Peugeot 407 SW 2.0 HDI aut.
Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-07-06 10:23

Halløjsa,

Er der nogen herinde der har sådan en - og som har noget interessant
at berette om den?

Jeg funderer lidt på at købe en 407 SW 2.0 HDi FAP med 6 trins
TripTronic automatgear. Den har fået ret så pæne anmeldelser som jeg
læser det når man umiddelbart er OK med at bagsædepladsen er lidt
ringe. Vi er to voksne der skal køre i den.

Vi kører cirka 200 km dagligt, 70% motorvej, 20% landevej og 10%
blandet bykørsel (mest København).

Trækker den godt på motorvej? Jeg kører ikke voldsomt "energisk", men
den skulle gerne kunne cruise 130 og stadig have lidt overskud til at
overhale med på motorvejen - og kraft til at overhale bare nogenlunde
hurtigt på de lange 90 km/t landeveje vi har i det svenske når man
kommer bag en der syntes at 70-80 km/t er nok. Kører i en 193 hk's BMW
530dA touring i dag og den har rigeligt med træk - og jeg forventer
selvsagt ikke det samme af en 2.0 HDi - men vil gerne have at den ikke
er aldeles død hvad acceleration angår ved motorvejshastighed.

Og er der ellers noget at bemærke? Jeg syntes ikke rigtig jeg har
kunnet finde noget omkring at den skulle være specielt fejl eller
mangelfuld.

Jeg er bekendt med franske bilers ry og hvad der ellers kan siges
generelt om franske mærker - men har med fin tilfredshed haft både
Peugeot og Citroën tidligere.

** Lars

Fra : Nicolaj C

Dato : 10-07-06 10:54

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er bekendt med franske bilers ry og hvad der ellers kan siges
> generelt om franske mærker - men har med fin tilfredshed haft både

Jeg havde en 407 2.0hdi for nyligt for lejebil i UK. Jeg troede det var en
1,6 og var godt tilfreds. Indtil jeg fik læst og så at det faktisk var en
2.0 Så var jeg knap så imponeret - men den var da ok. Den var dog med
manuelt gear.
Tankmåleren var defekt.
Den havde sunlight eller hvad det hedder. Det ville jeg ikke betale ekstra
for. Det er meget mørkt glas, men gør bilen meget varm selv om man kan rulle
et elektrisk dækken hen over. Og hvad er så pointen ?
Nu ved jeg hvorfor de har lavet en oplukbar glasrude i baggøren. Den dør er
ekstermt tung at få op og i. Men sikkert meget sikker.
Jeg synes 407 er meget stram i fjedrene i.f.t. 406. Men det er nok en
smagssag. Men ikke særlig fransk.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-07-06 11:27

On Mon, 10 Jul 2006 11:53:38 +0200, "Nicolaj C"
<nic@FJERNDETTEMEDSTORTevents.dk> wrote:

> [...]
>1,6 og var godt tilfreds. Indtil jeg fik læst og så at det faktisk var en
>2.0 Så var jeg knap så imponeret - men den var da ok. Den var dog med

Hmmm.. Jeg er jo nødt til at rulle en tur i en og se hvordan den
"føles".

>Tankmåleren var defekt.

Heh.. Ja og se det er netop charmen ved en ny bil - så koster det 0,00
kroner udover tiden at få det lavet

>Den havde sunlight eller hvad det hedder. Det ville jeg ikke betale ekstra
>for. Det er meget mørkt glas, men gør bilen meget varm selv om man kan rulle
>et elektrisk dækken hen over. Og hvad er så pointen ?

Det er standard - i det mindste i den udgave de svenske forhandlere
sælger. Bliver det for meget? Jeg har et almindeligt soltag i tonet
glas i dag og det syntes jeg giver et godt lys i kabinen.

>Nu ved jeg hvorfor de har lavet en oplukbar glasrude i baggøren. Den dør er
>ekstermt tung at få op og i. Men sikkert meget sikker.

