Xenon/HID på det lange lys??
Fra : Bo Velschow

Dato : 26-06-06 19:52

Hej gruppe

Jeg har fornøjelsen af at køre i en bil (Mazda6), der er født med Xenon/HID
på nærlyset - dvs. den har lygtevaskere (på både nær- og fjernlys) samt
niveauregulering af nærlyset. Så langt, så godt.

Nu er det så, at jeg pønsede på, om det evt. er hensigtsmæssigt at montere
Xenon på det lange lys (H1'ere)?? Ideen skulle selvfølgelig være at give
godt med blus på lampen i situationer, hvor man alligevel kan køre med langt
lys uden at genere modkørende.

Jeg har søgt på div. hjemmesider for forhandlere af den slags - men de
oplysninger, jeg kan finde, er mildt sagt mangefulde!!

På én af hjemmesiderne står der f.eks. således:
"Da vores kit er inkl. alt hvad du skal bruge, er det ingen sag at montere,
der skal ikke klippes eller loddes, du tager din normale pærer ud, sætter
den nye i, i enden af denne er der en ledning, denne klikkes i ledningen der
passer fra boksen.

Fra boksen smider(??) du stikket i bilens normale stik. Og så montere du
boksen et sted i motorrummet. Der er monteringsbeslag strips og skruer med,
så du skal ikke bruge andet end en skruetrækker (...)"

- og klikker man sig så videre til installationsvejledningen, står der
pludselig (på "godt" kinesisk-engelsk):

"Drill the hole on the rear cover with 22mm hole cutter"

(hvordan det så liige harmonerer med, at man "ikke skal bruge andet end en
skruetrækker", forstår jeg ikke helt...!)

Nå, men ovenstående får mig til at frygte, at man risikerer at smide 2000,-
ud på noget østasiatisk ragelse, der i "morsomste" fald smelter éns
paraboler og i øvrigt ikke giver en døjt mere lys en H1'erne - eller kaster
lyset alle mulige steder hen, hvor det ingen nytte gør.

Jeg savner i høj grad info om pærernes driftstemperaturer, lysudbytte osv
osv osv - men hvor finder man den slags?? Har I andre prøvet at montere
Xenon på det lange lys - og i så fald, med hvilket udbytte (udover en lænset
tegnebog ) )?

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-06-06 20:32

Hej

Bo Velschow wrote:
> [...]
> godt med blus på lampen i situationer, hvor man alligevel kan køre med langt

Jeg har samme bil og undrer mig over din udtalelse. Synes du virkelig,
at du mangler lys på det lange lys? Hvis vejene er snoede med skov til
begge sider, så tør jeg ikke køre med det lange lys fordi jeg er bange
for ikke at kunne se en modkørende før jeg har blændet ham fuldstændigt.

Kunne det tænkes, at et nyt sæt almindelige kvalitetspærer kunne gøre
kunststykket?

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:50

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sider, så tør jeg ikke køre med det lange lys fordi jeg er bange for ikke
> at kunne se en modkørende før jeg har blændet ham fuldstændigt.

En H1 pærer giver det lys den giver ....også i en Mazda
Lysstyrken er ca. 3 gange kraftigere med HID

--
Tom

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-06-06 21:03

Hej

Tom wrote:
> En H1 pærer giver det lys den giver ....også i en Mazda

Jeg tænkte nu mere på om de gamle er lidt nedslidte. De få gange jeg har
fået skiftet pærer har jeg da oplevet en væsentlig forskel. Desuden
savner jeg bestemt ikke lys på det lange lys, så jeg undrer mig over
hans mangel.

> Lysstyrken er ca. 3 gange kraftigere med HID

Det er muligt. Det ved jeg ikke, men det er lækkert at køre med .

Fra : Bo Velschow

Dato : 26-06-06 21:12

> [...]
> jeg bestemt ikke lys på det lange lys, så jeg undrer mig over hans mangel.

> Det er muligt. Det ved jeg ikke, men det er lækkert at køre med .

Jep, det er suverænt godt på 6'eren!!
(har i øvrigt netop rundet 2000 km - og hvor ER det dog en dejlig bil!)

Grunden til, at jeg eventuelt ønsker mere blus på det lange lys er såmænd
ikke, at jeg er utilfreds med det nuværende (det er da glimrende på 6'eren -
ganske givet så godt, som det nu kan lade sig gøre med en glødelampe) - men
simpelthen, at endnu mere lys (igen uden, at det generer omgivelserne - og
uden, at der går svensker-fjernprojektører i det!) alt andet lige er
befordrende for trafiksikkerheden.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-06-06 09:09

Bo Velschow wrote:
> [...]
> uden, at det generer omgivelserne - og uden, at der går
> svensker-fjernprojektører i det!) alt andet lige er befordrende for

Sjovt nok du skriver svenskerfjernprojektør ...

