Sjov lyd??..
Fra : knuden

Dato : 01-07-06 09:31

Hej jeg har en ældre fiat punto 1,2 fra 94. Den har på det sidste
givet nogle mærkelige lyde fra sig. Når den står i tomgang i frigear
lyder det om om noget slider forkert, denne lyd går væk når
koblingen trædes i bund. Ligeledes siger den en mærkelig lyd når den
sættes i gear når man kører. Hør evt. selv lyden her:

http://www.student.dtu.dk/~s001452/stuff/fiatPunto94.avi

Er der noget galt med koblingen? Eller er det et kugleleje mellem
koblingen og gearet der er røget sig en tur? Er det noget der skal
laves eller kan man køre med det i længere tid?

MVH Knud

Fra : Jim

Dato : 01-07-06 12:58

> [...]
> koblingen og gearet der er røget sig en tur? Er det noget der skal
> laves eller kan man køre med det i længere tid?

hej det lyder meget som tryklejet
ikke specielt farligt, men en pesti... hvis du lige har fået skiftet kobling
har de nok sparet lejet væk noprmalt skifter man det når man skifter
kobling, det kan ihvertifald godt svare sig at skifte kobling når man
alligevel har gearkassen afmonteret

mvh Søren

Fra : Henrik Lyck

Dato : 01-07-06 22:15

Jeg tvivler lidt på at det er tryklejet man kan høre når han forsøger at
geare ned at frekvensen på lyden tiltager så det er efter min mening noget
inde i gearkassen og ikke tryklejet da det følger motoromdrejninger