|
| Kølervæske Fra : Rune |
Dato : 03-07-06 10:50 |
|
Hej NG.
Da jeg i går var ved at rengøre bilen, ville jeg lige tjekke olie,
sprinklervæske og kølervæske.
Og kunne da se at kølervæske standen var ved minimum, så mit
spørgsmål er nu.
Kan jeg bare efterfylde med kølervæske eller skal der tømmes først?
Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
en speciel i forhold til den, der er på nu??
På forhånd tak...
Mvh Rune
| |
Per Henneberg Kriste~ (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 03-07-06 11:01 |
|
Rune wrote:
> Hej NG.
> Da jeg i går var ved at rengøre bilen, ville jeg lige tjekke olie,
> sprinklervæske og kølervæske.
> Og kunne da se at kølervæske standen var ved minimum, så mit
> spørgsmål er nu.
> Kan jeg bare efterfylde med kølervæske eller skal der tømmes først?
> Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
> en speciel i forhold til den, der er på nu??
Hæld noget vandhanevand på hvis den ikke har tabt noget før. Gør den det
igen, så hæld kølervæske på og find ud af hvad der er galt.
--
Per, Esbjerg
| |
Carsten Andersen (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Carsten Andersen |
Dato : 03-07-06 15:30 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:44a8eaf0$0$20243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Rune wrote:
>> Hej NG.
>
>> Da jeg i går var ved at rengøre bilen, ville jeg lige tjekke olie,
>> sprinklervæske og kølervæske.
>
>> Og kunne da se at kølervæske standen var ved minimum, så mit
>> spørgsmål er nu.
>
>> Kan jeg bare efterfylde med kølervæske eller skal der tømmes først?
>> Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
>> en speciel i forhold til den, der er på nu??
>
> Hæld noget vandhanevand på hvis den ikke har tabt noget før. Gør den det
> igen, så hæld kølervæske på og find ud af hvad der er galt.
>
> --
> Per, Esbjerg
>
Hej,
Den skal vel kun være på minimum, hvis målingen er foretaget ved kold motor.
Det er expansionsbeholderen opgave at aftage lidt vand, når køleren bliver
varm, og trykket stiger. Jeg vil sige at det er normalt, eller hvad?
Carsten
| |
Michael Kristensen (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-07-06 11:41 |
|
>Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
>en speciel i forhold til den, der er på nu??
Der findes to forskellige typer kølervæske, som ikke må blandes.
Du kan dog altid påfylde deminiraliseret vand for at komme op til
max-mærket.
| |
Martin Johansen [600~ (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 03-07-06 13:18 |
|
In article <44a8f431$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote:
> >Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
> >en speciel i forhold til den, der er på nu??
>
> Der findes to forskellige typer kølervæske, som ikke må blandes.
>
> Du kan dog altid påfylde deminiraliseret vand for at komme op til
> max-mærket.
Hvad er der nu galt i at bruge almindelig postevand?
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Michael Kristensen (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-07-06 22:40 |
|
> Hvad er der nu galt i at bruge almindelig postevand?
Almindelig postevand indeholder mineraler. Når vandet koger (eller bliver
tæt på 100 grader), afsættes disse på indesiden i køleribberne. Ligesom det
sker med elkedeler.
| |
Kim Voss Schrader (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 03-07-06 22:58 |
|
Hej!
Michael Kristensen wrote:
>
> Almindelig postevand indeholder mineraler. Når vandet koger (eller bliver
> tæt på 100 grader), afsættes disse på indesiden i køleribberne. Ligesom det
> sker med elkedeler.
Men vi snakker vand som bliver udskiftet ret sjældent. Der kommer altså _ret_
mange liter igennem en elkedel eller kaffemaskine før den kalker til.
MAO bliver det næppe et problem i praksis IMHO.
(ja, jeg er glad for akronymer
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Martin Johansen [600~ (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 03-07-06 23:02 |
|
In article <44a992e3$0$15794$14726298@news.sunsite.dk>,
Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:
> Hej!
>
> Michael Kristensen wrote:
> >
> > Almindelig postevand indeholder mineraler. Når vandet koger (eller bliver
> > tæt på 100 grader), afsættes disse på indesiden i køleribberne. Ligesom det
> > sker med elkedeler.
