Børn og forsikring
Fra : Cyber.

Dato : 28-06-06 20:02

sad og så på:

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Indboforsikring/Erstatningsansvar.aspx

der står:

Nedre aldersgrænse for børn
I dansk erstatningsret er det en hovedregel, at børn under 4½-5 år normalt
ikke er ansvarlige for deres handlinger. Det skyldes, at børn under denne
alder har svært ved at vurdere, hvad der er rigtigt eller forkert.

vil det sige at hvis et barn ridser eller lave en skade på en bil så er det
bare ærgeligt, og man må selv æde den (så er det altid mine børn som har
lavet bilka buler, og jeg vil bare sige at de ikke er ansvarlige

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-06-06 20:35

In article <e7ujnf$2ecu$1@newsbin.cybercity.dk>,
"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote:

> vil det sige at hvis et barn ridser eller lave en skade på en bil så er det
> bare ærgeligt, og man må selv æde den (så er det altid mine børn som har
> lavet bilka buler, og jeg vil bare sige at de ikke er ansvarlige

Ja..

Men vil da appelere til forældres fornuft og få dem til at dække skaden
hvis deres snotunge laver en skade på min bil...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Anders Christensen

Dato : 29-06-06 06:16

Martin Johansen [6000] skrev:

> Ja..
>
> Men vil da appelere til forældres fornuft og få dem til at dække skaden
> hvis deres snotunge laver en skade på min bil...

I mange tilfælde vil jeg formode at familiens ansvarsforsikring vil
dække skaderne unger forårsager, såfremt ungerne er over ca 4 år.

Og ellers kan skadeslidte jo altid kræve erstatning af barnet selv,
selvom der godt kan gå nogen år inden vedkommende så får sine penge.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Brian

Dato : 29-06-06 18:52

Martin Johansen [6000] skrev:

> Men vil da appelere til forældres fornuft og få dem til at dække
> skaden hvis deres snotunge laver en skade på min bil...

Bare du ikke når at kalde deres afkom for snotunger, så er det
for sent at appelere til fornuft af nogen som helst art.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-06-06 18:58

In article <44a41312$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> Bare du ikke når at kalde deres afkom for snotunger, så er det
> for sent at appelere til fornuft af nogen som helst art.

Jeg skal nok få min erstatning den ene eller anden vej, på lovlig eller
ulovlig vis.

Må nok sige at hvis jeg venligt snakker med forældrene til den unge der
har ridset min bil og der bare er antydningen af at "det jo bare er et
transportmiddel" og "ungen gjorde det jo ikke med vilje" ... så knækker
filmen sq for mig...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Brian

Dato : 29-06-06 19:33

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg skal nok få min erstatning den ene eller anden vej, på lovlig
> eller ulovlig vis.

Ja, Kolding har jo overtaget Horsens' gamle status som førende
"her er mange voldspsykopater" by

> [...]
> der har ridset min bil og der bare er antydningen af at "det jo bare
> er et transportmiddel" og "ungen gjorde det jo ikke med vilje" ... så

Du kan stå og knække alt den film du vil. Har du først, i en knap så
venlig tone, kaldt deres unger diverse skældsord, er alt fornuft sat
til side... det opdager du nok engang

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-06-06 20:25

In article <44a41ca5$0$15782$14726298@news.sunsite.dk>,
"Brian" <nej@tak.du> wrote:

> [...]

> Du kan stå og knække alt den film du vil. Har du først, i en knap så
> venlig tone, kaldt deres unger diverse skældsord, er alt fornuft sat

Ja det er jeg så ganske afgjort klar over.. og tro da heller ikke jeg
lægger ud med det...

Men det bliver enden på det hvis de starter som beskrevet... bliver den
famøse hidsig nok ender det måske med jeg får en på lampen og så bliver
de anmeldt for vold OG hærværk..

Som jeg skrev: Jeg skal nok få erstatning den ene eller anden vej :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Cyber.

Dato : 29-06-06 19:52

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg skal nok få min erstatning den ene eller anden vej, på lovlig eller
> ulovlig vis.

det lyder som om det bliver meget dyrt for dig,-tvang og trusler er meget
dyrere end at selv betale sin ridse

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-06-06 20:25

In article <e817fj$218p$1@newsbin.cybercity.dk>,
"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> wrote:

> det lyder som om det bliver meget dyrt for dig,-tvang og trusler er meget
> dyrere end at selv betale sin ridse

Visse regninger betaler jeg med glæde

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 03-07-06 10:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> har ridset min bil og der bare er antydningen af at "det jo bare er et
> transportmiddel" og "ungen gjorde det jo ikke med vilje" ... så knækker

Når man henstiller en bil på offentlig vej, er der visse ricisi man selv må
bære. Det inkluderer f.eks. cyklister der kører ind i den (med mindre det
er med forsæt eller groft uagtsomt).

Sådan er loven. Og, det er der faktisk rimeligt meget fornuft i.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

FAITH, n. Belief without evidence in what is told by one who speaks without
knowledge, of things without parallel.
- Ambrose Bierce (The Devil's Dictionary)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-07-06 10:42

In article <44a8e087$0$90549$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> wrote:

> Når man henstiller en bil på offentlig vej, er der visse ricisi man selv må
> bære.

Jep - og dem har man forsikret sig ud af... dette indebærer at min røv
er sikret hvis en person ikke er voksen nok til at melde at det er dem
der har lavet skaden og derfor selvfølgelig nok skal dække det.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 03-07-06 14:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jep - og dem har man forsikret sig ud af... dette indebærer at min røv
> er sikret hvis en person ikke er voksen nok til at melde at det er dem
> der har lavet skaden og derfor selvfølgelig nok skal dække det.

