3 vigepligtsregler?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 08:21

Jeg var den anden dag i fuld gang med at fortælle en om de gode gamle dage,
da der var 3 vigepligter. Højre vigepligt, ubetinget vigepligt ... og ja,
hvad hed den sidste og hvad gik den ud på? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-06 08:37

> Jeg var den anden dag i fuld gang med at fortælle en om de gode gamle
> dage, da der var 3 vigepligter. Højre vigepligt, ubetinget vigepligt ...
> og ja, hvad hed den sidste og hvad gik den ud på? :)

Tja hvis det er i sønderjylland så er det vigepligten ved grøn lys.....her
kører folk ofte over for rødt lys

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-06 13:23

Tom explained on 02-07-2006 :
> Tja hvis det er i sønderjylland så er det vigepligten ved grøn lys.....her
> kører folk ofte over for rødt lys

Det er ikke kun i Sønderjylland de gør det...

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060

Fra : mk

Dato : 02-07-06 08:47

> [...]
> dage, da der var 3 vigepligter. Højre vigepligt, ubetinget vigepligt ...
> og ja, hvad hed den sidste og hvad gik den ud på? :)

Ubetinget vigepligt, almindelig vigepligt og skærpet vigepligt.

mk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 09:40

mk wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44a773f0$0$90564$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ubetinget vigepligt, almindelig vigepligt og skærpet vigepligt.

Du kunne da huske nogenlunde hvad den hed :) men hvad gik den ud på, hvornår
havde man den ?

--
Per, Esbjerg

Fra : mk

Dato : 02-07-06 10:07

> Du kunne da huske nogenlunde hvad den hed :) men hvad gik den ud på,
> hvornår havde man den ?

Jeg er ret sikker på at jeg ikke husker den nogenlunde, men ret præcis (kan
selvfølgelig tage fejl).

Jeg jeg tog kørekort i 70'erne hed den f.eks. ikke højrevigepligt men alm.
videpligt.

Den skærpede vigepligt gik ud på at det var omtrent de samme regler som
ubetinget vigepligt, men man måtte godt sive ud i trafikken hvis det kunne
foregå uden urimelig ulempe. Man måtte altså ikke køre frem hvis den
tværgående trafik derved skulle bremse hårdt op, men hvis de måtte sænke
farten for at lade mig komme ind så blev de nødt til det.

mk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 11:14

mk wrote:
> [...]

> hvis den tværgående trafik derved skulle bremse hårdt op, men hvis de
> måtte sænke farten for at lade mig komme ind så blev de nødt til det.

Der er ingen klokke der ringer her - men hvornår havde man så den vigepligt?

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-07-06 11:44

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

> Der er ingen klokke der ringer her - men hvornår havde man så den vigepligt?

Ved udkørsel på åbenlyst mere betydende vej, såvidt jeg har kunnet
google mig til. Typisk T-kryds.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 11:56

Peter Dalgaard wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

> Ved udkørsel på åbenlyst mere betydende vej, såvidt jeg har kunnet
> google mig til. Typisk T-kryds.

Nåh ja ... det udtryk husker jeg nu :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-07-06 10:39

mk skrev:
> Ubetinget vigepligt, almindelig vigepligt og skærpet vigepligt.

Hed den sidste ikke "skærpet almindelig vigepligt", sådan for at gøre
forvirringen total?

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-07-06 09:15

Den Sun, 2 Jul 2006 09:21:20 +0200 sendte "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> følgende røgsignaler:

>Jeg var den anden dag i fuld gang med at fortælle en om de gode gamle dage,
>da der var 3 vigepligter. Højre vigepligt, ubetinget vigepligt ... og ja,
>hvad hed den sidste og hvad gik den ud på? :)

Sønderjysk vigepligt:
Man skal holde tilbage for al trafik fra sidevejene. (gælder især ved
landevejskørsel)

--
Hr. Jensen

Getz er ikke noget man hører -