For mange år siden, da jeg kørte Mondeo MkI, var jeg i Sverige hvert år.
Forlygterne på Mondeo´en var kendte for at være dårlige, de blev gullige med
årene og lyste ikke specielt godt, heller ikke som nye. Men når man kom til
Sverige - så forsvandt lyset da fuldstændigt! De sorte veje sugede alt lyset
til sig, så man knapt kunne se vejen.

Jeg kan godt forstå de har brug for godt lys i Sverige med det sorte asfalt
de bruger ...

--
Per, Esbjerg

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 21:10

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kunne det tænkes, at et nyt sæt almindelige kvalitetspærer kunne gøre
> kunststykket?

Konens potte er født med bi-xenon.

Nej, en alm. kvalitetspære kan på ingen måde give det samme lys.

Der er en verden til forskel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-06-06 21:14

Hej

BJ wrote:
> Nej, en alm. kvalitetspære kan på ingen måde give det samme lys.
>
> Der er en verden til forskel.

Det var heller ikke for at give samme lys, jeg savner bare slet ikke lys
på min og undrede mig derfor over hans ønske.

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 21:18

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var heller ikke for at give samme lys, jeg savner bare slet ikke lys
> på min og undrede mig derfor over hans ønske.

O.k.

Jeg har blot fået den erfaring, xenonlys på langt og kort lys er et 'must'
for eftertiden.

Specielt hvis det korte er xenon og lange er almindelig.

Det lange lys synes 'uvirkelig' på hybriden, men som dagslys på bi-typen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 21:20

> [...]
>
> Specielt hvis det korte er xenon og lange er almindelig.
>
> Det lange lys synes 'uvirkelig' på hybriden, men som dagslys på bi-typen.

Også lidt skummelt at det korte lys er hvidt og det lange lys er gult

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 21:21

KLIP

> Også lidt skummelt at det korte lys er hvidt og det lange lys er gult

Jep, samtidig kan der ses dramatisk tydelig forskel i lysmængden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 21:24

> KLIP

> Jep, samtidig kan der ses dramatisk tydelig forskel i lysmængden.

Tror jeg gerne.

Det er dog aldrig faldet mig i tankerne at eftermontere HID på mit fjernlys,
da det er ulovligt

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 21:27

KLIP

> Det er dog aldrig faldet mig i tankerne at eftermontere HID på mit
> fjernlys, da det er ulovligt

Det ville også være noget skidt, da du ikke har konstant "varme" på dette.

Lige så snart de er afkølede, giver de et blitzlys (kendes når du
koldstarter det korte lys), hver gang du vil benytte det.

Det ville jeg ikke bryde mig om en kold og stormfuld nat..;)

Det eneste sted du kan eftermontere bi-xenon, så det virker, er på H4.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 21:40

> [...]
>
> Det ville jeg ikke bryde mig om en kold og stormfuld nat..;)
>
> Det eneste sted du kan eftermontere bi-xenon, så det virker, er på H4.

Hm, jeg mente ellers at MB kører med en bi-xenon hvor man styrer med en
"klap" hvordan lyset skal falde

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 26-06-06 21:43

KLIP

> Hm, jeg mente ellers at MB kører med en bi-xenon hvor man styrer med en
> "klap" hvordan lyset skal falde

Det har intet med H4 at skaffe og på samme måde virker Volvos.

Der er så at sige lys i pæren hele tiden.

Det samme gør sig gældende med bi-xenon til H4.

Ved H4 flytter du blot på pæren, mens den lyser alt hvad den kan.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:39

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> (hvordan det så liige harmonerer med, at man "ikke skal bruge andet end en
> skruetrækker", forstår jeg ikke helt...!)

Nu kender jeg ikke ALLE verdens biler, men vil nu nok påstå at på de fleste
biler så skal man igang med lidt kreativt omkring monteringen. Man kan jo
ikke bare smide en ballast/elektronikboks ind i selve parabolen og derfor
skal der måske laves et enkelt hul ind til parabolen for at boksen kan sidde
ude i motorrummet.
Ikke at det er en stor operation men det er ikke nok bare at have en
skruetrækker

> [...]
> paraboler og i øvrigt ikke giver en døjt mere lys en H1'erne - eller
> kaster lyset alle mulige steder hen, hvor det ingen nytte gør.

Nej ragelse behøver det nu ikke at være. Det giver med GARANTI mere lys og
en anden farve.

> [...]
> osv osv - men hvor finder man den slags?? Har I andre prøvet at montere
> Xenon på det lange lys - og i så fald, med hvilket udbytte (udover en

Det er vel standard ca. 5-6000 Kelvin i farvetemp når pæren er varm og lige
når den tænder er temp vel mere en 7-8.000 Kelvin.

