Håndfri mobilsnak = smrutkørsel
Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 19:38

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 19:41

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 19:54

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 19:57

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-06-06 20:11

Tom wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:44a57340$0$90516$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Tom wrote:
>>
>>> arrrgh sdavefajl i overskriften også
>>
>> Snakker du i mobil eller drikker du? :)
>
> Jeg drikker håndfrit

Det er ikke lovbefalet.

Først når det bliver det bliver det umuligt at drikke bag rattet :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-06-06 21:51

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det er ikke lovbefalet.
>
> Først når det bliver det bliver det umuligt at drikke bag rattet :)

Straks sprang der et billede af en fodboldtosse med en hat med
to dåseøl montet med en slange til at suge af ind på nethinden.

mvh
Henning

Fra : Basil

Dato : 30-06-06 20:37

Tom forklarede:
> arrrgh sdavefajl i overskriften også

Smrut lød da ellers mere spændende.
Kai

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-06-06 19:57

Tom used his keyboard to write :

> Det er da lidt tankevækkende

Og godt nyt for Finn - han kan roligt tage et par bajer på rastepladsen
;)

Men det er jo hvad vi er nogen der har sagt hele tiden - det er
samtalen og ikke om du holder telefonen med hånden der er problemet.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 20:00

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men det er jo hvad vi er nogen der har sagt hele tiden - det er samtalen
> og ikke om du holder telefonen med hånden der er problemet.

jow, så varer det nok ikke længe før Duracell kommer på banen...han skal
bare lige først afmontere sit håndfri sæt

--
Tom

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 30-06-06 20:32

> jow, så varer det nok ikke længe før Duracell kommer på banen...han skal
> bare lige først afmontere sit håndfri sæt
>
> --
> Tom

Tjoo.. hvad bliver det næste, hvis det er SÅ farligt at snakke i håndfri så
må det jo være mindst lige så farligt at snakke med dem man har oppe at
køre, fx. kæreste, kone, børn, venner. osv. hmm hvornår mon det bliver
ulovligt, og / eller det bliver sådan at føreren skal være bygget inde i en
lydtæt kabine uafhængig af de øvrige i bilen.. men stadig skal kunne høre
hvad der sker uden for bilen .. udrykning osv.

Jeg må nok hellere snart få købt en mc igen.. så er de problemer da ovre ;)

Mvh

Lars Bisgaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-06-06 20:38

Lars Bisgaard was thinking very hard :
> [...]
> kabine uafhængig af de øvrige i bilen.. men stadig skal kunne høre hvad der

Det er jo allerede nu forbudt i busser at "samtale under kørslen" -
altså for chaufføren.

Og udrykning er iøvrigt ret svært at høre alligevel - faktisk bruger de
sjældent hornet på motorvejen, der er ingen der kan høre det alligevel.

Fra : Basil

Dato : 30-06-06 20:40

Efter mange tanker skrev Henrik Stidsen:
> Lars Bisgaard was thinking very hard :
>
> Det er jo allerede nu forbudt i busser at "samtale under kørslen" - altså for
> chaufføren.

Så er det den tromme Duracell skal slå på.
Det skal være lovbefalet at få graveret i alle ruder "Det er forbudt at
samtale med chaufføren under kørslen"
Han kunne sikkert godt finde på det
Kai

Fra : Leif Neland

Dato : 30-06-06 20:45

> Det er jo allerede nu forbudt i busser at "samtale under kørslen" -
> altså for chaufføren.

Gælder det også en 4x4 indrettet som privat buskørsel?

Leif

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-06-06 21:49

Leif Neland presented the following explanation :

> Gælder det også en 4x4 indrettet som privat buskørsel?

