"Jakob Skovgaard (slet YNQSD)" <jakob.dorte@YNQSDmail.dk> wrote in message
news:11526315280.344314006276011@dtext.news.tele.dk...
> Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> skrev:
> >> Første i Tyskland har Shell V-Power
> >>100, kan alle biler køre på dette, så
> >> længde de har banke sensor, eller
> >>er det noget man skal holde sig fra når
> >> man bare har en stadart 2,5 20V ?
> >Jo højere oktan, jo mere
> >tryk(kompresion) kan benzinen komme
> >under, før den
> >selv antænder. Så hvis man køre med
> >for lavt oktan tal, så selvantænder
> >benzinen før tid, og det er noget
> >lort. For højt oktan tal, ja så køre
> >motoren som den skal, for tændrøret
> >tænder jo benzinen på det rigtige
> >tidspunkt.
> >
> >Så der sker ikk noget ved at køre med
> >for højt oktan tal, men det er så også
> >spild af penge at købe højere oktan
> >tal end der er nødvendigt. Vil svare til
> >at købe en kran som kan løfte 10tons,
> >men du vil aldrig nogensinde komme til
> >at skulle løfte mere end 5tons, ergo
> >er det penge ud af vinduet :)
> >
> >
> >--
> >Klaus G. / Seth-Enoch
> >
> >
www.seth-enoch.dk
>
> Ahh, passer næsten, der er nu biler der har højere ydelse ved
> f.eks 98 kontra 95, f.eks Golf 4 V5 modeller, mener den først
> får sine 170 hk ved 98 oktan. Men ellers helt rigtig.
Så skulle det meget gerne stå i brugsforvirringen. Min Fabia 1.2 12v 64hk
skal køre på 95oktan, men der står ligeledes at den godt kan tygge noget
92oktan, men den vil ikke køre nær så godt. Det samme med min gamle Mi16,
den blev omstillet til at køre på 95oktan, da det blev svært at finde
98oktan i Danmark.
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk