Chip i PSA 1,6 HDi 109HK - lovligt?
Fra : MacX

Dato : 27-06-06 18:08

Hejsa

Tænkte på om nogen chiptunere lever på til den nye lovgivning - altså
så forureningsniveauet ikke hæves? Det er vel ikke alle dieselbiler der
kan chippes, uden at øge foruregningen?

Er der nogen herinde, som har prøvet at chippe psa moteren (1,6 HDi)?
Kan den lille motor mon holdre til det?

Bortfalder garantien hvis man chipper den?

Mvh
Otto

Fra : Per W.

Dato : 27-06-06 19:20

"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i melding
> [...]
> den lille motor mon holdre til det?
>
> Bortfalder garantien hvis man chipper den?

Nei, men hvis det skjer noe som beviselig har skjedd pga. chipping så må man
betale den delen selv, men garantien på setene bortfaller f.eks ikke om man
chipper den.

/Per W.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-06-06 19:30

MacX skriver:

> Tænkte på om nogen chiptunere lever på til den nye lovgivning - altså
> så forureningsniveauet ikke hæves? Det er vel ikke alle dieselbiler der
> kan chippes, uden at øge foruregningen?

Tænk på at du laver en konstruktiv ændring af motoren der reelt set
kræver en ny godkendelse af bilen. Eleers skal du finde en chip der er
godkendt på forhånd.

> Bortfalder garantien hvis man chipper den?

Hvis der er det mindste tvivl vil Pug garanteret fraskrive sig enhver
rettighed.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : ena

Dato : 27-06-06 20:20

> Hvis der er det mindste tvivl vil Pug garanteret fraskrive sig enhver
> rettighed.

Næppe Peugeot vil nok nærmere forbeholde sig enhver rettighed og fraskrive
sig ethvert ansvar

Fra : MacX

Dato : 27-06-06 20:30

On 2006-06-27 20:29:47 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said:

> MacX skriver:

> Tænk på at du laver en konstruktiv ændring af motoren der reelt set
> kræver en ny godkendelse af bilen. Eleers skal du finde en chip der er
> godkendt på forhånd.

Okay men findes der nogen fabrikanter, som har fået godkendt deres chip/boks?

Mvh
Otto

Fra : Møller

Dato : 27-06-06 19:48

"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote in message
> [...]
> Kan den lille motor mon holdre til det?
>
> Bortfalder garantien hvis man chipper den?

Ja :
http://www.peugeot.dk/services/AfterSales/?57694f390473828f9e4c37650297ca62

Møller

Fra : Jim

Dato : 27-06-06 21:23

> Ja :
> http://www.peugeot.dk/services/AfterSales/?57694f390473828f9e4c37650297ca62
>
> Møller

snip
hej
hvis man for det gjort rigtigt kan forhandleren aldrig se det, og det kan
heller ikke ses til syn
men om man syntes at uærlighed er ok er jo ens egen sag
mht til holdbarheden er det ikke det helt stor problem så vidt jeg har fået
af vide, klart hvis du skyder den meget af koster det kobling og åbenbart
kan der osse ryge en slange/ sprænge af til turboen
men det gælder vist kun for remapning jeg ved ikke en dyt om chipning men
går dog ud fra det næsten er det samme.......
tjep

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-06-06 21:37

> [...]
> men det gælder vist kun for remapning jeg ved ikke en dyt om chipning men
> går dog ud fra det næsten er det samme.......

Det er da totalt nemt at se, det er bare at måle turbotrykket.
Et styk manometer med selvhold på maks visning, så er den hjemme.

Niels

Fra : Anders

Dato : 28-06-06 06:20

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> Det er da totalt nemt at se, det er bare at måle turbotrykket.
> Et styk manometer med selvhold på maks visning, så er den hjemme.
>
> Niels

Jeg har fået at vide at Bosch motorstyringerne logger max turbotryk samt max
omdrejninger så det er vel let at checke om den har været chippet..
Om det er bosch der sidder i de nye 1.6 liters motorer ved jeg ikke.

Mvh
Anders

Fra : MacX

Dato : 28-06-06 06:28

On 2006-06-28 07:20:08 +0200, "Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> said:

> [...]
> chippet..
> Om det er bosch der sidder i de nye 1.6 liters motorer ved jeg ikke.

