Første gangs køber til bil, suk.
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 05-07-06 13:20

Kan næsten tænke mig til dette spørgsmål har været oppe og vende et par
gange, men efter hvad jeg også har kunnet læse mig til så har alka
dumpet priserne på forsikringen, så måske det har ændret sig.. så vi
prøver :)

Anyways, så har jeg endelig fået et job som efterladere mig med 2500
ekstra om månenden og med en ny bil skulle der gerne komme et ekstra job
på banen og så taler vi noget højere beløb, anyways så skulle de gerne
gå til en bil :D. Hvis banken ellers går med til det, tænkte jeg på at
låne 30-40k(hvis banken går med til det :D), som så giver mig 20-30k til
en bil og 10k til forsikring.

Men for at dele mine spørgsmål lidt op.

Hvordan fungere det??
Når jeg går ud til en privat eller forhandler, ser på en bil og hey den
kunne jeg egenligt godt tænke mig, hvordan tager man den så derefter.
Der skal vel bestilles forsikring til den, men hvad med nummerpladen,
følger den bilen og skal jeg så ind på politi gården og have den
omregisteret til mit navn eller hvordan? Og hvad nu hvis der ikke er
nogen nummerplade, hvilke udgifter er der så tale om ekstra der?.
Er helt på bar bund, så et par gode svar... eller en hjemme side som kan
skære det ud i pap i forståeligt sprog, så ville jeg være glad :).

Hvilke udgifter er der til bilen om året?, foruden benzin, forsikring og
evt. skader, er der så andet jeg skal tænke på (mener at have hørt et
eller andet om vægt afgift??)

Det næste og ret store spørgsmål er forsikringen, synes det er en jungle
derude og føler ikke jeg har nogen reel mulighed for at sætte mig bare
lidt ind i priserne uden at vide 1000 ting om bilen, så har ikke rigtigt
mulighed for at gå ind og finde en bil på f.eks den blå avis, i første
omgang tænke at den er ok så tjekker vi lige hvad forsikringen ca ligger
på, for jeg ved slet ikke alle de ting der skal indtastes, for de er
ikke oplyst. Noget bavl. Men for at gøre det kort, så kan jeg remse op
hvad jeg har tænkt mig.

Det jeg tænker lidt i banerne af er en ja lille bil, polo f.eks og så
vil jeg gå efter en 1.3 og bilen skal gerne være en årgang 1995 eller
nyere.. dette burde ikke være helt umuligt at finde. Nu har vi så bilen,
så er der mig selv. Jeg er 20 år, har haft kørekort i 1½ år med masser
af erfaring fra min div. familie medlemmers biler, denne erfaring tæller
vel nok desværre ikke med :D. Og så er jeg ansat som chauffør hos en
bager, men har kun været ansat i 2 uger, så der er hellere ikke noget at
trække på. Så jeg står vel samme sted som en hvilken som helst anden ny
ung billist... i papirerne.
Hvad er realistisk at forstille sig en pris på en forsikring bliver, med
kasko og uden kasko og hvilke forsikrings firmaer er som regl de
billigste, evt. hvis jeg ligger min indbo forsikring hos dem også.

Og forresten skal bilen forsikres uden træk.

Der ud over mener jeg at have hørt noget med et eller andet forsikrings
firma som har et specielt sammenarbejde med skoda, så vælger man en
skoda får man en væsenlig billigere forsikring. Nogen der kan be/af
kræfte og informere mig lidt mere om dette?

Og der ud over har jeg også hørt noget om man kan tage et eller andet
kursus, mener det er gennem alka og det koster et par tusind at tage men
til gengæld så får man en noget billigere forsikring, igen nogen der kan
be/afkræfte dette og evt. fortælle lidt mere.

Det var så det, på stående fod lige her og nu kan jeg ikke komme i tanke
om flere spørgsmål, men de kommer nok. Så nu håber jeg blot der er en
masse der vil hjælpe :D

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-07-06 14:03

Daniel W Johansen wrote:

> [...]
> gå til en bil :D. Hvis banken ellers går med til det, tænkte jeg på at
> låne 30-40k(hvis banken går med til det :D), som så giver mig 20-30k til

Husk på at du også skal have råd til forsikringen næste år

> [...]
> Er helt på bar bund, så et par gode svar... eller en hjemme side som kan
> skære det ud i pap i forståeligt sprog, så ville jeg være glad :).

Det nemmeste er nok hos en forhandler, han kan ordne al vedr.
omregistrering og lign, sikkert også med indberetning til relevant
forsikringsselskab (hvis han har disse papirer). Du skal have et
forsikringsbevis for et selskab for at kunne omregistrere bilen til dit
navn. Enten skal du have dette i orden inden du køber bilen (hvis sælger
vil have at du omregistrere bilen før du kører væk) ellers har du 3 uger
til at skaffe det og få den omregistreret. Hvis der ikke er plader på
den koster det yderligere vist 1320kr eller deromkring.