Når man først har vænnet sig til at den er der er den rigtig smart
hvis man lige skal have småting om bag i bilen. Vi bruger den faktisk
en del - den der er i BMW'en.

>Jeg synes 407 er meget stram i fjedrene i.f.t. 406. Men det er nok en
>smagssag. Men ikke særlig fransk.

Ja OK. Må ud og rulle lidt i en og se hvordan den er.

Tak for dine kommentarer!

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 10-07-06 16:16

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev:

>Hmmm.. Jeg er jo nødt til at rulle en
> [...]

Når du så er ude og rulle, så synes jeg du skal smutte over til
en Skoda forhandler, og prøve en Octavia 2,0 TDI med DSG gear,
så tror jeg hurtigt du får afleveret den Peug tilbage til
forhandleren igen.
Prøvede selv en 2,0 HDI for noget tid siden, og synes på ingen
måder den føles kraftig. Endvidere synes jeg pladsen er elendig
i en så stor bil. Bagsædet minder mest om pladsen i en Golf 4.
Bagerummet er ligeledes meget lille.
Samlekvaliteten er kun til OK.

Jeg synes Skodaen på alle måder slår Peug'en, meget bedre
samlet, motoren virker krafigere (støjer dog lidt mere), DSG
gearkassen slår alt hvad jeg har prøvet af aut gearkasser.
Masser af plads og alt i udstyr. Det største minus er nok at gå
fra BMV til Skoda

PS kører forrsten selv rundt i min anden Octavia, og ved sidste
bilskifte for ca 4 mdr siden, kunne jeg ikke finde noget reelt
alternativ til Skoda.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-07-06 19:14

On 10 Jul 2006 15:15:41 GMT, Jakob Skovgaard
<jakob.dorte@X5ZPDmail.dk> (slet X5ZPD) wrote:

> [...]
>en Skoda forhandler, og prøve en Octavia 2,0 TDI med DSG gear,
>så tror jeg hurtigt du får afleveret den Peug tilbage til

Av-ja... Ikke en helt dum idé faktisk!

>Prøvede selv en 2,0 HDI for noget tid siden, og synes på ingen
>måder den føles kraftig.

Nej OK - det har altså betydning syntes jeg. Ikke at jeg fyrer den af
max hele tiden, men det er altså et stort plus at bilen kan flytte sig
bare nogenlunde hvis man finder det brugbart.

>Jeg synes Skodaen på alle måder slår Peug'en, meget bedre
>samlet, motoren virker krafigere (støjer dog lidt mere), DSG
>gearkassen slår alt hvad jeg har prøvet af aut gearkasser.
>Masser af plads og alt i udstyr.

Ja jeg har lige siddet og luret på specs mm og det ser absolut ikke ud
til at være et dårligt forslag. Det er noteret, bemærket og jeg
snupper en tur i en 2.0 TDI DSG og får syn for sagen!

>Det største minus er nok at gå fra BMV til Skoda

Hehe.. Hvis det er alt så klarer jeg det. BMW'en er skam sjov,
baghjulstrækket er til tider rigtig nice - men så er den altså heller
ikke mere fantastisk. Jeg syntes blot den er dyr i drift - og i høj
grad vedligehold (og så kunne jeg blot også godt tænke mig ny bil).

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 10-07-06 19:59

> [...]
>jeg det. BMW'en er skam sjov,
>baghjulstrækket er til tider
>rigtig nice - men så er den altså heller

Tror ikke du vil fortryde at bruge lidt tid på sådan en Tjekke,
jeg er i hvert fald rigtig glad for min.

Lige en lille sidebemærkning, bor du i Sverige, eller har jeg
misforstået et eller andet, for så får du jo den til en yderst
rimelig pris.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-07-06 20:33

On 10 Jul 2006 18:58:45 GMT, Jakob Skovgaard
<jakob.dorte@L8YHNmail.dk> (slet L8YHN) wrote:

>Tror ikke du vil fortryde at bruge lidt tid på sådan en Tjekke,
>jeg er i hvert fald rigtig glad for min.