>
> Men vi snakker vand som bliver udskiftet ret sjældent. Der kommer altså _ret_
> mange liter igennem en elkedel eller kaffemaskine før den kalker til.
Det er _intet_ problem med postevand i bilen.. selv ab fabrik er det
rent vand der kommer i.. (blandet med kølervædske self.)
Kunne godt tænke mig at de folk der mener det giver aflejringer splitter
en fx. Golf 1 fra 76 ad og finder disse "såkaldte" aflejringer pga. alm.
postevand i kølesystemet...
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Michael Kristensen (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-07-06 23:34 |
|
> Kunne godt tænke mig at de folk der mener det giver aflejringer splitter
> en fx. Golf 1 fra 76 ad og finder disse "såkaldte" aflejringer pga. alm.
> postevand i kølesystemet...
De manualer, jeg har, siger deminiraliseret vand (eller ligefrem destrileret
vand). Derfor er det det, jeg putter I mine kølesystemer. Det er et for
lille beløb at spare i forhold til, hvad et kølesystem koster.
Mange siger også at man sagtens kan køre på fyringsolie i stedet for diesel.
Det er måske rigtigt nok, men jeg syntes besparelsen er for lille i forhold
til risikoen.
mvh
Michael Kristensen
| |
Martin Johansen [600~ (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 04-07-06 00:04 |
|
In article <44a99b4e$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>,
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote:
> De manualer, jeg har, siger deminiraliseret vand (eller ligefrem destrileret
> vand). Derfor er det det, jeg putter I mine kølesystemer. Det er et for
> lille beløb at spare i forhold til, hvad et kølesystem koster.
Hvordan skyller du dit system igennem?
> Mange siger også at man sagtens kan køre på fyringsolie i stedet for diesel.
Ja.. men i dette tilfælde er det ikke hvad "man" siger..
> Det er måske rigtigt nok, men jeg syntes besparelsen er for lille i forhold
> til risikoen.
Men hvilken risiko? Der er jo ingen :)
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Fam. Olsen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-07-06 08:48 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44a99b4e$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kunne godt tænke mig at de folk der mener det giver aflejringer splitter
>> en fx. Golf 1 fra 76 ad og finder disse "såkaldte" aflejringer pga. alm.
>> postevand i kølesystemet...
>
> De manualer, jeg har, siger deminiraliseret vand (eller ligefrem
> destrileret
> vand). Derfor er det det, jeg putter I mine kølesystemer. Det er et for
> lille beløb at spare i forhold til, hvad et kølesystem koster.
Ja, og jeg vil tilføje at syntes man det er for dyrt kan man jo bare koge
postevandet først. Det giver samme resultat.
MVH Niels
| |
Michael Kristensen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 04-07-06 13:58 |
|
> Ja, og jeg vil tilføje at syntes man det er for dyrt kan man jo bare koge
> postevandet først. Det giver samme resultat.
Hvordan opsamler du dampen og får det til at kondensere det igen?
| |
Peter Dalgaard (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 04-07-06 14:11 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> writes:
> > Ja, og jeg vil tilføje at syntes man det er for dyrt kan man jo bare koge
> > postevandet først. Det giver samme resultat.
>
> Hvordan opsamler du dampen og får det til at kondensere det igen?
Med et destillationsapparat velsagtens...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Fam. Olsen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-07-06 17:38 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44aa65ec$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ja, og jeg vil tilføje at syntes man det er for dyrt kan man jo bare koge
>> postevandet først. Det giver samme resultat.
>
> Hvordan opsamler du dampen og får det til at kondensere det igen?
Det gør jeg såmænd heller ikke. Jeg køber demineraliseret vand.
Men ellers mener jeg at det er nok at lade det koge nogle minutter.
MVH Niels
| |
Michael Kristensen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 04-07-06 19:22 |
|
> Men ellers mener jeg at det er nok at lade det koge nogle minutter.
Ved at koge vandet får du ikke nogle af mineralerne ud. Tværtimod øger du
koncentrationen af dem.
Deminiraliseret vand laves kemisk ved at trække ionerne ud.