Godt spm, jeg ved faktisk ikke om det er bare er noget der bliver
klistret i busserne for at kunne sparke kunderne ned på sæderne når de
vil sludre eller om der er et krav om det.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 30-06-06 20:46

On Fri, 30 Jun 2006 21:31:51 +0200, "Lars Bisgaard"
<lcbfjern@dettemail.dk> wrote:

>Tjoo.. hvad bliver det næste, hvis det er SÅ farligt at snakke i håndfri så
>må det jo være mindst lige så farligt at snakke med dem man har oppe at
>køre,

Måske - men jeg tror altså ikke nødvendigvis det tager ligeså meget
opmærksomhed som når man sidder med en i telefonen.

Mange af jer der kører omkring København har vel prøvet situationer
som:

Den store Mercedes der maser sig forbi dig - 3 km længere fremme
ligger han og dalrer i ydersporet. Da han så endelig forføjer sig så
du kan overhale ham (med samme hastighed som du holdt da han kørte
forbi dig) ser du at han sidder og knævrer.

Eller kassevognen der tøvende kommer op i fart, og meget meget meget
langsomt trækker ind i højre spor - laaaang tid efter der var plads.
Når du endelig kan overhale ham, ser du at han sidder og knævrer.

og så videre ...

Jeg siger ikke at alle mister koncentrationen, men der er altså en del
der ikke kan følge ydersporet mens de taler i telefon. Deres kørsel
bliver langsommere, de ser ikke de ligger i vejen, de slingrer og de
kører "tøvende".

Selv har jeg håndfri (trådført som fulgte med + en bluetooth
øresnegl). Hvis jeg ikke har den håndfri i, så svarer jeg ikke
telefonen. Generelt taler jeg helst ikke i telefon mens jeg kører, og
er det noget der kræver koncentration / at man noterer noget, så kører
jeg af og parkerer før jeg arbejder ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Niels Pein

Dato : 30-06-06 22:49

"Lars Bisgaard" skrev ...

> Tjoo.. hvad bliver det næste, hvis det er SÅ farligt at snakke i håndfri
> så må det jo være mindst lige så farligt at snakke med dem man har oppe at
> køre, fx. kæreste, kone, børn, venner. osv.

Ja, hvis det er noget der kræver lidt koncentration (det gør løs snak ikke).

Jeg øvede mig af og til i at synge mens jeg kørte (alene) i bil. Det kan gå
ud over kørslen. Det skete nogle gange, at jeg opdagede jeg kørte i 4. gear
og havde glemt at skifte til 5. Det sker ellers aldrig, men det er altså et
par gange mens jeg synger. Så jeg er holdt op med at øve så intenst i bilen.
--
Mvh. Niels

http://unshaved.dk
http://grundfoskoret.dk
http://cora-rytmica.dk
(ikke særligt bil-relateret dog)

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 02:28

> [...]
> gå ud over kørslen. Det skete nogle gange, at jeg opdagede jeg kørte i 4.

Var det fordi du overdøvede motoren?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-07-06 07:41

"Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Var det fordi du overdøvede motoren?

Det tror jeg ikke, det er nok fordi koncentrationen var i sangen?. Jeg
indrømmer gerne jeg ikke er så koncentreret om kørslen, som jeg burde være,
når der tales i mobilos - selv om den er håndfri. Mine sædvanlige kontakter
har fået at vide, hvis de ved/ tror jeg køre, skal opkaldet udsættes -
ungerne skal fx. IKKE ringe og spørge om en ligegyldig ting, som de "kender"
svaret på ;)..

Fra : Niels Pein

Dato : 01-07-06 20:27

"Kim Frederiksen" skrev ...

[Niels]

[Kim]
> Var det fordi du overdøvede motoren?

Heh, næh udelukkende koncentrationssvigt. Ved landevejshastighed i en
nogenlunde moderne bil, er det jo ikke fordi den ligefrem vræler ved at køre
i 4. i stedet for 5. gear, så lyden sladrer ikke noget af betydning.

Men jeg synes det er tankevækkende hvor lidt der åbenbart skal til (for mig
i hvert fald), før opmærksomheden om kørslen er sænket til et uacceptabelt
niveau.

Mvh.
Niels Pein

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-07-06 11:58

Niels Pein wrote:
> "Kim Frederiksen" skrev ...