Jeps-ja.. Det er altid værd at bruge tid på at prøvekøre lidt bil

Og jeg havde faktisk "glemt" den i min søgning på dieselbiler med
automatgear der opfylder Euro2005 forureningsnormen (første fordi
diesel kører godt og relativt økonomisk, automatgear fordi jeg ikke
gider file kobling når bilen nu kan selv, sidste betyde reduceret
vægafgift + 6000 i tilskud når man køber bilen).

>Lige en lille sidebemærkning, bor du i Sverige, eller har jeg
>misforstået et eller andet, for så får du jo den til en yderst
>rimelig pris.

Jeps - jeg bor i Sverige... Og jeg kan godt se at det ser ud til
at man faktisk får rigtig meget for pengene i den.

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 10-07-06 21:03

>Jeps - jeg bor i Sverige... Og
>jeg kan godt se at det ser ud til
>at man faktisk får rigtig meget
>for pengene i den.
>
>** Lars

Nå men så bliver muligheder jo mange, uden at kende dit
bilbudget. Men tjek også følgende ud:

-Der kommer en Octavia RS TDI her i efteråret, med 170
diselheste, ved blot ikke om den kommer med DSG.

-Seat Altea fås både med 140 hk (fåes med DSG)og 170 hk (fåes
vist ikke med DSG her i DK, men måske anderledes i S), har samme
kabinemål, undervogn, drivlinie, og platform som octaviaen, blot
mindre bagerum. Frisk design, kender en som har en, det er en
140 hk med DSG, der er chippet til 177 HK, den rykker rigtig
vild.

Du kommer nok heller ikke helt uden om Passat 2,0 TDI, lidt
dyere, størrer og designet kan diskuteres, men jeg synes nu den
er fed.

Men fortæl endeligt videre herinde, når du finder ud af noget
mere.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-07-06 08:00

On 10 Jul 2006 20:02:47 GMT, Jakob Skovgaard
<jakob.dorte@MYLB2mail.dk> (slet MYLB2) wrote:

>Nå men så bliver muligheder jo mange, uden at kende dit
>bilbudget. Men tjek også følgende ud:

Jaeh - umiddelbart hedder det absolut max 300.000 sek efter en ny bil,
gerne tættere på 250.000 sek. Den skal kunne tygge nogen kilometer
uden at man bliver træt af at køre i den og fruen skal helst kunne
sove på turen til København om morgenen

> [...]
>mindre bagerum. Frisk design, kender en som har en, det er en
>140 hk med DSG, der er chippet til 177 HK, den rykker rigtig

Jeg syntes ikke specielt godt om designet må jeg indrømme, men elle
udmærket forslag. Kunne ikke drømme om at chippe en fabriksny bil - de
sælger dem med 2-3 års fuld garanti uden km-begrænsning, men det
fordrer bestemt at man ikke piller ved motorstyringen.

135-140 hk er umiddelbart også tilstrækkeligt tror jeg, og bliver det
for kedeligt må jeg jo spare lidt op og købe en ny BMW 330d der smider
231 hk i asfalten.... Men det må blive en dag når vi er flyttet
lidt tættere på arbejde igen - jeg syntes det bliver for dyrt at
pendle i den slags sjov. Så man må lade sig nøje, og så har vi altid
vores underholdende 406 coupé 3.0 til hyggeturene....

>Du kommer nok heller ikke helt uden om Passat 2,0 TDI, lidt
>dyere, størrer og designet kan diskuteres, men jeg synes nu den
>er fed.

Enig, den er rigtig fed og jeg kan nu også rigtig godt li' designet på
den. Men en 2.0 TDI DSG starter på 276.000 sek i ComfortLine hvor en
Octavia Combi 2.0 TDI DSG ligger på 229.400 sek i Elegance udgaven.
Hvis jeg så putter elstole med hukommelse, læderstue, navigation og
Xenon lygter i Octaviaen er jeg på 270.900 sek og en sjat over 300.000
i Passat'en.

