Køb af brugt Mondeo ST200 motor - god elle~
Fra : Kim Eichen

Dato : 26-06-06 09:44

Hej gruppe

Jeg overvejer lidt at købe en brugt ST200 motor. Den koster ca. 6000 kr. og
har kørt 125.000 km.
Lyder det som en god eller dårlig ide?
Den nuværende motor i min Mondeo 2,5 kører fint nok, men bruger en del olie.
Hvis jeg skifter til den anden behøver jeg så ikke at bekymre mig om det.

--
Mvh Kim Eichen
Frederiksberg

Fra : Kim Eichen

Dato : 26-06-06 10:00

"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> wrote in message
> [...]
> Den nuværende motor i min Mondeo 2,5 kører fint nok, men bruger en del
> olie. Hvis jeg skifter til den anden behøver jeg så ikke at bekymre mig om

Jeg kan lige tilføje at min mondeo er fra 1997 og har kørt 200000 km.

Fra : Benny Højvælde

Dato : 27-06-06 09:40

"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> wrote in message

> Jeg kan lige tilføje at min mondeo er fra 1997 og har kørt 200000 km.

Den er sku da kun kørt til. 200 kkm er ikke nogen grund til at spise olie.
Bliver lidt bekymret over Fords motorkvaliteter.

Benny

Fra : H3nrik V!

Dato : 26-06-06 12:11

> [...]
> Den nuværende motor i min Mondeo 2,5 kører fint nok, men bruger en
> del olie. Hvis jeg skifter til den anden behøver jeg så ikke at

ST200 - er det ikke en 4-cyl motor? For så vil jeg mene det er en skidt idé,
da resten af din bil, derunder motorophæng mm er afstemt til den 6-cyl, du
har nu. Derudover tror jeg du kan løbe ind i nogle problemer med hensyn til
ledningsnet - og muligvis endda lovlighed...

--
mvh H3nrik!

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-06-06 14:36

H3nrik V! skrev:
> [...]
> har nu. Derudover tror jeg du kan løbe ind i nogle problemer med hensyn til
> ledningsnet - og muligvis endda lovlighed...

Nej nej nej.
ST200 er den V6er med 205hk og hvis jeg havde pengene ville jeg da
skifte den med det samme.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : H3nrik V!

Dato : 26-06-06 21:42

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej nej nej.
> ST200 er den V6er med 205hk og hvis jeg havde pengene ville jeg da
> skifte den med det samme.

I stand corrected... ;)

--
mvh H3nrik!

Fra : MK

Dato : 26-06-06 21:51

"H3nrik V!" <NO_vernerbo_SPAM@hotmail_PLEASE.com> skrev i en meddelelse

> I stand corrected

Der er måske liiige et par ting, der skal undersøges først:
www.fstyr.dk/sw23095.asp

Fra : H3nrik V!

Dato : 26-06-06 23:00

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meddelelse news:44a046a0$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Der er måske liiige et par ting, der skal undersøges først:

Jowjow.... Mit "I stand corrected" var kun en erkendelse af, at jeg tog fejl
mht. cylinderantal

Som andre skriver nede i tråden - så er det vel tæt på 100% sikkert at også
SKAT vil ha' en bid af kagen, da 20%-reglen bliver overskredet...

--
mvh H3nrik!

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-06-06 15:43

> [...]
> Den nuværende motor i min Mondeo 2,5 kører fint nok, men bruger en del
> olie. Hvis jeg skifter til den anden behøver jeg så ikke at bekymre mig om

De kan ikke være sikker på det bare lige er at bytte over, den har måske
anden motorstyring, , gearkasse osv.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 16:46

> [...]
> Den nuværende motor i min Mondeo 2,5 kører fint nok, men bruger en del
> olie. Hvis jeg skifter til den anden behøver jeg så ikke at bekymre mig om

Det lyder som et rigtig godt tilbud.
Du får dog et lille problem fordi du lige precist kommer over 20% grænsen.
Motoren har jo reelt 205 HK og må kun være på 204

Du skal dog være opmærksom på at få det hele med når du skifter. Du skal som
minimum have hele EFI delen med og styreboksen. Desuden er der tale om et
helt andet udstødning magen til det jeg kører med.
Det er i hvert fald en billig måde at få 30 HK mere plus en mere frisk
motor, så det er bare at gå i krig.
Ellers skulle der ikke være de store problemer ved ombytningen. ST200
motoren er den samme som i 2.5V, den har bare fået forbedre sit flow med et
andet topstykke, indsugning, motorstyring og udstødning.

I flg sigende så skulle der ikke være tale om den vilde forskel i momentet,
så det vil sige de ekstra 30 heste vil du først mærke med stigende
omdrejninger...altså når motoren snurrer som en benziner.