> Men jeg synes det er tankevækkende hvor lidt der åbenbart skal til
> (for mig i hvert fald), før opmærksomheden om kørslen er sænket til
> et uacceptabelt niveau.

Jeg bevæger mig temmelig meget rundt på computeren, så jeg kender
programmerne. Samtidig med at jeg snakkede i telefon med min bror skulle jeg
forwarde en mail jeg havde sendt til ham til en anden adresse. Det tog lidt
koncentration af telefonsamtalen ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-07-06 13:09

Henrik Stidsen skrev:
> Og godt nyt for Finn - han kan roligt tage et par bajer på rastepladsen ;)
> Men det er jo hvad vi er nogen der har sagt hele tiden - det er samtalen
> og ikke om du holder telefonen med hånden der er problemet.

Tror du selv på at en så simpel dokumentation vil få mig til at ændre
mening?

Og så er den ovenikøbet fra United Bluff!

--
MVH Finn
...der har fået arbejde. Kan nu ses i en Volvo FH12 "handicapbil" rundt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-06 01:09

Finn Guldmann wrote :

> Tror du selv på at en så simpel dokumentation vil få mig til at ændre mening?

Nej du har jo tidligere givet udtryk for at alle undersøgelser der
kommer frem til resultater du er uenige i er med forfalskede
resultater, købte forskere osv.

> Og så er den ovenikøbet fra United Bluff!

Og ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-07-06 02:50

Henrik Stidsen skrev:
> Nej du har jo tidligere givet udtryk for at alle undersøgelser der
> kommer frem til resultater du er uenige i er med forfalskede resultater,
> købte forskere osv.

Alene det at de bruger en promille på 0,8 for alle forsøgspersonerne
viser at resultatet ikke kan bruges til ret meget. Forskellige personer
reagerer forskelligt ved den samme promille. Det skal der være taget
højde for.

Og så er 40 personer et meget magert grundlag at konkludere på.

> Og ?

Stærkt forskellig trafikkultur.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-07-06 02:35

> Det er da lidt tankevækkende
>
> --
> Tom

Det var samme avis (så vidt jeg husker) der I slutningen af 90'erne
præsenterede en lignende undersøgelse gældende aircondition, den viste at
man blev så påvirket af varmen i en sommervarm bil at det svarede til en
promille på 0,5. Det fik dog ikke biler uden aircondition til at forsvinde,
men det kan være medvirkende årsag til at den fra politisk side ønskede
ekstra afgift på aircondition blev kvalt. Der står lidt om den ekstra afgift
her http://www.folketinget.dk/Samling/19981/spor_sv/S3053.htm

Men det løber jo op nå man så taler i mobil fra en varm bil, specielt hvis
taleren også har fået en fyraftensbajer.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-07-06 08:57

Kim Kristensen formulated on lørdag :
> Men det løber jo op nå man så taler i mobil fra en varm bil, specielt hvis
> taleren også har fået en fyraftensbajer.

Bødesedlerne bliver snart et afkrydsningsskema:
Aktuel promille: 0,2
Samtale med passagerer: +0,5
Over 23 grader i kabinen: +0,5
Diverse: +0,2

Ialt: 1,4

Farvel til kortet :)

Fra : Thomas H.

Dato : 01-07-06 07:24

> Det er da lidt tankevækkende

....men jeg vil godt vædde en kasse Tuborg på, at håndholdt mobilsnak
alligevel på en eller anden løgnagtig og snedig måde, om 1-2 år koster et
klip - altså bliver betegnet som en "grov trafikforseelse" ....det er de
utroligste ting man kan få politikere til via seriøst lobbyarbejde, specielt
når man INGEN modstand har.

Og så er der jo også den ekstra gevinst, at staten tjener kassen i moms på
alle de håndfrie sæt der skal sælges og skiftes hver gang folk skifter
telefon.

