> Men sammenligner man mmotorer med nogenlunde ens ydese, er afgiften også
> den samme (ihvertfald på de biler jeg har set på).
Et eksempel på at der kan være forskel. 2004 Skoda fabia kombi med 64hk -
1,2 liter benzin eller sdi
1520kr/år for benzineren og 3220kr/år for dieselen
Ved godt 25000km/år gav mine beregninger breakeven - de længere udredninger
kan findes igen med groups.google.com
Nu er både disel og benzin blevet noget dyrere siden da så det kan godt have
flyttet sig noget.
Da vi købte bilen regnede jeg med at den skulle køre mere end 15000km/år så
efterfølgende prøvede jeg at regne på hvor meget vi ville have sparet ved at
købe en lille diesel. Jeg blev noget overrasket over at var stort set hop
som hap med vores kørsel da dieselen ville have været noget dyrere i
anskaffelse.
(Baseret på købt som ny og slidt op på 10år og 250000km - eller ihvertfald
ikke nogen
synderlig værdi tilbage)
Nu kiggede jeg så lige på skoda's aktuelle modeller. De tager nu 38.000kr
mere for den mindste diesel end for "vores" benziner. Den er så kommet op på
80heste så man får lidt for merprisen. og den grønne er "kun" 2600kr/år. Men
der kan alligevel købes meget ekstra benzin for de 38.000kr
Tallene giver at den løber 28% længere literen og benzin er idag ca 15% end
diesel.
Med samme regnestykke 10år 250000km og "stort set slidt op"
Benzin: 10.69kr/l 16,7km/l
Diesel: 9,24kr/l 21,5km/l
Anskaffelse+grøn afgift+brændstof
Benzin: 160000kr+15200+160000 = 335200 1,34kr/km
Diesel: 198000kr+26000+ 107400= 331400kr 1,33kr/km
Dvs selv med dagens dyre dråber er det stort set hip som hap - men man får
da mere for pengene i TDI'eren
(btw så er 101hk TDI, dyrere i anskaffelse, dyrere i afgift og kører kortere
literen)
Den har sikkert også en bedre gensalgsværdi hvis man skifter den ud
undervejs, men måske også større service omkostninger. Det hører man jo
nogle snakke om mhs TDI'erne
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004 - ~50000km