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-06-06 20:51

Bo Velschow wrote:
> [...]
> osv osv osv - men hvor finder man den slags?? Har I andre prøvet at
> montere Xenon på det lange lys - og i så fald, med hvilket udbytte

Jeg havde det på min Volvo V70 og var godt tilfreds.
Det eneste minus er, at det tager ca. 2-3 sek om at tænde helt.
Hvis man blinker kort med det lange lys minder det om blitz lys . fx fra en
politibil...

Nogen vil sige, at jeg er inhabil, da jeg sælger xenonkit, men dette er min
oplevelse.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:55

meddelelse news:44a03ab5$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Det eneste minus er, at det tager ca. 2-3 sek om at tænde helt.
> Hvis man blinker kort med det lange lys minder det om blitz lys . fx fra

Jep det har en rigtig fé blå farve de første par sekunder

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 26-06-06 22:06

> [...]
> Det eneste minus er, at det tager ca. 2-3 sek om at tænde helt.
> Hvis man blinker kort med det lange lys minder det om blitz lys . fx fra

Ja, den form for info savner jeg faktisk også for Xenon-kittene - alt andet
lige må det jo på en eller anden måde kunne lade sig gøre at undgå
problemerne med opvarmningstid (biler, der er født med bi-Xenon har vel ikke
det problem??).

> Nogen vil sige, at jeg er inhabil, da jeg sælger xenonkit, men dette er
> min oplevelse.

Tak fordi, du melder ærligt ud
= Point i min karakterbog!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-06-06 15:54

Bo Velschow wrote:
> Tak fordi, du melder ærligt ud

Sådan er jeg... .-)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-06-06 19:07

Bo Velschow wrote:
> [...]
> lige må det jo på en eller anden måde kunne lade sig gøre at undgå
> problemerne med opvarmningstid (biler, der er født med bi-Xenon har vel ikke

Eneste måde at undgå problemerne med opvarmning er at pæren altid lyser,
hvilket sikkert er det der sker i bi-xenon. Hvis du har separate nær og
fjernlyspærer så kan du ikke uden at være særdeles kreativ (med klapper
eller lign) undgå opvarmningen (og lad lige være med altid at køre med
fjernlyset tændt ;))

Selv hvis man ville leve med opvarmningstiden kunne jeg forestille mig
at du reducere pærens levetid ganske betragtelig da fjernlyset meget
ofte kan risikere at blive tændt og slukket mange gange.

Jeg har HID i min dykkerlygte og der hedder det sig at der skal gå
mellem 2 og 5 minutter! fra jeg slukker lampen til jeg må tænde den
igen, netop for ikke at smadre pæren (der er en dyr sag på ca. 1000kr!).
Samme problem må gøre sig gældende hvis pæren er monteret i en bil, så
medmindre du er i besiddelse af 1000-lapper der sidder meget løst i
pengepungen, så virker det som en dårlig løsning at montere HID i
fjernlyset.

Fra en person der bla. sælger/distribuere HID pærer/lygter til bla.
dykkere har jeg flg. statistik for hvornår en pærer dør (omend pærerne
er blevet bedre efterfølgende, så vil problemet altid eksistere grundet
fysikken bag HID).

Ved cyclisk tænd/sluk med 10 min tænd tid, derefter 5 minutter sluk, der
døde pærerne (10 W HID) efter ca. 500 repetitioner!

Hvis tiden blev ændret til 1min on/5 min off, så var det ca. 350
repetitioner... Desuden viste andre målinger at pæren opnåede max
lysstyrke efter 2,5 minutter, mens det havde 94% af lysstyrken efter 30
sekunder.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-06 20:04

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved cyclisk tænd/sluk med 10 min tænd tid, derefter 5 minutter sluk, der
> døde pærerne (10 W HID) efter ca. 500 repetitioner!

Der må være tale om særdeles dårlige skod pærer i din dykkerlygte. Levetiden
på HID er VÆSENTLIG længere end hallogen og her regnes ikke kun med at de er
tændt hele tiden, men at de bliver TÆNDT og SLUKKET som de gør i de fleste
biler flere gange dagligt i årevis.
I HID sidder der en plasma som det lysende element og det brænder ikke
igennem fordi det bliver tændt og slukket mange gange lige efter hinanden.
Desuden sidder der også avancerede styrebokse foran HID i bilerne som sikrer
at tændspændingen er den korrekte for pæren og dermed passer godt på pæren.
Jeg skønner mine HID bliver tændt mindst en 6-10 gange dagligt fordi jeg
skal på arbejde, hente børn, handle ind, tanke osv osv. Nogle dage kan de
også blive tændt omkring 20 gange når man skal klapre alle butikker igennem
når der skal handles tøj. Pærene holder i ÅREVIS, jeg tror mine er ca. 3 år
nu, så det giver mindst 6-10.000 tændinger og de virker stadig

--
Tom