> Hvilke udgifter er der til bilen om året?, foruden benzin, forsikring og
> evt. skader, er der så andet jeg skal tænke på (mener at have hørt et
> eller andet om vægt afgift??)

Ja der er vægtafgift eller grøn afgift, afhængig af årgangen. Hvis den
er før 1997, så er det vægtafgift der skal betales (som ordet antyder så
er afgiften afhængig af vægten på bilen, mens den grønne afgift er
afhængig af hvor langt den kører pr liter brændstof). Du skal huske at
afsætte penge til service og lign. Hvis ikke du kan lave noget selv vil
jeg mene det bør sættes til omkring 1000kr/måned.

> [...]
> kasko og uden kasko og hvilke forsikrings firmaer er som regl de
> billigste, evt. hvis jeg ligger min indbo forsikring hos dem også.

Forsikring er MEGET individuelt. Du kan måske få nedslag i prisen fordi
du arbejder som chauffør, forhør dig hos selskabet, du skal sikkert have
en udtalelse fra din arbejdsgiver, men det bør jo ikke være et problem.
Hvis du er medlem af et fagforbund eller lign. så kan der være store
rabatter at hente der.

En Polo fra 1995 er nok ikke helt tovlig, dog bliver det nok svært at
finde til priser mellem 20 og 30.000 hvis det skal være i fornuftig
stand hos forhandler. Men prøv at høre banken for at se hvor meget du
kan finde råd til... markedet mellem 30 og 50.000 er meget stort.

> Og forresten skal bilen forsikres uden træk.

Afhængig af selskab, så er det enten inkl. i prisen (hvis der er træk)
eller også skal man aktivt fravælge det, mod nedslag i prisen... husk
dog at du så ikke må bruge det!!!)

> [...]
> til gengæld så får man en noget billigere forsikring, igen nogen der kan
> be/afkræfte dette og evt. fortælle lidt mere.

Ja, der var sådan noget omkring Vejle (mener jeg) hvor unge mænd kunne
tage på et "Respekt for fart" kursus og få rigtige store afslag i
prisen. Men det er vist ikke landsdækkende.

> Det var så det, på stående fod lige her og nu kan jeg ikke komme i tanke
> om flere spørgsmål, men de kommer nok. Så nu håber jeg blot der er en
> masse der vil hjælpe :D

Brug bilbasen.dk til at lede efter bil. Hvis du ikke har lyst/mod/evner
til at rode meget med bil, så køb hos forhandler, og sikre dig at han
respektere købeloven! Hvis de skriver afh.tilbud eller lign. så gå
udenom dem, for det bliver ikke andet end bøvl hvis der skulle være
noget galt med bilen når du henter den. Der kan være mange penge at
spare ved at købe privat, men der skal man se sig grundigt for. Rust er
næsten altid det største problem. På bilbasen kan du også se hvor meget
de enkelte biler ca. koster pr. år i afgifter.

Inden du starter med at lede, så forhør dig hos div.
forsikringsselskaber på hvad det vil koste at forsikre den bil du vil
kigge på. Det er ærgerligt at finde drømmebilen og så finde ud af at man
ikke kan få den forsikret til menneskepenge.

Overvej også seriøst om du vil have kasko på bilen, det er et krav hvis
banken har penge i bilen, men hvis du "bare" låner dem kontant er det
kun dig selv der sætter dette krav. Man kan hurtigt spare de penge man
gav for bilen ved at fravælge kasko... efter min mening skiller prisen
ca. ved 50.000kr, så biler under dette kan ikke svare sig for unge
personer, mens biler over som regel er en god ide.

Håber det hjalp, og held og lykke med biljagten ;)

Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-06 21:02

Thomas Rasmussen explained on 05-07-2006 :

> Ja, der var sådan noget omkring Vejle (mener jeg) hvor unge mænd kunne tage
> på et "Respekt for fart" kursus og få rigtige store afslag i prisen. Men det
> er vist ikke landsdækkende.

Det er Vejle Amt der står bag men alle kan tage kurset. De arbejder
faktisk på at få det gjort landsdækkende og obligatorisk - men det har
vist desværre lange udsigter.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-06 21:01

Daniel W Johansen wrote :
> Kan næsten tænke mig til dette spørgsmål har været oppe og vende et par
> gange, men efter hvad jeg også har kunnet læse mig til så har alka dumpet
> priserne på forsikringen, så måske det har ændret sig.. så vi prøver :)

De har ikke dumpet priserne overhovedet - du får 10% rabat hvis du er
medlem af en LO fagforening og du får kæmpe rabat hvis du tager
kørekurset Respekt for fart. Uden de to ting er de ca. ligeså dyre som
de andre.

> Hvilke udgifter er der til bilen om året?, foruden benzin, forsikring og evt.
> skader, er der så andet jeg skal tænke på (mener at have hørt et eller andet
> om vægt afgift??)

Reperationer, og dem kommer der sikkert en del af.

> selv. Jeg er 20 år, har haft kørekort i 1½ år med masser af erfaring fra min
> div. familie medlemmers biler, denne erfaring tæller vel nok desværre ikke
> med :D.

Det er de fuldstændig ligeglade med ved forsikringen.

> Og så er jeg ansat som chauffør hos en bager, men har kun været ansat
> i 2 uger, så der er hellere ikke noget at trække på. Så jeg står vel samme
> sted som en hvilken som helst anden ny ung billist... i papirerne.

Jeps, du bliver anset for ung og uerfaren, en rigtig bøllebillist.

> Hvad er realistisk at forstille sig en pris på en forsikring bliver, med
> kasko og uden kasko og hvilke forsikrings firmaer er som regl de billigste,
> evt. hvis jeg ligger min indbo forsikring hos dem også.

F.eks. Alka vil slet ikke forsikre din bil ud over den lovpligtige
ansvar - med selvrisiko - hvis ikke du har din indbo hos dem også.

Men en ansvar skal du nok regne med 10-15 tusind alt efter hvad bil du
vælger.

> Og forresten skal bilen forsikres uden træk.

Betyder ofte ingenting for prisen.

> [...]
> en væsenlig billigere forsikring. Nogen der kan be/af kræfte og informere mig

Det er TopDanmark og deres priser er ikke bedre end de andres når du er
ny billist.

> [...]
> så får man en noget billigere forsikring, igen nogen der kan be/afkræfte

www.respekt.dk, koster 3400kr, tager en dag, er vældig sjov og ganske
lærerigt - og nå ja, jeg sparer ~10.000kr/år og har en selvrisiko på
kun 1031kr. Og bilen, den har jeg haft siden januar - og har fuld kasko
på den.

Så ja, det kan absolut godt betale sig.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 06-07-06 11:25

Hvis du er HELT grøn er her min lille begynder-guide:

1 find bil (polo på dba)

2 Undersøg evt om det kan svare sig at hente en i tyskland - det har Thomas
Krath mener jeg han hedder en hel hjemmside om. Du får ofte mere udstyr og
mindre rust på den måde

3 Når du tjekker bilen: RUST Og atter rust, småhuller mv duer ikke til syn
og så holder den max 2 år eller du skal spare en pæn som sammen til rep. Det
er i sær stykket under dørenen og i tårnene i motorrum og bag i du skal
tjekke - og gerne i bunden hvis du kan komme til det.

- kilometer så lidt som muligt og gerne under 150000km - stor betydning for
gensalgsværdien mange går konsekvent uden om biler der står på mere end 200

- farve - undgå så vidt muligt hvid og rød - trækker gensalgsværdi ned

3- eller 5 dørs? - skal du bare selv køre i potten på arbejde eller skal du
ofte have gutterne med så er det noget nemmere med 5 men ikke ultra-vigtigt.

Så kigger du i olieproppen i motorrummet - er der olie på og hvilken farve?
Hvis den er hvid er der dømt motorrep for 2-10000 kr for så er toppakningen
røget eller måske blokken eller topstykket flækket (derfor en grum sælger
sælger den nu og håber på der kommer en dum blondine som først opdager det
om 14 dage når motoren er færdig) heh

Husk også at sikre du får reservenøglen med. Man har ført hørt: folk køber
bil og får kun 1 nøgle, sælger henter den om natten og har dermed fået sin
bil og dine penge tilbage!) - Husk slutseddel så du kan bevise det er din
indtil den er omregistreret! - for det er principielt hans endnu hvis man
spør politiet.

Tjek alt generel funktionaltitet : virker alle døre vinduer børnesikring
bagi, vinduesviskere/sprinkler, lygter, radio, varme til om vinteren osv
osv. Mange ældre biler har nemlig hver deres små særheder som man ikke så
ved købet og som vil irriterre dig i hverdagen.

Nå du så har fundet en ok en, kører du DIREKTE til dit forsikringsselskab
(ved godt mange siger inden for 3 uger men det er sgu tarveligt når folk
bevidst kører rundt for andres penge på forsikring og vægtafgift...!

Nå men der skal du ha et forsikringsbevis. I din prisklasse anbefaler jeg
også uden kasko da den er meget dyr for unge hankøn - du sparer ofte alle
pengene hjem hvis du ikke "regner" med at bilen enten bliver stjålet eller
skadet på anden vis inden for ca 2-3år

Bagefter på motorkontoret for endelig omreg (hav god tid for der er ofte
laaaaaang kø med folk af anden etnisk oprindelse som skal have nyt pas og
opholdstilladeler osv osv) Det tar ofte 30 til op mod 2 timer afhængig af
hvor i landet. Kør hellere 10 km længere hvis der er et andet motorkontor i
en mindre by, for så sparer du et par timer. Medbring også synsrapport og
registreringsattesten, samt 380 kr.

NU skulle du så være ved at være klar til at nyde din nye baby - altså lige
indtil du opdager hvad benzin koster i dagen Danmark og de dejlige
rudekuverter fra forsikringen, centralregistret for motorkøretøjer, og måske
politiet hvis du dummer dig med den.

Ja det er ikke nemt at være bilejer---!

Held og lykke med det...!

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 06-07-06 11:53

Tak for det, lige sådan noget jeg stod og skulle bruge :) Har fundet ud
af en polo koster 16k med kasko. Kan det så stadigvæk betale sig at
vælge den fra, hvis jeg satser på at finde en til 50k (et hurtigt kig på
dba afsløre en del polo'er der har kørt fra 65-90k til ca 50k )
Er lidt i tvivl nemlig, og et eller andet sted tror jeg også helst
banken ser man tegner kasko.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 06-07-06 14:19

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> vælge den fra, hvis jeg satser på at finde en til 50k (et hurtigt kig på
> dba afsløre en del polo'er der har kørt fra 65-90k til ca 50k )

God vogn... men det bliver din egen vurdering, den ligger på grænsen. Regner
du med at køre galt? Har du garage at køre den ind i? Du skal bare vide at
hvis den bliver bøffet så skylder du lige banken en sum penge uden at have
en bil. Derfor vi fleste unge kører i biler til mac 20-30K for så er det jo
til at overskue hvis der skulle ske et eller andet med den.

> Er lidt i tvivl nemlig, og et eller andet sted tror jeg også helst
> banken ser man tegner kasko.

Den er ligeglad hvis det ikke er et decideret billån du laver. Hvis det er -
er kasko et krav. Hvis du bor på Sj så snak med Sparekassen Sjælland der ka
du nemt få en kredit på 50K uden de kræver pant i noget som helst - og det
er til 5-6% i rente ca. Men snak med dem sådan har jeg selv gjort i al fald.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-07-06 12:02

Daniel W Johansen skrev:

Financiering:

Medmindre din økonomi er helt i skoven kan det sikker gøres både som
billån (med sikkerhed i bilen) og som forbrugslån (uden sikkerhed).

Billån er til lavere rente, men kræver at du har kasko hvilket er
dyrt for dig (ung & uerfaren).
Er nok mest oplagt hvis du ikke køber en _helt_ billig bil.

Har du lidt bedre nerver kan du tage risikoen selv, få et forbrugslån
og nøjes med ansvar.

For mig går grænsen mellem ansvar/kasko nok omkring 30000, men det
kommer an på personlig økonomi og risikovillighed.

Indkøb:

Forhandler eller privat. Udover hvad andre har skrevet kan jeg
tilføje:
Forhandler
- en ret stor bruttoavance på biler til den pris
- der kan være meget bøvl med at få forhandler til at acceptere evt
reklamationer i den prisklasse.

Privat:
- mere fodarbejde, men det er beskrevet i detaljer flere steder.
- find evt en mekaniker. stik ham 500 kr og bed om hans mening. Ikke
fuld FDM, men sikkert pengene værd.

Som alternativ til Polo'en er der jo også diverse Skodaer, Corollaer,
Pug 309 hvis det skal være billigt...

_Jeg_ ville købe noget billigt, kedeligt men med godt ry, og uden
rust. Men smag og behag er forskelligt

God jagt

Martin

Fra : Kim Malchau

Dato : 10-07-06 12:41

On Wed, 05 Jul 2006 14:20:00 +0200, Daniel W Johansen wrote:

> Det næste og ret store spørgsmål er forsikringen, synes det er en jungle

Har du forhørt dig hos Rasmussen Assurance (rasmussenassurance.dk)? De kan
gøre det for 13-14.000 pr. år for førstegangskøbere.

Tag en snak med dem, de er flinke at snakke med. Og du behøver ikke have
spor andet end din bil forsikret hos dem.

Venlig hilsen
Kim Malchau

--
Nyt liv til din hjemmeside. http://Vibration.dk, gratis artikler