Men, det er ikke en selvfølge - så har du ikke fattet pointen i mit andet
indlæg.

Hvis du henstiller en meget dyr ting på offentlig vej, og en person, der
optræder forsvarligt, ved et uheld kommer til at skade den, er det min
opfattelse at du må kigge på dig selv og sige "Havde jeg i tilstrækkelig
grad sikret mig, da jeg henstillede min dyre ting på offentlig vej?".

For biler gør man det med kaskoforsikringen. Og, som loven er, er det så
også den der dækker, og f.eks. en cyklist, kan ikke engang gøres ansvarlig
for skaden på din bil. Det er efter min opfattelse tilsigtet.

Så, dit argument bider også dig: Du skal være tilstrækkelig voksen til at
sikre dine ting.

På privat område er det naturligvis en helt anden snak.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Men of vast integrity are seldom popular. They are often crucified

- Dave Mallery

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-06-06 09:29

Anders Christensen wrote:

> Og ellers kan skadeslidte jo altid kræve erstatning af barnet selv,
> selvom der godt kan gå nogen år inden vedkommende så får sine penge.

Det er vel netop det de ikke kan hvis barnet er under den aldersgrænse
hvor man kan kende forskellen imellem rigtig og forkert.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 03-07-06 10:17

CVXdf wrote:

> [...]
> ikke er ansvarlige for deres handlinger. Det skyldes, at børn under denne
> alder har svært ved at vurdere, hvad der er rigtigt eller forkert.

Det er korrekt.

> vil det sige at hvis et barn ridser eller lave en skade på en bil så er
> det bare ærgeligt, og man må selv æde den (så er det altid mine børn som
> har lavet bilka buler, og jeg vil bare sige at de ikke er ansvarlige

Der er kommet en række svar, men for at få det korrekte, bør du stille
spørgsmålet i jura gruppen. Men, et par pointer:

- Børn under 4.5-5 år gamle anses ikke for _personligt_ ansvarlige. Men, da
sådanne normalt skal være under _opsyn_, træder dem der har opsyn til som
ansvarlige i stedet. Det vil så, som hovedregel, være deres
ansvarsforsikring der dækker. Hvis du f.eks. har overladt dine poder (under
4) til dine forældre, og de (poderne) smadrer naboernes ruder, vil det (alt
andet lige) være dine forældres _ansvarsforsikring_ der skal dække skaden.
Ansvarsforsikringen kan afvise at dække, hvis dine forældre har forsømt
deres opsyn med barnet. (Men, der skal meget til). Hvis dine forældre ikke
har en ansvarsforsikring er de a) dumme, b) stadigt ansvarlige.

- For så vidt angår skader på biler er reglerne mere indviklede. Hvis skaden
er et færdselsuheld, f.eks. hvis barnet kører på cykel, gælder
den "normale" regel om at bilens kaskoforsikring skal dække. Mange er ikke
opmærksomme på det. Det vil sige, at hvis din knægt (eller voksen, for den
sags skyld) cykler ind i en parkeret bil, så er det bilens kaskoforsikring
der skal dække skaden. Hvis bilen ikke har en kaskoforsikring, er jeg ikke
sikker på at barnet/cyklisten kan gøres ansvarlig. (Jeg mener at have
forstået at det forholder sig således, for at man selv skal bære en del af
ansvaret for at henstille dyre ting (bilen) i det offentlige rum. Det ville
være urimeligt at pålægge f.eks. et barn på 8 et personligt
erstatningsansvar i millionklassen fordi han var faldet på cykel ind i en
bil der ikke havde en kaskoforsikring. Dyr bil => kaskoforsikring, billig
bil => surt show for bilejeren).

- Mens jeg skriver dette, bliver jeg meget i tvivl om reglerne for skader
der _ikke_ skyldes færdselsuheld. Eksempelvis hvis et barn cykler ind i en
parkeret bil, på en cykel uden stelnummer. (Dvs. et legetøj, da en cykel
uden stelnummer klassificeres som legetøj). Jeg vil tro at barnet ikke kan
gøres ansvarlig, med mindre det har gjort det med forsæt.

Jeg har iøvrigt haft problematikken lidt inde på livet.

Min dreng cyklede (et uheld) ind i en parkeret bil. Bilens ejer troede
initielt at han/vi/jeg skulle betale skaden. Jeg sagde til ham at jeg gerne
ville betale, pr. kulance, men at det egentlig var hans kaskoforsikring der
skulle betale, og at jeg derfor ikke kunne få min ansvarsforsikring til
det. Han tvivlede, undersøgte det, og måtte erkende at jeg havde ret - det
blev vist lavet på hans kasko. Jeg tror han havde det skidt med at have en
forsikring der skulle dække, og så i stedet få pengene fra min lomme.

En anden nabos dreng kastede en dag to sten gennem venstre siderude på min
parkerede bil (som iøvrigt ikke havde kasko). Han var uden opsyn og under 4
år. (Stærk lille gut, iøvrigt). Det var helt tydeligt "med forsæt" (men
vanvittigt . Her betalte forældrene (som ansvarlige for hans adfærd),
men jeg gav dem værkstedsfaktura for at de kunne få udgiften dækket hos
deres ansvarsforsikring. Jeg ved ikke om de nogensinde fik det, dog. Her
var problemet igen, set med mine øjne, at jeg ikke havde nogen forsikring
der kunne dække, og at de, som jeg forstod det, havde.

Hvis du vil vide de præcise regler, bliver du nok nødt til at spørge i
juragruppen.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

What I have done is to show that it is possible for the way the universe
began to be determined by the laws of science. In that case, it would not be
necessary to appeal to God to decide on how the universe began. This doesn't
prove that there is no God, only that God is not necessary.
- Stephen W. Hawking (Der Spiegel, 1989)