Så ved jeg godt at Passat'en er større og rigtig nice, men det bliver
hurtig temmelig mange penge og jeg tror ikke den har 30.000+ kroner
mere køreglæde/komfort med samme motor som Octavia'en (?).

>Men fortæl endeligt videre herinde, når du finder ud af noget
>mere.

Skal jeg nok Nu vil jeg få tiltusket mig en prøvetur i 407'en og
Octavia'en først og så tage den derfra.

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 11-07-06 08:37

> [...]
> hurtig temmelig mange penge og jeg tror ikke den har 30.000+ kroner
> mere køreglæde/komfort med samme motor som Octavia'en (?).

Øv bliver sgu helt misundelig, har lige en kammerat som har købt en Passat
2,0 TDI, han har måtte slippe lidt over 400 Dkr, for sin slæde herhjemme,
så her er pris forskellen væsentlig højere.

Om bilen er 30000 skr mere værd, har jeg lidt svært ved at vurdere, men hvis
man sætter det op mod hinanden ser det nok således ud:

Octavia
Passat

Køreegenskaber lille +(samme undervogn, vejer mindre)
(lækkert styretøj)
Størrelse - (rigtig god for klassen men.....)
+ (er bare et nummer større, især i stc udgaven)
Finish + (nok den bedste i klassen, bedre en
golf) + (Generelt god, men der er også små helligdage)
Design +/= Pæn uden på nogen måder at vække
opsigt +/- (Hader eller elsker, synes nu bedre om den gamle)
Motor/Drivlinie + God trækkraft, snakker lidt under acc
+ Er jo samme motor/gearkasse, men vejer mere/bruger mere
Kabinestøj + Ingen motorstøj ved konstant fart, næsten
+ Tjaa det samme, måske en kende mere tyst
næsten ingen dækstøj, og meget lidt
vindstøj
Udstyr + I Elegance udgaven, er der stort set
alt. = Kender ikke lige udgangspunkterne i S, men herhjemme koster
det hurtigt kassen
Økonomi ++ Utrolig let at sælge, kørte rigtig billigt
i min =/+ Fin afskrivning, men høj købspris = Høj værditab
forrige Octavia
Prestige -/= Er jo stadig en Skoda, men folk er
ved at + Men er stadig ikke en Audi
få øjene op for mærket.
Komfort +Nok klassens bedste sæder,
+ Mener det er de samme stole
store støtter perfekt

Endeligt, nu kender jeg ikke til det eksakte udstyr på O2'eren i S, men hvis
du vælger Navi (MFD2) - hvilket du roligt kan gøre, den spiller max, så husk
for gudt skyld at få det store infomationsdisplay
i mindten af instrumentgruppen (FIS), det har jeg ikke, og ærger mig gul og
grøn over jeg det.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-07-06 09:44

On Tue, 11 Jul 2006 09:37:04 +0200, in dk.fritid.bil you wrote:

>Øv bliver sgu helt misundelig, har lige en kammerat som har købt en Passat
>2,0 TDI, han har måtte slippe lidt over 400 Dkr, for sin slæde herhjemme,
>så her er pris forskellen væsentlig højere.

Jaeh - det er rigtig nok. Prisen i DK bliver jo tillagt 180% så for
hver krone den er dyrere koster den næsten tre kroner mere i DK.

>Om bilen er 30000 skr mere værd, har jeg lidt svært ved at vurdere, men hvis
>man sætter det op mod hinanden ser det nok således ud:

Meget fin liste - den blev dog lidt hakket i min newsreader. Men som
jeg forstår den er jeg enig. Og så kan man jo selv prioitere hvad der
har betydning for mig.