Destileret vand laves ved at kondensere dampen til væskeform igen.
| |
Jens F (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Jens F |
Dato : 05-07-06 10:29 |
|
Michael Kristensen wrote:
>>Men ellers mener jeg at det er nok at lade det koge nogle minutter.
>
>
> Ved at koge vandet får du ikke nogle af mineralerne ud. Tværtimod øger du
> koncentrationen af dem.
Har du oplevet kedelsten i en kedel eller i en elkoger?
Da de udfældede mineraler må være kommet fra vandet, må mineralindholdet
i vandet være mindre end før kogningen.
I modsat fald hører jeg gerne dit bud på, hvorfra mineralerne kommer
--
Jens F
| |
Peter Dalgaard (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 05-07-06 10:34 |
|
Jens F <spam@finds.dk> writes:
> Michael Kristensen wrote:
> >>Men ellers mener jeg at det er nok at lade det koge nogle minutter.
> > Ved at koge vandet får du ikke nogle af mineralerne ud. Tværtimod
> > øger du
> > koncentrationen af dem.
>
> Har du oplevet kedelsten i en kedel eller i en elkoger?
> Da de udfældede mineraler må være kommet fra vandet, må
> mineralindholdet i vandet være mindre end før kogningen.
>
> I modsat fald hører jeg gerne dit bud på, hvorfra mineralerne kommer
Har du nogensinde oplevet vanddamp på væggen over kedlen? Hvor mon det
kommer fra? Og mon ikke det gør vandindholdet i mineralerne i kedlen
mindre?
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Jens (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 05-07-06 21:32 |
|
Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:
> Jens F <spam@finds.dk> writes:
>
> > Michael Kristensen wrote:
> > >>Men ellers mener jeg at det er nok at lade det koge nogle minutter.
> > > Ved at koge vandet får du ikke nogle af mineralerne ud. Tværtimod
> > > øger du
> > > koncentrationen af dem.
> >
> > Har du oplevet kedelsten i en kedel eller i en elkoger?
> > Da de udfældede mineraler må være kommet fra vandet, må
> > mineralindholdet i vandet være mindre end før kogningen.
> >
> > I modsat fald hører jeg gerne dit bud på, hvorfra mineralerne kommer
>
> Har du nogensinde oplevet vanddamp på væggen over kedlen? Hvor mon det
> kommer fra? Og mon ikke det gør vandindholdet i mineralerne i kedlen
> mindre?
Hvis kedelstenene først afsættes i takt med at vandet fordamper bort -
så er der jo ingen fare i motoren
Seriøst: Man kan godt koge vand uden at koge det bort.
--
Jens F
| |
Jørgen M. Rasmussen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 04-07-06 06:12 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:
>
>> Men vi snakker vand som bliver udskiftet ret sjældent. Der kommer altså
>> _ret_
>> mange liter igennem en elkedel eller kaffemaskine før den kalker til.
>
> Det er _intet_ problem med postevand i bilen.. selv ab fabrik er det
> rent vand der kommer i.. (blandet med kølervædske self.)
>
Det er heller ikke noget problem, ellers gør som jeg; brug filtreret
regnvand - men så er der jo syre-nedfaldet ;).
| |
Fam. Olsen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-07-06 08:55 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-A6B1E6.00013404072006@sunsite.dk...
> Det er _intet_ problem med postevand i bilen.. selv ab fabrik er det
> rent vand der kommer i.. (blandet med kølervædske self.)
Og den påstand har du selvfølgelig dokumentation for?
Jeg tvivler selv på at de fabrikanter der, i instruktionsbogen, foreskriver
demineraliseret vand hælder alm. postevand i fra ny af. Hvad de andre
fabrikanter gør, skal jeg ikke kunne udtale mig om.
> Kunne godt tænke mig at de folk der mener det giver aflejringer splitter
> en fx. Golf 1 fra 76 ad og finder disse "såkaldte" aflejringer pga. alm.
> postevand i kølesystemet...
Du finder da bare en Golf e.l. fra 76 og kommer forbi. Bare husk at det skal
være med den originale køler eller varmeapparat.
MVH Niels
| |
Martin Johansen [600~ (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 04-07-06 10:38 |
|
In article <44aa2172$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote:
> Og den påstand har du selvfølgelig dokumentation for?
