 100km.


> Jeg har en mistanke om at en doven støddæmper kan have fået bilen til at
> stå lidt skævt, kan det lade sig gøre ? Man kan ikke se på bilen at det
> evt. står skævt.

Dieslen har udvidet sig i varmen. Det er mit bud.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Henrik Stidsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 20:53

Karsten Feddersen wrote on 12-07-2006 :
>> Jeg har en mistanke om at en doven støddæmper kan have fået bilen til at
>> stå lidt skævt, kan det lade sig gøre ? Man kan ikke se på bilen at det
>> evt. står skævt.

> Dieslen har udvidet sig i varmen. Det er mit bud.

Det var også min første tanke - men den "indvider" sig vel ikke i løbet
af en kilometer ?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Karsten Feddersen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Karsten Feddersen


Dato : 13-07-06 06:10

Hej

Henrik Stidsen wrote:
> Det var også min første tanke - men den "indvider" sig vel ikke i løbet
> af en kilometer ?

Nogle biler låser tankmåleren fast når bilen slukkes. Andre slukker for
tankmåleren. Hvis din låser sig fast og bilen dernæst står i solen hele
dagen, så kan det godt forekomme. Ellers er der de andre muligheder som
allerede er nævnt. Tilfældigheder i elektronikken eller at målereren er
ved at have det svært med at måle rigtig. Selvfølgelig kan en skævhed
også være medvirkende. Specielt hvis du er gået fra den ene yderlighed
til den anden.

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Ukendt (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-07-06 20:35


----- Original Message -----
From: "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk>
Newsgroups: dk.fritid.bil
Sent: Wednesday, July 12, 2006 8:07 PM
Subject: Verdens bedste brændstoftøkonomi


> Ja i tror nok det er løgn - og det er det egentlig også - men min karet
> præsterede en brændstoføkonomi under 0 liter / km!
>
> Startede bilen, kørte en lille kilometer hvorved dieselmåleren STEG hvad
> der svarer til mellem 5 og 10 liter!
>

Min BMW fik engang 10 liter mere på tankmåleren efter jeg havde kørt 3 Km
.... det er ellers IKKE og jeg mener I K K E noget der var hverdag med den


mvh.
Kim Frederiksen



Ukendt (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-07-06 22:00


"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.64b77d672deaa0d5.34878@news.hs235.dk...
> Ja i tror nok det er løgn - og det er det egentlig også - men min karet
> præsterede en brændstoføkonomi under 0 liter / km!
>
> Startede bilen, kørte en lille kilometer hvorved dieselmåleren STEG hvad
> der svarer til mellem 5 og 10 liter!
>
> Hvordan kan det lige lade sig gøre ? Den har stået på flad vej hele dagen,
> godt nok lige i solen men det burde da ikke betyde så meget (eftersom
> køreturen foregik i samme solskin).
>
> Jeg har en mistanke om at en doven støddæmper kan have fået bilen til at
> stå lidt skævt, kan det lade sig gøre ? Man kan ikke se på bilen at

Forklaringen kan nææsten kun være at armen på selve måleren sidder lidt i
klemme eller går trægt. Det er jo ikke verdens mest sindrige teknik der
bruges til at måle brændstofmængden.
http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132266.jpg

--
Tom



Henrik Stidsen (12-07-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 12-07-06 22:12

Tom was thinking very hard :
> Forklaringen kan nææsten kun være at armen på selve måleren sidder lidt i
> klemme eller går trægt. Det er jo ikke verdens mest sindrige teknik der
> bruges til at måle brændstofmængden.

Ja det kan selvfølgelig godt være, så den lige skal "igang" før den
kommer helt op. Det forklarer også hvorfor det kun er nogen gange det
sker.

> http://www.bilgalleri.dk/uploads_large/132266.jpg

En forklaring ville være dejligt ;)

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste