Køb af diesel kontra benzin
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-06 11:33

Hejsa,

Jeg har en kammerat som pønser på at købe en SEAT Toledo årgang efter
99. Han vil gerne have en PD-TDI.

Han spørger mig så om det koster ham ekstra at købe en diesel, end hvis
han havde købt den som benziner?

Den er på hvide plader.

Grunden til han vil have diesel er, at han godt kan lide det bundtræk de
har samt diesel er billigere end benzin plus den kører langt pr. liter.

Min anke mod det er, at han kører under 15000 om året, ikke mange
langture samt at en PD-TDI lider af svage dyser jvnf. VW. (de kan
pludselig finde på at stå af, uanset km.).

Men spørgsmålet går nu mest på om staten er mere grisk ved at den er
diesel kontra benzin jvnf. ovenover.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kent Glerup

Dato : 03-07-06 12:57

On Mon, 03 Jul 2006 12:33:04 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Min anke mod det er, at han kører under 15000 om året, ikke mange
>langture samt at en PD-TDI lider af svage dyser jvnf. VW. (de kan
>pludselig finde på at stå af, uanset km.).

A hvad?!?

Jeg tror I har fundet en ret dårligt informeret VW-mand der!

/Kent Glerup

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-06 13:19

In article <jf1ia21lspulosi3tshiu0inlg0nlr86p0@4ax.com>,
Kent Glerup <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote:

> A hvad?!?
>
> Jeg tror I har fundet en ret dårligt informeret VW-mand der!

Nej.

Han har haft så mange PD modeller inde med den fejl (husker ikke den
præcise fejl) og den forekommer vilkårligt i stor stil.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-07-06 14:04

[snip]
> Jeg tror I har fundet en ret dårligt informeret VW-mand der!

Findes der andre slags ;-?

Mvh
Michael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-07-06 13:48

Martin Johansen [6000] skrev:

> [...]
> 99. Han vil gerne have en PD-TDI.
>
> Han spørger mig så om det koster ham ekstra at købe en diesel, end hvis

Ingen tvivl om det, spm er hvor meget. Brugte diesellaer holder prisen
absurd godt ift benzin.

Og 15000/år? Tja, skal vi lige se på brændstof:

15000km/20km/l = 750l/år = 750*8 = 6000kr/år

15000km/13km/l = 1153l/år = 1153*10 = 11530kr/år

Dvs ca 5500kr mere/år for benzin. Men hvis ikke den er med fyr komme
specielt dieslen nok ikke så højt op, og den vil dårligt blive varm
om vinteren.

Men de 5500/år skal altså betale for ekstrapris + renter af samme
hvis han skal låne, samt evt dyrere service da han sandsynligvis får
en bil der har kørt længere.

Mvh

Martin

PS: Det er et overslag - ikke beregning på sidste øre. km/l fra
hvorlangtpaaliteren.dk

Fra : Henning

Dato : 03-07-06 15:00

>Og 15000/år? Tja, skal vi lige se på brændstof:
>
>15000km/20km/l = 750l/år = 750*8 = 6000kr/år
Dieselen har gennem lang tid ligget på 9kr/liter. Så dit 8-tal skal
korrigeres 6.750,-/år i stedet.

> [...]
>
>Dvs ca 5500kr mere/år for benzin. Men hvis ikke den er med fyr komme
>specielt dieslen nok ikke så højt op, og den vil dårligt blive varm
Dertil kommer grøn ejerafgift, som er væsentlig højere for diesel end
for benzin.
Alt i alt skal du regne med en forskel tæt på 0 kr!

>Men de 5500/år skal altså betale for ekstrapris + renter af samme
>hvis han skal låne, samt evt dyrere service da han sandsynligvis får
>en bil der har kørt længere.

Ups, der var pludselig ikke noget at gøre godt med

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-06 15:40

In article <gh8ia2t7nvvjooocv9j822kem5dcpth89p@4ax.com>,
Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Dertil kommer grøn ejerafgift, som er væsentlig højere for diesel end
> for benzin.

Hvad er væsentlig?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 03-07-06 15:53

Martin Johansen [6000] skrev:

> Hvad er væsentlig?

1000-1500 ekstra, afhængig af hvilken benziner man sammenligner med.

Se evt. www.hvorlangtpaaliteren.dk

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-07-06 16:11

Brian skriver:

> 1000-1500 ekstra, afhængig af hvilken benziner man sammenligner med.

ØØøh, VW golf V 1,9 TDI er samme pris som en 2 liters benzin.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 03-07-06 16:44

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Brian skriver:

> ØØøh, VW golf V 1,9 TDI er samme pris som en 2 liters benzin.

Det var derfor jeg skrev "afhængig hvilken benziner man sammenligner med"
så er man ligesom dækket ind.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-07-06 17:01

Brian skriver:

> Det var derfor jeg skrev "afhængig hvilken benziner man sammenligner med"
> så er man ligesom dækket ind.

Elastik af en anden verden. Klart, en 20 liters diesel er dyrere end en
1 liters benzin.