> [...]
> (lækkert styretøj)
>Størrelse - (rigtig god for klassen men.....)
>+ (er bare et nummer større, især i stc udgaven)

Størrelsen på Octaviaen passer mig nu godt. Væsentligt er miløjet
omkring forsæderne er lækkert - og væsentligt er at det er en stc så
jeg kan have lidt sager + hunde med engang imellem.

>Design +/= Pæn uden på nogen måder at vække
>opsigt +/- (Hader eller elsker, synes nu bedre om den gamle)

Ja, jeg syntes Octavia er pæn og neutral. Kiggede også lidt på den nye
Golf+ men jeg syntes den ser lidt for MPV agtig ud.

>Motor/Drivlinie + God trækkraft, snakker lidt under acc
>+ Er jo samme motor/gearkasse, men vejer mere/bruger mere

Det er i min bog ikke et minus at man kan høre den når den acc... Bare
den kan cruise også uden generede lyd i kabionen.

>Udstyr + I Elegance udgaven, er der stort set
>alt. = Kender ikke lige udgangspunkterne i S, men herhjemme koster
>det hurtigt kassen

Det er nok det samme. Fx koster Navi til Passaten omkring 10.000
kroner mere end det gør til Octavia'en?!

> [...]
>for gudt skyld at få det store infomationsdisplay
>i mindten af instrumentgruppen (FIS), det har jeg ikke, og ærger mig gul og

Ah - ja det er standard i Elegance i S, display'et altså. Og det ser
ret nice ud faktisk, den måde at det spiller sammen med Navi'en.

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 11-07-06 14:34

>Det er i min bog ikke et minus at man
>kan høre den når den acc... Bare
>den kan cruise også uden generede lyd i kabionen.

Helt enig, nu er jeg kun selv ejer af en 1,9 TDI (der faktisk
er
kendt for at snerre), men når den har opnået marchhastighed,
er
motorlyden helt væk, hvilket gør den til en behagelig rejse
makker. Den mest generende lyd er en svag hvilsen omkring
sidespejlene (130 km/t), men sådanne ting kan man jo høre når
resten af bilen er rigtig godt støjdæmpet.
Synes også det er dejligt at de har fået styr på dækstøjen,
har
meget lidt dækstøj selvom jeg kører på 17" dæk, hvilket ikke
var
tilfældet i den gamle generation.

>Det er nok det samme. Fx koster Navi
>til Passaten omkring 10.000
>kroner mere end det gør til
>Octavia'en?!

Kan heller ikke forstå den store prisforskel mellem de to
MFD2'erm men der er nu lidt forskel.
Til Octavien fåes stadig kun som den gamle udgave med CD-rom
drev, til passaten fåes DVD-udgaven. Dette gør dog ikke du kan
se film, men kun at hele EU fåes på en DVD helt ned til
husnummer niveau. I CD-udgaven skal du skifte kort når du
krydser grænser. Dog ligger hele skandinavien på en skive. Ved
investering i en MFD'er skal man dog også lige medregne prisen
til enten en CD-veksler/DVD-veksler/phatbox/ipod interface, da
man ellers kun kan høre radio under navigering.
Det fede ved MFD'erne er man kan opgradere helt vildt, f.eks
hvad med en DVB-T tuner???

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-07-06 15:20

On 11 Jul 2006 13:33:40 GMT, Jakob Skovgaard
<jakob.dorte@VSOH6mail.dk> (slet VSOH6) wrote:

> [...]
>husnummer niveau. I CD-udgaven skal du skifte kort når du
>krydser grænser. Dog ligger hele skandinavien på en skive.

Ja OK.. Det lyder lidt som i BMW'en i dag - den kører også på CD'er og
det er fint da jeg som regel blot skal finde vej i Danmark og Sverige!

Kan den finde ud af at guide på "alle veje"? Navien i min BMW kan
finde på at sige "you are not on a digitized road" - mest i mindre
byer/på landet. Og så kan man godt se ruten på kortet, men stemme og
højre/venstre/osv navitegn er der ikke så man skal følge med på kortet
- det er imo ret irriterende! Og der er ikke lige nogen logisk grund
til at den skulle opføre sig sådan.