Jeg mener at have læst det er Bosch... Er nu også mest ude efter en
boks der er godkendt til bilen - måske det kommer engang, når
producenterne overholder de nye lovkrav.

Mvh
Otto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-06 06:34

MacX skriver:

> Jeg mener at have læst det er Bosch... Er nu også mest ude efter en
> boks der er godkendt til bilen - måske det kommer engang, når
> producenterne overholder de nye lovkrav.

Det er såmænd ikke det nye lovkrav omkring forurening der er problemet.

Fra : MacX

Dato : 28-06-06 09:01

On 2006-06-28 07:33:35 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Nå hvad er det så?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-06 12:13

MacX skriver:

> Nå hvad er det så?

At bilen skal typegodkendes igen, med mindre at du finder et tunisgskit
der er typegodkendt.

På den anden side, hvorfor vil du chippe den ?

Fra : Møller

Dato : 28-06-06 13:40

"Jim" <fsgbooking@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> men det gælder vist kun for remapning jeg ved ikke en dyt om chipning men
> går dog ud fra det næsten er det samme.......

Tja.

Tro du bare på det

Men som du selv skriver, "jeg ved ikke en dyt om chipning " så bør du heller
ikke stille din uvidenhed til offentlig skue )

Møller

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-06-06 20:30

In article <44a278b9$0$84034$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Møller" <My@g2n.dk> wrote:

> Men som du selv skriver, "jeg ved ikke en dyt om chipning " så bør du heller
> ikke stille din uvidenhed til offentlig skue )

Det forstår jeg ikke... taber man ansigt og anseelse ved offentligt at
"tilstå" der er et emne man ikke ved så meget om??

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jim

Dato : 28-06-06 22:27

> [...]
> heller
> ikke stille din uvidenhed til offentlig skue )

Hør lille Møller
jeg ikke tror.. jeg ved tværtimod at det koster kobling og jeg ved da osse
at det kan koste en slange til turboen ( læs andet indlæg her i gruppen)
men hvofor oplyser du så ikke os alle sammen om din gætter jeg på meget
omfattende viden til offentlig skue...........
og så kan du belære os alle sammen

Mvh kloge åge

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-06-06 15:40

Hej

MacX wrote:
> Er der nogen herinde, som har prøvet at chippe psa moteren (1,6 HDi)?
> Kan den lille motor mon holdre til det?

Jeg vil i hvert fald komme med en lille advarsel. Jeg overvejede det
selv meget kraftigt - specielt da jeg gav min bil (1,4 TDCi -
lillebroren til 1,6'eren) en lille opfriskning med alu-fælge lidt lidt
lakarbejde. Jeg har det også bare sådan, at jeg selv har det bedst med,
at tingene står original eller bedre og hvis det var bedre at pumpe de
sidste HK ud af bilen, så ville den nok være født med.

Problemet med min var at den måske/måske ikke var født med en
mikroskopisk lille fejl. En lille utæthed som gjorde, at den ved
111.000km fik seriøse startvanskeligheder. Utæthedengjorde at den ikke
længere vare i stand til at opbygge nok kompression. Resultatet var
startvanskeligheder eller at motoren gik ud når den ellers var kommet i
gang. Værkstedet fortalte, at grunden til, at det blev opdaget så sent
var, at motorstyringen og turboen automatisk justerede for mere tryk
hvis det manglede indtil den måtte kapitulere og ikke fungere som den
skulle. Prisen blev over 3000,- og så har de endda været _meget_ flinke.

Men hvis jeg nu havde chippet den, hvad var der så sket?

Mit råd til dig er først og fremmest slå koldt vand i blodet og _vent_
til bilen er kørt rigtig godt til og til du har været til det første
service. Dernæst få motoren trykprøvet og testet hos for eksempel FDM.
Til sidst skal du finde en som overtager motorgarantien som følge af
chipningen.

Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Per W.

Dato : 28-06-06 16:59

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i melding
> [...]
> Dernæst få motoren trykprøvet og testet hos for eksempel FDM. Til sidst
> skal du finde en som overtager motorgarantien som følge af chipningen.

Eller bruke en chipløsning som man kan tilbakestille til original software.
Det finnes en del hvor man bare kobler den til en kontakt og trykker for å
oppgradere softwaren og trykker en gang til for å legge tilbake den
originale.

/Per W.