I øvrigt mener jeg at de snart bliver kvalt i alle deres statistikker og
undersøgelser, det svarer til en promille på 0,8 at snakke i håndfrit, det
gælder vel så også at snakke med to personer på bagsædet. Det er svarer også
til promillekørsel hvis du er træt, hvis du er stresset, hvis du har taget
to kodymagnyler, hvis du har feber, hvis du har hele kraniet fyldt op med
snot og skal pudse næse. Folk der får nyseanfald i bilen er vildt farlige,
de lukker jo øjnene i et halvt sekund, det kan være lige der lille Louise
løber ud på vejen. Folk der kører i biler uden aircondition i 30 grader,
kører meget mere ukoncentreret end folk i behagelig temperatur, cykelpiger i
korte korte nederdele i byerne må virkelig tage meget koncentration fra
folk, en gammel mand på 70 år har længere reaktionstid end en på 25, en ny
bil bremser bedre end en Ford Taunus fra 73 osv. osv. og så fucking videre!!

Der kan laves statistik på ALT og nogle kombinationer er farligere end
andre, hvorfor ikke bare erkende at det er farligt at færdes blandt 2
millioner andre trafikanter dagligt, få folk til at tage højde for det, og
så droppe alle deres politiske kampe for at slå ned på dit og dat og ting
som lige er "in" for tiden. - f.eks. et klip for at køre venstre om et
helleanlæg, som om at det er et kæmpeproblem til dagligt (kun lavet for at
vise folk at de skam gør noget mod folk som ham der kørte 3 ihjel på
Frederikssundsvej) - (millioner af englændere gør det hele døgnet uden
problemer

--
Mvh.
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-07-06 08:08

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

, det svarer til en promille på 0,8 at snakke i håndfrit, det
> gælder vel så også at snakke med to personer på bagsædet.

Ja.

> [...]
> to kodymagnyler, hvis du har feber, hvis du har hele kraniet fyldt op med

Du må ikke køre bil, hvis du ved du ikke er i stand til det, uanset årsag -
træt, syg,narko,medicin, whatever... .

> [...]
> løber ud på vejen. Folk der kører i biler uden aircondition i 30 grader,
> kører meget mere ukoncentreret end folk i behagelig temperatur,

Bliver det mindre farligt af at snakke i mobilos?, nej vel.

Fra : Thomas H.

Dato : 01-07-06 08:14

> Du må ikke køre bil, hvis du ved du ikke er i stand til det, uanset
> årsag - træt, syg,narko,medicin, whatever... .

Men bliver det straffet, og skal det til at give klip hvis folk er trætte?

> Bliver det mindre farligt af at snakke i mobilos?, nej vel.

Hvad er farligt? Jeg mener ikke det er specielt farligt at sidde og snakke
med folk i bilen eller over en telefon, det tager jeg ret afslappet. Det er
farligt at leve, folk går bare i massehysteri når de kan se noget statistik
på hvilke ting der er lidt farligere end andre.

Og nu bliver historien om mobilsnak kørt op alle steder, se f.eks. her :
http://ekstrabladet.dk/112/article208075.ece Billedet siger alt, alle de
formastelige der snakker i håndholdt er de rene dræbere, man skal godt ned i
teksten for at se at det også gælder håndfrit. Radioavisen har lige haft
historien der starten med et smart "slogan": "Om du holder en øl eller en
mobiltelefon mens du kører er ligemeget!" Til sidst nævner de godt nok at
det gælder alt snak, men jeg er 100% sikker på at Rene Duracell og diverse
politikere hæfter sig ved budskabet om at det er håndholdte - for det er jo
så let at gøre noget ved...... forudsigeligt som altid!

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-07-06 08:45

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men bliver det straffet, og skal det til at give klip hvis folk er trætte?

Itfa det opdages, ja. Fx. pga uheld m. personskade.

> Hvad er farligt? Jeg mener ikke det er specielt farligt at sidde og snakke
> med folk i bilen eller over en telefon, det tager jeg ret afslappet.

Det er op til ens samvittighed, hvor koncentreret man bør være, din er
lettere at stille tilfreds end min, kan jeg forstå ;).

