Ny bil?
Fra : LL

Dato : 10-07-06 20:13

Vi står over for endnu en familieforøgelse... Så nu bliver det vist lidt
trang i Ibizaen, når vi bliver 2 voksne og 2 børn under 2 år (læs:
autostole, klab/barnevogne osv.) Så vi er ved at kigge os om efter noget
nyt.

Vi har kig på både Opel Zafira 1.8 fra omkring 1998-99 til omkring
125.000(fx.:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=224700097&page=1) og
Passat st.car 1.8 fra omkring 1998-99 til ca. 115.000 kr.???(fx.:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=499400279&page=1)
Hvilken er bedste køb??? Jeg hælder mest til VW, jeg er overbevist om at man
får meget "mere" bil for pengene - lavere km-stand og genneprøvet kvalitet -
men min kone vil gerne have en lidt højere bil med "bedre udsyn"(???) ála
Zafira, C-MAX osv. Jeg er da også imponeret over pladsen i Oplen - meeeen
efter min overbevisning, kan jeg godt stoppe barne og klapvogne i en
passat...

Hvad mener i kloge hoveder herinde? og kom gerne med nogle gode alternativer
i samme prisklasse/størrelse/alder... Jeg tillader mig at vælge og vrage
frit...

vh
Lenn Lauridsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 21:37

"LL" <lenn@xxx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udsyn"(???) ála Zafira, C-MAX osv. Jeg er da også imponeret over pladsen i
> Oplen - meeeen efter min overbevisning, kan jeg godt stoppe barne og

Hvis valget kun stod mellem disse to ville jeg vælge Zafiraen alene pga.
aircon.

2 små børn i en bil uden aircon. bliver ikke sjovt.

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-07-06 21:53

Trekroner formulated on mandag :
> 2 små børn i en bil uden aircon. bliver ikke sjovt.

Levende væsner i bilen uden aircon er ikke sjovt - og hvad der er endnu
mere trist er at køre rundt i >35 grader med et helt nyt aircon anlæg
DER ER DEFEKT!!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-06 21:53

Trekroner skriver:

> 2 små børn i en bil uden aircon. bliver ikke sjovt.

Sikke en omgang sludder.

Mange klarer sig fin uden A/C.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : MK

Dato : 10-07-06 22:07

> Mange klarer sig fin uden A/C.

Og mange klarer sig fint med bus eller tog - ka' vi ik' brug til noget :)
Fakte er, at har du først prøvet at have alt det lir, er det svært at
undvære...

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-06 22:23

> Sikke en omgang sludder.
>
> Mange klarer sig fin uden A/C.

Og mange klarer sig _ikke_ fint uden....

Har du små børn?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-06 05:20

Trekroner skriver:

> Har du små børn?

1 knægt på 8 måneder.

Mine forældre havde ikke aircon i deres bil da jeg var lille. Det
forhindrede da os ikke i at køre lange ture i godt vejr.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 11-07-06 10:25

> Mine forældre havde ikke aircon i deres bil da jeg var lille. Det
> forhindrede da os ikke i at køre lange ture i godt vejr.

Nå jae. Ser man sådan på det er der vel ikke mange af de teknologiske ting
vi har i dag der er særlig nødvendige. Men jeg vil sgu ikke undvære dem af
den grund.

MVH Niels

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-07-06 12:31

Fam. Olsen wrote:

> Nå jae. Ser man sådan på det er der vel ikke mange af de teknologiske
> ting vi har i dag der er særlig nødvendige.

Som f.eks. biler

> Men jeg vil sgu ikke undvære dem af den grund.

Enig.

Ebbe - der til daglig kører i bil uden A/C. Det får den næste!

Fra : Jens 4684

Dato : 10-07-06 22:49

> Sikke en omgang sludder.

Prøv du at køre en langtur med 2 unger i en bil uden aircon,
det er ikke sjovt kan jeg fortælle dig, heller ikke for børnene.

> Mange klarer sig fin uden A/C.

Ja det er nok rigtigt, men de fleste af dem har nok heller ikke små børn.

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Hov hvad er det lige jeg ser her? ? ? ?
Måtte "netbetjenten" hen og rette i sin signatur

Og nej jeg har stadigvæk ingen signatur,
jeg skriver bare mit navn i teksten!

Jens 4684

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-06 05:21

Jens 4684 skriver:

> Prøv du at køre en langtur med 2 unger i en bil uden aircon,
> det er ikke sjovt kan jeg fortælle dig, heller ikke for børnene.

Jeg har ørt mange lange ture i bil uden aircon da jeg selv var barn.

> Hov hvad er det lige jeg ser her? ? ? ?

Signaturen er kommet tilbage til den standard den har været flere år
efterhånden. Linje 4 er til "nyheder".