Men sammenligner man mmotorer med nogenlunde ens ydese, er afgiften også
den samme (ihvertfald på de biler jeg har set på).

Fra : Anders Majland

Dato : 03-07-06 19:03

> Men sammenligner man mmotorer med nogenlunde ens ydese, er afgiften også
> den samme (ihvertfald på de biler jeg har set på).

Et eksempel på at der kan være forskel. 2004 Skoda fabia kombi med 64hk -
1,2 liter benzin eller sdi
1520kr/år for benzineren og 3220kr/år for dieselen

Ved godt 25000km/år gav mine beregninger breakeven - de længere udredninger
kan findes igen med groups.google.com

Nu er både disel og benzin blevet noget dyrere siden da så det kan godt have
flyttet sig noget.

Da vi købte bilen regnede jeg med at den skulle køre mere end 15000km/år så
efterfølgende prøvede jeg at regne på hvor meget vi ville have sparet ved at
købe en lille diesel. Jeg blev noget overrasket over at var stort set hop
som hap med vores kørsel da dieselen ville have været noget dyrere i
anskaffelse.

(Baseret på købt som ny og slidt op på 10år og 250000km - eller ihvertfald
ikke nogen
synderlig værdi tilbage)

Nu kiggede jeg så lige på skoda's aktuelle modeller. De tager nu 38.000kr
mere for den mindste diesel end for "vores" benziner. Den er så kommet op på
80heste så man får lidt for merprisen. og den grønne er "kun" 2600kr/år. Men
der kan alligevel købes meget ekstra benzin for de 38.000kr

Tallene giver at den løber 28% længere literen og benzin er idag ca 15% end
diesel.

Med samme regnestykke 10år 250000km og "stort set slidt op"
Benzin: 10.69kr/l 16,7km/l
Diesel: 9,24kr/l 21,5km/l

Anskaffelse+grøn afgift+brændstof
Benzin: 160000kr+15200+160000 = 335200 1,34kr/km
Diesel: 198000kr+26000+ 107400= 331400kr 1,33kr/km

Dvs selv med dagens dyre dråber er det stort set hip som hap - men man får
da mere for pengene i TDI'eren
(btw så er 101hk TDI, dyrere i anskaffelse, dyrere i afgift og kører kortere
literen)

Den har sikkert også en bedre gensalgsværdi hvis man skifter den ud
undervejs, men måske også større service omkostninger. Det hører man jo
nogle snakke om mhs TDI'erne

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~50000km

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-07-06 07:47

Anders Majland wrote:

> Et eksempel på at der kan være forskel. 2004 Skoda fabia kombi med
> 64hk - 1,2 liter benzin eller sdi
> 1520kr/år for benzineren og 3220kr/år for dieselen

1997 Golf TDI og 1996 Polo 1.4 60HK - forskellen er næsten ens.

Den ene er så også på det gamle system ...

> Den har sikkert også en bedre gensalgsværdi hvis man skifter den ud
> undervejs, men måske også større service omkostninger. Det hører man
> jo nogle snakke om mhs TDI'erne

Jada! Jeg vil nu hellere snakke om de gange hvor man holder med en kold
fugtig diesel der ikke kan starte fordi der er gået fugt i tændingssystemet
:)

Det er jo ikke gratis ... ;)
--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-06 19:22

Klaus D. Mikkelsen pretended :
> Men sammenligner man mmotorer med nogenlunde ens ydese, er afgiften også
> den samme (ihvertfald på de biler jeg har set på).

Vel kun fordi der er "korrektionsafgift" på - på min svarer det til
halvdelen af den årlige afgift...

Fra : Brian

Dato : 03-07-06 20:44

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Men sammenligner man mmotorer med nogenlunde ens ydese, er afgiften
> også den samme (ihvertfald på de biler jeg har set på).

Udfra hvad jeg sådan kan skimte mig frem til, er en normal diesel, dyrere
end
en kedelig benzin, men billigere end en sjov benzin.

Om diesel så er kedeligt eller sjovt, må være en smagssag. Jeg synes
ihvertfald det er pisseskægt, at køre 20km/l uden videre anstrengelser

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-06 19:56

In article <44a93b34$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Det var derfor jeg skrev "afhængig hvilken benziner man sammenligner med"
> så er man ligesom dækket ind.

Jeg viderebringer "nyheden". Men hvis det kun er 1500 om året så bør det
ikke vælte noget som helst budget..

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-06 15:40

In article <1151930863.502331.46950@m73g2000cwd.googlegroups.com>,
"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> wrote:

> Men de 5500/år skal altså betale for ekstrapris + renter af samme
> hvis han skal låne, samt evt dyrere service da han sandsynligvis får
> en bil der har kørt længere.

Er der dyrere afgift? Grøn/vægt/politkerafgift?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-07-06 09:28

Martin Johansen [6000] skrev:

> Er der dyrere afgift? Grøn/vægt/politkerafgift?

I dette tilfælde (jeg sammenlignede med Toledo 1.6 benzin) var det
inden for et par 100 kr. Jeg ignorerede det.

/Martin