Crashtest af Alfa Romeo 156...
Fra : MK

Dato : 25-06-06 08:59

Det findes ikke, men her er et link til een fra IRL, hvor man kan
se, at sikkerheddskabinen har haft sin virkning. Baggrunden:
"Jeg kørte galt på den tyske motorvej på vej hjem fra skiferie,
da jeg snurrede rundt på vejen og kom desværre til at holde i
venstre side med fronten mod kørselsretning. Vi stod bag Alfa'en
for at finde veste og trekanten frem, da der så kommer en stor
BMW med små 200 mod den, hvor jeg ikke når at komme væk,
inden han rammer den ..."
www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=565&highlight=skadet+alfa

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-06-06 09:23

MK skriver:

> www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=565&highlight=skadet+alfa

Og, hvad kan vi lære af den historie ?

1. En alfa spinner hurtigt rundt på vejen.
Enten er det en ringe bil, chaufføren meget uopmærksom, ellers køre han
bare uforsvarligt.

2. En BMW er et sikkert sted at opholde sig.
Derfor kører menge BMW ejere med lukkede øjne. Ellers forventer de blot
ikke at se en Alfa holdende modsat kørselsretningen.

3. En alfaejer har svært ved at vurdere andres fart.
Hvis en BMW rammer en Alfa med 200 km/t og ejeren står lige bag den,
sker der mere end blot en brækket ankel og smadret albue

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Fra : MK

Dato : 25-06-06 13:18

> Og, hvad kan vi lære af den historie ?

Det kunne være, at der var en kommende ejer blandt læserne...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-06-06 13:18

MK skriver:

> Det kunne være, at der var en kommende ejer blandt læserne...

Så bliver det en BMW.

Den er jo mest sikker.....

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-06-06 15:27

> MK skriver:

> Så bliver det en BMW.
>
> Den er jo mest sikker.....
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Turbogrilstarter: http://home6.inet.tele.dk/moppe/tgs.html

Jamen, den kører jo ind I alt muligt

Med venlig hilsen Kim

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 13:44

> Det findes ikke, men her er et link til een fra IRL, hvor man kan
> se, at sikkerheddskabinen har haft sin virkning.

Taget er da knækket helt sammen...

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 13:49

"J. H. Bilgrav" <jhFJERN_Bilgrav@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Taget er da knækket helt sammen...

"Helt knækket sammen" er det vist en overdrivelse, der vil noget...

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 13:57

> "Helt knækket sammen" er det vist en overdrivelse, der vil noget...

Det synes jeg ikke. Se nederste billede. Instrumentbrættet sidder helt ind
på forsædet.
Sammenlign billedet af taget med billederne i af koreanske biler, der
beskrives med: "Kabinen kollapset". Sikkert en god en god grund til, at Alfa
ikke fortæller, hvordan bilen klarer sig i crash.

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 14:04

"J. H. Bilgrav" <jhFJERN_Bilgrav@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sikkert en god en god grund til, at Alfa ikke fortæller, hvordan bilen
> klarer sig i crash.

Gør de ikke det da?

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 14:19

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 14:23

> [...]

Jeg taler om en uvildig crashtest fra NCAP.

Du insinuerer efterfølgende, at Alfa holder oplysninger tilbage,
hvilket jég ikke har hørt noget om. Det bedes du forklare...

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 14:31

> Du insinuerer efterfølgende, at Alfa holder oplysninger tilbage,
> hvilket jég ikke har hørt noget om. Det bedes du forklare...

Det virker ret usandsynligt at Alfa ikke kender bilens formåen i den
sammenhæng synes du ikke...?

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 14:44

> Det virker ret usandsynligt at Alfa ikke kender bilens formåen i den
> sammenhæng synes du ikke...?

Jeg har aldrig købt en ny Alfa og set brochuren i den sammenhæng,
endsige hørt på en sælger. Normalt køber man Alfa Romeo ud fra
helt andre "præmisser" og baggrunde, IMO...

Det har ved flere lejligheder været debatteret, hvorledes bilen ville
klare sig i en crashtest, men af uanede årsager har NCAP ikke ud-
ført een (kun på AR 159). Jeg faldt over denne IRL-test og pro-
jekterede den for folket. That*s all :)

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 14:53

> Jeg faldt over denne IRL-test og pro-
> jekterede den for folket. That*s all :)

Ok..

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : TDN

Dato : 25-06-06 14:56

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig købt en ny Alfa og set brochuren i den sammenhæng,
> endsige hørt på en sælger. Normalt køber man Alfa Romeo ud fra
> helt andre "præmisser" og baggrunde, IMO...

Du mener ikke et sportslige køreegenskaber og sikkerhed hører sammen ?????

Da sikkerhed er en købsfaktor for mange skynder de fleste fabriker at få
deres biler crashtestet, se bare Renault som bruger det i enhver sammenhæng.
Jeg tror nærmere at det er fordi Alfa har vidst den enten var gennemsnitlig
eller under i crashtesten. Det ville koste Alfa én bil og lidt kr. at teste
den så mon ikke de har haft en grund til at undlade.

Mvh
Thomas

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:05

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener ikke, at sportslige køreegenskaber og sikkerhed hører sammen
> ?????

Dét har jeg overhovedet ikke udtalt mig om !!!!!
Jeg ved fra min AR 164'ere, at dét gik fint i spænd

> Da sikkerhed er en købsfaktor for mange skynder de fleste fabriker at få
> deres biler crashtestet, se bare Renault som bruger det i enhver
> sammenhæng.

Det er sandsynligvis et element for de fleste fabrikker, vil jeg tro...

> [...]
> teste
> den så mon ikke de har haft en grund til at undlade.

Hvem mon styrer, hvad NCAP skal teste...

Fra : Henrik B.

Dato : 26-06-06 09:23

> [...]

> klare sig i en crashtest, men af uanede årsager har NCAP ikke ud-
> ført een (kun på AR 159). Jeg faldt over denne IRL-test og pro-

Der er ikke noget uanet ved det. Det skyldes ene og alene, at Alfa ikke
ønsker bilen testet ef EuroNCAP.

Bilproducenterne skal selv stille bilerne der testes til rådighed.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:11
Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 15:24

> 5 stjerner idag ->
> www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=10577

Ja, på en 159.

Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 15:25

> Og dog:
> http://forum.autohoje.com/uploaded/Lino%20marques/2003415103323_Alfa%20156%20Pequena.JPG

Av, der brækker den også helt sammen.... Surt at køre galt i en 156...

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:27

> Av, der brækker den også helt sammen.... Surt at køre galt i en 156...

Man kan vel hermed sige, at din dag må være reddet :)

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 15:29

> Man kan vel hermed sige, at din dag må være reddet :)

Hvorfor dog det jeg er kold men du bragte selv emnet på bane.

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:42

> Hvorfor dog det

Du virkede blot til at være noget ude med snøren :)

> jeg er kold men du bragte selv emnet på bane.

Ja for saaatan da - det ser jeg klart

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 15:53

> Ja for saaatan da - det ser jeg klart

Du mener at man er glad fordi man er uenig med dig. Det må så være din egen
udlægning som du selv må stå for.

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:58

> Du mener at man er glad fordi man er uenig med dig.

Næppe...

> Det må så være din egen udlægning som du selv må stå for.

Helt enig

Fra : TDN

Dato : 25-06-06 15:50

> "MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg kan sgu godt forstå Alfa ikke frivilligt lader 156'eren teste.

Så vidt jeg ved kan fabrikkerne selv lade sig teste mod ussel mammon.
Alternativt er der nogle bilblade der nogen gange køber testen.

Da det mig bekendt ikke er et krav nogen steder at der skal foreligge en
crashtest er det vel frivilligt og mod betaling.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 26-06-06 09:26

> Jeg kan sgu godt forstå Alfa ikke frivilligt lader 156'eren teste.

Jep. Alfa (Fiat) er først indenfor de seneste par (2!) år, begyndt at
interessere sig for passiv sikkerhed.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : J. H. Bilgrav

Dato : 25-06-06 15:51

> Det findes ikke, men her er et link til een fra IRL, hvor man kan
> se, at sikkerheddskabinen har haft sin virkning.

Den er helt galt med Alfa 156

Se her http://www.youtube.com/watch?v=SUi4MfjFYpY&search=156

Her kan sammenlignes med en anden (koreansk) bil, hvor taget kollapser:

http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=1396

--
Hilsen J. H. Bilgrav

Fra : MK

Dato : 25-06-06 15:59

> Se her http://www.youtube.com/watch?v=SUi4MfjFYpY&search=156

Thanx

Fra : KASO

Dato : 25-06-06 16:42

"MK" <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> Det findes ikke...

Nej - men den nært beslægtede "lillebror" (147) er testet - med et sølle
resultat:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=2&id2=108

Fra : MK

Dato : 25-06-06 16:52

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> ...den nært beslægtede "lillebror" (147) er testet - med et sølle
> resultat:

Jep, det ser sgu ikke for godt ud

Fra : Lars Holst

Dato : 26-06-06 19:56

"MK" <no@reply.dk> said in news:Mmrng.6116$E02.1923@newsb.telia.net:

> [...]
> for at finde veste og trekanten frem, da der så kommer en stor
> BMW med små 200 mod den, hvor jeg ikke når at komme væk,

Aner intet om der er crashtestet på 156 men jeg har på et eller andet
tidspunkt set statistisk materiale der påviser at Alfa generelt og
specifikt 156 ligger helt i bund hvad angår indvolvering i trafikulykker
set i forhold til antal registrerede enheder.

Det er så et tegn på at Alfa har noget der hedder aktiv sikkerhed, bremser,
styretøj, rat respons etc. etc. som mange andre biler lider frygteligt
under ikke at have.

Personligt vil jeg hellere undgå ulykkerne end bliver involveret i dem
selvom den bil jeg sidder i, under ulykken, er nok så sikker.

--
Lars Holst

Fra : Brian

Dato : 26-06-06 20:14

Lars Holst skrev:

> Det er så et tegn på at Alfa har noget der hedder aktiv sikkerhed,
> bremser, styretøj, rat respons etc. etc. som mange andre biler lider
> frygteligt under ikke at have.

Har du prøvet at få en bil i hovedet ? I dén slags situationer, kan du
ikke bruge aktiv sikkerhed til en pind, medmindre der er en lille
Schumacher gemt i dig...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-06 20:19

Lars Holst skriver:

> Det er så et tegn på at Alfa har noget der hedder aktiv sikkerhed, bremser,
> styretøj, rat respons etc. etc. som mange andre biler lider frygteligt
> under ikke at have.

ROFL....