Jeg ville KASTE mig ud i det til den lave pris

--
Tom

Fra : Kim Eichen

Dato : 26-06-06 23:33

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> "Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som et rigtig godt tilbud.
> Du får dog et lille problem fordi du lige precist kommer over 20% grænsen.
> Motoren har jo reelt 205 HK og må kun være på 204

Ja, det tænkte jeg også på. Vil de kræve omregistrering pga. 1 hk? Da
motoren er brugt vil den sandsynligvis Have lidt færre kræfter, vil en
måling, der angiver at moteren højst har 204 hk kunne bruges eller vil de
kun se på de oprindelige specifikationer?

> [...]

> stigende omdrejninger...altså når motoren snurrer som en benziner.
>
> Jeg ville KASTE mig ud i det til den lave pris

Lyder godt
Motoren er denne
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=012&item=220000904514&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1
Hvor mange ekstrastumper mon jeg så skal bruge og hvor meget vil de mon
koste?

En anden detalje, min mekker er ikke meget for at udskifte motoren da han
ikke har de rette faciliteter, men jeg skal til Polen på ferie om en måned
og vi skal bla. være et par dage i Warszawa.
Jeg overvejer derfor om jeg skal få sendt motoren til Polen og få den sat i
dernede når vi er der.
Tror I det er for risikabelt?

Fra : H3nrik V!

Dato : 27-06-06 10:50

> [...]
> måling, der angiver at moteren højst har 204 hk kunne bruges eller
> vil de kun se på de oprindelige specifikationer?

De vil kigge på fabriksopgivelsen... :( Jeg ville i hvert fald undersøge det
først - også om der skal laves om på bremser mm. For slet ikke at nævne
udstødningsgrænseværdier....

> [...]
> Hvor mange ekstrastumper mon jeg så skal bruge og hvor meget vil de

Mangler så vidt jeg kan se både kobling og motorstyring... :( Om andet
mangler ved jeg ikke - men jeg tvivler på at du kan bruge din eksisterende
motorstyring. Der er givetvis forskel i antal af sensorer mm.

--
mvh H3nrik!

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 27-06-06 13:32

Kim Eichen wrote:

> [...]
> måling, der angiver at moteren højst har 204 hk kunne bruges eller vil de
> kun se på de oprindelige specifikationer?

Hejsa

Det korte svar er 'JA'. Jeg har haft et tilsvarende "problem" hvor jeg
ville smide en nyere 1.4 16V motor i en 1.4 8V .. 20% + 2hk. Bilens
værdi var vel 10-12KKr men de krævede 32KKr for omregistrering. Den idé
droppede jeg så ligesom igen.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-06 16:07

> [...]

> Hvor mange ekstrastumper mon jeg så skal bruge og hvor meget vil de mon

Tja en kobling er du jo nok nør til at købe...så jeg gætter på :
1 kobling 4.000 Kr i tyskland....fåes nok ikke uoriginal hvis den skal holde
til 205 HK
1 stk omprogrammering af ECU på rullefelt, 3-4.000 Kr
1 stk udstødning 6.000 Kr
2 dage til konverteringen á ?? Kr

> [...]
> og vi skal bla. være et par dage i Warszawa.
> Jeg overvejer derfor om jeg skal få sendt motoren til Polen og få den sat

Næh, det er det næppe hvis det er hos en ford forhandler....det lyder som
enddog temmelig god ide hvis det er hos Ford....så har de også lige den
lille skrue som måske er blevet ændret, for at kunne samle tingene. Men du
skal nok give dem mere end 2 dage

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 26-06-06 19:31

> [...]
> Den nuværende motor i min Mondeo 2,5 kører fint nok, men bruger en del
> olie. Hvis jeg skifter til den anden behøver jeg så ikke at bekymre mig om

Det er en dårlig idé. Bilen skifter "identitet" til en ST200 - og Skat vil
have afgift af bilen (igen)

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-06-06 20:15

KASO skrev:
> "Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en dårlig idé. Bilen skifter "identitet" til en ST200 - og Skat vil
> have afgift af bilen (igen)

Er du sikker ?? du må da godt skifte motoren ud til en større uden de
blander sig.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-06-06 20:27

> Er du sikker ?? du må da godt skifte motoren ud til en større uden de
> blander sig.

Måske, vil man være sikker indsender man samme skema som ved import af biler
og beskriver ændringen, så får man en forhåndsafgift.

Niels

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-06-06 20:30

Niels Bengaard skrev:

> Måske, vil man være sikker indsender man samme skema som ved import af biler
> og beskriver ændringen, så får man en forhåndsafgift.
>
> Niels

Altså hvis der skal betales afgift for at sætte en anden motor i en bil
så er det noget meget nyt.