>investering i en MFD'er skal man dog også lige medregne prisen
>til enten en CD-veksler/DVD-veksler/phatbox/ipod interface, da
>man ellers kun kan høre radio under navigering.

Ah.. God pointe! Findes der et fornuftigt iPOD interface til den?

>Det fede ved MFD'erne er man kan opgradere helt vildt, f.eks
>hvad med en DVB-T tuner???

Cool feature. Hvordan har den det med at vise videobillede under
kørsel - ved du det?

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 11-07-06 15:46

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev:
>Ja OK.. Det lyder lidt som i
>BMW'en i dag - den kører også på CD'er og
> [...]

Kortmateriellet til Blaupunkts MFD2'er bliver leveret af
Teleatlas, og der er selv den mindste grussti på. Har aldrig
oplevet noget lignende på MFD'er, Der viser bare vej, både i
Land og by.

>Ah.. God pointe! Findes der et
>fornuftigt iPOD interface til den?

Har ikke selv prøvet det, men dette burde vist virke
http://www.ipodyourcar.dk/icelink/icelink_valg.asp?bvalg=Skoda

>Cool feature. Hvordan har den det
>med at vise videobillede under
>kørsel - ved du det?

Der er jo en lovmæssig regel der siger at videobilleder ikke må
vises ved kørsel. Men der findes vist videointerfaces hvor gala
siganlet (hastighedssignalet) til mfd'en kan afbrydes vha en
kontakt, således man kan se billerne på skærmen. Dog kan man
altid se billerne på eksterne skærme, f.eks i nakkestøtterne.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 11-07-06 20:30

On 11 Jul 2006 14:46:25 GMT, Jakob Skovgaard
<jakob.dorte@53XGAmail.dk> (slet 53XGA) wrote:

>Kortmateriellet til Blaupunkts MFD2'er bliver leveret af
>Teleatlas, og der er selv den mindste grussti på. Har aldrig
>oplevet noget lignende på MFD'er, Der viser bare vej, både i
>Land og by.

Ja det er også det underlige med navi'en i BMW - vejene/stierne er
godt nok på kortet så du kan følge dem - og den tegner ruten op så du
kan se hvad vej. Men højre/venstre/guide logikken slås fra.

> [...]
>siganlet (hastighedssignalet) til mfd'en kan afbrydes vha en
>kontakt, således man kan se billerne på skærmen.

Ja OK.. Det var naturligvis også rent teoretisk i fald forsæde
passageren ønskede at se TV...

** Lars

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 12-07-06 14:20

>Ja OK.. Det var naturligvis også rent teoretisk i fald forsæde
>passageren ønskede at se TV...
>
>** Lars

Det kunne han jo aldrig finde på............

Men næsten alt kan lade sig gører med sådan en fætter, hvis det
ikke findes org, så findes det i hvert fald på ebay.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 11-07-06 15:48

>Ah.. God pointe! Findes der et
>fornuftigt iPOD interface til den?

Du kan forresten læse lidt mere her 2/3 nede på siden:
http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=112439

Fra : MK

Dato : 16-07-06 15:43

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Ja OK.. Det lyder lidt som i BMW'en i dag - den kører også på CD'er og
> det er fint da jeg som regel blot skal finde vej i Danmark og Sverige!

Min '03 BMW 530 touring steptronic har DVD navigation.
Hele Europa på een skive

Den kan du iøvrigt købe, idet den er til salg - kørt ca. 120.000 km.
Du kan da ikke klare dig med en Pøsjo eller Skoda, mand !

Fra : MK

Dato : 16-07-06 15:56

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Den kan du iøvrigt købe, idet den er til salg - kørt ca. 120.000 km.
> Du kan da ikke klare dig med en Pøsjo eller Skoda, mand !

Dét var så for sent, kan jeg læse - gosh...