Nej er det nødvendigt?
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Fam. Olsen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-07-06 13:25 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-B79AF9.11382704072006@sunsite.dk...
> In article <44aa2172$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote:
>
>> Og den påstand har du selvfølgelig dokumentation for?
>
> Nej er det nødvendigt?
Ja syntes du ikke det selv? Når du nu udtaler dig så skråsikkert om hvad
bilfabrikanter gør og ikke gør.
MVH Niels
| |
Martin Johansen [600~ (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 04-07-06 17:11 |
|
In article <44aa5e49$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote:
> Ja syntes du ikke det selv?
Næh.. jeg hader det der "Nå men når vi ikke er enige har du så noget
dokumentation???"
> Når du nu udtaler dig så skråsikkert om hvad
> bilfabrikanter gør og ikke gør.
Når vi snakker VW så har jeg det fra en som har været der i mange år
efterhånden. Det er dokumentation nok for mig - at I andre ikke tror mig
bekymrer mig sådan set mindre - hvis I vil se dokumentation så er det op
til jer at finde den.. ikke mig ;)
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Fam. Olsen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-07-06 17:36 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-6C8428.18105104072006@sunsite.dk...
>> Ja syntes du ikke det selv?
>
> Næh.. jeg hader det der "Nå men når vi ikke er enige har du så noget
> dokumentation???"
Betyder det så at jeg kan kalde dig alle de ting fra værste skuffe jeg kan
komme på uden at skulle dokumentere mine påstande??
Nej vel.
>> Når du nu udtaler dig så skråsikkert om hvad
>> bilfabrikanter gør og ikke gør.
>
> Når vi snakker VW så har jeg det fra en som har været der i mange år
> efterhånden. Det er dokumentation nok for mig - at I andre ikke tror mig
> bekymrer mig sådan set mindre - hvis I vil se dokumentation så er det op
> til jer at finde den.. ikke mig ;)
Fint nok mht. til din bekymring for hvad vi andre tror. Men det er sgu for
tyndt at være "klog", og så lade det være op til folk selv mht.
dokumentation. Især når påstanden var generel og din "viden" kun stammer fra
en fabrikant.
MVH Niels
| |
Martin Johansen [600~ (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 04-07-06 22:15 |
|
In article <44aa9aa1$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote:
> Betyder det så at jeg kan kalde dig alle de ting fra værste skuffe jeg kan
> komme på uden at skulle dokumentere mine påstande??
Det er sq ikke det samme...
> Fint nok mht. til din bekymring for hvad vi andre tror. Men det er sgu for
> tyndt at være "klog", og så lade det være op til folk selv mht.
> dokumentation.
Ok jeg vender den om:
Har du noget dokumentation for at VW (fx.) benytter demivand ab fabrik?
"I" påstår de gør, jeg påstår de ikke gør. Hvem er "forpligtet" til at
komme med dokumentation? Ingen. Men jeg melder pas for pkt1. ved jeg
ikke om det findes, pkt2. jeg har det, for mig, fra en pålidelig kilde,
pkt3. det er godt nok til mig ;)
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Fam. Olsen (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 05-07-06 22:27 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:martinlj-DE065E.23150104072006@sunsite.dk...
>> Betyder det så at jeg kan kalde dig alle de ting fra værste skuffe jeg
>> kan
>> komme på uden at skulle dokumentere mine påstande??
>
> Det er sq ikke det samme...
Det vil jeg da mene det er.
> Har du noget dokumentation for at VW (fx.) benytter demivand ab fabrik?
Næ, det har jeg ikke. Derfor har jeg heller ikke påstået noget som helst om
hvad de gør og ikke gør. Eller for den sags skyld hvad andre fabrikanter
gør. Jeg har tværtimod skrevet at jeg stiller mig tvivlende overfor at
fabrikanterne ikke selv lever op til deres anbefalinger. Det er ikke at
påstå noget som helst om hvad de gør eller ikke gør, men kun en udtalelse om
min tro på hvad de gør.
> "I" påstår de gør, jeg påstår de ikke gør.
Jeg ved ikke hvem du tænker på med "I". Men i den flok hører jeg ikke til.