Det er
> farligt at leve, folk går bare i massehysteri når de kan se noget
> statistik på hvilke ting der er lidt farligere end andre.

Der er ingen hysteri hos mig, jeg er vant til at analysere og udlede
årsager - det er logik for perlehøns ;). Og hvad jeg har vidst i lang tid,
hystrien stater når fx. du hyler op om at det tilhvertifal IKKE passer ;).

Billedet siger alt, alle de
> formastelige der snakker i håndholdt er de rene dræbere, man skal godt ned
> i teksten for at se at det også gælder håndfrit

Alle ved håndholdt er forbudt&farligt. Hvis man kan løsriver sig fra
billedet ;), står der kun 8 linjer nede: "Og det er vel at mærke
ligegyldigt, om mobilen er håndfri eller ej. For som andre undersøgelser har
dokumenteret, er det samtalen i sig selv, som er distraherende og ikke
telefonen".

Til sidst nævner de godt nok at
> det gælder alt snak, men jeg er 100% sikker på at Rene Duracell og diverse
> politikere hæfter sig ved budskabet om at det er håndholdte -

??, Kæden er hoppet af, hvad opponere du i mod. Håndholdt er farligeRE,
fordi der forhindres du OGSÅ fysisk i at betjene bilen.

Fra : Basil

Dato : 01-07-06 08:04

Thomas H. kom med denne ide:

> [...]
> gammel mand på 70 år har længere reaktionstid end en på 25, en ny bil bremser
> bedre end en Ford Taunus fra 73 osv. osv. og så fucking videre!!

Jeg vil give dig fuldstændig og 112% ret.
Jeg er også så skide træt af det, sund fornuft er som forduftet fra
dagligdags handlinger.
Kai

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 01-07-06 08:37

Hej

Thomas H. wrote:
> [...]
> så droppe alle deres politiske kampe for at slå ned på dit og dat og ting

Enig, enig, enig.

Det bedste man kan gøre er lidt sund fornuft og så en gang imellem give
afkald på sin ret til at gøre det ene eller det andet i trafikken. Dette
nedbringer helt sikkert ulykkesstatistikken fremfor lovgivning baseret
på udspekuleret sammenholdte statistikker.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-07-06 08:59

Thomas H. formulated on lørdag :
> Folk der får nyseanfald i bilen er vildt farlige, de lukker jo øjnene i et
> halvt sekund, det kan være lige der lille Louise løber ud på vejen.

Og det er desværre noget man ikke rigtig kan gøre hverken fra eller til
ved - det er skisme svært at holde et nys tilbage til du finder en
rasteplads eller bare et sted du kan holde ind.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 11:09

> [...]
> vise folk at de skam gør noget mod folk som ham der kørte 3 ihjel på
> Frederikssundsvej) - (millioner af englændere gør det hele døgnet uden

Hvor har du dog evig ret i ovenstående.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : MK

Dato : 01-07-06 11:14

"Kim Frederiksen" <kim snabela the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor har du dog evig ret i ovenstående.

Så godt, at han måske næsten burde blive politiker?

Fra : BJ

Dato : 01-07-06 11:17

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så godt, at han måske næsten burde blive politiker?

Så kan han i samme moment også foreslå forbud mod kørekort til automobil for
folk under 25 år.

De er jo skyld i hovedparten af ulykkerne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-06 13:41

MK wrote:

> Så godt, at han måske næsten burde blive politiker?

Nej, dertil har han for meget klarsyn.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-07-06 15:39

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

> [...]
> skulle jeg forwarde en mail jeg havde sendt til ham til en anden
> adresse. Det tog lidt koncentration af telefonsamtalen ..

Ligesom klassikeren med at sige hvad man vil skrive og omvendt. Det er
også en måde at afsløre et (ringe) kodeord på Eller når der
smug-sms'es om grillfest til opgaveregning på uni og man pludselig
siger 'kød' midt i noget matematik-snak

Ikke at det nogensinde er sket for mig, forstås

Bottom line: Menneskers evner til multitasking har sine begrænsninger

--
mvh Jes Vestervang