Vinterdæk!
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:35

Hvilke(t) vinterdæk kan anbefales til omkring 5-600 kr./stk. når det er i
størrelsen 205/55 R16 med T/H/V mærke (190/210/240 km/t)? Q-mærke (160 km/t)
kan muligvis også bruges, kommer an på prisforskellen.
Jeg vil helst have nogle Goodyear UltraGrip 7 T, men de koster nærmere 925
kr./stk.

Ja, jeg undersøger blot markedet... har ingen intentioner om at købe
vinterdæk nu.

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:54

"PeterS" <nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> kr./stk.
>
> Ja, jeg undersøger blot markedet... har ingen intentioner om at købe

Hvis et andet mærke skulle gå hen og vinde i en ny test til vinter, så skal
du bare se hvor prisen falder på UG7 fordi alle vil have den nye prisvinder.

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 26-06-06 21:59

> [...]
> km/t) kan muligvis også bruges, kommer an på prisforskellen.
> Jeg vil helst have nogle Goodyear UltraGrip 7 T, men de koster nærmere 925

Tjah, man kan sikkert spare et par kroner på at vælge et "no-name"-mærke -
personligt ville jeg _aldrig_ gå på kompromis med noget så sikkerhedsmæssigt
vigtigt som (vinter)dæk! Tænk på, at mer-udgiften på 1.500,- for 4
kvalitetsdæk afskrevet over f.eks. 30.000 km er sølle 5 (ja, FEM!) øre per
kilometer - faktisk kan alene forskellen i rullemodstand de forskellige dæk
imellem rigeligt betyde brændstofudgifter på mere end +/-5 øre per km. Hvis
5 øre per km virkelig spiller en så stor rolle for dig, så udse dig det
kvalitetsdæk, der har den mindste rullemodstand - eller gå ned i størrelse
til f.eks. 195 og glæd dig over, at den mindskede luftmodstand formentlig
også giver dig mindst 5 øre per km i besparelse... Lidt tankevækkende, når
man sætter regenstykket sådan op, ikke??

Svjv er UG7 (endnu) ikke testet i 205/55R16, idet seneste ADAC-test er fra
10/2004
(http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/205-55-R16-HT-2004-10/default.asp?ComponentID=94917&SourcePageID=8979#).
Hér vandt Conti TS810 foran bl.a. Michelin Alpin PA2. Da egenskaber i én
dimension bestemt ikke umiddelbart kan overføres til andre dimensioner, er
det ikke sikkert, UG7 er konkurrenterne overlegen i netop 205/55R16 - men
undertegnede valgte dog alligevel netop UG7 i denne dimension, da jeg skulle
have vinterdæk med til min nye bil for en måned siden..

PS! Kører i øvrigt på 215/45R17 sommerdæk - og her kan jeg glæde dig med, at
du ikke ville kunne nøjes med 925,- per dæk (Bridgestone Potenza RE050A)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-06 18:29

Bo Velschow wrote:
> [...]
> mer-udgiften på 1.500,- for 4 kvalitetsdæk afskrevet over f.eks.
> 30.000 km er sølle 5 (ja, FEM!) øre per kilometer - faktisk kan alene

I know, men det er en bil jeg leaser i kun 2 år, og jeg vil ikke ofre 6-7000
kr. på vinterdæk og fælge på så kort tid. Derfor går jeg efter noget
kvalitet til en lidt lavere pris. Jeg kan se at man kan få Continental
WinterContact TS810 til en fair pris når det er 195-profil. Så det kunne
måske være en løsning, som du også selv er inde på (ja også UG7 for den sags
skyld).
Men hvad skal dækstr. så være? Svarer 205/55-16 til 195/65-16 ?

/Peter

Fra : Bo Velschow

Dato : 27-06-06 19:54

> I know, men det er en bil jeg leaser i kun 2 år, og jeg vil ikke ofre
> 6-7000 kr. på vinterdæk og fælge på så kort tid.