Jeg har kun stillet mig tvivlende overfor din påstand.
>Hvem er "forpligtet" til at
> komme med dokumentation?
Det vil jeg da mene at dem der påstår er.
MVH Niels
| |
Fam. Olsen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-07-06 09:02 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:44a992e3$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Men vi snakker vand som bliver udskiftet ret sjældent. Der kommer altså
> _ret_ mange liter igennem en elkedel eller kaffemaskine før den kalker
> til.
Du skal huske på at kanalerne i køler og varmeapparat er ganske små og
derfor følsomme.
Nogle ældre biler får måske jævnligt spædet en sjat postevand til systemet
og dermed tilført lidt mere kalk. Alt efter hvor meget kalk der er i vandet
på lokaliteten, selvfølgelig.
> MAO bliver det næppe et problem i praksis IMHO.
Jeg har set problemet mange gange. Men vi har også meget kalk i vandet her.
MVH Niels
| |
Ukendt (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-07-06 16:47 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44a98ec2$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hvad er der nu galt i at bruge almindelig postevand?
>
> Almindelig postevand indeholder mineraler. Når vandet koger (eller bliver
> tæt på 100 grader), afsættes disse på indesiden i køleribberne. Ligesom
> det
> sker med elkedeler.
Jeg mener ikke der er den store forskel på postevand og demi.vand til
køleren. Jeg må dog indrømme at jeg har demi.vand i min køler. Den bruger
0,0000000L kølervæske men jeg skiftede det for et par år siden, da den kun
holder i en 5-8 år...som Ford ikke engang kunne blive enig med sig selv om.
Det latterlige lille beløb til demi.vand som kun skal skiftes så sjældent
gider jeg slet ikke spare
--
Tom
| |
Rune (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Rune |
Dato : 03-07-06 13:00 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> Rune wrote:
> > Hej NG.
>
> > Da jeg i går var ved at rengøre bilen, ville jeg lige tjekke olie,
> > sprinklervæske og kølervæske.
>
> > Og kunne da se at kølervæske standen var ved minimum, så mit
> > spørgsmål er nu.
>
> > Kan jeg bare efterfylde med kølervæske eller skal der tømmes først?
> > Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
> > en speciel i forhold til den, der er på nu??
>
> Hæld noget vandhanevand på hvis den ikke har tabt noget før. Gør den det
> igen, så hæld kølervæske på og find ud af hvad der er galt.
>
> --
> Per, Esbjerg
Hmm, den vil vel altid bruge lidt kølervæske/vand med tiden??
Henning:
Ja, jeg så på nettet at der var noget rædt og noget blåt.
Hvori ligger forskellen?
Frostsikringen??
Mvh Rune
| |
Jørgen M. Rasmussen (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 04-07-06 06:03 |
|
"Rune" <kristensenrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1151927983.885254.113100@m73g2000cwd.googlegroups.com...
Ja, jeg så på nettet at der var noget rædt og noget blåt.
Hvori ligger forskellen?
Frostsikringen??
Korrosionsbeskyttelsen, rød er bedst. Men de må IKKE blandes. Hvis der er
blå på i forvejen - brug blå, så meget dårligere er den heller ikke. Ombyt
kræver 100% tømning, inden der hældes rød på. Jeg har gjort det af hensyn
til mit varmeapparat, det er næsten umuligt at skifte, så der er arb. sparet
ved at være på "forkant" af forfaldet ;)..
| |
Rune (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Rune |
Dato : 03-07-06 13:00 |
|
Michael Kristensen skrev:
> >Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
> >en speciel i forhold til den, der er på nu??
>
> Der findes to forskellige typer kølervæske, som ikke må blandes.
>
> Du kan dog altid påfylde deminiraliseret vand for at komme op til
> max-mærket.
Per:
Hmm, den vil vel altid bruge lidt kølervæske/vand med tiden??
Michael:
Ja, jeg så på nettet at der var noget rædt og noget blåt.
Hvori ligger forskellen?
Frostsikringen??
Mvh Rune
| |
Michael Kristensen (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-07-06 22:38 |
|
>Ja, jeg så på nettet at der var noget rædt og noget blåt.
>Hvori ligger forskellen?
