> dav.
>
> skal lige ha lettet hjertet efter en mega træls weekend.
>
> for et stykke tid siden sprang koblingskablet kablet på sierraen (2.0
> DOCH)
>
> 1. købte et nyt kabel hos auto-g og på med det.
> 2. det virkede ikke som det skulle. kunne ikke koble helt ud.
> 3. skilte konsol ved pedaler ad. koblingskvadrant var knækket
> (halvmåne-tandhjul til automatisk opstramning)
> 4. en ny blev monteret.... første tryk på pedalen og fjederen sprang....
> ud og købe en ny fjeder....
> 5. efter monteringen af fjederen var koblingen blevet til en rigtig stram
> "mandekobling"
> så meget at konen næsten ikke kunne koble ud.
> 6. kørte på ferie i uge 26 uden problemer....
> 7. da vi kom hjem lørdag, bakkede jeg ind....kobl. pedal i bund men nu
> kørte bilen sgu af sig selv.!!!
>
> nu fik bilen sgu alligevel lov at stå i
> næsten hele uge 27...
>
> 8. fik at vide hos ford at det enten var nålelejet eller koblingen
> 9. i fredags købte jeg en ny kobling + et nåleleje til højgearsaksel.
> 10. nålelejet havde splittet højgearsaksel af, så det kostede også en ny
> gearkasse...og så lige på en søndag...fandens!
>
> pyha...kan næsten ikke få luft nu....
>
> da jeg havde monteret en anden gearkasse her søndag kl 22.30 skulle
> kobling prøves af....
> LORTET KOBLEDE FANME IKKE ORDENTLIG UD!!!!!!
> koblingspedalen takkede over...ØV.
>
> igår skruede jeg hele kobling/bremse konsollen af ...kørte på
> ford-værksted idag.....og konstaterede at det ikke fejlede
> noget.....MEN....
> med hjælp fra ford-mekanikeren hos Østerport Auto Aalborg kom vi frem til
> at hele balladen kom fra det kabel som startede hele denne mail
> den "flinke" ekspedient hos auto-g havde givet mig et forkert....
> kappen på kablet var for lang til kablet...så kvadranten var strammet op
> hele tiden....kunne slet ikke foretage den automatiske opstramning.
>
> nyt kabel...og NU virker koblingen igen!!! - forden kører, og konen er
> glad.
>
> /Søren (9000)...
> (ta´r lige en dyb indånding, og puster laaaangsomt ud....det er aligevel
> lidt hårdt til tider, at være perlegrus-mekaniker
Prøvede noget lignende med min Peugeot 405,
Havde problemer med min kobling som gik herre stramt
1 Skiftede kablet med et nyt uoriginalt (fra Auto-G),
men det hjalp ikke, så jeg spurgte her i gruppen, og fik det "gode råd" at
det sikkert var "fingrene"
i koblingen der var blevet hårde med tiden.
2 Skiftede kobling (ny uoriginal fra Auto-G)
hjalp ikke - men kørte med det alligevel en tid, Herefter gik holderen til
tryklejet i koblingen
3 Skiftede koblingen igen (ny uoriginal fra Auto-G)
Gik selvfølgelig stadig stramt
Snakkede herefter med min daværende svoger som arbejde på et
Peugeotværksted,
han sagde at de udmærket kendte problemet, og at jeg blot skulle købe et
originalt kabel.
4 Skiftede kabel (originalt fra Peugeot 2 x pris)
Første gang jeg trådte på koblingspedalen troede jeg at kablet var hoppet
af, så let gik det !
Dvs. At koblingen aldrig havde fejlet noget, og at jeg blot skulle havde
skiftet til originalt kabel fra starten.
Nb. Det uoriginale kabel var ikke selvjusterende, og kunne derfor (hvis
koblingspunktet justeres højt)
Trykke tryklejet så langt frem at det blev smadret mod koblingen.
Og hvad kan man lære af det ?
- Køb originale reservedele
- Kør helst på autoriseret værksted
Mvh
Ole
VW Passat 1,9 TDI STC
Fjolset som stadig selv ligger og roder under bilen med uoriginale
reservedele.