Ang. produktansvar
Fra : Christopher Stein

Dato : 05-07-06 13:29

Jeg er lige faldet over denne side:

http://debat.jubii.dk/archive/index.php?t-249393.html

der står bl.a. "

MEN nu havde jeg nær smadret både bilen og mig selv .:ad!:
Hjullejeren i højre baghjul sprang simpelthen i tusind stumper og
stykker, og så blokerede baghjulet.
Når man så kommer kørende på motorvejen med 120 og det gir' et
ordentligt brag og bilen svinger både til den ene og anden side, så får
man sgu et chok...:shock:
Heldigvis havde de lige gravet i grøften, så jeg kunne bremse bilen fast
i det bløde lige inden den ramte med snuden nede i grøften...

"

Jeg søgte i den forbindelse på "produktansvar" på google of gik denne side:

http://www.if.dk/web/dk/commercial.nsf/noframes/14FED8B7570FF4F7C1256F23003317FC

"
Produktansvar
Når en virksomhed sender en vare på markedet - uanset om virksomheden er
producent, grossist eller andet mellemled - kan den blive gjort
erstatningsansvarlig, hvis der er fejl på produktet, og det derfor
skader personer eller deres ting. Erstatningskrav i denne forbindelse
kan være meget store.

Eksempel:
Et glas eksploderer i hænderne på en forbruger som følge af
spænding i glasset. Forbrugeren får herved alvorlige kvæstelser i den
ene hånd. Produktansvarsforsikringen dækker skaden og naturligvis også
tøjet, hvis det bliver ødelagt af samme grund.

"

Ville en sådan forsikring ikke dække i tilfælde af at det var gået helt
galt?
- Den vil nok ikke dække det at produktet er gået i stykker før tid, men
hvis det var gået helt galt og der skete person/tingskade - ville en
sådan forsikring ikke gå ind og udbetale erstatning til skadeslidte?