>Frostsikringen??
Det ene er meget giftigt (dufter og smager sødt. 20-30 ml er dræbende dosis
for børn) og har en rigtig godt frostsikring og antikorriserende effekt
Det andet er mindre giftigt, og har en lidt dårlige virkning.
Du kan ikke ud fra farven afgøre det. Begge kølevæsker er farveløse. Den
røde og blå farve er tilsat.
| |
Kim Voss Schrader (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 03-07-06 22:56 |
|
Hej!
Michael Kristensen wrote:
....
> Du kan ikke ud fra farven afgøre det. Begge kølevæsker er farveløse. Den
> røde og blå farve er tilsat.
Erhm, kan vi så ikke blive enige om, at kølervæske er hhv. rød og blå?
Jeg har skisme aldrig set en bil med klar kølervæske.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Michael Kristensen (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-07-06 23:37 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:44a99273$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Michael Kristensen wrote:
> ...
> > Du kan ikke ud fra farven afgøre det. Begge kølevæsker er farveløse. Den
> > røde og blå farve er tilsat.
>
> Erhm, kan vi så ikke blive enige om, at kølervæske er hhv. rød og blå?
>
> Jeg har skisme aldrig set en bil med klar kølervæske.
Hvad jeg skrev (beklager hvis det ikke var klart nok) var, at fordi den
eksisterende kølevæske på bilen fx er blå, er det ingen garanti for, at
andre blå kølevæsker er af samme type.
mvh
Michael
| |
Rune (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Rune |
Dato : 03-07-06 13:28 |
|
Martin Johansen [6000] skrev:
> In article <44a8f431$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote:
>
> > >Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
> > >en speciel i forhold til den, der er på nu??
> >
> > Der findes to forskellige typer kølervæske, som ikke må blandes.
> >
> > Du kan dog altid påfylde deminiraliseret vand for at komme op til
> > max-mærket.
>
> Hvad er der nu galt i at bruge almindelig postevand?
>
> --
> Med venlig hilsen,
> Martin Johansen, Kolding
> http://tuxx.dk/
Martin:
Tror det har noget at gøre med kalk.
Men er ikke sikker.
> http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Martin Johansen [600~ (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 03-07-06 15:39 |
|
In article <1151929653.529694.133020@b68g2000cwa.googlegroups.com>,
"Rune" <kristensenrune@hotmail.com> wrote:
> Tror det har noget at gøre med kalk.
Jeg ved det ikke, men jeg har altid brugt almindelig postevand blandet
med kølervædske - præcis som jeg har set mekanikere gøre.. har aldrig
set en bruge demi-vand...
--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding
http://tuxx.dk/
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Cyber. (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Cyber. |
Dato : 03-07-06 19:09 |
|
"Rune" <kristensenrune@hotmail.com> wrote in message
news:1151929653.529694.133020@b68g2000cwa.googlegroups.com...
Martin Johansen [6000] skrev:
> In article <44a8f431$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>,
> "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote:
>
> > >Og smutter jeg bare in dog tager en kølervæske eller skal den være
> > >en speciel i forhold til den, der er på nu??
> >
> > Der findes to forskellige typer kølervæske, som ikke må blandes.
> >
> > Du kan dog altid påfylde deminiraliseret vand for at komme op til
> > max-mærket.
>
> Hvad er der nu galt i at bruge almindelig postevand?
>
> --
> Med venlig hilsen,
> Martin Johansen, Kolding
> http://tuxx.dk/
>Martin:
>Tror det har noget at gøre med kalk.
>Men er ikke sikker.
>> http://tuxx.dk/rodekassen.php
vis den var tilsluttet vandværket så ville der nok komme en del kalk, da der
hele tiden så ville komme nyt vand..men de par liter der kører rundt i det
lukkede system,-kan vist ikke sætte så meget kalk..
| |
Rune (06-07-2006)
| Kommentar Fra : Rune |
Dato : 06-07-06 14:01 |
|
Sikke en lang tråd, der kom ud af mit spørgsmål.
Men resultatet blev at jeg købte noget demineraliseret vand, 2,5 liter
for 15 kr, og fyldte op med.
Tak for rådene.
Mvh Rune
| |
|
|