"Lars Hansen" <Lars.oeland@inet.uni2.danmark> wrote in message
news:Owdrg.89$ev6.87@news.get2net.dk...
> Hej i gruppen
>
> Kæresten og jeg overvejer at skifte den gamle Kia Sephia 97´er ud til en
> noget større og helt ny karet.
> I den forbindelse tænker jeg lidt i camper-baner i stedet for at give en
> hel del mere for ét sæde mere og ingen hævetag og køkken.
Fornuftigt - de danske afgiftsregler er for viderekomne.
Andre vil helt sikkert sige noget andet - "rønnebærrene er sure...".
> Hvad er ulemperne ved at købe bilen som camper????????
> Vægtafgift, forsikring osv. osv. osv........
Forsikringsmæssigt kan du være heldig at slippe lidt billigere med en
autocamperforsikring, end du ville kunne med en normal hvidplade. Ellers
er eneste økonomiske forskel at du slipper med 60% afgift i stedet for
180%.
Måske kan der være noget med at de er vejet op, men det er jo ikke meget
anderledes end gulpladebiler der vejes op for at komme væk fra 30%-afgift
og nøjes med 30tkr punktafgift (eller hvad det nu hedder).
Du må svjv ikke ændre ved sædekonfigurationen i bilen - du må altså ikke
pille et sæde ud/sætte et ekstra sæde ind.
Typisk er der fjernet et sæde og det er erstattet med et køkken, ellers
ingen decideret synlige ændringer.
Hævetaget er imo ret pænt lavet på nogen modeller og mindre pænt på
andre...
Du skal altid medbringe campingudstyr - dvs. frisk vand, gas, madrasser,
dyner, sengelinned og måske endda nathue hvis du er rigtig heldig
. Her
er Spejdersport hvis et godt sted at kigge forbi, for de har vist en del
"light" udstyr - f.eks. oppustelige madrasser, der ikke fylder noget når
luften er taget af dem osv...
Genssalgssprisen kan man jo kun spå om - men umiddelbart må man forvente
at markedet er mindst ligeså godt som de normale hvidplader... måske
"hullet" bliver lukket en dag og så vil der blive efterspørgsel og gode
muligheder for en god handel...
> (Spurgt på en anden måde, hvorfor ser man så få af dem?)
Når jeg kigger rundt ser jeg da klart flere af camperversionerne end de
normale hvidplader?!
Altså enten er "kassebilen" på gule plader eller også er den på hvide med
hævetag og køkken.
Derudover er det jo stadig noget af en afskrivning ift at købe en
stationcar - så alle har nok ikke lige råd.
Og så er der jo ikke meget skriveri om det rundt omkring - f.eks. troede
jeg for et par år siden at "hullet" var lukket, så det ikke kunne lade sig
gøre at få "camperversioner" mere - men sådan er det jo ikke lige frem.
Måske hvidpladeafgiften en dag sænkes - selv om det ikke tyder på det ud
fra de udtalelser der kommer fra relevante ministerium.
> Ydermere et lille bonusspørgsmål. Hvilke biler udover "Chrysler
> Voyager", "Ford Galaxy", "VW Sharan" og "Kia Carnival" kunne man tage ud
> og kigge på??
Peugeout 807
Citroen C8
Mercedes Viano MarcoPolo og VW California (ved ikke om den hedder det
mere) - som er en del tættere på en rigtig autocamper, f.eks er væggene
isoleret.
For ikke at tale om 4x4, som også laves med hævetag for at komme lidt af
afgiften til livs.
Helt alternativt kan du finde en stor amerikaner quadrocab
pickup/mandskabsvogn, hvor der er _rigeligt_ plads til tre på forsædet,
stort bagagerum (der hvor anden sæderække normalt er i mandskabsvognen)
samt lad som evt. kan overdækkes
/Jens Ulrik