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-07-06 10:33

On Mon, 10 Jul 2006 22:53:02 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Sikke en omgang sludder.
>
>Mange klarer sig fin uden A/C.

Jada - og da jeg var dreng... Kørte vi på ferie - mine forældre, min
søster på 2 og mig på 8. Teltferie i Danmark, med villetelt på taget
af bilen og oppakning i bilen.

Bilen var en Fiat 127... Så der er da slet ingen grund til at skifte
den Ibiza i det hele taget.

Faktum er dog at har man først en gang haft AC i sin bil, så er det
ikke sjovt at undvære er min personlige erfaring. Specielt på motorvej
er det altså bare ekstremt generende at skulle køre med åbne vinduer -
eller med ventilationsanlægget skruet på MAX så man er ved at blive
blæst ud.

** Lars

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-07-06 10:48

> Sikke en omgang sludder.
>
> Mange klarer sig fin uden A/C.

Sikkert, men skal man alligevel købe bil, så er det for langt de fleste dumt
ikke at tage AC med, det koster jo ikke meget mere på en brugt bil.

Niels

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-06 15:45

Niels Bengaard skriver:

> Sikkert, men skal man alligevel købe bil, så er det for langt de fleste dumt
> ikke at tage AC med, det koster jo ikke meget mere på en brugt bil.

Det gør så mange andre ting heller ikke.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 11-07-06 16:30

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:
>Trekroner skriver:

>Sikke en omgang sludder.
>
>Mange klarer sig fin uden A/C.

Sikkert, men det er knagme rart, og er stærk vanedannende.

Der er i hvert fald 3 ting jeg ikke gider undværer i min bil og
det er:
1. Fjernbetjent C-lås
2. Servo Styring. Kan stadig ikke forstå hvorfor det ikke blev
opfundet samtidig med hjulet når man nu var igang )
3 Mit klima anlæg, står altid på 21°C i begge sider, rører ikke
en pind det passer sig selv.
Og lidt som outsider, fartpilot, det er nu rart at undgå trætte
fødder.
Og endnu en outsider, navigation

Om et par år, finder jeg nok på et par punkter mere.

Og ja, jeg har mange gange taget turen sydpå i biler både med og
ud AC med temperaturer over 40°C i skyggen, og ferierne har
været lige gode, men der har været stor forskel på hvor
behageligt man er kommet frem.

Det eneste man skal være opmærksom på ved AC, ud over træk i
nakken, er det kan være en omkostningstung affærer at have med
at gører, når det går i ged.

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 10-07-06 22:25

Trekroner wrote:

> Hvis valget kun stod mellem disse to ville jeg vælge Zafiraen alene pga.
> aircon.
>
> 2 små børn i en bil uden aircon. bliver ikke sjovt.

Jeg er nu vokset op uden AC i mine forældres biler. :) Danmark -
Norditalien i en sort Fiat Tipo uden AC er varmt kan jeg hilse og sige.

Men idag ville jeg heller ikke undvære AC hvis jeg skulle til udlandet
på ferie. I løbet af et par år kan man hurtigt tjene sit AC anlæg hjem
igen med alle de penge man sparer på drikkevarer. :)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-06 23:22

"Trekroner" <xx> skrev i en meddelelse
> "LL" <lenn@xxx.dk> skrev i en meddelelse

> 2 små børn i en bil uden aircon. bliver ikke sjovt.

Garbage, man har i årtier klaret sig uden, også med små børn med på ferie
sydpå. Det er et sprgs. om omtanke og vand, væske etc. . + Et AC. som holder
op med at virke, hva' gavn har man af det? ;). Den gl. Zafira har nogle
dårlige ratings i NCAP.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 11:26

> Garbage, man har i årtier klaret sig uden, også med små børn med på ferie
> sydpå. Det er et sprgs. om omtanke og vand, væske etc. .

Sikkert - og dengang _jeg_ var dreng bla bla bla....

Men det ændrer ikke ved det faktum at turen bliver bedre _med_ AC. Hvor
sjovt er det at sidde i en 30-35 grader bil en hel dag? Ikke kun for
børnene, men også for den der skal føre bilen og dermed være på dupperne
hele tiden.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-07-06 17:15

> [...]

> sjovt er det at sidde i en 30-35 grader bil en hel dag? Ikke kun for
> børnene, men også for den der skal føre bilen og dermed være på dupperne

Man sidder heller ikke hele dagen, for chaufførens led og muskler får nedsat
reaktion pga. fikseringen i samme stilling. Så de skal ud og motioneres med
mellemrum. Det kan den mangl. AC. hjælpe med til at huske på ;)).