Fra : H3nrik V!

Dato : 26-06-06 23:01

> Altså hvis der skal betales afgift for at sætte en anden motor i en
> bil så er det noget meget nyt.

Da ikke hvis man forøger ydelsen med over 20% som det ser ud til at være
tilfældet her...

--
mvh H3nrik!

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-06-06 04:24

H3nrik V! skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Da ikke hvis man forøger ydelsen med over 20% som det ser ud til at være
> tilfældet her...

Ja det er jeg så godt klar over(1 sølle hk ), men som sagt kan man
overhovedet ikke se forskel på de 2 motorer og det vil aldrig blive
opdaget aldrig(altså kun hvis man ikke selv siger noget).
Jeg ville ikke tøve 1 sek. hvis jeg havde tid og penge.

Fra : Brian

Dato : 27-06-06 19:57

Martin Vollert" <"Mit fornavn skrev:

> [...]
> opdaget aldrig(altså kun hvis man ikke selv siger noget).
> Jeg ville ikke tøve 1 sek. hvis jeg havde tid og penge.

Hvis der er så lidt forskel at det aldrig kan blive opdaget, er det
da penge ud af vinduet

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-06 21:02

> Hvis der er så lidt forskel at det aldrig kan blive opdaget, er det
> da penge ud af vinduet

Rent optisk SKRIGER det sorte indsugningsmanifold i hovedet på synsmanden og
det bliver ikke bedre af at der er indgraveret ST200

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-06-06 05:08

Tom skrev:

> Rent optisk SKRIGER det sorte indsugningsmanifold i hovedet på synsmanden og
> det bliver ikke bedre af at der er indgraveret ST200

Ja det kan jeg godt se nu, men jeg mener altså ikke at alle st200er ser
sådan ud, syntes jeg har set nogle hvor der står ST200 på det plastic
skjold foran på motoren.
Men ellers tager man da bare sin indsugningsmanifold fra sin orig. V6er
de er jo ens.

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-06-06 05:09

Brian skrev:

> Hvis der er så lidt forskel at det aldrig kan blive opdaget, er det
> da penge ud af vinduet

Det er helt korrekt, jeg kan kun håbe du er synsmand.

Fra : KASO

Dato : 27-06-06 06:48

> Er du sikker ?? du må da godt skifte motoren ud til en større uden de
> blander sig.

Sikker - nej! Men de er ofte ivrige, hvis bilen skiftet "identitet" - og de
dermed mener at være gået glip af afgifter (selv hvis de allerede har fået
afgifterne på donorbilen )

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:47

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en dårlig idé. Bilen skifter "identitet" til en ST200 - og Skat vil
> have afgift af bilen (igen)

Nej den skifter ikke identitet, motoren er den samme med få optimerede ting.
En ST200 indeholder MEGET mere end bare en tunet motor. Både styling,
undervognen, Recarosæder, og ALT i udstyr er standard i ST200. Men som jeg
skrev motoren kan ikke holde sig under 20% reglen, så det kan godt give
problemer hvis de er MEGET emsige da motoren officielt har 1 hk for meget

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-06-06 21:07

>Men som jeg skrev motoren kan ikke holde sig under 20% reglen, så det kan
>godt give problemer hvis de er MEGET emsige da motoren officielt har 1 hk
>for meget

Kan den ikke bare chiptunes 1 hest nedad ?

Andreas M. Hansen

Fra : H3nrik V!

Dato : 26-06-06 23:02

> Kan den ikke bare chiptunes 1 hest nedad ?

Jeg tror, at i denne sammenhæng er det fabriksopgivelsen, der tæller -
uanset hvor meget man så ellers drosler den...

--
mvh H3nrik!

Fra : KASO

Dato : 27-06-06 06:47

> [...]
> godt give problemer hvis de er MEGET emsige da motoren officielt har 1 hk

Der har tidligere været eksempler med Golf GTI 8V, der med et GTI 16V
topstykke skulle betale afgift (trods mindre end 20% forøgelse) - med et
Oettinger 16V topstykke, der gav en langt større forøgelse (og langt over
20%) skulle der ikke betales afgift. Begrundelse: Bilen skiftede identitet
til en dyrere model.

Reglerne er meget kringlede - det sikreste er nok at spørge hos Skat først!

Fra : H3nrik V!

Dato : 27-06-06 10:51

> Reglerne er meget kringlede - det sikreste er nok at spørge hos Skat
> først!

Jeg kunne knapt være mere enig!

--
mvh H3nrik!