sierra problemer.
Fra : Søren \(9000\)

Dato : 11-07-06 20:16

dav.

skal lige ha lettet hjertet efter en mega træls weekend.

for et stykke tid siden sprang koblingskablet kablet på sierraen (2.0 DOCH)

1. købte et nyt kabel hos auto-g og på med det.
2. det virkede ikke som det skulle. kunne ikke koble helt ud.
3. skilte konsol ved pedaler ad. koblingskvadrant var knækket
(halvmåne-tandhjul til automatisk opstramning)
4. en ny blev monteret.... første tryk på pedalen og fjederen sprang.... ud
og købe en ny fjeder....
5. efter monteringen af fjederen var koblingen blevet til en rigtig stram
"mandekobling"
så meget at konen næsten ikke kunne koble ud.
6. kørte på ferie i uge 26 uden problemer....
7. da vi kom hjem lørdag, bakkede jeg ind....kobl. pedal i bund men nu
kørte bilen sgu af sig selv.!!!

nu fik bilen sgu alligevel lov at stå i
næsten hele uge 27...

8. fik at vide hos ford at det enten var nålelejet eller koblingen
9. i fredags købte jeg en ny kobling + et nåleleje til højgearsaksel.
10. nålelejet havde splittet højgearsaksel af, så det kostede også en ny
gearkasse...og så lige på en søndag...fandens!

pyha...kan næsten ikke få luft nu....

da jeg havde monteret en anden gearkasse her søndag kl 22.30 skulle kobling
prøves af....
LORTET KOBLEDE FANME IKKE ORDENTLIG UD!!!!!!
koblingspedalen takkede over...ØV.

igår skruede jeg hele kobling/bremse konsollen af ...kørte på ford-værksted
idag.....og konstaterede at det ikke fejlede noget.....MEN....
med hjælp fra ford-mekanikeren hos Østerport Auto Aalborg kom vi frem til at
hele balladen kom fra det kabel som startede hele denne mail
den "flinke" ekspedient hos auto-g havde givet mig et forkert....
kappen på kablet var for lang til kablet...så kvadranten var strammet op
hele tiden....kunne slet ikke foretage den automatiske opstramning.

nyt kabel...og NU virker koblingen igen!!! - forden kører, og konen er glad.

/Søren (9000)...
(ta´r lige en dyb indånding, og puster laaaangsomt ud....det er aligevel
lidt hårdt til tider, at være perlegrus-mekaniker

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 21:00

"Søren (9000)" <topfield@FJERNDETTEprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (ta´r lige en dyb indånding, og puster laaaangsomt ud....det er aligevel
> lidt hårdt til tider, at være perlegrus-mekaniker

Hvis du havde skrevet lidt her i forvejen så havde du undgået at skifte
gearkassen.
Jeg har oplevet noget af det samme med min sierra. Først røg koblingskablet
og da det blev skiftet så gik koblingen utrolig stramt men den virkede. Så
en dag kunne den pludselig ikke koble ud mere og her var det også lejet ved
højgearsakslen som var pulveriseret. Nyt leje i (+kobling når den alligevel
var skilt ad) og jeg var kørende igen.....og jeg slap for at skifte
gearkasse.

--
Tom

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 11-07-06 23:43

> [...]
> leje i (+kobling når den alligevel var skilt ad) og jeg var kørende
> igen.....og jeg slap for at skifte gearkasse.

Ufatteligt. Jeg har prøvet det samme. Første gang kablet sprang monterede en
mekaniker det. Og der gik koblingen meget stramt. Men kablet sprang igen
efter 2-3 mdr. Og derefter monterede jeg selv kablet og det gik fint.
Konsolen revnede dog en gang. Og efter det gik kablet ca 1-2 gange om året.
Aner ikke hvorfor. Det sprang helt oppe ved konsolen og der var ingen
slidmærker. Men da det tog 5 min at montere gjorde jeg ikke mere.

Hvis nogen vil have et kabel har jeg et på lager. 8543

FROCs

Fra : Ole N

Dato : 12-07-06 08:44

> [...]
> (ta´r lige en dyb indånding, og puster laaaangsomt ud....det er aligevel
> lidt hårdt til tider, at være perlegrus-mekaniker

Prøvede noget lignende med min Peugeot 405,

Havde problemer med min kobling som gik herre stramt

1 Skiftede kablet med et nyt uoriginalt (fra Auto-G),

men det hjalp ikke, så jeg spurgte her i gruppen, og fik det "gode råd" at
det sikkert var "fingrene"
i koblingen der var blevet hårde med tiden.

2 Skiftede kobling (ny uoriginal fra Auto-G)

hjalp ikke - men kørte med det alligevel en tid, Herefter gik holderen til
tryklejet i koblingen

3 Skiftede koblingen igen (ny uoriginal fra Auto-G)
Gik selvfølgelig stadig stramt

Snakkede herefter med min daværende svoger som arbejde på et
Peugeotværksted,
han sagde at de udmærket kendte problemet, og at jeg blot skulle købe et
originalt kabel.

4 Skiftede kabel (originalt fra Peugeot 2 x pris)
Første gang jeg trådte på koblingspedalen troede jeg at kablet var hoppet
af, så let gik det !

Dvs. At koblingen aldrig havde fejlet noget, og at jeg blot skulle havde
skiftet til originalt kabel fra starten.

Nb. Det uoriginale kabel var ikke selvjusterende, og kunne derfor (hvis
koblingspunktet justeres højt)
Trykke tryklejet så langt frem at det blev smadret mod koblingen.

Og hvad kan man lære af det ?
- Køb originale reservedele
- Kør helst på autoriseret værksted

Mvh
Ole
VW Passat 1,9 TDI STC
Fjolset som stadig selv ligger og roder under bilen med uoriginale
reservedele.

Fra : Søren \(9000\)

Dato : 12-07-06 11:32

> [...]
> Ole
> VW Passat 1,9 TDI STC
> Fjolset som stadig selv ligger og roder under bilen med uoriginale

hej igen

man vil jo bare gøre det så godt...og så billigt som muligt...
fik en brugt gearkasse for 800,-
og til Tom...det stykke af højgearsakselen der går ind i nålelejet var helt
revet op.
måske man kunne ha slebet det af med smergel-lærred...men jeg ville ikke
risikere at skulle til hele møllen igen om 1-2 måneder..

de fleste uorginale reservedele man køber kan sagtens bruges...der er bare
nogle ind imellem som er knap så gode....men man bli´r vel klogere
engang...hehe.

og det skide kabel kostede 100,- hos auto-g...og 260,- hos ford.

så meget ballade for at spare så lidt....

/Søren (9000)

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-06 12:39

> [...]
> engang...hehe.
>
> og det skide kabel kostede 100,- hos auto-g...og 260,- hos ford.
>
> så meget ballade for at spare så lidt....

Det med lejet og hele gearkasse historien ville nok have været det samme
uanset kablet

Men hvis det kan være en trøst så havde jeg sådanne reparationer sådan ca.
hver uge eller i hvert fald et par stykker af disse hver måned i det års tid
jeg havde min DOHC med turbo....øj, den motor/bil kan absolut ikke tåle at
køre med turbo

--
Tom