"betræk" på rat og gearknup
Fra : Grønne

Dato : 27-06-06 21:16

"betræk" på rat og gearknup

Ja det lyder måske lidt mærkeligt, men efter at min Land Cruiser har rundet
350kkm er rat og gearknup noget slidt. Rattet er det helt galt med, det af "læder"
betrækket der er tilbage er en stor las. Og det skal der gøres noget ved !

Men hvad gør jeg, et nyt rat koster en mindre formue. Er det ikke muligt at
få betrukket det med nyt læder eller kunststof ?

Håber der er nogen der kan hjælpe, det er rimeligt belastende at køre med !

/Grønne

Fra : kazz

Dato : 27-06-06 21:36

Hvis der er lidt handyman i dig, er det faktisk muligt selv at trække nyt
læder på rattet med et hæderligt resultat.
Det kræver blot at du skærer det nye læder en lilli anelse for småt,
derefter gennembløder du det med vand og syr det på som det nu skal se ud.
Skal det sys med lædersnor skal den også gennemblødes i vand.
Herefter lader du læderet tørre langsomt (ikke over en evt. varmekilde)
Læderet vil nu langsom men sikkert trække sig sammen og komme til at sidde
urokkeligt fast.
Brug læder af god kvalitet, så du er sikker på at tykkelsen er den samme på
hele det stykke du bruger, ellers kan det trække sig sammen noget uens og
resultatet bliver knap så godt.
Når projektet er gennemtørt, skal læderet have en gang god læderfedt, og evt
poleres med en træklods ( ja en træklods !!!) *SS* læderet bliver helt
blankt og fint på denne måde
Har selv for en del år siden lavet et par rat på denne måde,og resultatet
blev faktisk noget bedre end jeg havde forventet.

En gearknop kan laves på samme måde, men der syr man bare en pose af det
våde læder som lige akkurat er stor nok til at man kan tvinge den ned over
gearknoppen. (det kræver lidt "vold") men det er muligt.
Det svære ved gearknoppen er at få læderet til at slutte der hvor man gerne
vil have det til, man kan med fordel lade det gå lidt for langt ned over
stangen, for så at skære det overskydende af når det er tørt.
Et andet problem er hvis gearknoppen er meget stor og stangen den sidder på
er meget tynd. I så flad kan det være nødvendigt at sy det nederste af
knoppen efter læderet er trukket ned over den, og stadigvæk er gennemblødt
Med en træpind kan man modelere tal eller bogstaver og måske et logo, hvis
man er rigtigt kreativ, ned i det våde læder og det ser faktisk ret godt ud

Er du ikke den store handyman, så prøv at kører forbi en saddelmager, der er
ikke alting der koster en formue

Kazz