Jeg har ganske kort skimmet hvad der er skrevet om lastbiler og
tilhørende chauffører i denne uge.
Her kommer et referat af min uge.
Mandag eftermiddag kl. 17:00 lastning i Kastrup Lufthavn af 7.5 tons
medicin og medicinsk udstyr til Budapest.
1. etape går over Gedser - Rostock og ned ad de tyske autobahns til
Karla's Truckstop et stykke før Dresden. 10 timer brugt.
Det er i denne periode blevet morgen, og temperaturen sniger sig fra
morgenstunden op på 27 grader. der soves ikke under dynen, men på
dynen. Velsignet være køre- hviletidsbestemmelserne.
Næste etape går til den næstsidste Autohof før Passau (grænse). Kort
køretur, idet der ikke må køres i Østrig mellem kl. 22:00 og 05:00.
Det er glimragende, for så kan der soves om natten, og lidt af den
ringe søvn fra før udlignes.
3. etape går til Budapest Airport, hvor jeg ifølge CMR (fragtbrev),
skal losse i terminal 1. Det viser sig at være forkert, og jeg får
opfrisket minne evner i at bakke, idet cargo-afdelingen i terminal 1
fortrinsvis bliver brugt som parkering for de ansatte i lufthavnen.
Der kan ikke vendes, og jeg må derfor bakke 2 km., afsluttende med et
90 graders drej den "forkerte" vej rundt, og ud i trafik!
Losning og lastning skal foregå i et område hvor der også er masser af
fly, og al kørsel sker derfor efter en "follow me" bil. Det er derfor
heller ikke muligt at holde døgnhvil på området. Det bliver en ny 10
timers dag, for at nå ud på motorvejen til nærmeste autohof.
Igen så heldigt at der kan soves om natten. Dog i 25 grader.
Lasten består af tomme flypaller til Frankfurt/Main. Jeg når tilbage
til Tyskland, ca. 80 km. før Nürnberg, og igennem Østrig i dagslys, så
det er perfekt.
Næste etape er dejlig kort, og hele "arrangementet" (det er lastbilen)
kommer i bad på en autohof, hvor jeg spiser frokost. på hele
turen ad A3 har jeg "fornøjelsen" af at der på modsat side er stau så
det basker. Ferien er begyndt.
Sove igen i Frankfurt i et helvedes spektakel, idet Tyskland vandt en
eller anden fodboldkamp.
Lastning i Frankfurt til Kastrup, hvorefter turen sluttede i Greve i
nat kl. 02:00.
Jeg har ikke følt mig generet af nogensomhelst, og mener heller ikke
at have været til gene for andre.
Jeg har selvfølgelig ligget bagved kolleger og campingvogne op ad
bakker hvor der var overhalingsforbud, men de kan jo ikke gøre for
det, idet de sikkert ikke kan køre hurtigere. Det er jo ikke alle der
kører med "luksuslæs" på 7-8 tons.
Hele turen var på 3576 km. der blev tilbagelagt med en
gennemsnitshastighed på 77 km/t. og et forbrug på 27.8 liter pr. 100
km.
Det halvklamme sengetøj har fruen lige byttet til noget nyvasket og
lufttørret.
Alt i alt endnu en fed uge, i fred for den lokale andedams enorme
problemer med at forliges i trafikken.
Forresten så var der kun lyd 1 gang i walkien på kanal 19. Det var
endnu en af de få danske kolleger der reddede mig fra 10 km. stau nede
ved Giessen. 1000 tak til ham.
Livet er ikke det værste man har, og slet ikke hvis man har et fedt
job, og evnen til at ignorere bagateller og banaliteter.
--
Venlig hilsen
Folmer