OK, det kan jeg måske godt følge. Dog anser jeg gode dæk for at være af
ekstremt stor betydning; jeg valgte således at investere i 4 fælge + 4
Michelin Alpin vinterdæk (til i alt 3.500,- - det var 13" dæk) til min kones
bil, da hun skulle pendle dagligt til/fra Avedøre Holme - vel vidende, at
der var stor sandsynlighed for, at bilen 6 måneder senere ville blive
kasseret til syn. Jeg valgte derfor at afskrive dækkene over 10.000 km - men
bilen gik i øvrigt glat igennem synet for godt et år siden, så derfor bliver
investeringen afskrevet over endnu en vintersæson eller 2.

> [...]
> på (ja også UG7 for den sags skyld).
> Men hvad skal dækstr. så være? Svarer 205/55-16 til 195/65-16 ?

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html eller
http://www.hi-speed.dk/tiresize.html giver dig svaret! Rullediameteren må
max. afvige 5% fra den størrelse dæk, bilen har som standardmontering.

205/55R16 kan erstattes med 195/65R15 (0.4% større rullediameter) eller
195/60R16 (1.34% større rullediameter). Førstnævnte er nok mere "standard",
og 15" er nok under alle omstændigheder billigere end 16". Dog skal du være
_helt_ sikker på, at der er plads til bremserne!! Min Mazda6 2.3 Sport kan
f.eks. ikke køre på 15" fælge, da der i så fald ikke er plads til kalibre
mv. - så det med store fælge er altså ikke "bare for sjov"

Lidt søgning på Google viser, at man kan få f.eks. Michelin Alpin A2 i
195/65R15 til knap 700,- per stk. Hos www.daekonline.dk - hvor du vist selv
skal sørge for at få dækkene monteret og afbalanceret - kan du få UG7 og A2
til godt en 500-lap per stk.

Læs i øvrigt http://www.quickpot.dk/nyt/default.asp?id=3400 vedr.
discount-vinterdæk.

Held og lykke med projektet!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Brian

Dato : 27-06-06 20:14

Bo Velschow skrev:

> [...]
> til min kones bil, da hun skulle pendle dagligt til/fra Avedøre Holme
> - vel vidende, at der var stor sandsynlighed for, at bilen 6 måneder

Den del forstår jeg ikke... du mener dækkene er vigtige for sikkerheden,
men "lader" hende køre en bil som du selv regner med ikke kan gå igennem et
syn ?

/Brian

Fra : Bo Velschow

Dato : 27-06-06 21:34

> Den del forstår jeg ikke... du mener dækkene er vigtige for sikkerheden,
> men "lader" hende køre en bil som du selv regner med ikke kan gå igennem
> et syn ?

Jeg kan godt se, at det var dårligt formuleret: Bilen havde kort før fået
lavet stor service (og alle service var i øvrigt overholdt), og alt
sikkerhedsmæssigt var/er selvfølgelig i orden - men pga. en hel del
rustangreb i skærmkanterne havde jeg en mistanke om (dvs. troede, at der var
stor sandsynlighed for), at synsmanden ville kassere den (ene og alene pga.
rusten). Derfor fik den også udbedret dette før synet (til den nette sum af
8.000,-) - og så gik den glat igennem. Ingen bemærkninger overhovedet mht.
det sikkerhedsmæssige. Havde jeg inden synet haft mistanke om - eller havde
mit værksted i forbindelse med klargøringen til syn fortalt mig - at der var
sikkerhedsmæssige problemer (som det var økonomisk urentabelt at udbedre),
ville den være blevet skrottet uden yderligere betænkning.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Benny Højvælde

Dato : 27-06-06 11:05

> [...]
> km/t) kan muligvis også bruges, kommer an på prisforskellen.
> Jeg vil helst have nogle Goodyear UltraGrip 7 T, men de koster nærmere 925

Du kan bare hente dine 7T'er i Kina. Der koster de omk. 200 kr./stk. De har
godt nok ikke set Goodyear fabrikkerne nogen sinde og jeg vil nok ikke køre
over 80 med dem på.

Benny

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 27-06-06 12:17

"Hvilke(t) vinterdæk kan anbefales til omkring 5-600 kr./stk"

De bedste vinterdæk jeg nogensinde har haft, er Gislavad nordfrost 3. Jeg
gav ca. 5-600kr/stk

--
Mvh.
Henrik