Fra : Brian

Dato : 11-07-06 20:25

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> [...]
> nedsat reaktion pga. fikseringen i samme stilling. Så de skal ud og
> motioneres med mellemrum. Det kan den mangl. AC. hjælpe med til at

Det hjælper da ikke at stå ud af bilen, temperaturen er da cirka den samme.

Du har så ikke AC/klima i Octaviaen ?

/Brian

Fra : LL

Dato : 11-07-06 18:45

> Hvis valget kun stod mellem disse to ville jeg vælge Zafiraen alene pga.
> aircon.
>
> 2 små børn i en bil uden aircon. bliver ikke sjovt.

Hvis nu vi ser bort fra udstyr - specielt AC - hvilken er er så at
foretrække?
LL

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-07-06 18:51

> Hvis nu vi ser bort fra udstyr - specielt AC - hvilken er er så at
> foretrække?
> LL

Så ville jeg sige at en Opel der har kørt 274.000 km nok ikke vil være
førstevalg, ej heller selv om den har AC.

Niels

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-07-06 11:50

"LL" <lenn@xxx.dk> wrote in message
> [...]
man
> får meget "mere" bil for pengene - lavere km-stand og genneprøvet

Hm, de jeg kjenner som har (eller har hatt) Passat fra den periode er nok
ikke enige om det med kvalitet...

--
Michael Nielsen
1991 Mercedes-Benz W140 400 SE

www.mercefreaken.com

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-07-06 06:44

Hej

LL wrote:
> Hvad mener i kloge hoveder herinde? og kom gerne med nogle gode alternativer
> i samme prisklasse/størrelse/alder... Jeg tillader mig at vælge og vrage
> frit...

Som du allerede har fundet ud af, så er der vældig diskussion om AC
eller ikke AC. Hver gang nogen spørger mig om en brugt bil og hvad de
skal se efter så hedder det AC/klima som det første når det drejer sig
om en børnefamilie. Jeg er nu på min tredje bil med AC og netop da vores
drenge var 0 og 1½ år skiftede vi til en bil med AC. Jeg kunne ikke
drømme om at få en bil uden. Og nej. Man bliver ikke syg af at køre med
AC. Det er en skrøne som folk uden AC har opfundet. Så så snart nogen
siger: "Det behøver man ikke", så er det bare rønnebærene der er sure.

Når du nævner Passat, så er listen jo lang: Mondeo, C5, 406, 626,
Vectra, Carina/Avensis. Nu er der sikkert en der smide en Octavia på
bordet, men den er nu alligevel en klasse mindre.

Overfor Zafira finder du nok kun Scenic og Espace som alternativer.

Jeg savner dog en enkelt oplysning. Stopper i efter de to børn eller
skal der måske en tredje til indenfor den næste bils ejerperiode?

I skal måske også overveje hvor ofte i faktisk har _brug_ for så stor en
bil. Er det to gange om året, så kunne en lidt nyere og mindre bil
(Astra/Focus (faktisk stor)/307) + en Brenderup måske være løsningen. Vi
kunne i hvert fald i vores gamle Fiesta + trailer have mere med end
vores venners Mondeo stc uanset hvad.

Nu ved jeg heller ikke om i har pengene eller skal låne, men en Astra
Classic fra ny kan fås til under 200.000 og når en bil er splinterny kan
man låne til sådan en i op til 10 år. En brugtvogn kan normalt lånes i
10 år minus bilens alder. Din foreslåede Passat var jo allerede 9 år
gammel.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-07-06 15:54

Karsten Feddersen skriver:

> Man bliver ikke syg af at køre med
> AC. Det er en skrøne som folk uden AC har opfundet.

Nix, det er noget dem der er startet med SC uden at tænke sig om har
oplevet.

> Så så snart nogen
> siger: "Det behøver man ikke", så er det bare rønnebærene der er sure.

Når jeg skriver "det behøves man ikke", har det intet med rønnebær at
gøre, da jeg selv har AC i min bil.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-07-06 19:15

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Når jeg skriver "det behøves man ikke", har det intet med rønnebær at
> gøre, da jeg selv har AC i min bil.

Hehe - jeg kunne slet ikke huske, at du havde formuleret det på den måde
og det var heller slet ikke nogen hentydning til dig eller dit indlæg.

Det var en generalisering af alle dem som jeg af og til snakker med som
ikke har ac/klima, men som ved alt om det. Gransker jeg min hjerne, så
tror jeg ikke, at jeg kan komme i tanke om nogen som ikke har AC som har
sagt: "Det _skal_ jeg bare have næste gang". De siger stort set
allesammen: "Det har jeg ikke brug for - desuden bliver man bare syg af
det".

Fra : LL

Dato : 12-07-06 17:33

Mange tak for svaret - det var dét jeg eftersøgte...

LL